Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Πάντοτε ήθελα να καταστρέφω τους κανόνες»

Ο συνθέτης, τραγουδιστής, τραγουδοποιός και παραγωγός, Τζον Κέιλ

DAVID REICH
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Πάντοτε ήθελα να καταστρέφω τους κανόνες»

  • A-
  • A+

Σπάνια βλέπουμε στην Ελλάδα τόσο ιστορικές μορφές της μουσικής όπως τον Τζον Κέιλ. Ενας καλλιτέχνης που μετράει περισσότερο από μισό αιώνα καριέρας, με τους Velvet Underground να αποτελούν όχι μόνο την πιο εμβληματική μπάντα του, αλλά και μία από τις πιο εμβληματικές του ροκ. Ο Τζον Κέιλ θα βρίσκεται στην Αθήνα την Τρίτη το βράδυ, παίζοντας live στο πλαίσιο του Summer Nostos Festival που διοργανώνει το Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος στο Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ). Η είσοδος, σημειωτέον, είναι ελεύθερη.

Αραγε όταν άρχισε να γράφει μουσική πριν από 55-56 χρόνια, ανέμενε πως θα διένυε τόσο μακρά πορεία; Ηταν η πρώτη ερώτηση κατά την επικοινωνία μας λίγες ημέρες πριν από την άφιξή του στην Αθήνα. «Δεν το περίμενα όντως, δεν μπορώ να με θυμηθώ όμως να κάνω και κάτι άλλο, η μουσική είναι το αίμα που κυλάει στις φλέβες μου». Ουαλός συνθέτης, τραγουδιστής, τραγουδοποιός και παραγωγός, o Τζον Κέιλ κυκλοφόρησε περισσότερα από 30 άλμπουμ, είτε σόλο είτε σε συνεργασία.

Δεν βάζει ποτέ περιορισμούς στα στιλ της μουσικής του, από το ροκ περνάει στην avant garde και από την κλασική στην ηλεκτρονική μουσική. Ανέκαθεν άλλωστε τον γοήτευαν οι πειραματισμοί. «Πάντοτε ήθελα να καταστρέφω τους κανόνες. Νομίζω πως οτιδήποτε είναι ανατρεπτικό δείχνει πιο ενδιαφέρον.

Ψάχνομαι διαρκώς να ανακαλύπτω και να ακούω πράγματα που ξεφεύγουν από τις παραδοσιακές φόρμες. Ακόμα και όταν φτιάχνω ένα ερωτικό τραγούδι, προσθέτω κάτι διαφορετικό σε αυτό ώστε εσκεμμένα να το ανατρέπει». Ακούει πολύ σύγχρονη... κλασική μουσική, από Καρλχάιντς Στοκχάουζεν έως Γκιέργκι Λίγκετι και από Ιάννη Ξενάκη μέχρι τους Κόπλαντ και Τζον Κέιτζ. «Ολοι τους αποτελούν τεράστιες επιρροές μου» επισημαίνει.

Στο ΚΠΙΣΝ θα παρακολουθήσουμε live, όπως διαβάζουμε, «ένα πορτρέτο του με επιλογές από το σύνολο της καριέρας του, από τους Velvet Underground μέχρι την Drella, με αρκετό κλασικό υλικό αλλά και τραγούδια από την επικείμενη δισκογραφική του δουλειά». Για τους Velvet Underground δεν ήθελα να κάνω αναφορά στη συζήτησή μας επειδή, σκεφτόμουν, θα έχει βαρεθεί να μιλάει γι αυτούς.

Αλλά πώς να αντισταθείς; Τι ήταν λοιπόν το πιο σημαντικό δουλεύοντας με τον Λου Ριντ εκείνη την περίοδο; «Ο Λου κι εγώ θέλαμε να δημιουργήσουμε ένα είδος μουσικής βασισμένο στη λογοτεχνία που θα συνδυάζεται με μια υβριδική αβάν γκαρντ και ροκ ενορχήστρωση. Θέλαμε να προκύψει κάτι με ασυνήθιστη ένταση, ενοχλητική θα έλεγα, κάτι που να μην μπορεί να το αντιγράψει κανένας».

Το θρυλικό άλμπουμ των Velvet με την μπανάνα στο εξώφυλλο και τον Αντι Γουόρχολ στην παραγωγή δεν πούλησε και πολλά αντίτυπα όταν πρωτοκυκλοφόρησε, μεταφέρεται ωστόσο ο ροκ μύθος πως όσοι τον αγόρασαν εντυπωσιάστηκαν τόσο που έφτιαξαν μετά τη δική τους μπάντα. Τον ρωτάω και για μία από τις πιο πρωτοποριακές, αλλά και πολύ μπροστά από την εποχή της δουλειές τους, το «Music for a New Society».

«Ηταν πολύ προσωπικό άλμπουμ, μια κατάδυση στο μυαλό μου, σε μία εξαιρετικά μαύρη και σκοτεινή στιγμή της ζωής μου. Ηξερα ότι ήταν βουτηγμένο στον πόνο και την απόγνωση αλλά ήταν πολύ σημαντικό για μένα να ηχογραφήσω ό,τι ακριβώς μου συνέβαινε. Υπάρχει και πολύ αυτοσχεδιασμός στο συγκεκριμένο άλμπουμ». Κι επιμένει πως είναι πάντοτε αποφασιστικής σημασίας για τον ίδιο να σπάει τους κανόνες.

Τι είναι το πρώτο πράγμα που αναζητά στις συνεργασίες του; «Τιμιότητα», απαντά. «Το πιο σημαντικό όλων έχει να κάνει με το πόσο αυθεντικοί είναι οι εκάστοτε συνεργάτες μου». Κι εννοείται πως δεν υπήρχε η παραμικρή αμφιβολία ότι ο Τζον Κέιλ γοητεύεται από την τεχνολογία και την επίδρασή της στη μουσική. «Η τεχνολογία είναι ισοδύναμη με την ύπαρξή μας ως άνθρωπων» εξηγεί. «Αποτελεί ιδανικό εργαλείο για τις ηχογραφήσεις.

Η πρόκληση είναι να βρεις τον τρόπο που θα σε βοηθήσει στην έμπνευσή σου, χωρίς ωστόσο να χαθεί το ανθρώπινο στοιχείο. Βαριέμαι εύκολα, οπότε πρέπει να ανακαλύπτω νέες προσεγγίσεις στον τρόπο που δουλεύω. Δεν μου αρέσει να επαναλαμβάνομαι και πάντα ψάχνω για κάτι διαφορετικό, κάτι που να μοιάζει καινούργιο και παράξενο».

Τι... καινούργιο και... παράξενο ετοιμάζει επομένως τώρα; «Δουλεύω με vintage συνθεσάιζερ και έγχορδα. Χωρίς φυσικά να ξεφεύγω από τη λογική μου. Γράφω τραγούδια σε περίεργα κουρδίσματα αλλά τα δουλεύω έτσι ώστε να προκύπτει κάτι ωφέλιμο στο τέλος. Το πιο συναρπαστικό είναι όταν κάτι λάθος εξελίσσεται σε σωστό». Πάντοτε πρωτοποριακός και ριζοσπαστικός ο Τζον Κέιλ ακόμα και τώρα, στα 76 του χρόνια.

 

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ραντεβού, απόψε με τον Iggy Pop
Στο Φάληρο απόψε παίζει ο ένας και μοναδικός Ιggy και όπως καταλαβαίνετε είναι ένα live που δεν θα χάναμε με τίποτε. Είναι η δεύτερη μέρα του Release Festival, μετά τη χθεσινοβραδινή με τον Damian Marley.
Ραντεβού, απόψε με τον Iggy Pop
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
10 πράγματα που πιθανότατα να μη γνωρίζουμε για τους Tiger Lillies
Το αγαπημένο μας θεατράλε τρίο από το Λονδίνο, ο Μάρτιν Ζακς με το ακορντεόν και το γιουκαλίλι, ο μπασίστας Αντριαν Στουτ με το... πριόνι και ο ντράμερ Τζόνας Γκόλαντ με τα κρουστά παιχνίδια του, παρουσιάζουν...
10 πράγματα που πιθανότατα να μη γνωρίζουμε για τους Tiger Lillies
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Ελάχιστοι άνθρωποι στον πλανήτη μετέχουν αυτού που λέμε “πολιτισμός”»
Ο δημοφιλής τραγουδοποιός ανανεώνει και αυτό το καλοκαίρι το ραντεβού στη φιλόξενη «Ταράτσα» του με εκλεκτούς καλλιτέχνες του τραγουδιού, του θεάτρου, του stand up comedy και μας προσκαλεί να διασκεδάσουμε, να...
«Ελάχιστοι άνθρωποι στον πλανήτη μετέχουν αυτού που λέμε “πολιτισμός”»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Radiohead, Κόρμπιν και Βαρουφάκης στο... line up
Ξεκινάει σήμερα τo Glastonbury στην Αγγλία. Το μεγαλύτερο μουσικό φεστιβάλ στην Ευρώπη με περισσότερους από 100 χιλιάδες θεατές και 70-80 διαφορετικές σκηνές. To φεστιβάλ που είναι γνωστό για τη... λάσπη του,...
Radiohead, Κόρμπιν και Βαρουφάκης στο... line up
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Feliz Navidad», κύριε Φελιτσιάνο
Τη Δευτέρα παίζει στο Gazarte ένας μεγάλος καλλιτέχνης, ο Χοσέ Φελιτσιάνο. Τι να σας λέω τώρα, τα γνωρίζετε κι εσείς καλά υποθέτω, πολύ σπουδαίος. Ανώτερος από τη... χωρητικότητα του χώρου που τον φιλοξενεί.
«Feliz Navidad», κύριε Φελιτσιάνο
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Δεν μπαίνουμε σε καλούπια»
Eνα πράγμα υπογράμμισε ο Ραλφ Τάουνερ των Oregon τη Δευτέρα που μιλήσαμε μαζί του: δεν μπορούσε να διανοηθεί πως υπήρχε περίπτωση να εκλεγεί ο Τραμπ.Το θεωρούσε έως και αηδιαστικό. Εδώ είμαστε λοιπόν τώρα. Με...
«Δεν μπαίνουμε σε καλούπια»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας