Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Ελάχιστοι άνθρωποι στον πλανήτη μετέχουν αυτού που λέμε “πολιτισμός”»

Ο δημοφιλής τραγουδοποιός Φοίβος Δεληβοριάς ανανεώνει και αυτό το καλοκαίρι το ραντεβού στη φιλόξενη «Ταράτσα» του

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Ελάχιστοι άνθρωποι στον πλανήτη μετέχουν αυτού που λέμε “πολιτισμός”»

  • A-
  • A+

Δεν γινόταν να μη συνεχιστεί και το φετινό καλοκαίρι η «Ταράτσα του Φοίβου» (Δεληβοριά). Και δεν γινόταν από τη στιγμή που, πέρυσι, πέρασαν 12 χιλιάδες θεατές από εκεί. Κόσμος και κοσμάκης, ένα μεγάλο καλλιτεχνικό γεγονός που μας δίνει μια γεύση από την παλιά, καλή, αθηναϊκή νύχτα.

Αυτή που βλέπουμε στις ταινίες του ελληνικού κινηματογράφου, ξέρετε, αγνά κέντρα διασκέδασης και έναν κόσμο χωρίς ιδιαίτερες έγνοιες, με προβλήματα μεν αλλά και έξω καρδιά ταυτόχρονα. Ανανεώνουμε λοιπόν το ραντεβού μας και για φέτος, από 6 Ιουνίου, κάθε Τετάρτη και Πέμπτη του Ιουνίου, του Ιουλίου και του Σεπτεμβρίου.

Η συνταγή είναι γνωστή, ο Φοίβος στήνει και πάλι τις γιρλάντες και τα σημαιάκια του, καλεί καλλιτέχνες του τραγουδιού, του θεάτρου και του stand up comedy και ξεκινάει. Μαζί του σε μόνιμη βάση ο σόουμαν Θανάσης Αλευράς, ο μάγος Alex de Paris, η La Dandizette ως η ιδανική εκπρόσωπος του burlesque και η τραγουδίστρια Νεφέλη Φασούλη.

Φέτος θα έχει και δύο καινοτομίες. Κατ’ αρχάς θα λειτουργεί και ο εξώστης για όσους δεν θα χωρούν στον κυρίως χώρο, σαν φάση θερινού σινεμά με μεγάλη οθόνη, με αναπαυτικές ξαπλώστρες και όλη την Αθήνα στο... πιάτο. Κατά δεύτερον θα υπάρχουν και έξτρα βραδιές τις Δευτέρες, ο «Επισκέπτης της Δευτέρας» όπως το λένε, με έναρξη στις 11 Ιουνίου και πρώτη καλεσμένη την Παυλίνα Βουλγαράκη. Η κουβέντα με τον Φοίβο πάντως, όπως και να έχει, είναι απολαυστική.

• H «Ταράτσα» είναι το παρελθόν ή, τελικά, το παρόν της Ελλάδας;

Ούτε το ένα ούτε το άλλο. Οπως βλέπεις στον ύπνο σου το σπίτι σου και δεν είναι ακριβώς το σπίτι σου, έτσι βλέπω κι εγώ την Ελλάδα στην «Tαράτσα». Αχρονη και ονειρική, αστεία και απελπισμένη, ολοζώντανη πάντως. Παίρνω ένα παλιό κέλυφος και βάζω μέσα το δυναμικό μιας σύγχρονης πολυκατοικίας: stand-up comedians, κολπατζήδες, κορίτσια που χορεύουν στον καθρέφτη, φωνές, στιχοπλόκους. Φυλακισμένους στο ίδιο κελί, που δραπετεύουν όλοι μαζί μέσα απ’ τη φαντασία τους. Και πετάνε πάνω απ’ την Αθήνα.

• Εχω την αίσθηση πως θα μπορούσε η «Ταράτσα» σου να λειτουργήσει σαν σύγχρονο γραφείο συνοικεσίων, να έρθουν κάποιοι εκεί και να ερωτευθούν ακόμα, αγνά, όπως παλιά...

Οχι όπως παλιά, όπως στην εφηβεία μας. Δεν υπήρχαν αθώες εποχές. Μόνο αθώες φάσεις όλων μας. Το ότι η «Ταράτσα» φιλοδοξεί να σε κάνει εκείνο το βράδυ να την πατήσεις όπως όταν ήσουν έφηβος, αυτό να λέγεται.

• Με ποια λογική επιλέγεις τους φιλοξενούμενους;

Πολλούς τους θαύμαζα από μικρός, τους φοβάμαι, έχω τρακ. Αλλους τους θεωρώ αδέρφια μου. Αλλοι είναι πρόσωπα του κεντρικού γίγνεσθαι. Ολους τους καλώ για την πρωταρχική τους ομορφιά, που τελικά τους έκανε γνωστούς μας.

• Υπήρχαν κάποιοι που αρνήθηκαν να έρθουν;

Αρνήθηκαν κάποιοι, φυσικά. Θα τους καλώ όμως με κάθε ευκαιρία, αφού είναι πρόσωπα του ονείρου μου.

• Κάποιους που θα ήθελες να καλέσεις και δεν έχεις καταφέρει ακόμα;

Αλλους δεν τους κάλεσα ακόμη, γιατί δεν βρέθηκε η σωστή συνθήκη. Κάποιους, πολύ μελαγχολικά, παρά τρίχα δεν τους πρόλαβα. Στον Λουκιανό, που ήταν ο πρώτος που ήθελα να καλέσω πέρσι, θα αφιερώσω το πρώτο διήμερο, θα του κάνω ένα «πάρτι, από κείνα τα παλιά».

• Δεν είναι πιο εύκολο για έναν καλλιτέχνη να μην ψάχνεται διαρκώς, ρισκάροντας εν πολλοίς σε οικονομικό επίπεδο, αντί να επαναπαύεται στις δάφνες του; ΟΚ, καλλιτεχνικά είναι πιο γοητευτικό αυτό, αλλά...

Κοίτα, για μένα η τέχνη μου είναι η ζωή μου. Ποιος θέλει μια ζωή, που όλοι του λένε «μπράβο» για κάτι που έκανε πριν από 10-20 χρόνια; Θέλω να κάνω κάτι τώρα και, αν το αξίζω, να το χαρούμε μαζί, αν όχι, να σηκώσω περήφανα το βάρος της αποτυχίας μου.

• Πότε λοιπόν μια συναυλία, μια μουσική βραδιά, είναι αποτυχημένη; Και δεν μιλάω από άποψη αριθμού εισιτηρίων...

Οταν ο κόσμος κι εσύ δεν φτάνετε σε ένα κοινό τέλος. Μπανάλ ερωτική παρομοίωση, αλλά ισχύει.

• Η καθημερινότητα είναι θέμα πολιτισμού ή επιβίωσης πλέον;

Επιβίωσης ήταν πάντα. Ελάχιστοι άνθρωποι στον πλανήτη μετέχουν αυτού που λέμε «πολιτισμός», το οποίο σηκώνει πολλή συζήτηση.

• Κόσμος πάντως παραπονιέται πως είναι κάπως ακριβό το εισιτήριο στην «Ταράτσα»...

Δεν το πιστεύω. Το εισιτήριο στην Α΄ ζώνη είναι το ίδιο με αυτό σε μια καλή μουσική σκηνή που σέβεται τους θεατές της: 30 ευρώ χωρίς υποχρεωτική κατανάλωση ποτού, ενώ μπορείς αλλού να το βρεις με 35 και υποχρεωτικό ποτό. Υπάρχει όμως και Β΄ και Γ΄ ζώνη με τελείως άλλες τιμές. Φέτος θα υπάρχει και πανέμορφος εξώστης με πολύ μεγαλύτερη άνεση από το περσινό μπαρ και με χαμηλή τιμή.

Θέλω να πω όμως και τα εξής: είμαι από τους καλλιτέχνες που δίνουν συχνά δωρεάν συναυλίες για διάφορους σκοπούς. Για τους δίσκους δεν το συζητώ, τους περισσότερους δωρεάν τους ακούν και δεν παραπονέθηκα ποτέ γι’ αυτό, αν και δεν το βρίσκω σωστό. Στην «Ταράτσα», όμως, κάθε φορά επί 3 ώρες παίζουν και τραγουδούν γύρω στους 20 καλλιτέχνες και άλλοι τόσοι άνθρωποι δουλεύουν από πίσω. Κανέναν δεν τον καλώ φιλικά, θέλω όλοι να αμείβονται.

• Με αφορμή τη μετά ΑΕΠΙ εποχή οι καλλιτέχνες διαιρεθήκατε μεταξύ σας, φτάνοντας ακόμα και σε ακραίες ανακοινώσεις. Είστε τελικά κι εσείς κοινοί θνητοί;

Γιατί, εσείς π.χ. οι δημοσιογράφοι είστε ομοούσιοι και αδιαίρετοι; Ο κόσμος του τραγουδιού ειδικά είχε πάντα τις διαμάχες του. Ακριβώς γιατί όλοι παλεύουν για την ίδια «αρχόντισσα», που περιέγραψε ο Τσιτσάνης.

• Και το θέμα της ΑΕΠΙ;

Είναι εξαιρετικά σοβαρό. Και τώρα που οι ιδιοκτήτες της είναι κατηγορούμενοι για 7 κακουργήματα δεν υπάρχει πια χώρος για διχασμούς: όποιος κάνει εθνικό Οργανισμό Συλλογικής Διαχείρισης με διαφάνεια, τον πρώτο λόγο στους δημιουργούς και σωστή τεχνοκρατική διάρθρωση, αυτός θα ενώσει.

Οχι πια παρασκήνια και διχαστικά παιχνίδια εις βάρος του συνόλου. Καθαρά πράγματα. Θεωρώ εξαιρετικά υπεύθυνη τη στάση της υπουργού Πολιτισμού και του επιτελείου της στις νομοθετικές προβλέψεις για την επόμενη μέρα. Και η απόλυτη πλειοψηφία των δημιουργών θα στηρίξει την ειδική μεταβατική υπηρεσία.

Δεν είμαι απολιτίκ, περιμένω πάντα κάτι από την πολιτική πράξη

• Καταδικάζεις τη βία απ’ όπου και αν προέρχεται;

Ως φύση είμαι με τους Γκάντι και τους Λούθερ Κινγκ. Δεν μπορώ να εξομοιωθώ με τον θύτη μου. Η δολοφονία του Λαμπράκη (όπως ξέρει κάθε 17χρονος που σέβεται τον εαυτό του) έφερε μετά από κάποια χρόνια σε βαθιά πολιτική και ηθική ήττα το καθεστώς που τον δολοφόνησε. Αν ακολουθούνταν από δολοφονίες Γκοτζαμάνηδων, θα ερχόταν μια ατέλειωτη αλυσίδα λάσπης, αίματος και παρακμής και ό,τι εκπροσωπούσε ο Λαμπράκης θα έχανε οριστικά.

• Τουλάχιστον, θα κλείσει η παρένθεση της Αριστεράς να γυρίσουμε στα γνωστά και δοκιμασμένα;

Εννοείς Αμβρόσιους, αισθητική επταετίας, απατεώνες πρώην δημάρχους και «υγιείς επιχειρηματίες»; Το αίτημα το δικό μου και του περισσότερου κόσμου είναι όλα αυτά να μην ξαναορίσουν το παιχνίδι ποτέ στον τόπο μας. Το θέμα είναι όμως να βάλεις κάτι συμπαγές στη θέση τους. Και να το θωρακίσεις.

• Βλέπεις να γίνεται;

Πες με αφελή, αλλά εγώ το περιμένω αυτό. Δεν είμαι απολιτίκ, περιμένω πάντα κάτι από την πολιτική πράξη. Και ξέρω πως αν τα παραδοσιακά ελληνικά καρκινώματα δεν κατατροπωθούν πολιτικά, θα εξαφανίσουν κάθε έννοια προόδου και ανθρωπιάς εδώ πέρα.

• Είχες βγάλει πέρυσι μία ανακοίνωση εναντίον της εφημερίδας «Τα Νέα» επειδή σου έβαλαν έναν περίεργο τίτλο στην πρώτη σελίδα προκειμένου να παίξουν πολιτικά παιχνίδια. Δεν είναι σύνηθες ένας καλλιτέχνης να τα βάζει με μια εφημερίδα...

Στο περιθώριο μιας μεγάλης κουβέντας που θέμα είχε την «Ταράτσα», μου έγινε και μια πολιτική ερώτηση και μίλησα πολύ αυστηρά για τον ΣΥΡΙΖΑ και για τη Ν.Δ. Επέλεξαν να με βάλουν πρωτοσέλιδο με μεγάλα γράμματα σαν να έδινα μια βαρυσήμαντη πολιτική συνέντευξη με συγκεκριμένη στόχευση. Αισθάνθηκα ότι δεν σέβονται τη δουλειά μου και την πολιτική ανεξαρτησία μου.

• Και;

Εγώ έφταιγα, όμως, ο συντάκτης ύλης της εφημερίδας έχει κάθε λόγο να αδιαφορεί για μένα και να ενδιαφέρεται για τις πωλήσεις και τη γραμμή της. Δεδομένου πως η δική μου πραγματική επιθυμία ήταν να μιλήσω στους ακροατές μου για τη δουλειά μου, έπρεπε να αποφύγω την πολιτική ερώτηση. Και το ίδιο πρέπει να κάνω και με σένα και τις ιντριγκαδόρικες ερωτήσεις σου! (γέλια)

• Μια και το έφερε ο λόγος, τι έγινε, σε απογοήτευσε ο ΣΥΡΙΖΑ;

Μα εσύ είσαι ασυγκράτητος. (γέλια)

• Το ένστικτό σου τι λέει, γενικά εννοώ;

Οτι στον πλανήτη το θηρίο θα δημιουργήσει νέους ολοκληρωτισμούς. Οτι οι ελίτ θα κοιτάξουν την πάρτη τους και ότι ο πολύς κόσμος, στον οποίο ανήκω, θα εξωθηθεί στην εξάντληση και στην εξαφάνιση. Κι όμως, ό,τι κι αν λέν’ οι φόβοι μου, η φύση μου απαντάει με τη γιορτή και τη δημιουργία. Είμαι της σχολής του Δικαιόπολι. Αυτήν έχω επιλέξει ως σταθερή υπαρξιακή στάση.

Το πρόγραμμα του Ιουνίου

• 6-7/6: Χαμηλή πτήση στην «Ταράτσα» (Αφιέρωμα στον Λουκιανό Κηλαηδόνη)

  • Με τους: Αφροδίτη Μάνου και Μαρία Κηλαηδόνη
  • Κωμικό μπουμ (Μακαλιάς - Ρούμπος - Σαρακατσάνης - Αγγελόπουλος)

• 13-14/6: Ελληνοφρενοβλαβίωση (Επιθεώρημα)

  • Με τους: Σπύρο Γραμμένο, Αποστόλη Μπαρμπαγιάννη και Μάκη Παπαδημητρίου
  • Stand up comedy: Γιώργος Χατζηπαύλου

• 20-21/6: Ιδανικές φωνές (Η επιστροφή της Μαγιοπούλας)

  • Με τη Μαργαρίτα Ζορμπαλά και τη Μαρία Παπαγεωργίου
  • Stand up comedy: Θωμάς Ζάμπρας

• 27-28/6: Αν ζούσαμε σε άλλη εποχή (Ρομάντζο στην Ταράτσα)

  • Με τη Μαρίζα Ρίζου, συμμετέχει ο Θοδωρής Μαυρογιώργης
  • Stand up comedy: Δημήτρης Δημόπουλος

Info: Ιερά Οδός 13-15, Γκάζι. Ωρα έναρξης: 21.00. Εισιτήρια Α΄ Ζώνη 30 ευρώ και Β΄ Ζώνη 23 ευρώ (χωρίς ποτό). Τιμή εισιτηρίου για bar και εξώστη καθήμενων 15 ευρώ με δώρο μία μπίρα.

  

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Τον Σεπτέμβρη βρέχει... συναυλίες
Πολλά και καλά ξένα ονόματα καταφθάνουν στην Αθήνα και μας φτιάχνουν τη φθινοπωρινή διάθεση. Από τους Eagles of Death Metal -πάντα θα μας θυμίζουν το «Μπατακλάν»- και τον τελευταίο των Ramones, Μάρκι, μέχρι...
Τον Σεπτέμβρη βρέχει... συναυλίες
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ραντεβού, απόψε με τον Iggy Pop
Στο Φάληρο απόψε παίζει ο ένας και μοναδικός Ιggy και όπως καταλαβαίνετε είναι ένα live που δεν θα χάναμε με τίποτε. Είναι η δεύτερη μέρα του Release Festival, μετά τη χθεσινοβραδινή με τον Damian Marley.
Ραντεβού, απόψε με τον Iggy Pop
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Ο Χατζιδάκις μού είχε πει να μην κάνω τραγούδια με τραγουδιστές - σταρ»
Το «Ελληνικό Σχέδιο» παρουσιάζει ένα νέο συμφωνικό έργο του Δημήτρη Παπαδημητρίου, σε σπονδυλωτή μορφή. Πρόκειται για 14 Συμφωνικές Μινιατούρες που παρουσιάζονται ως σύνολο, με τίτλο «Οι πλανόδιοι των...
«Ο Χατζιδάκις μού είχε πει να μην κάνω τραγούδια με τραγουδιστές - σταρ»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Οι Slayer στη Λεωφόρο Αλεξάνδρας
Οτι θα παίξουν οι Slayer στην Ελλάδα το καλοκαίρι στο πλαίσιο της αποχαιρετιστήριας περιοδείας τους, «Farewell Tour», ήταν γνωστό εδώ και εβδομάδες. Χθες όμως μάθαμε και τον χώρο στον οποίο θα πραγματοποιηθεί...
Οι Slayer στη Λεωφόρο Αλεξάνδρας
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Κινδυνεύουμε από την υπερβολή του εαυτού μας»
​O George Gaudy, αυτός ο ιδιαίτερα εκλεκτικός παραγωγός και τραγουδοποιός, επιστρέφει με ένα καινούργιο EP με δύο τραγούδια που κυκλοφορούν από την United We Fly. Το «The World (to Me)» και το «The sunshine...
«Κινδυνεύουμε από την υπερβολή του εαυτού μας»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
10 πράγματα που πιθανότατα να μη γνωρίζουμε για τους Tiger Lillies
Το αγαπημένο μας θεατράλε τρίο από το Λονδίνο, ο Μάρτιν Ζακς με το ακορντεόν και το γιουκαλίλι, ο μπασίστας Αντριαν Στουτ με το... πριόνι και ο ντράμερ Τζόνας Γκόλαντ με τα κρουστά παιχνίδια του, παρουσιάζουν...
10 πράγματα που πιθανότατα να μη γνωρίζουμε για τους Tiger Lillies

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας