Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Απόφοιτοι και δάσκαλοι σε απολαυστικές βραδιές

Από τις φετινές «Νύχτες κλασικής μουσικής στη Γεννάδειο Βιβλιοθήκη»: Η Παλαβί Μαχιντάρα ερμηνεύει Ραβέλ και Λιστ

Γιάννης Σβώλος

Απόφοιτοι και δάσκαλοι σε απολαυστικές βραδιές

  • A-
  • A+

Τελευταία, αφ’ ενός λόγω της οικονομικής κρίσης, αφ’ ετέρου λόγω επιλογών των ίδιων των μουσικών, η προσφορά εκδηλώσεων με έργα βασικού ρεπερτορίου κλασικής μουσικής δωματίου συρρικνώθηκε οριακά στην αθηναϊκή μουσική ζωή.

Ετσι, το θαυμάσιο τετραήμερο μουσικής δωματίου που πρόσφερε για τρίτη χρονιά, στα τέλη Σεπτέμβρη, η Γεννάδειος Βιβλιοθήκη της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών ήταν όλως ευπρόσδεκτη (27-30/9/2017).

Η διοργάνωση υπήρξε μέρος ευρύτερης προσφοράς του αμερικανικού Ινστιτούτου Μουσικής Κέρτις και υλοποιήθηκε με σύμπραξη του Γερμανοελληνικού Πολιτιστικού Κοινωφελούς Ιδρύματος «Σβαρτς» και του θεσμού «Το Ινστιτούτο Κέρτις σε διεθνή περιοδεία», που υποστηρίζεται από την πολυεκατομμυριούχο βαρόνη Νίνα φον Μάλτζαν.

Ιδιαίτερη έμφαση δίδεται στη διεθνή κινητικότητα καλλιτεχνών (αποφοίτων, υποτρόφων, επαγγελματιών), οι οποίοι επιλέγονται με αυστηρά αξιοκρατικά κριτήρια. Οι τέσσερις συναυλίες προσφέρθηκαν δωρεάν και φιλοξενήθηκαν στην καλής ακουστικής Αίθουσα «Κότσεν» της Γενναδείου. Στις εκτελέσεις απόφοιτοι της σχολής συνέπραξαν με διδασκάλους.

Στις 27/9/2017, η Παλαβί Μαχιντάρα (Pallavi Mahidhara) πρότεινε ένα πρόγραμμα ακραία πολωμένων επιλογών πιανιστικού ρεπερτορίου: δύσκολα θα φανταζόταν κανείς πιο αντιθετικά ακούσματα από αυτά των ιμπρεσιονιστικών «Καθρεπτών» του Ραβέλ και των βιρτουοζίστικων «Μεγάλων σπουδών Παγκανίνι» του Λιστ. Στην πενταμερή σουίτα του Γάλλου συνθέτη η ακατανίκητη σαγήνη της ατμοσφαιρικής γραφής –ηχητικό αντίστοιχο αιθέριας ακουαρέλας- βασίζεται σε ιδιαίτερα ψαγμένα αρμονικά εφέ αλλά και προσεκτικά υπολογισμένη δομή.

Η Ινδοαμερικανή πιανίστρια απέδωσε το κάθε μέρος της σουίτας διατηρώντας υποδόρια συνοχή κάτω από την ποικιλία των εντυπώσεων, υπογραμμίζοντας εύστοχα τα δεσπόζοντα χαρακτηριστικά: την αίσθηση άναρχης, νευρικής κινητικότητας στις «Νυχτοπεταλούδες», τη μελαγχολική, αποπνικτική ακινησία του έρημου δάσους στα «Θλιμμένα πουλιά», το νανουριστικό, παλινδρομικό παιχνίδι των κυμάτων στη «Βάρκα στον ωκεανό», το νευρώδες, αιχμηρό σπανιόλικο ρυθμικό στοιχείο στην «Πρωινή καντάδα του γελωτοποιού», τις μακρόθεν, τυχαίες αρμονικές συνηχήσεις στην «Πεδιάδα με τις καμπάνες». Η ιδιαίτερα φροντισμένη εκτέλεση διέθετε ακρίβεια, ευαισθησία και πτητικό, ιδανικά εύπλαστο ήχο.

Αντίθετα, στις ακραία απαιτητικές, δεξιοτεχνικές σπουδές του Ούγγρου δημιουργού το σφιχτοδεμένο, τεχνικά αψεγάδιαστο, πεντακάθαρα αρθρωμένο παίξιμό της Μαχιντάρα επικεντρώθηκε στις επιδεικτικά σκηνοθετημένες αντιθέσεις της γραφής. Αθλητικά δυναμικό, τεταμένο, ακριβές, ανέδειξε την περίπλοκη φραστική και την πυρετώδη γραφή του Λιστ και κορυφώθηκε σε καίριες εκρήξεις βιαιότητας, προσφέροντας εκτελέσεις που ενθουσίασαν τους φίλους του βιρτουοζίστικου πιάνου!

Κλαρινέτο και βιόλα με ρομαντική έκφραση

Στις 29/9/2017, το πρόγραμμα περιλάμβανε έργα μουσικής δωματίου με συμμετοχή κλαρινέτου. Αρχικά η πιανίστρια Παλαβί Μαχιντάρα, ο βιολίστας Εντουαρντ Γκαζουλέας και ο Καναδός κλαρινετίστας Μάικλ Ρούζινεκ έπαιξαν τέσσερα από τα «Οκτώ κομμάτια, έργο 83» του Μαξ Μπρουχ.

Πρόκειται για καθαρόαιμα ρομαντικές μουσικές, στις οποίες το ενδιαφέρον της γραφής ισομοιράζεται ανάμεσα στη μεστή λυρική έκφραση, τις μετρημένες δεξιοτεχνικές εξάρσεις και την ευρηματική εξερεύνηση των ηχοχρωματικών συνδυασμών βιόλας-κλαρινέτου. Στηριγμένη στο φερέγγυο, στιβαρό υπόβαθρο που πρόσφερε από το πιάνο η Μαχιντάρα, Γκαζουλέας και Ρούζινεκ πρόσφεραν ιδιαίτερα φροντισμένες, χυμώδεις, αβίαστα συντονισμένες, σφριγηλής φραστικής αναγνώσεις, αναδεικνύοντας την ποικιλία των διαθέσεων και της γραφής του συνθέτη.

Ακολούθησε η σύνθεση «Πρελούδιο, Αλέγκρο και Ποιμενικό για κλαρινέτο και βιόλα» της Ρεμπέκα Κλαρκ (1886-1979). Σ’ αυτό το λυρικό, εσωστρεφές, α λα Βον Ουίλιαμς κομμάτι, η Αγγλίδα συνθέτρια αξιοποιεί με ιδιαίτερα ευφυή, αισθησιακό και ατμοσφαιρικό τρόπο τα ηχοχρώματα των δύο οργάνων, κάτι που οι Γκαζουλέας και Ρούζινεκ πρόβαλαν ιδανικά.

Συνοδευόμενη από τον κλαρινετίστα και τον πιανίστα Μίκαελ Ελίαζεν, η Αυστραλή υψίφωνος Ελενα Περόνι, που την προηγουμένη τραγούδησε άριες από ιταλικές όπερες, ερμήνευσε το γνωστό τραγούδι του Σούμπερτ «Ο βοσκός στον βράχο». Παρ’ ότι τονικά ασφαλές και ακριβές, το τραγούδι της κινήθηκε τελείως εκτός του σουμπέρτειου ύφους: με βεριστικού τύπου εξάρσεις και –κυρίως- με δυναμικές ταιριαστές στην όπερα και όχι στο γερμανικό λιντ.

Ιδανική –ανάλαφρη, ακριβής, ευαίσθητη- ήταν και πάλι η φωνητικής μελωδικότητας συμμετοχή του κλαρινετίστα. Ολοκληρώνοντας, οι τρεις ερμήνευσαν το «Τρίο Κέγκελστατ», έργο 498 του Μότσαρτ. Η απολαυστική, αβίαστη, ακριβής, καλαίσθητη εκτέλεση δόθηκε με μεστό ήχο, ήπιες ταχύτητες, δίχως υπογραμμισμένες αντιθέσεις, μελωδικά αλλ’ εκτός του φάσματος της ιστορικής ερμηνευτικής.

  

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Χαρούμενη σουίτα» σε πρώτη εκτέλεση
Αλλη μία τυπικά και αναμενόμενα άνιση συναυλία έδωσε η ΚΟΑ στις 25/11/2016 στο Μέγαρο Μουσικής. Πάντα στο πλαίσιο του γενικόλογου θεματικού κύκλου «Οι πόλεις της μουσικής», αυτή τη φορά ήταν εστιασμένη στο...
«Χαρούμενη σουίτα» σε πρώτη εκτέλεση
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Οταν το τσέλο τραγουδά
Μια απολαυστική βραδιά μουσικής δωματίου πρόσφερε ο τσελίστας Μπένεντικτ Κλέκνερ (Benedict Klöckner), συνοδευόμενος από τον πιανίστα Χοσέ Γκαγιάρδο (José Gallardo), στην άριστης ακουστικής νεοκλασική αίθουσα...
Οταν το τσέλο τραγουδά
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Σιμόν Μποκανέγκρα» με ένταση και πάθος
Παρότι όχι μία από τις δημοφιλέστερες όπερες του Βέρντι, ο «Σιμόν Μποκανέγκρα» (1857) έχει παρουσιαστεί αρκετές φορές από την ΕΛΣ, πάντα με κριτήριο την ύπαρξη Ελληνα πρωταγωνιστή ικανού να φέρει επάξια τον...
«Σιμόν Μποκανέγκρα» με ένταση και πάθος
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μια 90χρονη μοντέρνα και εκθαμβωτική
Δημιουργία, εύστοχη επιλογή και σωστή παρουσίαση όπερας για παιδιά συνιστούν πολυδιάστατο, δυσεπίλυτο πρόβλημα καθώς κρέμονται από σύνθετους και αστάθμητους παράγοντες. Το απέδειξε πρόσφατα το ανέβασμα της...
Μια 90χρονη μοντέρνα και εκθαμβωτική
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η Ελισάβετ Λεόνσκαγια παίζει Σούμπερτ
Μουσικός με ποικίλες, σημαίνουσες καταβολές –πολωνοεβραϊκής καταγωγής γεννημένη και μεγαλωμένη στην Τιφλίδα της Γεωργίας, με σπουδές στη Μόσχα– η Λεόνσκαγια βρίσκεται αδιάλειπτα σε δράση επί τέσσερις...
Η Ελισάβετ Λεόνσκαγια παίζει Σούμπερτ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Νησίδα μουσικής ανάτασης
Η διοργάνωση είναι προσφορά του αμερικανικού Ινστιτούτου Μουσικής Κέρτις και υλοποιήθηκε με σύμπραξη του Γερμανοελληνικού Πολιτιστικού Κοινωφελούς Ιδρύματος «Σβαρτς» και του θεσμού «Το Ινστιτούτο Κέρτις σε...
Νησίδα μουσικής ανάτασης

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας