Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η επιστροφή του «Ορφέα»

Μάρκελλος Χρυσικόπουλος

© Manios

Η επιστροφή του «Ορφέα»

  • A-
  • A+

«Ο μύθος του Ορφέα είναι μια παραβολή. Μια παραβολή για το φως και το σκοτάδι. Για την αρμονία και τον θόρυβο. Για την ένωση και τον διαμελισμό. Για το πώς μες στον κύκλο της ζωής συνυπάρχουν η ομορφιά και η ασχήμια, το ιερό και το βέβηλο, το λογικό και το παράλογο, το τραγικό και το κωμικό».

Ενα εμβληματικό μπαρόκ έργο που συχνά πιστώνεται και ως η πρώτη όπερα στην ιστορία της μουσικής, μπορεί να τα περιέχει όλα.

Είκοσι χρόνια μετά την πρώτη παρουσίαση του «Ορφέα» του Κλάουντιο Μοντεβέρντι στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης, η όπερα επιστρέφει στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, σε ένα πρωτοποριακό ανέβασμα που σκηνοθετεί ο Θάνος Παπακωνσταντίνου και διευθύνει ο Μάρκελλος Χρυσικόπουλος (δύο παραστάσεις με ελληνικούς υπέρτιτλους την Παρασκευή 24 και το Σάββατο 25 Νοεμβρίου). 

«Πολλοί νέοι Ελληνες έχουν σπουδάσει την παλαιά μουσική και ειδικευτεί σε τέτοιο βαθμό, που νιώθουν αρκετά άνετα στο αντικείμενό τους ώστε να μη χρειάζεται να λειτουργούν μουσικά σε συνθήκες απόλυτης στεγανότητας. Αντίστοιχα, το άκουσμα του μπαρόκ και των αυθεντικών οργάνων είναι πλέον τόσο οικείο στην Ελλάδα, ώστε να δημιουργούνται οι προϋποθέσεις μουσικοί διαφορετικών παραδόσεων να ενδιαφέρονται να συνομιλήσουν μαζί μας», λέει ο μαέστρος της παράστασης τολμώντας μια σύγκριση ανάμεσα στο ανέβασμα του 1997 και το σημερινό. 

Για του λόγου το αληθές, το σύνολο παλαιάς μουσικής Latinitas Nostra, γνωστό για τις ιστορικά τεκμηριωμένες ερμηνείες του, προσεγγίζει στην παράσταση με τόλμη την παρτιτούρα του μεγάλου Ιταλού μουσουργού (τιμώντας τα 450 χρόνια από τη γέννηση του Κλάουντιο Μοντεβέρντι).

O συνθέτης Πάνος Ηλιόπουλος αναδεικνύει τη ζοφερή ατμόσφαιρα του Κάτω Κόσμου, επεμβαίνοντας με διασκευές και ζωντανή ηλεκτρονική επεξεργασία του ήχου.

Στον πρωταγωνιστικό ρόλο εμφανίζεται ο φημισμένος Ισπανός τενόρος Χουάν Σάντσο, ενώ την Πρωθιέρεια του Διονύσου ερμηνεύει η Σαβίνα Γιαννάτου.

Μαζί τους, ένα αξιόλογο καστ Ελλήνων μονωδών (Θεοδώρα Μπάκα, Χρήστος Κεχρής, Ειρήνη Μπιλίνη, Αναστασία Κότσαλη, Σοφία Πάτση κ.ά.). 

«Η όπερα γεννήθηκε σαν μια απόπειρα αναβίωσης της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας. Τόσο το θέμα όσο και η δομική διάρθρωση του "Ορφέα" του Μοντεβέρντι το μαρτυρούν», παρατηρεί ο σκηνοθέτης της παράστασης Θάνος Παπακωνσταντίνου.

«Ολες οι τραγωδίες είναι αφιερωμένες στον θεό Διόνυσο. Αυτός είναι πάντα ο πρωταγωνιστής και ο πρώτος θεατής. Η ιστορία του Ορφέα, στην εκδοχή μας, συμφωνεί πλήρως με την παραδοχή αυτή. Παρακολουθούμε μια τελετή μύησης ενός ανθρώπου μέσα στους κύκλους της ζωής. Από τη γιορτή στον θρήνο, από τον Πάνω Κόσμο στα έγκατα της Γης. Από την αθωότητα στη γνώση. Από την ένωση στον διαμελισμό. Είναι μια πορεία γνώσης, μες στην οποία το κεντρικό πρόσωπο, προσπαθώντας να δαμάσει τις αντιθέσεις που κυβερνούν και συνιστούν τον κόσμο γύρω του, διαμελίζεται ως αποτέλεσμα της αδυναμίας του να ισορροπήσει». 

 Info:

24 και 25/11, αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη, στις 20.00. Σκηνικά-κοστούμια: Νίκη Ψυχογιού. Φωτισμοί: Χριστίνα Θανάσουλα. Κίνηση: Ιρις Κυριακοπούλου. Toν Χορό απαρτίζουν οι σπουδαστές του β' έτους της Δραματικής Σχολής του Ωδείου Αθηνών. Tιμές: 9 € (πολύτεκνοι, φοιτητικά, νέοι, άνεργοι, ΑμεΑ, 65+), 14,00 €-50,00 €. Πληροφορίες: 210 7282333. 

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Το «Imagine» της Γιόκο Ονο
Στην αρχή μοιάζει με όνειρο. Αmbient ατμόσφαιρα και η φωνή της, με τα γνώριμα σπαστά αγγλικά να απαγγέλλει: «Imagine there's no heaven/ It's easy if you try/ No hell below us/ Above us only sky». Και κάπου στη...
Το «Imagine» της Γιόκο Ονο
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Μπάρενμποϊμ τιμά τον Σκαλκώτα
Το βλέμμα του στην Ελλάδα στρέφει ο μέγας αρχιμουσικός Ντάνιελ Μπάρενμποϊμ, που όπως αποκάλυψε στη συνέντευξη Τύπου για την ανακοίνωση του προγράμματος της Κρατικής Οπερας του Βερολίνου τιμώμενο πρόσωπο θα...
Ο Μπάρενμποϊμ τιμά τον Σκαλκώτα
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μετράμε αντίστροφα για τα «Μαϊμούδια»
Oι προσευχές και η αντίστροφη μέτρηση τελείωσαν. Λιγότερο από 24 ώρες απομένουν για να γίνει πραγματικότητα ένα συναυλιακό όνειρο ετών. Οι Arctic Monkeys είναι ήδη στην Αθήνα και αύριο λίγο μετά το σούρουπο...
Μετράμε αντίστροφα για τα «Μαϊμούδια»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Δεν είμαστε τίποτα απρόσιτοι σούπερ σταρ»
​Τελικά όχι μόνο δεν θα σταματήσουμε να ακούμε ζωντανά επιτυχίες των Scorpions σαν τα «Rock You Like a Hurricane», «Νo Οne Like You», «Send me an Angel», «Still Loving You» και «Wind of Change», αλλά θα έχουμε...
«Δεν είμαστε τίποτα απρόσιτοι σούπερ σταρ»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Με Αρντάν, Κανονέρο και Λα Φούρα ντελς Μπάους
Ανατρέποντας τις μέχρι σήμερα παραδόσεις ο καλλιτεχνικός διευθυντής της ΕΛΣ Γιώργος Κουμεντάκης δεν πραγματοποίησε συνέντευξη Τύπου, αλλά έστειλε με μέιλ το πρόγραμμα της επόμενης καλλιτεχνικής περιόδου...
Με Αρντάν, Κανονέρο και Λα Φούρα ντελς Μπάους
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Μάρλον Μπράντο είχε affair με τον Ρίτσαρντ Πράιορ
Σε μια συνέντευξη-ποταμό στο New York Magazine αλλά και σε δηλώσεις του σχετικά με ένα ντοκιμαντέρ του Netflix ο θρυλικός παραγωγός κουβέντιασε για τις αρχικές εντυπώσεις από την πρώτη γνωριμία με τα...
Ο Μάρλον Μπράντο είχε affair με τον Ρίτσαρντ Πράιορ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας