• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 11.6°C / 14.1°C
    0 BF
    67%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    4°C 2.5°C / 6.3°C
    3 BF
    56%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 10.9°C / 12.9°C
    3 BF
    78%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 5.9°C / 7.0°C
    0 BF
    93%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    2°C 1.9°C / 1.9°C
    3 BF
    87%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    4°C 1.9°C / 4.6°C
    2 BF
    81%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    -2°C -2.6°C / 0.6°C
    4 BF
    86%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 9.6°C / 11.6°C
    1 BF
    91%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 11.0°C / 13.8°C
    3 BF
    74%
  • Μυτιλήνη
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 11.9°C / 12.9°C
    3 BF
    71%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 13.1°C / 15.7°C
    6 BF
    72%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 7.9°C / 11.6°C
    6 BF
    70%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 12.9°C / 12.9°C
    3 BF
    76%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    7°C 6.6°C / 11.5°C
    2 BF
    72%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 9.4°C / 11.7°C
    1 BF
    79%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 12.8°C / 13.8°C
    0 BF
    66%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 11.4°C / 14.3°C
    2 BF
    56%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 4.3°C / 6.6°C
    0 BF
    78%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 2.6°C / 6.4°C
    3 BF
    64%
  • Καστοριά
    Χιονοπτώσεις
    -2°C -2.2°C / -2.2°C
    3 BF
    90%

Οι Μουσικοί της Καμεράτας, η χορωδία Capella di Athene και η υψίφωνος Φανή Αντωνέλου υπό τον Μάρκελλο Χρυσικόπουλο

ΧΑΡΗΣ ΑΚΡΙΒΙΑΔΗΣ

Καμεράτα με Μπαχ και όργανα εποχής

  • A-
  • A+

Οφείλει κανείς να παραδεχτεί ότι οι Μουσικοί της Καμεράτας και, δίπλα τους, ο ευρύτερος κύκλος όσων συνεργάζονται με αυτήν σχηματίζουν μια σπάνια ομάδα ανθρώπων της μουσικής που, σε αυτή τη χώρα, διαθέτουν κριτήριο, γνώση, ευαισθησία και επιμονή να παρουσιάζουν έργα ταιριαστά στην εκάστοτε πασχαλινή περίοδο.

Φέτος, μέσα σε δύο ημέρες, παρουσίασαν διαδοχικά «Τα κατά Ιωάννην Πάθη» του Μπαχ υπό τον Μάρκελλο Χρυσικόπουλο στο Μέγαρο Μουσικής (1/4/2018) και το «Στάμπατ Μάτερ» του Περγκολέζι υπό τον Γιώργο Πέτρου στο πλαίσιο των δωρεάν πασχαλινών συναυλιών που διοργάνωσε το ΚΠΙΣΝ (2/4/2018). Τα «Πάθη» ήσαν συμπαραγωγή του ΜΜΑ με τον θεσμό «Pure art» και αποτέλεσαν την πρώτη εκδήλωση του τακτικού ετήσιου κύκλου «Adagio / Moυσικές για τις ημέρες του Πάσχα».

Αναμενόμενα συναρπαστική καθ’ ότι ελεύθερη από κάθε αίσθηση ρουτίνας, η παρουσίασή τους υπό τον Χρυσικόπουλο άφησε κάπως άνισες εντυπώσεις. Από την άλλη –υπογραμμισμένο αυτό!- η αθρόα προσέλευση του κοινού σε ένα σαφώς «βαρύ», εκτενές έργο, η παρακολούθηση του οποίου προϋποθέτει γνώση, βάθος παιδείας και ικανές αντοχές, έδειξε για πολλοστή φορά ότι, παρά την αδιαφορία των υπευθύνων προγραμματισμού των διαφόρων εγχώριων μουσικών θεσμών, υπάρχει και μάλιστα μεγάλο κοινό για τη μουσική του μπαρόκ και, ειδικότερα, για τις εκτελέσεις με όργανα εποχής.

Ελληνες μπαροκίστες

Γραμμένα για να παρουσιαστούν τη Μεγάλη Παρασκευή του 1724, στον ναό του Αγίου Νικολάου της Λιψίας, τα «Κατά Ιωάννην Πάθη» είναι το παλαιότερο από τα σωζόμενα πασχαλινά ορατόρια που συνέθεσε ο Μπαχ και συγκαταλέγονται στα αριστουργήματα της δυτικής μουσικής. Οπως είχαμε γράψει και σε παλαιότερη παρουσίασή τους από τους ίδιους περίπου συντελεστές (ΜΜΑ, 14/4/2014), η κατά διαστήματα επαναλαμβανόμενη ακρόασή τους είναι ασυζητητί ευπρόσδεκτη από όλους, ειδικά όταν υποστηρίζεται από εγχώριες δυνάμεις.

Στην προκείμενη εκτέλεση -πάντα σε όργανα εποχής- εκτός από τους Μουσικούς της Καμεράτας με τους οποίους συνέπραξαν γνωστοί μας έκτακτοι μουσικοί από άλλα εγχώρια σύνολα, συμμετείχε το νεοπαγές ελληνικό, μεικτό χορωδιακό σύνολο Capella di Atene (ιδρ. 2017) σε μουσική προετοιμασία Αθανασίας Κυριακίδου. Τα σολιστικά φωνητικά μέρη απέδωσαν η υψίφωνος Φανή Αντωνέλου και η μεσόφωνος Χρυσάνθη Σπιτάδη (άριες), ο βαθύφωνος Πέτρος Μαγουλάς (Ιησούς) και ο Ισπανός τενόρος Χουάν Σάντσο (Ευαγγελιστής).

Η παρουσίαση έφερε πλήρως το στίγμα της ιστορικής ερμηνευτικής και υλοποιήθηκε με συνειδητά περιορισμένης κλίμακας ενόργανα και φωνητικά σύνολα. Ο Μάρκελλος Χρυσικόπουλος διέπλασε ένα έντονα –έως εξεζητημένα- θεατρικό ακρόαμα, διευθύνοντας με περισσό νεύρο, γενικώς υψηλές ταχύτητες, σβέλτη, γωνιώδη φραστική, χορευτική ελαφράδα και κομψότητα. Την ερμηνεία του εμπλούτισε με καλαίσθητα επιτηδευμένους μανιερισμούς αλλά και στιλιζαρισμένα τραχιές, δραματικές κορυφώσεις.

Καθόλου φιλική σε μουσικά ακροάματα με τόσο ευαίσθητο, πτητικό ήχο, η ακουστική της μεγάλης αίθουσας υπονόμευσε μερικώς την ποιότητα του ακροάματος, θολώνοντας τη διαφάνεια του ήχου, ειδικά στις γοργές παραγράφους. Καλά προετοιμασμένη, η μικρή χορωδία διέθετε εστιασμένο, διάφανο ήχο, καλό συντονισμό και καθαρή άρθρωση, ενώ ειδικά στις έντονα δραματικές παραγράφους του πλήθους, το άγριο, ορμητικό τραγούδι της συνδυάστηκε με στιλιζαρισμένη θεατρικότητα, εγρήγορση και άριστο συντονισμό προς την ορχήστρα.

Οσον αφορά τους μονωδούς, κατ’ αρχήν η εκτέλεση οδηγήθηκε από τις μουσικά και εκφραστικά πολύ καλές παρουσίες της υψιφώνου Φανής Αντωνέλου και του βαθύφωνου Πέτρου Μαγουλά. Σε φυσική, αβίαστη συμπορεία με την ορχήστρα, η Αντωνέλου αξιοποίησε την υγιή, λυρική φωνή της σε ένα ευγενώς εκφραστικό, άρτια πλασμένο τραγούδι, ιδανικά ταιριαστό στο αυστηρό ήθος των ορατοριακών Παθών.

Ο στιβαρός, ακμαίος Ελληνας βαθύφωνος ενσάρκωσε ένα ρωμαλέο, ταιριαστά υπερμεγέθη αλλά ταυτόχρονα βαθιά στοχαστικό Ιησού. Με γλυκιά, λυρική, καλά εστιασμένη φωνή, ο Ισπανός τενόρος Χουάν Σάντσο υπήρξε ένας ιδιαίτερα εκφραστικός Ευαγγελιστής Ιωάννης, ισορροπώντας άριστα τις θεατρικές μεταπτώσεις μεταξύ αφήγησης και θεατρικών στιχομυθιών. Μέτριο –ασταθές, βιασμένα συντονισμένο, αβέβαιο- υπήρξε το τραγούδι της Σπιτάδη.

Ωραίες υπήρξαν οι συμπρωταγωνιστικές σολιστικές συμμετοχές –αν και όχι όλων- των μουσικών στις άριες των μονωδών: το αιθέριο, μαλακό φλάουτο του Κούντουρα, το υπέρκομψο, λυρικό κέντημα του Ναστάσα στο βιολί, η ρευστή, χαϊδευτική βιόλα-ντα-γκάμπα του Λινού.

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Οταν το τσέλο τραγουδά
Μια απολαυστική βραδιά μουσικής δωματίου πρόσφερε ο τσελίστας Μπένεντικτ Κλέκνερ (Benedict Klöckner), συνοδευόμενος από τον πιανίστα Χοσέ Γκαγιάρδο (José Gallardo), στην άριστης ακουστικής νεοκλασική αίθουσα...
Οταν το τσέλο τραγουδά
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Σιμόν Μποκανέγκρα» με ένταση και πάθος
Παρότι όχι μία από τις δημοφιλέστερες όπερες του Βέρντι, ο «Σιμόν Μποκανέγκρα» (1857) έχει παρουσιαστεί αρκετές φορές από την ΕΛΣ, πάντα με κριτήριο την ύπαρξη Ελληνα πρωταγωνιστή ικανού να φέρει επάξια τον...
«Σιμόν Μποκανέγκρα» με ένταση και πάθος
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η Ελισάβετ Λεόνσκαγια παίζει Σούμπερτ
Μουσικός με ποικίλες, σημαίνουσες καταβολές –πολωνοεβραϊκής καταγωγής γεννημένη και μεγαλωμένη στην Τιφλίδα της Γεωργίας, με σπουδές στη Μόσχα– η Λεόνσκαγια βρίσκεται αδιάλειπτα σε δράση επί τέσσερις...
Η Ελισάβετ Λεόνσκαγια παίζει Σούμπερτ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Διαπολιτισμική συνάντηση Ανατολής - Δύσης
Στις 16/4/2018 η Φιλαρμονική Ορχήστρα της Χάνγκτσοου (ΦΟΧ) έδωσε στο Μέγαρο Μουσικής μια συναυλία εντεταγμένη στο πλαίσιο του Ετους Πολιτιστικών Ανταλλαγών Ελλάδας-Κίνας. Η ΦΟΧ έρχεται από μια κινεζική πόλη...
Διαπολιτισμική συνάντηση Ανατολής - Δύσης
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Τρεις Ελληνίδες συνθέτριες σε πρώτη ακρόαση
Υποστηριγμένα από πολύ καλές, άρτια προετοιμασμένες ερμηνείες, τα ίδια τα έργα αποδείχτηκαν πολλαπλώς ενδιαφέροντα. Ταυτόχρονα, η ακρόασή τους σε σχέση με το πού, πότε και πώς γράφτηκαν γεννούσε επιτακτικές...
Τρεις Ελληνίδες συνθέτριες σε πρώτη ακρόαση
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Παύλος Καρρέρ: ο δικός μας ξεχασμένος Βέρντι
Πρώτη φορά στα νεότερα χρόνια παίχτηκε πρόσφατα η όπερα του Επτανήσιου συνθέτη Παύλου Καρρέρ, «Φιορ ντι Μαρία». Στη συναυλιακή εκτέλεση συμμετείχαν μονωδοί, η Μικτή Χορωδία του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του...
Παύλος Καρρέρ: ο δικός μας ξεχασμένος Βέρντι

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας