• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    4°C 2.6°C / 4.6°C
    0 BF
    61%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    3°C 0.9°C / 4.6°C
    3 BF
    40%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    6°C 3.8°C / 10.7°C
    3 BF
    76%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    2°C 1.9°C / 1.9°C
    3 BF
    35%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    2°C 1.9°C / 3.0°C
    2 BF
    41%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    2°C 1.3°C / 4.6°C
    2 BF
    44%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    -2°C -1.6°C / -0.4°C
    2 BF
    31%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    4°C 2.4°C / 7.6°C
    2 BF
    63%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 7.7°C / 12.0°C
    5 BF
    89%
  • Μυτιλήνη
    Αραιές νεφώσεις
    5°C -0.1°C / 4.9°C
    3 BF
    52%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 3.8°C / 7.9°C
    7 BF
    82%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    2°C 1.8°C / 1.8°C
    6 BF
    47%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 9.1°C / 9.1°C
    6 BF
    50%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    3°C 2.5°C / 2.5°C
    0 BF
    65%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    3°C 2.2°C / 2.8°C
    2 BF
    79%
  • Ρόδος
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 9.8°C / 12.1°C
    3 BF
    76%
  • Χαλκίδα
    Αυξημένες νεφώσεις
    4°C 2.1°C / 4.8°C
    4 BF
    64%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    2°C 2.1°C / 2.3°C
    4 BF
    44%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    3°C 1.6°C / 4.7°C
    1 BF
    46%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    -1°C -1.2°C / -1.2°C
    2 BF
    75%

Ο Νινγκ Φενγκ ερμηνεύει το «Κοντσέρτο για βιολί αρ.1» του Σοστακόβιτς συνδοευόμενος από την Φιλαρμονική Ορχήστρα της Χάνγκτσοου υπό τον Γιανκ-Γιανγκ

ΧΑΡΗΣ ΑΚΡΙΒΙΑΔΗΣ

Διαπολιτισμική συνάντηση Ανατολής - Δύσης

  • A-
  • A+

Στις 16/4/2018 η Φιλαρμονική Ορχήστρα της Χάνγκτσοου (ΦΟΧ) έδωσε στο Μέγαρο Μουσικής μια συναυλία εντεταγμένη στο πλαίσιο του Ετους Πολιτιστικών Ανταλλαγών Ελλάδας-Κίνας. Η ΦΟΧ έρχεται από μια κινεζική πόλη 7.000.000 κατοίκων, δίπλα στη Σανγκάη. Η αθηναϊκή εμφάνισή της ήταν πρώτος σταθμός (ανατολικο)ευρωπαϊκής περιοδείας, που περιλαμβάνει επίσης Θεσσαλονίκη, Σόφια, Βουκουρέστι, Βελιγράδι και Πετς (Ουγγαρία).

Η προσέλευση κοινού στη συναυλία υπήρξε μέτρια, όμως το ακρόαμα ήταν καλό και, κυρίως, πολλαπλά ενδιαφέρον ως ζωντανό παράδειγμα των εμφανών ώριμων ωσμώσεων/μετατοπίσεων που συμβαίνουν στο παγκοσμιοποιημένο πολιτιστικό πεδίο της κλασικής μουσικής.

Αποτελούμενο από έργα Γερμανών, Σοβιετικών και Ρώσων συνθετών, το πρόγραμμα λειτούργησε όχι ως πρεσβευτής της «εξωτικής» κινεζικής μουσικής παράδοσης στη Δύση, αλλά ως γεμάτη αυτοπεποίθηση επίδειξη των κινεζικών επιδόσεων στην αφομοίωση, πρόσληψη και ερμηνεία του βασικού ρεπερτορίου της δυτικής κλασικής μουσικής.

Αττική Πολιτιστική Εταιρεία

Ενδειξη ότι, όπως άλλωστε μαρτυρά και η δισκογραφία, η σύγχρονη αστική ελίτ της ασιατικής Απω Ανατολής έχει διαβεί προ πολλού τη γέφυρα της ίσοις όροις διαπολιτισμικής συνάντησης, ανανοηματοδοτώντας -αμφίπλευρα!- ό,τι οικειοποιείται˙ με άλλα λόγια, κατακτώντας το δικαίωμα για ερμηνείες έγκυρες στα δικά της αυτιά! Αυτό ακριβώς (απ)έδειξε η ζωντανή ακρόαση στην Αθήνα.

Ο περίπου 45χρονος αρχιμουσικός Γιανγκ-Γιανγκ (Α’ βραβείο διαγωνισμού «Δημήτρης Μητρόπουλος», 2006) διηύθυνε την έκδηλα νεανικής σύνθεσης ΦΟΧ σε έργα αμιγώς έως και διευρυμένα ρομαντικής γραφής. Ξεκίνησε με μια στεντόρεια ερμηνεία της εισαγωγής στον βαγκνερικό «Ιπτάμενο Ολλανδό», στην οποία θαυμάσαμε τα βελούδινα χάλκινα και τα ηδύφωνα, ακριβή ξύλινα πνευστά, καθώς επίσης το τεράστιο, άψογου συντονισμού σώμα των εγχόρδων.

Εξαιρετική από κάθε άποψη ήταν η ερμηνεία του «Κοντσέρτου για βιολί, αρ. 1» του Σοστακόβιτς από τον Νινγκ Φενγκ. Ο πολυβραβευμένος 36χρονος Κινέζος βιολιστής διέθετε μυώδη, δυνατό ήχο, ορθοτονικά ασφαλές και εκφραστικά μεστό παίξιμο, δίχως όριο στις επιδόσεις δεξιοτεχνίας, καθώς επίσης ώριμη αντίληψη της πολύ ιδιαίτερης μουσικής δραματουργίας του συνθέτη.

Η συναυλία ολοκληρώθηκε με τους καλειδοσκοπικού ενορχηστρωτικού πλούτου «Συμφωνικούς χορούς» του Ραχμάνινοφ. Δύσκολα θα αρνιόταν κανείς τη λάμψη και τον εξωστρεφή δυναμισμό των ερμηνειών που ακούσαμε.

Ωστόσο, διακινδυνεύοντας να διολισθήσω σε πολιτιστικό ρατσισμό, ξεπερασμένο πλέον από την πραγματικότητα, θα έλεγα το εξής: ότι στην αναμέτρησή του με έργα ρομαντικής γραφής, όπου αποτυπώνεται βαθιά η ιστορικά ώριμη έκφραση της περιπέτειας των ιδιοσυγκρασιακών μεταπτώσεων της δυτικής ψυχής, το άκρως πειθαρχημένο κινεζικό σύνολο «διάβασε» τις μουσικές των Βάγκνερ, Σοστακόβιτς και Ραχμάνινοφ πρωτίστως με έμφαση στη μετρονομική ακρίβεια, την πειθαρχία, την ανάδειξη της λεπτομέρειας και την -ενίοτε υπερβολική!- πιστότητα στο «γράμμα» της παρτιτούρας.

Με ορμή από την Απω Ανατολή

Στις 18/4/2018 ο πιανίστας Σταύρος Κόλλιας έδωσε ένα θαυμάσιο ρεσιτάλ στο Ωδείο Αθηνών. Η εκδήλωση διοργανώθηκε από την Αττική Πολιτιστική Εταιρεία και ήταν υπό την αιγίδα της ιαπωνικής πρεσβείας και του Ελληνοϊαπωνικού Συνδέσμου Φιλίας.

Το ιδιαίτερου στίγματος πρόγραμμα περιελάμβανε έργα Ιαπώνων συνθετών και συνθέσεις του Μότσαρτ. Στις σπάνιες εμφανίσεις του, ο συγκεκριμένος ερμηνευτής έχει αφήσει άριστες εντυπώσεις και ασφαλώς θα άξιζε να τον ακούγαμε συχνότερα και σε ευρύτερο ρεπερτόριο. Στο ρεσιτάλ είχαμε την ευκαιρία να τον ακούσουμε αφ’ ενός σε έργα σκληροπυρηνικά σύγχρονης γραφής, αφ’ ετέρου σε έργα πολύ συγκεκριμένου ιστορικού ύφους. Αμφότερα αποδόθηκαν εξαιρετικά, με ιδιαίτερη φροντίδα στα δεδομένα μουσικοαισθητικά τους χαρακτηριστικά.

Από ιαπωνικής πλευράς ακούστηκαν τα α λα Ντεμπισί/Μεσιάν εμπρεσιονίζοντα «Σχεδιάσματα αρ. 1 & αρ. 2, Δένδρο της βροχής» του πατριάρχη της ιαπωνικής μουσικής Τόρου Τακεμίτσου (1930-1996), η αυστηρής, στιβαρής αρχαϊκής έκφρασης σύνθεση «Μάιος, αρχαία ιαπωνική χορευτική μουσική» του Τοσίο Χοσοκάουα (γενν. 1955), το γεμάτο αδρεναλίνη, α λα Ράιχ μινιμαλιστικό/μηχανιστικό κομμάτι «Piano Media» του Τόσι Ιτσιγιανάγκι (γενν. 1933), οι βίαιες, αυτιστικά επαναληπτικές «Techno Études» και το ονειρικά εμπρεσιονιστικό «Crystalline III» της Κάρεν Τανάκα (γενν. 1961).

Ανάμεσα σε αυτά τα βασικώς εγκεφαλικά ακούσματα -που, αναμενόμενα, ενθουσίασαν τους νεότερους ακροατές!- παρεμβλήθηκαν αντιστικτικά οι συνθέσεις του Μότσαρτ «Φαντασία KV397», «Ρόντο KV485», «Αντάτζιο KV540», «12 παραλλαγές KV265» και «Ρόντο KV511». Μουσικές καταφανώς αγαπητές στον ερμηνευτή, παίχτηκαν σε σύγχρονο, μεγάλο πιάνο, με έναν ιδανικό συνδυασμό ακρίβειας, βαθιάς συγκινητικής αμεσότητας, τρυφερότητας, αλλά και υψηλής, ιστορικά ενημερωμένης μουσικότητας, που έγινε αισθητή στις ευρηματικές, καίριες και καλοζυγιασμένες διανθίσεις.

  

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Οταν το τσέλο τραγουδά
Μια απολαυστική βραδιά μουσικής δωματίου πρόσφερε ο τσελίστας Μπένεντικτ Κλέκνερ (Benedict Klöckner), συνοδευόμενος από τον πιανίστα Χοσέ Γκαγιάρδο (José Gallardo), στην άριστης ακουστικής νεοκλασική αίθουσα...
Οταν το τσέλο τραγουδά
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Σιμόν Μποκανέγκρα» με ένταση και πάθος
Παρότι όχι μία από τις δημοφιλέστερες όπερες του Βέρντι, ο «Σιμόν Μποκανέγκρα» (1857) έχει παρουσιαστεί αρκετές φορές από την ΕΛΣ, πάντα με κριτήριο την ύπαρξη Ελληνα πρωταγωνιστή ικανού να φέρει επάξια τον...
«Σιμόν Μποκανέγκρα» με ένταση και πάθος
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η Ελισάβετ Λεόνσκαγια παίζει Σούμπερτ
Μουσικός με ποικίλες, σημαίνουσες καταβολές –πολωνοεβραϊκής καταγωγής γεννημένη και μεγαλωμένη στην Τιφλίδα της Γεωργίας, με σπουδές στη Μόσχα– η Λεόνσκαγια βρίσκεται αδιάλειπτα σε δράση επί τέσσερις...
Η Ελισάβετ Λεόνσκαγια παίζει Σούμπερτ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Καμεράτα με Μπαχ και όργανα εποχής
​Οφείλει κανείς να παραδεχτεί ότι οι Μουσικοί της Καμεράτας και, δίπλα τους, ο ευρύτερος κύκλος όσων συνεργάζονται με αυτήν σχηματίζουν μια σπάνια ομάδα ανθρώπων της μουσικής που, σε αυτή τη χώρα, διαθέτουν...
Καμεράτα με Μπαχ και όργανα εποχής
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Τρεις Ελληνίδες συνθέτριες σε πρώτη ακρόαση
Υποστηριγμένα από πολύ καλές, άρτια προετοιμασμένες ερμηνείες, τα ίδια τα έργα αποδείχτηκαν πολλαπλώς ενδιαφέροντα. Ταυτόχρονα, η ακρόασή τους σε σχέση με το πού, πότε και πώς γράφτηκαν γεννούσε επιτακτικές...
Τρεις Ελληνίδες συνθέτριες σε πρώτη ακρόαση
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Παύλος Καρρέρ: ο δικός μας ξεχασμένος Βέρντι
Πρώτη φορά στα νεότερα χρόνια παίχτηκε πρόσφατα η όπερα του Επτανήσιου συνθέτη Παύλου Καρρέρ, «Φιορ ντι Μαρία». Στη συναυλιακή εκτέλεση συμμετείχαν μονωδοί, η Μικτή Χορωδία του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του...
Παύλος Καρρέρ: ο δικός μας ξεχασμένος Βέρντι

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας