Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ξανά αδιέξοδα;

Γιατί το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών δεν μπορεί ακόμα να γυρίσει σελίδα, να απαλλαγεί από όσα το βαραίνουν και να περάσει -επιτέλους- στη νέα εποχή;

EUROKINISSI/ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ

Ξανά αδιέξοδα;

  • A-
  • A+

Η νέα σεζόν ξεκίνησε. Το πρόγραμμα παρουσιάστηκε κι έχει ενδιαφέρον, νέα στόχευση αλλά -δεδομένων των συνθηκών- οι πραγματικά μεγάλες κι ακριβές παραγωγές είναι ελάχιστες. Ο καινούργιος γενικός διευθυντής αναλαμβάνει τα καθήκοντά του οσονούπω, ενώ ο τομέας των συνεδρίων αποφέρει όλο και περισσότερους καρπούς ενισχύοντας το ταμείο.

Τότε, γιατί το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών δεν μπορεί ακόμα να γυρίσει σελίδα, να απαλλαγεί από όσα το βαραίνουν και να περάσει -επιτέλους- στη νέα εποχή; Δυστυχώς όσοι πίστεψαν ότι με το πέρασμά του στο ελληνικό Δημόσιο τα προβλήματα θα λυθούν εν μιά νυκτί διαψεύδονται.

Ενάμιση και πλέον χρόνο μετά την πολιτική λύση που δόθηκε (Ιανουάριο του 2016) και παρά τις παλινωδίες ετών, ο οργανισμός θέλει εναγωνίως να επιστρέψει στην ομαλότητα, να αλλάξει την εικόνα εγκατάλειψης που αποπνέει, να ξαναβρεί με τον καιρό τη χαμένη του αίγλη. Ομως βαρίδια από το παρελθόν δεν του το επιτρέπουν ακόμα.

Πρώτο και βασικό πρόβλημα παραμένει η αδυναμία να αποκτήσει φορολογική ενημερότητα. Το γεγονός αυτό κρατά δέσμιο τον οργανισμό και τον αποτρέπει από τα πολύτιμα για τη λειτουργία του προγράμματα ΕΣΠΑ που θα του προσέφεραν την πολυπόθητη ρευστότητα. «Οι οργανισμοί που δεν είναι ρυθμισμένοι φορολογικά δεν μπορούν καν να καταθέσουν φάκελο για ΕΣΠΑ. Για μας, που βρισκόμαστε σε αυτή την ασφυκτική οικονομική συγκυρία, αυτά τα προγράμματα θα μπορούσαν να λύσουν μια σειρά από σοβαρότατα ζητήματα.

Κάλλιστα θα μπορούσαμε να τα χρησιμοποιήσουμε για να διευρύνουμε τα εκπαιδευτικά μας προγράμματα, να εντάξουμε στον προγραμματισμό νέα projects, να ανακαινίσουμε το ηχογραφικό μας κέντρο, να φροντίσουμε για τα θέματα συντήρησης του κτιρίου.

Ακόμα και κύκλοι συγκεκριμένων παραγωγών θα μπορούσαν να ενταχθούν με κάποιο τρόπο σε ευρωπαϊκό πρόγραμμα. Αναμένω σημαντική βοήθεια από τον νέο μας διευθυντή, Δημήτρη Παπαδημητρίου, που έχει μεγάλη εμπειρία από τέτοια ζητήματα», λέει ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Μεγάρου, μαέστρος Μίλτος Λογιάδης, γνωρίζοντας πως ακόμα κι αν το δίπολο Δ. Παπαδημητρίου-Ν. Θεοχαράκη (πρόεδρος ΟΜΜΑ) βοηθά στην τεχνογνωσία, τίποτα δεν θα εξομαλυνθεί χωρίς πολιτική πρωτοβουλία.

«Με τον νόμο του 2016 λύθηκε σημαντικό μέρος των προβλημάτων, αλλά ο οργανισμός δεν καθάρισε λογιστικά. Καλύφθηκε μεν το μεγαλύτερο μέρος των χρεών, αλλά υπάρχουν δανειακές υποχρεώσεις -κυρίως από το 2014 και μετά- που έχουν μείνει ως εκκρεμότητες και δεν μας επιτρέπουν να φαινόμαστε ‘‘καθαροί’’ και άρα να μπορούμε να πάρουμε ενημερότητα», εξηγεί ο Μ. Λογιάδης. Πόσο μεγάλο είναι δηλαδή το ποσό που κρατά όμηρο τον πολύπαθο οργανισμό; «Μιλάμε για περίπου 100 εκατομμύρια ευρώ που κυρίως αφορούν τόκους και χρέη προς εργολάβους κι Εφορία. Τα μισά από αυτά έχουν ρυθμιστεί, τα υπόλοιπα όμως παραμένουν.

Ετσι, για να μπορέσουμε να λειτουργήσουμε αναγκαζόμαστε συνέχεια να παίρνουμε παρατάσεις μέσω έκτακτων υπουργικών αποφάσεων. Καταλαβαίνετε πως κανένας οργανισμός δεν μπορεί να σχεδιάσει το άμεσο μέλλον του εγκλωβισμένος σε αδιανόητη αβεβαιότητα. Μια νομοθετική ρύθμιση που πιστεύω να έρθει ώς το τέλος της χρονιάς θα μπορούσε να εξομαλύνει διά παντός την κατάσταση», λέει διευκρινίζοντας πως η λύση πρέπει να βρεθεί από κοινού από τα υπουργεία Οικονομικών και Πολιτισμού.

Βεβαίως, άλλη μία ρύθμιση στα χρέη του Μεγάρου θ’ ανακινούσε ξανά την κουβέντα για το πόσο και μέχρι πότε θα μπορεί το κράτος να το στηρίζει ή, για να είμαστε σαφείς, να κλείνει τις τρύπες του παρελθόντος. «Δεν είναι έτσι», επιμένει ο Μίλτος Λογιάδης. «Μετά το πέρασμα του οργανισμού στο ελληνικό κράτος, το Μέγαρο ανήκει σε όλους μας. Και είναι μεγάλο στοίχημα για όλους να επιτύχει αυτή η τολμηρή από την κυβέρνηση κίνηση. Με την παρούσα κατάσταση είναι σαν να έχει γίνει μισή δουλειά. Αφού τολμήσαμε και το κρατήσαμε όρθιο κι ανοιχτό, ας το κάνουμε να λειτουργήσει σωστά».

Δεύτερο ζήτημα που δημιουργεί ανασφάλεια στο Μέγαρο Μουσικής είναι η προγραμματική σύμβαση, η οποία μεταξύ άλλων θα ορίζει και την ετήσια χρηματοδότησή του. Προς το παρόν η διοίκηση είναι αναγκασμένη να ετοιμάζει πρόγραμμα χωρίς να ξέρει το ακριβές ποσό που έχει στη διάθεσή της.

«Μέχρι στιγμής κινούμαστε με τα 3 εκατομμύρια ευρώ που έχουν καταγραφεί ως τελευταία επιχορήγηση συν κάποια ακόμα που προκύπτουν από έκτακτες εκταμιεύσεις. Αλλά έτσι δεν μπορείς να προγραμματίσεις σε βάθος χρόνου τις καλλιτεχνικές μετακλήσεις, δεν μπορείς να δεσμεύσεις για το μέλλον μεγάλες παραγωγές και καλλιτεχνικά συγκροτήματα που ετοιμάζουν τις περιοδείες τους δύο και τρία χρόνια πριν. Και σίγουρα δεν μπορείς να γίνεις ανταγωνιστικός για το πολιτιστικό περιβάλλον της Αθήνας, το οποίο είναι πλέον πολύ απαιτητικό».

Τελικά, όταν μιλάμε για αύξηση της ετήσιας χρηματοδότησης, με τι ποσό θα ήταν εκείνος ικανοποιημένος; Πόσα χρήματα χρειάζεται για να ετοιμάσει ένα πρόγραμμα αντάξιο της ιστορίας του Μεγάρου; «Κοιτάξτε, στον πολιτισμό όσο περισσότερα χρήματα έχεις τόσο πιο εύκολα τα ξοδεύεις και τόσο σπουδαιότερο είναι το αποτέλεσμα. Δεν έχω απαίτηση να ξαναπάμε στα 13-14 εκατομμύρια ευρώ που κάποτε λαμβάναμε. Ολες οι χρηματοδοτήσεις έχουν συρρικνωθεί.

Κι ευτυχώς τόσο οι Ελληνες καλλιτέχνες όσο και οι ξένοι έχουν συναίσθηση της κατάστασης, προσάρμοσαν τις απαιτήσεις τους και στηρίζουν την προσπάθειά μας. Ομως, κακά τα ψέματα, όταν έχουμε 6,5 εκατομμύρια έξοδο για μισθοδοσία (τα οποία τα πληρώνουμε εμείς κι όχι το κράτος, όπως συμβαίνει σε άλλους καλλιτεχνικούς οργανισμούς) είναι ανθρωπίνως αδύνατο να ετοιμάσουμε καλλιτεχνικό πρόγραμμα με 3 εκατ. που λαμβάνουμε. Νομίζω, αν φτάναμε κοντά στα 9 εκατ. επιχορήγηση και με τα χρήματα χορηγών και εισπράξεων το Μέγαρο θα μπορούσε να λάμψει ξανά. Είναι ένα κόσμημα, έχει όλες τις δυνατότητες και το έμψυχο υλικό, ας του δώσουμε την ευκαιρία».

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Ξορκίζουμε τον θάνατο χορεύοντας»
Μετά τον θρίαμβο του «Ερωτόκριτου» ο ταλαντούχος συνθέτης Δημήτρης Μαραμής παραμένει στο ευρύ πεδίο της παράδοσης και παρουσιάζει στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών μια τριλογία, τους «Στοιχειωμένους», ένα σύγχρονο...
«Ξορκίζουμε τον θάνατο χορεύοντας»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Γέφυρες με την τζαζ και την παράδοση
Μια μουσική σύμπραξη που περνά από την Πόλη και τη Σμύρνη και φτάνει ώς τη Νέα Υόρκη και το Σικάγο. Αυτοσχεδιασμοί που σκοπεύουν να αναδείξουν την οικουμενικότητα και τον κοσμοπολίτικο χαρακτήρα της μουσικής...
Γέφυρες με την τζαζ και την παράδοση
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Οι μουσικοί χρησμοί του Γιώργου Κουρουπού
H συναυλία τιτλοφορείται «Γη και Θάλασσα» και θα ακουστούν αποσπάσματα από τη μουσική του συνθέτη για το μπαλέτο «Οδύσσεια» του Τζον Νοϊμάγερ, που ανέβηκε στο Μέγαρο το 1995. Τις συνθέσεις ερμηνεύουν οι...
Οι μουσικοί χρησμοί του Γιώργου Κουρουπού
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μονομαχία με... κιθάρες
Η Αρλέτα και ο Λάκης Παπαδόπουλος γνωρίζονται δεκαετίες. Εχουν γράψει πολλά μουσικά χιλιόμετρα παρέα, έχουν αφήσει πίσω τους πολύ μεγάλα τραγούδια, έχουν δοκιμάσει τη φιλία τους σε διάφορες στιγμές στο πέρασμα...
Μονομαχία με... κιθάρες
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Τι περιμένουμε φέτος στο Μέγαρο Μουσικής
Ο οργανισμός καλεί στην Αθήνα καλλιτέχνες και σχήματα που έχουν διαπρέψει στις σκηνές του στο παρελθόν και συγχρόνως δίνει βήμα σε δεκάδες νέες παραγωγές. Αρκεί όμως ο μεγάλος αριθμός συναυλιών για να...
Τι περιμένουμε φέτος στο Μέγαρο Μουσικής

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας