Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η Τιάνγουα Γιανγκ αναμετριέται με τον Μπάρτοκ

Η Τιάνγουα Γιανγκ αναμετριέται με τον Μπάρτοκ

  • A-
  • A+

Πολύ καλές ήσαν η δεύτερη και η τρίτη συναυλία της νέας καλλιτεχνικής περιόδου 2017-18 που έδωσε η ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής. Στις 13/10/2017 η διεύθυνση του αθηναϊκού συνόλου υπό τον Σλοβένο αρχιμουσικό Ούρος Λάγιοβιτς άφησε εξαιρετικές εντυπώσεις.

Συμμετέχοντας στο Ετος Ελλάδος-Κίνας το αθηναϊκό σύνολο ξεκίνησε με τη σύνθεση «Πεμπτουσία» του 38χρονου Φουνγκ Λαμ, Κινέζου συνθέτη γεννημένου στο Χονγκ Κονγκ. Το καλογραμμένο, περίπου 12λεπτης διάρκειας, κομμάτι ήταν αρθρωμένο σε μικροεπεισόδια και διατυπωμένο σε ατμοσφαιρική ορχηστρική γραφή που έφερνε σε υγιή, ισορροπημένο διάλογο το κινεζικό αρμονικό DNA με κυρίαρχα δυτικά μουσικά πρότυπα: ντεμπίσειο εμπρεσιονισμό και μεταπολεμικό μοντερνισμό των Λίγκετι, Πεντερέτσκι, Ανταμς.

Ακολούθησε το «Κοντσέρτο για βιολί αρ. 2» του Μπάρτοκ με σολίστα την εξαίρετη Τιάνγουα Γιανγκ. Λαμπρό τέκνο της (και) πολιτισμικής παγκοσμιοποίησης, που έχει εξελιχθεί σε επάξιο παραλήπτη της ευρωπαϊκής μουσικής κληρονομιάς, η βιολίστρια έχει κερδίσει το αθηναϊκό κοινό τα τελευταία χρόνια προσφέροντας συναρπαστικές ερμηνείες κοντσέρτων του Μπρίτεν (19/2/2016) και του Μπετόβεν (26/5/2017).

Η δυναμική, καθ’ όλα νικηφόρα αναμέτρησή της με το τεχνικά απαιτητικότατο, υφολογικά άκρως μοντερνιστικό κοντσέρτο του Μπάρτοκ επιβεβαίωσε ότι η 30χρονη Κινέζα είναι μια ολοκληρωμένη, διεθνούς διαμετρήματος ερμηνεύτρια!

Το περίπου 40λεπτης διάρκειας έργο είναι απολύτως αντιπροσωπευτικό της ώριμης φάσης του Ούγγρου συνθέτη: διαθέτει γωνιώδη, αιχμηρή φραστική, δύσκολη αλλά συναρπαστική, αρμονική γλώσσα, άρθρωση σε πολλά, εναλλασσόμενης διάθεσης μικροεπεισόδια, διαρκείς, έντονες και απότομες μεταπτώσεις. Η Γιανγκ έπαιξε με αψεγάδιαστη τονική ακρίβεια, εκφραστικά πειστικό και αβίαστο πλάσιμο της φραστικής σε μακρο- και μικροεπίπεδο, άριστη άρθρωση, συναρπαστικές αποδόσεις των δεξιοτεχνικών σελίδων, ευφυώς επεξεργασμένες μεταπτώσεις.

Μαγευτική ήταν η ανάγνωση του λυρικού, εκστατικού Andante tranquillo, τυπικής «νυχτερινής» μουσικής του Μπάρτοκ, ενώ το άλλοτε ξέφρενα άγριο, άλλοτε γλυκά νοσταλγικό τρίτο μέρος ερμήνευσε με πραγματικά δαιμονική ένταση, αναδεικνύοντας τις διαμεσολαβημένες φολκλορικές αναφορές.

Η συναυλία ολοκληρώθηκε με τη «Συμφωνία αρ. 3» του Μπραμς. Ο Λάγιοβιτς διηύθυνε με απόλυτη άνεση και σιγουριά. Αντλησε το μέγιστο από τους Ελληνες μουσικούς –τα έγχορδα, και ειδικά η ομάδα των βιολοντσέλων, ήχησαν αγνώριστα!- και έπλασε μιαν απολαυστική, εκφραστικά άμεση και χυμώδη, ισορροπημένη ερμηνεία, με πλατιές μελωδικές γραμμές και ορμητικές, συναρπαστικές κορυφώσεις.

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Αφιέρωμα στον Αλφρεντ Σνίτκε
Στο πλαίσιο του αφιερωματικού κύκλου στον Αλφρεντ Σνίτκε (1934-1998), οι δύο μουσικοί επέλεξαν να παρουσιάσουν συνθέσεις του πολύ ιδιαίτερου Σοβιετικού συνθέτη δίπλα σε συνθέσεις του επίσης Σοβιετικού Σεργκέι...
Αφιέρωμα στον Αλφρεντ Σνίτκε
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ανεξίτηλος ρωσο-σοβιετικός ήχος
Η Εθνική Ορχήστρα της Ρωσίας (ΕΟΡ) είναι το πρώτο μη κρατικό συμφωνικό σύνολο στη ρωσική ιστορία. Ιδρύθηκε από τον πιανίστα/αρχιμουσικό Μιχαήλ Πλετνιόφ στις παραμονές της διάλυσης της ΕΣΣΔ, το 1990, και σήμερα...
Ανεξίτηλος ρωσο-σοβιετικός ήχος
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Με δύναμη από την Ινδονησία
Ακόμη μια συναυλία στο πλαίσιο του κύκλου «Οι πόλεις της μουσικής», αυτή τη φορά με άξονα την πόλη της Δρέσδης, πρότεινε η ΚΟΑ υπό τον Αντριάν Πραμπάβα στο Μέγαρο Μουσικής (31/3/2017). Το πρόγραμμα περιλάμβανε...
Με δύναμη από την Ινδονησία
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Τέλεια ορχήστρα, αμέτοχος μαέστρος
Καλό αυστρογερμανικό ρεπερτόριο, παιγμένο άριστα από τους Ολλανδούς μουσικούς, αντιμετωπίστηκε με ρουτινιάρικη βιασύνη από τον αρχιμουσικό Ντανιέλε Γκάτι, ο οποίος όμως ανέβασε θερμοκρασία στο τέλος και...
Τέλεια ορχήστρα, αμέτοχος μαέστρος
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η Ακαδημία του Αγίου Μαρτίνου των Αγρών συμπράττει με τον Φασίλ Σάι
Μοναδικά απολαυστική ήταν η συναυλία που έδωσαν στο κατάμεστο Μέγαρο Μουσικής τα έγχορδα της Ακαδημίας του Αγίου Μαρτίνου των Αγρών, στο πλαίσιο τρέχουσας ευρωπαϊκής περιοδείας σε Γερμανία, Ολλανδία, Ελλάδα,...
Η Ακαδημία του Αγίου Μαρτίνου των Αγρών συμπράττει με τον Φασίλ Σάι
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ενα εξαιρετικό «Ρέκβιεμ» του Μότσαρτ
Μία από κάθε άποψη εξαιρετική εκτέλεση του μοτσάρτειου «Ρέκβιεμ», που έφερε το στίγμα της ώριμης ιστορικής ερμηνευτικής, απόλαυσε το φιλόμουσο αθηναϊκό κοινό στο κατάμεστο κρατικό Μέγαρο Μουσικής. Το θαυμάσιο...
Ενα εξαιρετικό «Ρέκβιεμ» του Μότσαρτ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας