Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η «Ωραία Κοιμωμένη» είναι η νέα γενιά που φέρνει την αλλαγή

Το πρώτο μπαλέτο στη νέα στέγη της Λυρικής Σκηνής υπογράφει ο διάσημος Σουηδός χορογράφος Πόντους Λίντμπεργκ

Η «Ωραία Κοιμωμένη» είναι η νέα γενιά που φέρνει την αλλαγή

  • A-
  • A+

Ο κόσμος του παραμυθιού, της φύσης και της φαντασίας. Κινήσεις που αποτυπώνουν τις τέσσερις εποχές του χρόνου και άρα τον κύκλο της ζωής: τη γέννηση, τον έρωτα, τον θάνατο. Πολύχρωμα σκηνικά που χορεύουν μαζί με τους χορευτές του Μπαλέτου.

Με μία διαφορετική ανάγνωση μιας από τις δημοφιλέστερες ιστορίες το Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής μπαίνει κι αυτό με τη σειρά του στη νέα σκηνή του Κέντρου Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος.

Η «Ωραία Κοιμωμένη» του Τσαϊκόφσκι κάνει πρεμιέρα αύριο -μετά από μία μικρή αναβολή για τεχνικούς λόγους (αρχικά επρόκειτο να ξεκινήσει στις 22 του μηνός) σε χορογραφία του διακεκριμένου Σουηδού χορογράφου Πόντους Λίντμπεργκ, σε σκηνικά και κοστούμια του εμπνευσμένου Πάτρικ Κίνμονθ. Την Ορχήστρα της ΕΛΣ θα διευθύνουν οι Ανδρέας Τσελίκας και Ηλίας Βουδούρης.

«Οταν η Εθνική Λυρική Σκηνή μου ανέθεσε να εμπνευστώ και να δημιουργήσω μία νέα χορογραφημένη εκδοχή της ‘‘Ωραίας Κοιμωμένης’’ αποφασίσαμε με τον έμπιστο συνεργάτη μου, Πάτρικ Κίνμονθ, να προσεγγίσουμε με έναν ριζικά διαφορετικό τρόπο το έργο σε αυτό το θαυμάσιο καινούργιο θέατρο της Αθήνας, “σε συνομιλία” με τη νέα και καινοτόμο αρχιτεκτονική του, γιορτάζοντας το πρώτο νέο του μπαλέτο.

Υπό την έμπνευση ίσως του παιχνιδίσματος της αυστηρής αρχιτεκτονικής γεωμετρίας και της ελευθερίας του φυσικού τοπίου, η διαίσθησή μου με οδήγησε να στραφώ στη φύση», λέει ο Π. Λίντμπεργκ.

H χορευτική εκδοχή του διάσημου παραμυθιού του Σαρλ Περό, όπως τη μελοποίησε ο Πιοτρ Ιλιτς Τσαϊκόφσκι, παρουσιάστηκε το 1890 και από τότε μέχρι σήμερα παραμένει εξαιρετικά δημοφιλής. Η Εθνική Λυρική Σκηνή, η οποία έχει παρουσιάσει το έργο σε κλασικές χορογραφίες, προτείνει για την πρώτη της καλλιτεχνική περίοδο στις νέες της εγκαταστάσεις στο Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος μία πιο σύγχρονη χορογραφική προσέγγιση που όμως δεν χάνει την επαφή με το κλασικό μπαλέτο.

Υπεύθυνος γι’ αυτήν είναι ο διακεκριμένος Σουηδός χορογράφος, χορευτής και κινηματογραφιστής Πόντους Λίντμπεργκ, συνεργάτης του New York City Ballet, των Μπαλέτων του Μόντε Κάρλο, του Μπαλέτου της Δρέσδης, της ομάδας Μάρθας Γκράχαμ, των Βασιλικών Μπαλέτων Σουηδίας, του Μπαλέτου της Γενεύης, κ.ά., ο οποίος από τον Απρίλιο του 2018 αναλαμβάνει τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Danish Dance Theatre στην Κοπεγχάγη, μίας από τις πιο σημαντικές ομάδες χορού στη Σκανδιναβία.

«Η αφήγησή μας ξεδιπλώνεται μέσα από τις τέσσερις εποχές, στις οποίες η πριγκίπισσα Αυγή συμβολίζει την ίδια τη φύση», λέει ο χορογράφος. «Το έργο εξερευνά τις βίαιες εξωγενείς και ενδογενείς δυνάμεις που κοιμίζουν τη φύση, καθώς και την τρυφερότητα και τη ζεστασιά που την ξυπνούν. Σε αυτόν τον παραμυθικό κόσμο, όπως και στην εμπειρία μας, η αφύπνιση είναι το αποτέλεσμα της συνάντησης του θηλυκού με το αρσενικό».

Από τον παραμυθικό κόσμο που κυριαρχεί σε αυτήν την ιστορία, εκείνος τι θέλησε να προσθέσει και τι να αφαιρέσει; «Στην αρχική εκδοχή του παραμυθιού -και σε πολλές ακόμα που προέκυψαν στη συνέχεια- η Aυγή είναι θύμα. Υπάρχουν φορές που την έχουμε δει να βιάζεται, να φιλιέται ενώ κοιμάται, να ξυπνάει μόνο και μόνο για να υποκύψει αμέσως στην ανδρική κυριαρχία. Η εκδοχή μου είναι η ακριβώς ανάποδη εκδοχή από όλα αυτά».

Γιατί επιμείνατε τόσο στην ανάδειξη του φυσικού στοιχείου; «Επειδή ο τρόπος της φύσης είναι αναπόφευκτος για όλους τους ανθρώπους και τα αισθανόμενα όντα. Ο θάνατος είναι μέρος της ζωής, η γήρανση είναι επίσης μέρος της συμφωνίας. Η διαδοχή στη ζωή και ο χρόνος που περνά είναι σαν να παρατηρείς την άνοιξη, το φθινόπωρο μετά το καλοκαίρι, τον χειμώνα πριν από την άνοιξη και πάλι από την αρχή».

Αυτό εννοείτε, δηλαδή, όταν λέτε «η δική μας Ωραία Κοιμωμένη είναι μία καλλιτεχνική εξερεύνηση του κύκλου της ζωής»;

«Η αλλαγή είναι το μόνο πράγμα που είναι σταθερό στη ζωή», μας απαντά. Από την άλλη η συνεχής ροή της ζωής είναι ένας κύκλος και όχι μία ευθεία γραμμή. Η παιδική ηλικία δίνει τη θέση της στην ενηλικίωση, στη συνέχεια σε γήρας και θάνατο, αλλά η νέα γενιά συνεχίζει να ζει και επαναλαμβάνει το πρότυπο, να αναπαράγει αυτό που έμαθε. Για μένα η ‘‘Ωραία Κοιμωμένη’’ είναι η νέα γενιά και όχι κάποια που ζει εκατό χρόνια και παραμένει αμετάβλητη στον χρόνο. Η αλλαγή θα συμβεί είτε μας αρέσει ή όχι!».

 Info:

Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος Εθνικής Λυρικής Σκηνής, τηλ.: 213 0885700. Παραστάσεις: 3, 15, 16, 22, 23, 29, 31 Δεκεμβρίου στις 20.00 (μόνο στις 31/12 θα ξεκινήσουν 19.00). Τιμές εισιτηρίων: 10 έως 60 ευρώ.

 

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Ηταν επικίνδυνο, αλλά η καρδιά μου δεν μπορούσε να πει οχι»
«Since she», πανελλήνια, sold out, πρεμιέρα στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση και ο διεθνής χορογράφος, Δημήτρης Παπαϊωάννου, μάς εξήγησε πώς και γιατί αποδέχτηκε τη μεγάλη πρόκληση να συνεργαστεί με το εξαιρετικό...
«Ηταν επικίνδυνο, αλλά η καρδιά μου δεν μπορούσε να πει οχι»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Σώματα εύπλαστα και χειραφετημένα
Νέες παραγωγές και αναθέσεις, εργαστήρια και σεμινάρια, τάσεις και αναζητήσεις που διατρέχουν τη σύγχρονη χορευτική σκηνή, σκέψεις για την τέχνη και τη ζωή, στη διοργάνωση που κορυφώνεται σήμερα και αύριο.
Σώματα εύπλαστα και χειραφετημένα
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Τέλος από τη Μετροπόλιταν ο Ντομίνγκο
Μετά το Ντάλας το χτύπημα για τον Πλάθιντο Ντομίνγκο ήρθε από τον «ναό» της Μετροπόλιταν. Προχθές Τρίτη και υπό το βάρος των κατηγοριών για σεξουαλική παρενόχληση η νεοϋορκέζικη όπερα, με μια ανακοίνωση που...
Τέλος από τη Μετροπόλιταν ο Ντομίνγκο
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Μάλιφαντ χορογραφεί πεντοζάλη
Το νήμα που ενώνει τους ελληνικούς παραδοσιακούς χορούς με τη σύγχρονη κίνηση αναζήτησαν στη συνεργασία τους ο Βρετανός χορογράφος με τον κορυφαίο συνθέτη Βαγγέλη Παπαθανασίου και τη σχεδιάστρια μόδας Μαίρη...
Ο Μάλιφαντ χορογραφεί πεντοζάλη
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Eνα ζωντανό κολάζ σωμάτων
Πώς συγχρωτίζεται η κίνηση του σώματος με την ποπ κουλτούρα και τον αθλητισμό; Πώς όλα αυτά απεικονίζονται στο διαδίκτυο, δημιουργώντας μια αλληλουχία πορτρέτων που ακροβατούν μεταξύ οικείου κι ανοικείου;
Eνα ζωντανό κολάζ σωμάτων

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας