• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 25.4°C / 28.0°C
    3 BF
    50%
  • Θεσσαλονίκη
    Αραιές νεφώσεις
    27°C 24.8°C / 29.1°C
    2 BF
    51%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.0°C / 26.6°C
    0 BF
    50%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.9°C / 15.9°C
    1 BF
    77%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.9°C / 21.9°C
    3 BF
    56%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 23.0°C / 26.5°C
    0 BF
    47%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 19.4°C / 22.9°C
    1 BF
    45%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.8°C / 26.8°C
    2 BF
    45%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.5°C / 28.0°C
    4 BF
    62%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.9°C / 26.8°C
    2 BF
    69%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    25°C 25.4°C / 25.8°C
    4 BF
    73%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 26.2°C / 27.7°C
    3 BF
    61%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.9°C / 23.9°C
    1 BF
    64%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 18.9°C / 24.5°C
    0 BF
    68%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    26°C 23.4°C / 27.7°C
    2 BF
    44%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 25.4°C / 25.8°C
    3 BF
    82%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 25.6°C / 28.2°C
    0 BF
    34%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    27°C 24.3°C / 27.1°C
    2 BF
    37%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    27°C 22.7°C / 27.3°C
    2 BF
    47%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    22°C 22.1°C / 22.1°C
    1 BF
    37%

Η παράσταση στο κατάμεστο Ηρώδειο άφησε γενικώς άνισες εντυπώσεις, τόσο σκηνικά όσο και μουσικά, ωστόσο ενθουσίασε το πλατύ κοινό

EUROKINISSI/ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΑΚΑΛΑΚΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Ναμπούκο» της φασιστικής ύβρεως

  • A-
  • A+

Νέα παραγωγή του βερντιανού «Ναμπούκο» με (υπερβολικά) προέχουσες συμμετοχές ξένων συντελεστών ήταν η εναρκτήρια παραγωγή της ΕΛΣ στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών (1/6/2018). Η παράσταση στο κατάμεστο Ηρώδειο άφησε γενικώς άνισες εντυπώσεις, τόσο σκηνικά όσο και μουσικά, ωστόσο ενθουσίασε το πλατύ κοινό που συνέρρευσε στο ρωμαϊκό ωδείο κάτω απ’ την Ακρόπολη.

Ο Ιταλός σκηνοθέτης Λέο Μουσκάτο πρότεινε μια σκηνοθεσία με χαρακτήρα υπερθεάματος ανοιχτού χώρου, κατάλληλη για πρόσληψη από απόσταση, νοηματικά εύληπτη και σαφή. Στηριζόμενος στο λιτό, αυστηρό σκηνικό του Τιτσιάνο Σάντι (σχεδόν τελείως κενή σκηνή και τρία τεράστια θυρώματα) και στα κοστούμια ευρωπαϊκού Μεσοπολέμου της Σίλβια Αϊμονίνο, η σκηνοθεσία μετέγραψε τη βάσανο των αιχμάλωτων Εβραίων από τους Βαβυλώνιους δυνάστες στο πεδίο της πολυαφηγημένης ναζιστικής θηριωδίας.

Ειδικά τα κοστούμια της χορωδίας (φοβισμένοι αστοί της δεκαετίας ’30-’40 ως καταδιωγμένοι Εβραίοι, αυταρχικοί αξιωματούχοι και νεολαίοι του φασισμού με βαριές στολές, χακί αμπέχονα, μαύρες φουφούλες και μπότες, σημαίες) γείωσαν ευανάγνωστα το θέαμα σε χώρο και χρόνο, αναπλαισιώνοντας συνειρμικά την ψευδοαρχαιολογική/ψευδοϊστορική μυθοποιία των Βέρντι/Σολέρα με το νεωτερικό αφήγημα του Ολοκαυτώματος.

Πολυχρησιμοποιημένο σε πληθώρα σύγχρονων, διεθνών παραγωγών και μάλιστα σε βαθμό που να φαίνεται πλέον αναμενόμενο κλισέ, το εύρημα υλοποιήθηκε καλαίσθητα, με οικονομία, δίνοντας ένα θέαμα με χαρακτήρα αυστηρής, αφαιρετικής, εικαστικής χορογραφίας.

Στη συνολική εντύπωση συνεισέφεραν αποφασιστικά και θετικά οι άριστης ποιότητας και ακρίβειας βιντεοπροβολές (δραματικές ματιέρες, φλόγες, φωτιές, καπνοί, αίματα, σύννεφα, πουλιά, ιστορικά γλυπτά, αρχιτεκτονικοί χώροι) του Λούκα Ατίλιι, που συμπλήρωναν τη σκηνική εικόνα με ατμοσφαιρικά εφέ και στοιχεία που ανακαλούσαν συνειρμικά τη μεγαλοστομία των ολοκληρωτικών καθεστώτων. Το εύρημα του «εγκεφαλικού» αντί της θείας κεραυνοπληξίας στον βλάσφημο Ναμπούκο, εντάχθηκε μάλλον αμήχανα στην κατά τα άλλα ψευδοπολιτική εικονογραφία της παράστασης. Πέρα, όμως, από την όψη του θέματος, η ίδια η σκηνοθετική καθοδήγηση των μονωδών και της χορωδίας υπήρξε στατική, με μετωπικές παραθέσεις/τοποθετήσεις και γεωμετρικούς σχηματισμούς.

Μουσικά, την παράσταση όρισαν η διεύθυνση του Φιλίπ Ογκέν και οι άνισες αποδόσεις των μονωδών της διανομής. Ο 57χρονος Γάλλος αρχιμουσικός στήριξε γενικώς καλά τους μονωδούς. Επιπλέον, επιχείρησε καταφανώς να προσδώσει στη συμφωνική συνοδεία ευγένεια, λυρισμό και πλούτο λεπτομέρειας.

Αυτό το πέτυχε μερικώς μόνον και στον βαθμό που του επέτρεψαν οι κεκτημένες/δεδομένες επιδόσεις της ορχήστρας τις ΕΛΣ, χάνοντας όμως κάτι από τη δραματική δριμύτητα/τραχύτητα που είναι εγγεγραμμένες στη μουσική. Εκδηλες ανισότητες προήλθαν από τη διανομή.

Αναμενόμενα, ο βαρύτονος Δημήτρης Πλατανιάς ως Ναμπούκο πρόσφερε το γνωστό, μεστό, πληθωρικά βερντιανό τραγούδι, με ωραίες επιδόσεις στις λυρικές στιγμές της πτώσης του βλάσφημου δυνάστη, αλλά με εμφανώς μειωμένες δυνάμεις σε σχέση με προηγούμενες εμφανίσεις του. Στην πρώτη της συνάντηση με τον απαιτητικό, δραματικό ρόλο της πολεμοχαρούς Αμπιγκαΐλε, η μικροσκοπική Νοτιοκορεάτισσα υψίφωνος Σάε-Κιουνγκ Ριμ αποδείχτηκε μάλλον ακατάλληλη για τον ρόλο.

Εχοντας στο ενεργητικό της κυρίως ρόλους σε όπερες του Πουτσίνι («Μπατερφλάι», «Τόσκα»), διέθετε μεν τις υψηλές νότες και την απαιτούμενη ένταση, όχι όμως και τις -απαραίτητες- χαμηλές νότες. Παρότι, λοιπόν, τραγούδησε με αφειδώλευτη αφιέρωση και ερμηνευτικό οίστρο, σε πολλές δραματικές εξάρσεις η φωνή «άδειαζε» απογοητευτικά στα χαμηλά. Επιπλέον, δεν είχε την απαραίτητη φωνητική ευελιξία στα κρίσιμα για το ύφος του πρώιμου Βέρντι δεξιοτεχνικά περάσματα.

Ομοίως «λίγος» φάνηκε ο σκηνικά ευπαρουσίαστος βαθύφωνος Ρικάρντο Τζανελάτο στον ρόλο του θεόπνευστου Ζαχαρία: καλαίσθητο, υφολογικά σωστό, δραματικά εύστοχο, το τραγούδι του υπονομεύτηκε γενικώς από ανεπαρκή ένταση, ειδικά για ανοιχτό χώρο. Δύσκολα αποφεύγει κανείς να αναρωτηθεί γιατί δεν προτιμήθηκε εδώ κάποιος Ελληνας βαθύφωνος όπως ο Τάσος Αποστόλου.

Πολύ καλές ήσαν η Μολδαβή λυρική μεσόφωνος Ελενα Κασιάν (Φενένα) και η υψίφωνος Βαρβάρα Μπιζά (Αννα), αξιοπρεπείς οι τενόροι Δήμος Φλεμοτόμος (Ισμαήλ) και Γιάννης Καλύβας (Αμπντάλο), μέτριος ο βαθύφωνος Δημήτρης Κασιούμης (Ιερέας Βάαλ). Ούτε, όμως, και οι χορωδοί της ΕΛΣ μπόρεσαν να προσφέρουν τον καλύτερο εαυτό τους, ειδικά στις γοργές σελίδες όπου ο Ογκέν διηύθυνε απαγορευτικά γρήγορα γι’ αυτούς.

  

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Από αναχωρητική μοναχικότητα και κατάνυξη έως ευφορία της πάνδημης συμμετοχής
Πλήθος Αθηναίων συνέρρευσε σε δρόμους, πλατείες, μουσεία ή μουσειακούς χώρους και εκκλησίες για να ακούσει μουσικές στις οποίες το ιερό/λατρευτικό στοιχείο δέσποζε είτε ευθέως, είτε έμμεσα.
Από αναχωρητική μοναχικότητα και κατάνυξη έως ευφορία της πάνδημης συμμετοχής
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Οταν η όπερα παίρνει φωτιά!
Εντυπωσιακές ήσαν τόσο η μεγάλη προσέλευση όσο και η ενθουσιώδης ανταπόκριση του φιλόμουσου κοινού στο πρώτο από δύο παρόμοια γκαλά όπερας που πρόσφερε η ΕΛΣ στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών.
Οταν η όπερα παίρνει φωτιά!
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Γιώργος Πέτρου δίνει νέα πνοή
Υστερα από ένα τετράμηνο υποχρεωτικής μουσικής νηστείας λόγω κορονοϊού, στις 17/7/2020 παρακολουθήσαμε ζωντανά στο Ηρώδειο, στο πλαίσιο του φετινού Φεστιβάλ Αθηνών, την πρώτη συναυλία συμφωνικής μουσικής.
Ο Γιώργος Πέτρου δίνει νέα πνοή
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Λυρικές τραγουδίστριες εν δράσει...
Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών η ορχήστρα οργάνων εποχής «Pomo d’ oro» εμφανίστηκε στο Ηρώδειο, συνοδεύοντας λυρικές τραγουδίστριες σε αποσπάσματα από όπερες. Το σύνολο ιδρύθηκε το 2013 με διευθυντή τον Ρώσο...
Λυρικές τραγουδίστριες εν δράσει...
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Σπουδαίος ο πατέρας, μέτριος ο γιος
Την 1η Αυγούστου η ΚΟΑ επανήλθε στο Ηρώδειο για μία ακόμη συναυλία, αυτή τη φορά υπό τη διεύθυνση του διάσημου Βλαντιμίρ Ασκενάζι, αφήνοντας λίγο άνισες μεν, αλλά γενικώς καλές εντυπώσεις. Η συναυλία ξεκίνησε...
Σπουδαίος ο πατέρας, μέτριος ο γιος
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Oταν ο πιανίστας θέλει, αλλά δεν μπορεί
Αντιληπτή ήταν η προσπάθεια συντονισμού του Γαλλοκαναδού σολίστ Αλέν Λεφέβρ με τον αρχιμουσικό Στέφανο Τσιαλή στο «Κοντσέρτο αρ. 2» του Ραχμάνινοφ. Ευτυχώς η βραδιά ξεκίνησε με μια θετική έκπληξη, το νέο έργο...
Oταν ο πιανίστας θέλει, αλλά δεν μπορεί

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας