Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Θέλω να πάρουν οι θεατές δύναμη και κουράγιο»

Η διάσημη χορεύτρια και χορογράφος Λίντα Καπετανέα, καλλιτεχνική διευθύντρια του Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Θέλω να πάρουν οι θεατές δύναμη και κουράγιο»

  • A-
  • A+

Φοράει το μαύρο μακό με τον λογότυπο του φεστιβάλ, 24KDF. Ομορφη, λεπτή και γυμνασμένη, θα μπορούσε αν ήθελε να τραβάει πάνω της όλα τα βλέμματα, όπως ξέρει και τα κερδίζει τόσα χρόνια πάνω στη σκηνή. Η διάσημη χορεύτρια και χορογράφος Λίντα Καπετανέα απολαμβάνει, όμως, αυτές τις μέρες τον νέο της ρόλο, της καλλιτεχνικής διευθύντριας του Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.

Η 24η διοργάνωση ξεκίνησε την Παρασκευή με κέφι, επισημότητες και κόσμο. Αυτός είναι που μετράει. Σε όσες παραστάσεις προλάβαμε να πάμε το πρώτο τριήμερο, γινόταν το αδιαχώρητο. Η κρίση, μετά την παραίτηση της Βίκυς Μαραγκοπούλου, της γυναίκας που το διηύθυνε επί 21 χρόνια και το ανέδειξε, αλλά και της διαδόχου της, Κατερίνας Κασιούμη, φαίνεται ότι ξεπερνιέται. Αν και είναι πολλά τα επίπεδα στα οποία παίζεται το παιχνίδι, με το καλλιτεχνικό στον κυρίαρχο ρόλο, φτάνει, φυσικά, να έχει η Λίντα Καπετανέα την απαραίτητη ηρεμία και στήριξη.

Οι επιλογές της, που θα ξεδιπλωθούν επί δέκα μέρες, συνδυάζουν νέα, σχετικά άγνωστα στην Ελλάδα σχήματα, αλλά και μεγάλα ονόματα – ο Γιόζεφ Νατζ βρίσκεται ήδη στην Καλαμάτα, αν και η παράστασή του «penzum» είναι την επόμενη Παρασκευή, κυκλοφορεί παντού μοναχικός, ενώ στο φουαγέ του Μεγάρου Χορού η έκθεση φωτογραφίας του τραβάει τα βλέμματα.

Κι αν η Compania Sharon Fridman με την «Ελεύθερη πτώση» της δεν είχε ίσως το χορευτικό μέγεθος (παρά τα φωτιστικά της εφέ) για να κρατήσει το βάρος μιας πρεμιέρας, η γκροτέσκα, ανησυχητική και τρομαχτική παράσταση «Transfiguration» του Olivier de Saga­zan, που με πηλό, χρώματα, νερό, άχυρο, αγωνία και έμπνευση μετέτρεπε τον εαυτό του, κεφάλι και σώμα, σε ζωντανό γλυπτό, ενθουσίασε. Ακόμα και η πιο εσωστρεφής εκδοχή του break dancing που έχουμε δει ποτέ, το «Home» του Akira Yoshida, στη σκηνή της κεντρικής πλατείας, μάζεψε πολύ κόσμο, 7 το απόγευμα, κάτω από έναν καυτό ήλιο.

Ενώ οι δύο χθεσινές παραστάσεις της ομάδας Ultima Vez του σταρ Βιμ Βαντεκέιμπους, μέντορα της διευθύντριας, δεν φοβήθηκαν ούτε τον τελικό του Μουντιάλ – άλλωστε οι ποδοσφαιρόφιλοι είχαν προσέξει να βγάλουν εισιτήριο για τη βραδινή.

Η Λίντα Καπετανέα απάντησε με σιγουριά σε λίγες ερωτήσεις. Ακόμα και στο θέμα των σχέσεών της με τη δημοτική αρχή. Ζήτησε άραγε εγγυήσεις πριν αναλάβει τη θέση;

«Δεν ζήτησα εγγυήσεις», μας λέει. «Αυτό που ανέλαβα είναι η ευθύνη της καλλιτεχνικής διεύθυνσης του Φεστιβάλ. Εχω τη στήριξη του δημάρχου. Το Φεστιβάλ είναι σάρκα από τη σάρκα της πόλης και συνεπώς δεν μπορεί κανένας καλλιτεχνικός διευθυντής να κάνει τη δουλειά του αν δεν έχει κατ’ αρχάς τη στήριξη του δημάρχου και όλων των προσώπων από τα οποία περνάει το Φεστιβάλ. Ούτε αν δεν στηρίξουν αυτή την επιλογή οι πολίτες της Καλαμάτας. Αν δεν σε δεχτεί η πόλη, αργά ή γρήγορα θα γίνεις ξένο σώμα».

• Είστε χορογράφος και χορεύτρια με καθαρή προσωπικότητα και απόψεις. Θα βλέπουμε πιο πολλές παραστάσεις από αυτές που εσείς αγαπάτε ή προσανατολίζεστε σε ένα πλουραλιστικό φεστιβάλ;

Το Φεστιβάλ έχει πλούτο εικόνων και παραστάσεων. O Sagazan, η Τζένη Αργυρίου, o Josef Nadj, o Anton Lachky, o Sharon Fridman, οι Circoncentrique, ο Vandekeybus, οι Slovaks είναι τόσο διαφορετικοί μεταξύ τους! Δεν είναι η Λίντα Καπετανέα. Είναι όμως καλλιτέχνες που εκτιμώ βαθύτατα. Και θέλω να καλώ καλλιτέχνες που εκτιμώ. Δεν έφτιαξα όμως το πρόγραμμα σύμφωνα με τυχαίες επιλογές από το προσωπικό μου γούστο, αλλά κυρίως σύμφωνα με το θέμα στο οποίο εστιάσαμε, τις δυνατότητες του ανθρώπινου σώματος. Ολο το Φεστιβάλ ως ενιαίο έργο τέχνης κινείται με αυτό το θέμα.

• Ποιο στοίχημα βάζετε κυριως φέτος;

Να γίνει κουβέντα γύρω από τον χορό. Θέλω κάποια παιδιά να πουν: «Αυτό θέλω να γίνω όταν μεγαλώσω». Πάρα πολλά παιδιά μού είπαν ότι ξεκίνησαν χορό επειδή με είδαν να χορεύω. Δεν θέλω να βγουν από το θέατρο οι θεατές και να μιλάνε μόνο για τη δραματουργία του έργου. Θέλω να συγκινηθούν, να γελάσουν. Θέλω κάτι να μετακινήσω στην ψυχή τους, στη ζωή τους. Να τους επηρεάσω θετικά, να πάρουν δύναμη και κουράγιο. Αλλιώς δεν έχει για μένα αξία να βρίσκομαι σε αυτή τη θέση.

• Ποιο θεωρείτε το σημαντικότερο πρώτο σας λιθαράκι;

Πολύ σημαντικό θεωρώ το εκπαιδευτικό πρόγραμμα, λόγω των καλεσμένων του και του τρόπου που είναι στημένα τα σεμινάρια. Εξίσου σημαντικές θεωρώ τις παραστάσεις στον δημόσιο χώρο καθώς και το ότι υπάρχει παράσταση για όλη την οικογένεια, δηλαδή για τα παιδιά, θεατές ή καλλιτέχνες του μέλλοντος. Σημαντικό θεωρώ το ότι φέρνουμε στην κεντρική σκηνή street dance/freestyle/animation από τους σπουδαιότερους καλλιτέχνες στον κόσμο, γιατί αυτή η κίνηση έχει επηρεάσει βαθιά τον σύγχρονο χορό και είναι ένα από τα πιο ζωντανά στοιχεία της σύγχρονης αστικής κουλτούρας. Επίσης ότι το Φεστιβάλ στηρίζει ως συμπαραγωγός όλες τις ελληνικές ομάδες που εμφανίζονται στο Μέγαρο.

• Εχετε σχεδόν λυμένο το οικονομικό σας πρόβλημα; Οι ενδιαφέρουσες εξαγγελίες του αναπληρωτή υπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης, Αλέξη Χαρίτση, σας έχουν καθησυχάσει εντελώς;

Ας μην ξεχνάμε ότι στο παρελθόν το Φεστιβάλ είχε τουλάχιστον διπλάσιο προϋπολογισμό. Το οικονομικό ποτέ δεν είναι λυμένο, αλλά δεν είναι και το απόλυτο ζητούμενο. Η καλλιτεχνική ποιότητα είναι το ζητούμενο. Απλά έχει συμφωνηθεί ένα χρηματοδοτικό πρόγραμμα τριετίας που, για τα δεδομένα της χώρας, είναι ευτύχημα και μας δίνει τη δυνατότητα ενός στοιχειώδους σχεδιασμού. Καταβάλλεται παράλληλα πολύ μεγάλη προσπάθεια για χορηγίες, χωρίς τις οποίες θα υπήρχε ακόμα μεγαλύτερη ανασφάλεια.

Οι πόροι του Φεστιβάλ δεν είναι υπόθεση μόνο του υπουργείου Ανάπτυξης. Υπάρχει το ΥΠΠΟΑ και ο Δήμος Καλαμάτας. Αυτό που έχει συμβεί είναι ότι όλοι όσοι είναι στο τιμόνι της διοίκησης έχουν κάνει τη δουλειά τους και μπορούμε σήμερα να έχουμε ένα τέτοιο Φεστιβάλ. Το οικονομικό επίσης έχει να κάνει και με τη διαχείριση. Για φέτος, πρώτη φορά, επενδύσαμε σε αγορά μέρους του τεχνικού εξοπλισμού ώστε να μη χρειάζεται να τον νοικιάζουμε κάθε χρόνο.

 

 

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Για να επιζήσω έμαθα να επινοώ έναν παράλληλο τρόπο ζωής»
Ο χορογράφος, Γιόζεφ Νατζ, έρχεται για πέμπτη φορά στη χώρα μας για να παρουσιάσει στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας το φρέσκο έργο του, «Penzum». Θέμα του η μεταμόρφωση. Φοράει μάσκα και γυναικεία ρούχα και παίζει...
«Για να επιζήσω έμαθα να επινοώ έναν παράλληλο τρόπο ζωής»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Με την αδρεναλίνη στα όρια
Η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια, η καταξιωμένη χορογράφος και χορεύτρια Λίντα Καπετανέα, ετοίμασε ήδη ένα πλούσιο πρόγραμμα με έντονο διεθνή χαρακτήρα και τουλάχιστον δύο σταρ - τον Γιόζεφ Νατζ και τον Βιμ...
Με την αδρεναλίνη στα όρια
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Οι νέοι του Γιοχάνεσμπουργκ χορεύουν την εξέγερσή τους»
Η ανερχόμενη Νοτιοαφρικανή χορογράφος παρουσιάζει στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας μια πολύ ελεύθερη, πολιτική διασκευή τού «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Αυτός παλεύει με τη σεξουαλικότητά του. Αυτή είναι δυνατή και...
«Οι νέοι του Γιοχάνεσμπουργκ χορεύουν την εξέγερσή τους»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Οι μουσουλμάνοι σκοτώνουν κυρίως χειραφετημένους μουσουλμάνους»
Λίγο διαφορετικός ξανάρχεται στην Ελλάδα, για το 23ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, ο πιο πολιτικοποιημένος, ίσως, Γάλλος χορογράφος Ρασίντ Ουραμντάν. Κατ’ αρχήν, δυστυχώς, δεν χορεύει ο ίδιος. Κι έπειτα το...
«Οι μουσουλμάνοι σκοτώνουν κυρίως χειραφετημένους μουσουλμάνους»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η Καλαμάτα ξαναβρήκε τον ρυθμό της
Η φετινή διοργάνωση έχει ένα ενδιαφέρον και πλούσιο πρόγραμμα με πραγματικά διεθνές χαρακτήρα και σταρ τον Γαλλοαλγερινό Ρασίντ Ουραμντάν. Ο Καλαματιανός αναπληρωτής υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης Αλέξης...
Η Καλαμάτα ξαναβρήκε τον ρυθμό της
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Γυναίκα στην άκρη του βατήρα
Με το Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο «Links» του Αντώνη Φωνιαδάκη ξεκινά απόψε το 22ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας. Μια εντυπωσιακή αρχή, στην Κεντρική Αίθουσα του Μεγάρου Χορού, για μια διοργάνωση...
Γυναίκα στην άκρη του βατήρα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας