Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Στην πανσέληνο του Σεπτέμβρη

Ο Διονύσης Γραμμένος διευθύνει την ΚΟΘ

Πανούλης

Στην πανσέληνο του Σεπτέμβρη

  • A-
  • A+

Δύσκολη η αρχή του φθινοπώρου για τους φιλόμουσους που αναζητούν «κανονικές» συναυλίες κι ακόμη δυσκολότερη φέτος που, λόγω ακυρώσεων ειδικά στο πεδίο της κλασικής μουσικής, η προσφορά του Φεστιβάλ Αθηνών απογοητευτική. Ευτυχώς το κενό αναπληρώνουν τον Σεπτέμβριο έκτακτες διοργανώσεις ιδιωτικών φορέων με διεθνή χαρακτήρα/διασυνδέσεις.

Στις 7/9/2017, στον υποβλητικό χώρο της Λίμνης της Βουλιαγμένης, η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης, υπό τον Διονύση Γραμμένο, έδωσε μια ωραία συναυλία στο πλαίσιο της σειράς μουσικών εκδηλώσεων «Η λίμνη των ήχων», που υλοποιείται με στήριξη του Ιδρύματος Λάτση υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του Γραμμένου. Καθώς το σύνολο έπαιξε σε υπαίθριο, έντονα απλωμένο χώρο χρησιμοποιήθηκε ηλεκτρονική ενίσχυση, «πειράζοντας» κατά τι τη ζωντανή ακρόαση.

Χαμπάκης

Εξαίρετος κλαρινετίστας που κάνει ήδη επιτυχημένα βήματα διεθνώς ως αρχιμουσικός, ο 27χρονος Κερκυραίος πρότεινε εκτενές πρόγραμμα δημοφιλών συνθέσεων του ώριμου ρομαντισμού και του 20ού αιώνα, αρθρώνοντάς το με εναλλαγές μείζονων και ελάσσονων κομματιών. Δίχως εξαίρεση, οι ζωντανές, καλοεπεξεργασμένες, εύστοχα διαφοροποιημένες αναγνώσεις φανέρωσαν ότι ο Γραμμένος κατανοεί άριστα τη δομή και το υφολογικό στίγμα κάθε μουσικής. Πρώτη ακούσαμε μια ταιριαστά σφριγηλή και αιχμηρή, εύστοχα αρθρωμένη ανάγνωση της εισαγωγής «Καρναβάλι» του Ντβόρζακ.

Ακολούθησαν δύο αποσπάσματα από την «Ωραία κοιμωμένη» του Τσαϊκόφσκι, όπου κυριάρχησαν η εύπλαστη μελωδική ροή και ο ανάλαφρος χορευτικός βηματισμός. Στην πασίγνωστη, πενταμερή «Σουίτα αρ.1, Πέερ Γκιντ» του Γκριγκ απολαύσαμε το αβίαστο ξετύλιγμα των πλατιών λυρικών μελωδιών από το συμπαγές, ελεγχόμενου βάρους σώμα των εγχόρδων και τις αιθέριες συνεισφορές των ξύλινων πνευστών.

Στη συνέχεια η Αννα Φεντόροβα ερμήνευσε το κάποτε ιδιαίτερα δημοφιλές «Κοντσέρτο για πιάνο» του ίδιου συνθέτη. Η ταλαντούχα 27χρονη Ουκρανή πιανίστρια πρόσφερε μια σύγχρονου στίγματος, συναρπαστική, α λα Λιστ ρωμαλέα, σφριγηλή, ορμητική ερμηνεία, με μυώδη φραστική αλλά και ωραίες στιγμές ευγενούς λυρισμού. Αφού πρόσφεραν ως σύντομη γέφυρα το νοσταλγικό «Vocalise» του Ραχμάνινοφ ΚΟΘ και Γραμμένος ολοκλήρωσαν τη συναυλία με τρία αποσπάσματα από τη σουίτα «Το πουλί της φωτιάς» (1919), εκθέτοντας τις όμοια υψηλές επιδόσεις τους στη διαφορετικών προδιαγραφών -αιχμηρότερη γραφή, ενορχήστρωση έντονων αντιθέσεων κ.λπ.- εργογραφία του μοντερνισμού.

Ελληνοτουρκική Ορχήστρα Νέων

Στις 8/9/2017, στο κυκλικό εσωτερικό αίθριο του νεοκλασικού Ζαππείου, η Ελληνοτουρκική Ορχήστρα Νέων, υπό την ταλαντούχα Ζωή Ζενιώδη, έδωσε την τελευταία συναυλία της φετινής περιοδείας της στην Ελλάδα, αφήνοντας άνισες μεν αλλά εξόχως ενδιαφέρουσες εντυπώσεις.

Ενεργό υπό αναμενόμενα διαφορετική σύνθεση εδώ και μία δεκαετία, το σύνολο αποτελείται από περίπου 60 Ελληνες και Τούρκους μουσικούς ηλικίας 18 έως 28 ετών, που συναντιούνται κάθε καλοκαίρι για να προετοιμάσουν και να δώσουν συναυλίες στις δύο χώρες. Φέτος οι συναυλίες υλοποιήθηκαν υπό την αιγίδα των ελληνικών υπουργείων Εξωτερικών, Πολιτισμού και Αθλητισμού, με χορηγίες από το Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος, το τουρκικό Ιδρυμα «Vehbi Koç» και τη διεθνή εταιρεία AGC Equity Partners.

Πρώτες ακούσαμε δυο στρωτές, ακριβείς εκτελέσεις των δημοφιλών «Ουγγρικών χορών αρ.1 και αρ.5» του Μπραμς. Ακολούθως η Γκεκτσέ Μπαχάρ Οϊτούν έπαιξε το «Κοντσέρτο για τσέλο αρ.2» του Χάιδν, έργο στο μεταίχμιο του κλασικισμού, χαμηλών λυρικών τόνων. Η νηφάλια, ευγενής ερμηνεία της Τουρκάλας τσελίστριας υπήρξε κάπως άτολμη και με περιστασιακές τονικές αστάθειες στον ήχο. Αλλά και συνολικά η κάπως βαριά, διστακτική διάπλαση της εκτέλεσης από τη Ζενιώδη κινήθηκε εκτός των κατακτήσεων της ιστορικής ερμηνευτικής στερώντας τον Χάιδν από την ειδοποιό κομψότητα και ελαφράδα.

Εκτός προγράμματος η Τουρκάλα τσελίστρια πρόσφερε την γοητευτικά εθνικοσχολικού στίγματος «Παρτίτα» του συμπατριώτη της Αχμέντ Αντνάν Σαϊγκούν (1907-1991). Η βραδιά ολοκληρώθηκε με μια -βοηθούσης της άριστης ακουστικής του χώρου!- απρόσμενα συναρπαστική, απαλλαγμένη από κάθε ρουτινιάρικη αίσθηση ερμηνεία της «Συμφωνίας αρ.5» του Τσαϊκόφσκι. Αντιμέτωπη με μια σύνθεση πλήρως ανεπτυγμένης, ρομαντικής συμφωνικής γραφής, η ευφυής 41χρονη Ελληνίδα αρχιμουσικός αξιοποίησε στο έπακρο τη νεανική ζέση και προσήλωση των μουσικών της.

Πρόβαλε με αμεσότητα και ευγένεια το «σλαβικό» πάθος και το πολυδιάστατο συναισθηματικό φορτίο της μουσικής, απέδωσε άριστα τη σύνθετη, «κάθετη» οργάνωση της μουσικής σε κύριες και δευτερεύουσες αφηγήσεις και ανέδειξε αβίαστα τις δραματουργικές και ενορχηστρωτικές λεπτομέρειες.

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Από τον Σισιλιάνο στον Οφενμπαχ
Σήμερα η γνωριμία και η απόλαυση της μουσικής κατανέμονται παγκοσμίως τελείως άνισα ανάμεσα σε σπάνιες, ακριβές, ζωντανές ακροάσεις και σε πληθώρα κατασκευασμένων δισκογραφικών προϊόντων. Εμείς, χάρη στη...
Από τον Σισιλιάνο στον Οφενμπαχ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μια 90χρονη μοντέρνα και εκθαμβωτική
Δημιουργία, εύστοχη επιλογή και σωστή παρουσίαση όπερας για παιδιά συνιστούν πολυδιάστατο, δυσεπίλυτο πρόβλημα καθώς κρέμονται από σύνθετους και αστάθμητους παράγοντες. Το απέδειξε πρόσφατα το ανέβασμα της...
Μια 90χρονη μοντέρνα και εκθαμβωτική
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Νησίδα μουσικής ανάτασης
Η διοργάνωση είναι προσφορά του αμερικανικού Ινστιτούτου Μουσικής Κέρτις και υλοποιήθηκε με σύμπραξη του Γερμανοελληνικού Πολιτιστικού Κοινωφελούς Ιδρύματος «Σβαρτς» και του θεσμού «Το Ινστιτούτο Κέρτις σε...
Νησίδα μουσικής ανάτασης
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Kαλομοίρης σε θολό ακρόαμα
Μια πολύ ενδιαφέρουσα συναυλία έδωσε η Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών (ΦΟΑ) υπό τον Λουκά Καρυτινό στο Ιδρυμα Κακογιάννη. Εντεταγμένη στο πλαίσιο του 14ου Κύκλου Ελληνικών Μουσικών Γιορτών, η συναυλία περιλάμβανε...
Kαλομοίρης σε θολό ακρόαμα
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Λαμπερά πνευστά, υποτονικά έγχορδα
Σε μια ωραία συναυλία στο Μέγαρο Μουσικής η ΚΟΑ έπαιξε τη «Συμφωνία αρ.5» του Μάλερ υπό τον Ματίας Φορέμνι. Ηταν, επίσης, μια συναυλία καταφανώς και απαράδεκτα τσιγγούνικη αφού το έργο αυτό διαρκεί περίπου 70’...
Λαμπερά πνευστά, υποτονικά έγχορδα
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Διγενής και οι άλλοι ήρωες της Δόμνας
Η Δόμνα Σαμίου ερεύνησε, επέλεξε τα τραγούδια που αφηγούνται τα ανδραγαθήματα των ακριτών της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας και είχε τη μουσική επιμέλεια αυτού του διπλού CD, που συνοδεύεται από καλαίσθητο δίγλωσσο...
Ο Διγενής και οι άλλοι ήρωες της Δόμνας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας