• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    31°C 30.2°C / 32.4°C
    5 BF
    25%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 29.1°C / 35.3°C
    2 BF
    42%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    34°C 34.0°C / 36.5°C
    3 BF
    22%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    34°C 33.1°C / 33.9°C
    2 BF
    33%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    32°C 31.9°C / 32.4°C
    4 BF
    27%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    33°C 28.5°C / 36.8°C
    2 BF
    43%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    31°C 29.0°C / 33.1°C
    2 BF
    53%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    34°C 33.5°C / 33.5°C
    1 BF
    17%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.8°C / 29.9°C
    4 BF
    53%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.9°C / 29.6°C
    3 BF
    54%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 26.1°C / 26.8°C
    6 BF
    50%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.3°C / 27.7°C
    3 BF
    57%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    30°C 29.9°C / 29.9°C
    2 BF
    70%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    34°C 31.2°C / 33.9°C
    0 BF
    26%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    32°C 29.5°C / 32.2°C
    2 BF
    29%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    27°C 27.1°C / 27.8°C
    4 BF
    62%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    31°C 30.8°C / 32.0°C
    4 BF
    17%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    30°C 29.3°C / 29.9°C
    2 BF
    44%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    29°C 29.2°C / 33.3°C
    3 BF
    61%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    31°C 30.7°C / 30.7°C
    0 BF
    48%
«Εφ.Συν.» / Ματούλα Κουστένη

«Το σώμα ήταν πάντα η δική μου φωνή»

  • A-
  • A+

«Στην αρχή ήμουν ενθουσιασμένος που κάνω στην Αθήνα την παγκόσμια πρεμιέρα μου. Τώρα τρέμω. Ηταν τόσο κακή ιδέα. Κανονικά, πριν δοκιμαστώ στο κοινό της Αθήνας ή του Λονδίνου, έπρεπε να κάνω περιοδεία σε χωριά, για να το τεστάρω συνέχεια. Ειλικρινά, είμαι τρομοκρατημένος». Ποιος θα περίμενε πως ένας σταρ της τάξης του Ακραμ Καν θα δήλωνε, χθες, ξεκάθαρα πόσο αγχωμένος είναι που γράφει στη χώρα μας το φινάλε μιας αδιανόητης καριέρας.

Ο πολυαναμενόμενος «Xenos» (που εκείνος με μια χαριτωμένη προφορά αποκαλεί «Ζένος»), το πιο προσωπικό, το πιο πολιτικό, το τελευταίο μεγάλο του σόλο, κάνει παγκόσμια πρεμιέρα στις 21 Φεβρουαρίου, στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση (έως 27/2).

Λίγες μέρες πριν από την τελευταία μεγάλη του πρεμιέρα, ο σπουδαίος Βρετανός χορογράφος άφησε λίγο τις πρόβες και μας μίλησε για όλα: για τον εθνικισμό που πρέπει να πολεμήσουμε αλλάζοντας διά παντός νοοτροπία και τρόπο ζωής, για την Τερέζα Μέι που αποκάλεσε «πρόβλημα», το πώς έδεσε την πηγή έμπνευσης της τελευταίας του δουλειάς, που είναι ο μύθος του Προμηθέα, με τις εμπειρίες των αποικιακών στρατευμάτων του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, πώς το παιδί από τα προάστια του Λονδίνου, που τραύλιζε και λάτρευε τον Μάικλ Τζάκσον, μεταμορφώθηκε σε έναν από τους μεγαλύτερους αστέρες του παγκόσμιου χορού, αν κι η οικογένεια τον προόριζε για μέγα μαθηματικό!

■ Η έμπνευση του Προμηθέα

«Η διάθεσή του να παραμείνει αιώνιος στρατιώτης, η θυσία του που χάρισε ελπίδα στην ανθρωπότητα και τον πολιτισμό, με συγκλόνισαν κι έτσι ξεκίνησα από αυτόν. Δεν ετοίμασα, προφανώς, μια παράσταση για τη μυθολογία, ωστόσο αυτός ήταν το έναυσμα. Είναι σαν ο μύθος του Προμηθέα να ενσωματώθηκε στον χαρακτήρα που υποδύομαι στη σκηνή.

»Πρόκειται για έναν Ινδό πρώην χορευτή, που καλείται να δώσει το “παρών” στη μάχη. Προσπαθώ να δείξω πώς νιώθει στα χαρακώματα, πώς είναι να χάνεις την ανθρωπιά σου για χάρη της επιβίωσης. Στον πόλεμο, αν θες να ζήσεις, πρέπει να σκοτώσεις. Αλλωστε, το μεγαλύτερο μέρος της παράστασης λαμβάνει χώρα σε μία τάφρο».

■ Γιατί Xenos;

«Κατ’ αρχάς πρόκειται για μια πραγματικότητα που αντιμετωπίζουμε σε όλον τον πλανήτη. Παντού ακούμε να μιλούν για ξένους. Μοιάζει λίγο με γρίπη που, πριν εκδηλωθεί, έχεις συμπτώματα. Κάθε φορά πριν από τον Α’ ή τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, προηγήθηκαν συμπτώματα ίδια με αυτά που μας συμβαίνουν τώρα: ξενοφοβία και μαζικές εκδιώξεις.

»Δεν λέω φυσικά ότι θα οδηγηθούμε σε πόλεμο, αλλά δεν μπορείς να παραβλέψεις τις ομοιότητες των εποχών. Ηθελα, λοιπόν, να μελετήσω την πραγματικότητα. Χρησιμοποίησα ως άγκυρα και σημείο αναφοράς τον Α’ Παγκόσμιο και στη συνέχεια συνέθεσα τα πάντα».

■ Το κίνητρο

 «Νομίζω πως το κυρίαρχο κίνητρο ήταν τα παιδιά μου και η ευθύνη που έχω απέναντί τους. Ηθελα να τους δώσω γνώση 360 μοιρών, καθώς η ιστορία που μας μαθαίνουν είναι μονόπλευρη και συχνά γραμμένη από τους νικητές. Αρχισα να κοιτώ τι συνέβη στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, στον οποίο πληροφορήθηκα πως εκατομμύρια ξένοι είχαν πολεμήσει στο πλευρό των Βρετανικών Στρατευμάτων.

»Πάνω από 4 εκατομμύρια άντρες, που δεν ήταν λευκοί, υπηρέτησαν στους στρατούς της Ευρώπης και της Αμερικής, σχεδόν 1,5 εκατομμύριο από αυτούς προέρχονταν από την Ινδία. Αλλά στο δικό μου σχολείο αυτά δεν μας τα δίδαξε κανείς, στα βιβλία δεν υπήρχαν. Τα μάθαμε όλα πολύ πρόσφατα, μέσα από τεκμήρια».

■ Τα αρχεία και το βίωμα

«Τα αρχεία, όπως και τα γραμμόφωνα, αναπαράγουν παλιές καταγραφές. Θεωρώ, ωστόσο, το σώμα μας το σπουδαιότερο αρχείο. Κοιτάξτε τους στρατιώτες που έζησαν τη φρίκη του πολέμου: δεν επέστρεψαν ποτέ στην κανονική κατάσταση, γιατί, αν και κομματιασμένοι, εξοικειώθηκαν με τη βία. Δεν είναι τυχαίο πως παππούδες δεν μπόρεσαν ποτέ να μιλήσουν για την εμπειρία τους. Κάνουν σαν να μη συνέβη ποτέ.

»Αλλά οι ιστορίες από το παρελθόν πρέπει να ακούγονται, γιατί είναι σαν τη σύγχρονη μυθολογία. Σήμερα είμαστε παγιδευμένοι, ίσως και μάλλον χαμένοι. Μας λείπει η πυξίδα. Θεωρώ ότι είμαστε σε ένα σημείο που δεν μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τους παλιούς μύθους, αλλά δεν έχουμε ακόμα δημιουργήσει και τους νέους. Οφείλουμε να το κάνουμε.

»Αυτό που μας χαρακτηρίζει είναι η απουσία του μύθου. Δεν αποκλείεται η νέα γενιά να το καταφέρει. Αλλά, δυστυχώς, είναι τόσο μεγάλη και ραγδαία η ανάπτυξη κι η δύναμη της τεχνολογίας, που ό,τι κι αν φτιάξουμε γίνεται παρελθόν πολύ γρήγορα».

■ Η τεχνολογία

«Είναι ο λόγος που χρησιμοποιούμε όλο και λιγότερο το σώμα μας, μέχρι που το αχρηστεύουμε. Παλαιότερα, θεωρούσαμε πως η πληροφόρηση θα μας φέρει τη γνώση, κατόπιν ότι η ευφυΐα θα μας φέρει τη σοφία. Σήμερα ζούμε σε έναν virtual κόσμο, βλέπω τα παιδιά μου που δεν μπορούν να συγκεντρωθούν γιατί είναι αφοσιωμένα στα ipad. Ο κόσμος περνά από μπροστά τους μέσα από μια συσκευή».

■ Η τέχνη

«Η τέχνη είναι το μόνο μέρος που αισθάνομαι σπίτι μου. Μόνο εκεί νιώθω άνετα. Οταν δεν δημιουργώ, αισθάνομαι παράξενα. Στην τέχνη υπάρχει περισσότερος ανθρωπισμός από οπουδήποτε. Ας προστατεύσουμε τις τέχνες. Το μόνο πράγμα που αφήνουμε πίσω μας ως κληρονομιά είναι ο πολιτισμός».

■ Η οικογένεια

«Μεγάλωσα σε ένα σπίτι υψηλής ακαδημαϊκής κουλτούρας. Ο παππούς, από τη μεριά της μαμάς, ήταν διάνοια στα μαθηματικά και δυο φορές βραβευμένος στην Ινδία. Καθώς, λοιπόν, η μαμά μου στράφηκε στη λογοτεχνία, θεωρούσαν όλοι ότι εγώ θα είμαι η επόμενη διάνοια της οικογένειας. Αλλά εγώ τραύλιζα πολύ και όχι μόνο δεν ήμουν διάνοια, αλλά στις εξετάσεις έπαιρνα u (ούτε καν a, b, c, d, f, βαθμοί με τους οποίους προάγεσαι).

»Δεν μπορούσαν να με κατατάξουν πουθενά. Μέχρι που υποχρεώθηκα να μαζέψω την οικογένεια και να τους πω: “Λυπάμαι, δεν είμαι ο εγγονός του παππού μου, δεν έχω κλίση στα μαθηματικά”. Αντιθέτως, τρελαινόμουν για την αρχιτεκτονική, τα μοτίβα και τη σωματική έκφραση.

»Συνειδητοποίησα έγκαιρα πως, όταν μιλούσα, δεν με πρόσεχε κανείς, αλλά, όταν μιλούσε το σώμα μου, με κοιτούσαν όλοι. Το σώμα μου ήταν πάντα η δική μου φωνή. Με συνάρπαζε πώς η σωματοποιημένη πληροφορία παράγει γνώση. Οι λέξεις κρύβουν πράγματα, το σώμα τα αποκαλύπτει. Είσαι απολύτως γυμνός».

■ Το σώμα

«Το δικό μου έχει πια μεγαλώσει και είναι ελαφρώς ραγισμένο. Κι αυτό ακόμα είναι κομμάτι της αλήθειας μου. Φτιάχνοντας αυτή τη δουλειά, είχα συναίσθηση ότι είναι το τελευταίο μου σόλο κι αυτό επηρέασε τη διαδικασία. Αρχικά σκέφτηκα να κάθομαι λίγο περισσότερο, γιατί κουραζόμουν, αλλά ο διευθυντής προβών ήταν αδυσώπητος μαζί μου και αφαίρεσε όλες τις καρέκλες στο στούντιο.

»Κάνοντας πρόσφατα τη “Ζιζέλ” για το Εθνικό Μπαλέτο της Αγγλίας, συνειδητοποίησα ότι υπάρχουν νεότεροι χορευτές που με εμπνέουν. Κατάλαβα ότι δεν ήμουν ευχαριστημένος με το σώμα μου και την απόδοσή του. Ετσι, αποφάσισα να αποσυρθώ. Εκλεισε αυτό το κεφάλαιο και χαίρομαι γι’ αυτό».

► Info: Κεντρική Σκηνή Στέγης: Συγγρού 107. Από 21 έως 27/2, στις 20:30 (εκτός από 24/2). Ολα τα εισιτήρια έχουν εξαντληθεί.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Το αύριο αρχίζει σήμερα
Η ομάδα χορού που γεννήθηκε και ζει στους κόλπους της ΚΣΟΤ, της πρώτης τη τάξει σχολής χορού της χώρας, παραδίδει για 16η συναπτή χρονιά ένα σπονδυλωτό χορευτικό θέαμα. Τώρα πέντε κορυφαίοι δημιουργοί...
Το αύριο αρχίζει σήμερα
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Από φλαμένκο μέχρι κλασικό μπαλέτο
Μεγάλες δόσεις κλασικού ρεπερτορίου, χορευτικά σχήματα που γνωρίζουμε καλά, πρόσωπα νέα και λαμπερά, χορευτές διεθνούς εμβέλειας, ομάδες που αγαπούν τις παραδοσιακές φόρμες. Το επόμενο διάστημα σε ανοιχτά και...
Από φλαμένκο μέχρι κλασικό μπαλέτο
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Στην Αθήνα η παγκόσμια πρεμιέρα του Άκραμ Καν
O Άκραμ Καν επέλεξε την ελληνική λέξη «ξένος» για το νέο του σόλο και δίνει από σήμερα έξι sold-out παραστάσεις στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση. Με την παγκόσμιας κλάσης ομάδα συνεργατών του αντλούν υλικό από τα...
Στην Αθήνα η παγκόσμια πρεμιέρα του Άκραμ Καν
ART - ΝΕΑ
H documenta με τα μάτια των Γάλλων
Οι εφημερίδες «Λιμπερασιόν» και «Μοντ», μετά τους «Νιου Γιορκ Τάιμς», αποθεώνουν τη συνεργασία Κάσελ-Αθήνας και ξεναγούν τους αναγνώστες τους στη διεθνή διοργάνωση και στους εκθεσιακούς χώρους της, ΕΜΣΤ, Ωδείο...
H documenta με τα μάτια των Γάλλων
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο εκστατικός χορός του Αακάς Οντέντρα
Tρεις χορογράφοι που δεν χορταίνουμε να βλέπουμε δημιουργίες τους. Ενας χορευτής που κινείται με μοναδική ακρίβεια, αξιοζήλευτη ισορροπία και μεταδίδει με μοναδικό τρόπο την «εκστατική χαρά του χορού». Κι ένας...
Ο εκστατικός χορός του Αακάς Οντέντρα
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Αντώνης Φωνιαδάκης στο μπαλέτο της Λυρικής
Ο Αντώνης Φωνιαδάκης στα 44 του χρόνια αφήνει για λίγο τις διεθνείς δάφνες κι επιστρέφει στην Αθήνα. Ο διεθνής Ελληνας χορευτής και χορογράφος αναλαμβάνει τη διεύθυνση ενός οργανισμού που χρειάζεται ανανέωση....
Ο Αντώνης Φωνιαδάκης στο μπαλέτο της Λυρικής

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας