Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ορατόριο με ηλεκτρονική ενίσχυση
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ορατόριο με ηλεκτρονική ενίσχυση

  • A-
  • A+

Για τέταρτη συνεχή χρονιά, φέτος τον Ιούνιο το Ιδρυμα «Σταύρος Νιάρχος» προσφέρει κύκλο δωρεάν εκδηλώσεων υπό τον αγγλόφωνο τίτλο «Summer Nostos Festival».

Στο πλαίσιο αυτό παρακολουθήσαμε στην αίθουσα της Κεντρικής Σκηνής της ΕΛΣ τη «Λειτουργία με ισοκράτη» («Drone mass», 2015) του Ισλανδού συνθέτη Γιόχαν Γιόχανσον (1969-2018).

Ο ταχύτατα ανερχόμενος δημιουργός, που έφυγε πρόωρα, ήταν ήδη διάσημος για τις εξαιρετικές κινηματογραφικές μουσικές του σε περισσότερες από 25 ταινίες («Arrival», «Blade Runner 2049», «Mary Magdalene» κ.ά.) και είχε βραβευτεί το 2015 με τα βραβεία «Academy» και «Golden Globe» για τη δουλειά του στην ταινία «Η θεωρία των πάντων» (κινηματογραφική βιογραφία του Χόκινγκ, 2014).

Εγγραφόμενες στον ενδιάμεσο χώρο μεταξύ κινηματογραφικού soundtrack και σοβαρής μουσικής τον οποίο επέκτειναν προς την κατεύθυνση του πάλαι ποτέ ανθηρού «new age», οι μουσικές του είχαν αρχίσει ήδη να εκδίδονται από την Deutsche Grammophon.

Το 60λεπτης διάρκειας ορατόριό του είναι γραμμένο για φωνές, κουαρτέτο εγχόρδων και ηλεκτρονικό ισοκράτη. Μελοποιεί αποσπάσματα από κοπτικό Ευαγγέλιο των πρωτοχριστιανικών χρόνων και συγκεκριμένα από έναν ύμνο των Γνωστικών, αποτελούμενο από φαινομενικώς άνευ νοήματος ακολουθία φωνηέντων.

Τα κείμενα αντλήθηκαν από τη διάσημη για την αρχαιολογική αξία της «Βιβλιοθήκη Νταγκ Χαμαντί», σύνολο αρχαίων παπύρων του 3ου-4ου μ.Χ. αιώνα που ανακαλύφθηκαν τυχαία το 1945 στο φερώνυμο αιγυπτιακό χωριό.

Μυστικιστικού στίγματος, προερχόμενα μάλλον από μοναστηριακό περιβάλλον, τα κείμενα ενέπνευσαν τον Γιόχανσον να δημιουργήσει μια σύγχρονη, αφαιρετική «ακολουθία» πολυαναφορικού στίγματος, συνδυάζοντας ποικίλα ακούσματα: «χαλί» από ambient ισοκράτη, διαμεσολαβημένους, αποσπασματικούς απόηχους μεσαιωνικού μέλους, βορειοευρωπαϊκής πολυφωνίας και ανατολίτικων τελετουργικών, μνήμες από Ααρβο Περτ, Μάικλ Νάιμαν, Πιερ Ανρί.

Ακρόαμα δίχως αφηγηματική/εξελικτική ροή, στηριγμένο σε ηλεκτρονική ενίσχυση, δοσμένο με έντεχνα κυμαινόμενη τραχύτητα στις φωνές και στο τραγούδι, η ακολουθία του Γιόχανσον άφησε μιαν αίσθηση «μαγικής» άχρονης διάστασης, μεταφράζοντας σε μουσική την εμπειρία/απόπειρα μιας (σύγχρονης) εκστατικής ενατένισης του υπερβατικού.

Στην εκτέλεση του έργου συνέπραξαν το οκταμελές αγγλικό φωνητικό σύνολο «Theater of Voice», το Αμερικανικό Σύνολο Σύγχρονης Μουσικής (ACME, κουαρτέτο εγχόρδων) και οι ηχολήπτες Χριστίνα Βάντζου και Τζον Αλζο Μπένετ. Διηύθυνε ο Πολ Χίλιαρ.

Εμπειροι σε υβριδικού στίγματος έργα –οι κορυφαίες συνεργασίες τους με τον Γκαρμπάρεκ παραμένουν αξεπέραστες!– οι Αγγλοι μονωδοί ζωντάνεψαν τη γραφή του Γιόχανσον με τον καλύτερο, ακριβέστερο τρόπο, χαρίζοντας μιαν απολαυστική, ονειρική εμπειρία.

ΥΓ.: Στο πλαίσιο της τελικά ενοχλητικής εμμονής στους αγγλόφωνους τίτλους επί ελληνικού εδάφους και, ταυτόχρονα, παίζοντας αυτάρεσκα σε «greeklish» με το ακρωνύμιο SNF (= Stavros Niarchos Foundation) το ΙΣΝ τιτλοφορεί τη διοργάνωση SNFestival = Summer Nostos Festival, επιστρατεύοντας –στο πολύ πιο ρηχό– τα συμφραζόμενα του ομηρικού νόστου.

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μουσική δωματίου υψηλής θερμοκρασίας
Οσο περνάει ο καιρός τόσο εντείνεται η ξηρασία στο πεδίο της αθηναϊκής μουσικής ζωής, ειδικά όσον αφορά την παρουσίαση μουσικής δωματίου. Με αυτό ως δεδομένο η συναυλία που πρόσφερε το έντονα πολυεθνικής...
Μουσική δωματίου υψηλής θερμοκρασίας
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ενα εξαιρετικό «Ρέκβιεμ» του Μότσαρτ
Μία από κάθε άποψη εξαιρετική εκτέλεση του μοτσάρτειου «Ρέκβιεμ», που έφερε το στίγμα της ώριμης ιστορικής ερμηνευτικής, απόλαυσε το φιλόμουσο αθηναϊκό κοινό στο κατάμεστο κρατικό Μέγαρο Μουσικής. Το θαυμάσιο...
Ενα εξαιρετικό «Ρέκβιεμ» του Μότσαρτ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Κρυμμένοι θησαυροί του μπαρόκ
Υπό τον γενικό τίτλο «Αφανείς ήρωες», οι Ιάσων Ιωάννου (μπαρόκ βιολοντσέλο), Δημήτρης Τίγκας (βιολόνε), Θεόδωρος Κίτσος (θεόρβη, μπαρόκ κιθάρα, μαντολίνο) και Μάρκελλος Χρυσικόπουλος (τσέμπαλο, φορητό...
Κρυμμένοι θησαυροί του μπαρόκ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Βάγκνερ και η επιβλητική μεσόφωνος Μισέλ ντε Γιανγκ
Αναντίστοιχα μέτρια προσέλευση κόσμου για τη σημασία και το βάρος της παρουσίας της είχε η συναυλία που έδωσε στο Ηρώδειο, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, η αγγλική Ορχήστρα Φιλαρμόνια υπό τον Εσα Πέκα...
Βάγκνερ και η επιβλητική μεσόφωνος Μισέλ ντε Γιανγκ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Στους δρόμους του πιανιστικού ύστερου ρομαντισμού
Στις 18/5/2018, στην αίθουσα «Δημήτρης Μητρόπουλος», ο Απόστολος Παληός, σολίστας συνεχώς εξελισσόμενος, εργατικός και με φιλέρευνο πνεύμα, έδωσε ένα ωραίο ρεσιτάλ πιάνου υπό την αιγίδα του Συλλόγου «Οι Φίλοι...
Στους δρόμους του πιανιστικού ύστερου ρομαντισμού
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ελλάδα – Τουρκία, μουσική συμμαχία
Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών παρακολουθήσαμε μια θαυμάσια συναυλία λατρευτικής χορωδιακής μουσικής με κομμάτια δημιουργημένα εκατέρωθεν του σημερινού συνόρου Ελλάδας – Τουρκίας από συνθέτες που έζησαν στο...
Ελλάδα – Τουρκία, μουσική συμμαχία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας