Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Xάνουμε το αρχείο Μάνου Χατζιδάκι;

Λουκάς Καρυτινός, Γιώργος Χατζιδάκις, Ελεωνόρα Ζουγανέλη, Δήμητρα Σελεμίδου

Xάνουμε το αρχείο Μάνου Χατζιδάκι;

  • A-
  • A+

«Ελλάς η χώρα των ονείρων», «Κύκλος με την κιμωλία», «Παραμύθι χωρίς όνομα», «Απόψε αυτοσχεδιάζουμε», «Οδός Ονείρων». Εργα που ακούμε πρώτη φορά σε συναυλία, συνθέσεις που γράφτηκαν για να ντύσουν εικόνες, μοναδικοί αυτοσχεδιασμοί, τραγούδια σπουδαία κι αξεπέραστα. Μεθαύριο Σάββατο, σε ένα Ηρώδειο όπου δεν θα πέφτει καρφίτσα, θα πάρουμε μια μικρή αλλά πολύτιμη δόση από μουσικές του Μάνου Χατζιδάκι.

Ο γιος του Γιώργος Χατζιδάκις συνεχίζει τη συστηματική παρουσίαση του θησαυρού που άφησε ο μεγάλος συνθέτης, ο μαέστρος Λουκάς Καρυτινός απολύτως συνδεδεμένος με το έργο του θα διευθύνει, η Ελεωνόρα Ζουγανέλη και η πρωτοεμφανιζόμενη Δήμητρα Σελεμίδου αναμετριούνται στο τραγούδι με το βαρύ παρελθόν και τα εισιτήρια έχουν από μέρες κάνει φτερά.

«Το 1960, εποχή που γράφτηκε το "Ελλάς η χώρα των ονείρων", η χώρα αντιμετώπιζε σοβαρά προβλήματα: ήταν διαιρεμένη, φτωχή αλλά αυτό δεν εμπόδισε τον συνθέτη να αποτυπώσει το αίσθημά του.

Στον παρόντα χρόνο, τώρα, σκέφτηκα ότι είναι πιο αισιόδοξο και σημαντικό να σκεφτόμαστε την Ελλάδα ως χώρα ονείρων και όχι σαν χώρα δανείων», είπε ο Γ. Χατζιδάκις για το έργο που θα ακουστεί στο α' μέρος με ερμηνεύτρια τη νεαρή Δ. Σελεμίδου. Οσο για την Ελεωνόρα Ζουγανέλη, που ανέλαβε τους θεατρικούς κύκλους του β' μέρους, ο ίδιος σχολίασε ότι «τους προσέγγισε με σπάνια ευαισθησία, προσήλωση κι αγάπη.

Το αποτέλεσμα της συνεργασίας μας είναι αυθεντικό. Οι δύο αυτές φωνές έχουν αληθινό συναίσθημα αλλά και μια ρωγμή που είναι απαραίτητη. Υπάρχουν οι προδιαγραφές -όχι μόνο οι φωνητικές- να συνεχίσουμε στο μέλλον με άλλες παραγωγές».

Βαθύς γνώστης του χατζιδακικού έργου ο Λουκάς Καρυτινός, αφού αποκάλυψε πως οι δυο-τρεις φορές που διευθύνει κάθε χρόνο έργα του συνθέτη είναι οι ευτυχέστερες στην καριέρα του, συμπλήρωσε: «Ενα από τα μεγάλα προβλήματα του Χατζιδάκι ήταν οι φωνές. Ηθελε να έχουν έναν συγκερασμό από τεχνική τελειότητα μαζί με εσωτερικό πάθος, το οποίο όμως είχε απαίτηση να εκφράζεται με μουσική σεμνότητα και ήθος. Δεν είναι εύκολα αυτά τα πράγματα. Είμαι σίγουρος ότι στην Ελεωνόρα θα τα έβρισκε».

Η ίδια, πάντως, ξέρει από προκλήσεις: «Θα μπορούσα να μιλήσω με πολλά λόγια γι' αυτή τη στιγμή της ζωής μου. Ηθελα να βρεθώ δίπλα τους σαν μαθήτρια, καθαρή κι αθώα ώστε να με παρασύρει η ροή των γεγονότων. Πέρασα από όλα τα στάδια: υπήρξα καλή, μέτρια, ανυπόφορη. Κυρίως δεν πολυκαταλάβαινα τι συμβαίνει. Λίγο με φόβο, λίγο με την εμπιστοσύνη του Γιώργου (Χατζιδάκι) βρήκα τη διαδρομή και την επαφή», είπε.

Αλλά αν η ήδη sold out συναυλία και το -φανερά- καλό κλίμα στο οποίο δούλεψαν οι συντελεστές για τη βραδιά του Ηρωδείου ήταν το καλό νέο της ημέρας, η συνέντευξη Τύπου έκλεισε με μια εξαιρετικά δυσάρεστη εξέλιξη για τον θησαυρό που λέγεται «αρχείο Μάνου Χατζιδάκι». Είναι γνωστό πως ο γιος του αναζητά από χρόνια λύση για την ψηφιοποίηση και διαφύλαξή του. Ωστόσο, κάθε προσπάθεια ναυαγεί. «Στη χώρα αυτή υπάρχει άρνηση να διαφυλάξουμε τον πολιτισμό μας.

Ειλικρινά αισθάνομαι ότι δεν ενδιαφέρεται κανείς. Εχω έρθει σε επαφή με όλους σχεδόν τους υπουργούς Πολιτισμού. Αφού μου δηλώσουν πόσο συγκλονισμένοι είναι με το έργο και την προσωπικότητα του Μ. Χατζιδάκι, μετά οι υποσχέσεις τους πέφτουν στο κενό. Ολοι μένουν στα λόγια. Λυπάμαι που το λέω αυτό σήμερα, αλλά είναι πλέον πολύ πιθανό το αρχείο να καταλήξει στο εξωτερικό. Θα ήθελα να παραμείνει στην Ελλάδα, όμως αν δεν μπορεί να διασωθεί αλλιώς, θα αξιοποιήσω προτάσεις από Ευρώπη και Αμερική».

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ενας «Englishman» στην Αθήνα
Δύο βραδιές όπου το ροκ παρελθόν του Στινγκ, τα μεγάλα σουξέ της δεκαετίας του '80 και του '90 συναντούν επί σκηνής τις τελευταίες του μουσικές αναζητήσεις που έχουν εξωτικό χρώμα και τζαμαϊκανές αναφορές.
Ενας «Englishman» στην Αθήνα
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μια φωνή, όλη η μουσική του κόσμου
Για κάποιους η Buika είναι η «Κόρη της Φωτιάς», για άλλους η μούσα του Αλμοδόβαρ, η σύγχρονη βασίλισσα του φλαμένκο -με ρίζες από την Ισημερινή Γουινέα- η γυναίκα που στη φωνή της συγκεντρώνει όλη τη μουσική...
Μια φωνή, όλη η μουσική του κόσμου
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ενας πανκ βιολιστής στο Ηρώδειο
Το παιδάκι στο οποίο ο Γεχούντι Μενουχίν διέκρινε ένα σπάνιο σολιστικό ταλέντο είναι σήμερα ένας ασυμβίβαστος, σπουδαίος μουσικός, γνωστός για τα κατορθώματά του πάνω και κάτω από τη σκηνή. Είναι ο...
Ενας πανκ βιολιστής στο Ηρώδειο
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Παροξυσμός για τον Αλεξ Τέρνερ
Η συναυλία των Arctic Monkeys στην πρεμιέρα του φετινού Rockwave είχε όσα χρειάζεται ένα μεγάλο live. Οι Arctic Monkeys έπαιξαν την Παρασκευή πρώτη φορά στην Ελλάδα μπροστά σε 15.000 κόσμου και ο τραγου­διστής...
Παροξυσμός για τον Αλεξ Τέρνερ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Καμία λέξη δεν είναι τόσο μαγική όσο το "μοιράζομαι"»
Για πολλοστή φορά στη χώρα μας, πρώτη φορά στο Ηρώδειο, ο Τζο Μπερνς συνιδρυτής, τραγουδιστής και κιθαρίστας του αγαπημένου αμερικάνικου γκρουπ Calexico, αποθεώνει, μιλώντας στην «Εφ.Συν», τη σχέση του με το...
«Καμία λέξη δεν είναι τόσο μαγική όσο το "μοιράζομαι"»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας