Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Ο Παπαϊωάννου καθήλωσε την Αβινιόν»

O Μεγαλος Δαμαστής

Julian Mommert

«Ο Παπαϊωάννου καθήλωσε την Αβινιόν»

  • A-
  • A+

Παγερό ρέκβιεμ, συγκλονιστική κάθοδο στην κόλαση και φιλμ νουάρ πάνω στη βία χαρακτήρισε η κριτικός της εφημερίδας την πρώτη παράσταση του Ελληνα δημιουργού στο περίφημο γαλλικό φεστιβάλ

Θριαμβευτική ήταν η πρώτη συμμετοχή του Δημήτρη Παπαϊωάννου στο περίφημο Φεστιβάλ της Αβινιόν, στον νότο της Γαλλίας. Η νέα του δημιουργία, «Ο Μεγάλος Δαμαστής» (The Great Tamer), που έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα της τον Μάιο στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, της οποίας είναι παραγωγή, ξεκίνησε από την Αβινιόν στις 19 Ιουλίου την περιοδεία της. Και έγινε δεκτή με ενθουσιασμό από το κοινό του φεστιβάλ.

Οι παραστάσεις, που συνεχίζονται μέχρι και την Τέταρτη 26 του μήνα στην αίθουσα La Fabrica, είναι πάντα sold out. Αν και «πρωτάρης» στην Αβινιόν, ο Παπαϊωάννου κάθε άλλο παρά άγνωστος είναι στη Γαλλία, αφού με προηγούμενες παραγωγές του έχει πάει στα μεγαλύτερα (και πιο «του χορού») θέατρα του Παρισιού και της επαρχίας.

Πρώτη και καλύτερη η εφημερίδα «Μοντ» δημοσίευσε κριτική για τον «Μεγάλο Δαμαστή» με τίτλο «Η κάθοδος στην κόλαση του Δημήτρη Παπαϊωάννου». Η γνωστή κριτικός χορού Ροζιτά Μπουασό, απεσταλμένη της εφημερίδας στο φεστιβάλ, χαρακτηρίζει την παράσταση «ένα παγερό ρέκβιεμ για δέκα ερμηνευτές» και αποφαίνεται πως «η δύναμη της επιρροής του 53χρονου Ελληνα χορογράφου καθήλωσε και συγκίνησε για ακόμα μια φορά».

Η Μπουασό ενημερώνει τους αναγνώστες της «Μοντ» ότι κινητήριος ιδέα του «Μεγάλου Δαμαστή» είναι ένα πραγματικό γεγονός της επικαιρότητας, μια «τραγωδία που συγκλόνισε την Ελλάδα πριν από λίγα χρόνια, όταν φοιτητής (σ.σ. Βαγγέλης Γιακουμάκης) που καταδιωκόταν από τους συναδέλφους του βρέθηκε θαμμένος στο χώμα».

Τονίζει, όμως, πως ο Παπαϊωάννου δεν αναφέρεται ποτέ άμεσα στην ιστορία, αλλά «ανασύρει από αυτήν έναν παράγοντα ζύμωσης για μια συγκλονιστική κάθοδο στην κόλαση, ένα φιλμ νουάρ πάνω στη βία που μπορεί να ασκήσει η ανθρώπινη ομάδα, αλλά κι ένα ταμπλό βιβάν γεμάτο εικόνες αναπόλησης». Και συνεχίζει: «Ο σκηνοθέτης των τελετών στην Ολυμπιάδα της Αθήνας του 2004 καταθέτει μια προσωπική ονειροπόληση πάνω στον θάνατο και τον χρόνο: ο Μεγάλος Δαμαστής είναι αυτός, ο χρόνος που θερίζει και καταβροχθίζει τα πάντα».

Για τον Παπαϊωάννου, γράφει η «Μοντ», «ο πλανήτης είναι σαν μια υπόγεια γραβιέρα γεμάτη πτώματα που αποτελούν το καλύτερο κομπόστ. Κύκλος της ζωής, που τρέφεται από την ίδια, σε μια θηλιά χωρίς τέλος. (...) Πάνω στη μουσική του “Γαλάζιου Δούναβη” του Στράους, που ακούγεται σαν ένα ναυάγιο που δεν λέει να τελειώσει, οι ζωντανοί πεθαίνουν και ανασταίνονται για να ξανασταλούν στο μακελειό και πάει λέγοντας.

Με ένα βασανιστικό ερώτημα να κυριαρχεί: Η ανθρώπινη βία, η παράλογη και ανεξέλεγκτη αγριότητά της, το “γιατί” και το “πώς” της, τα δάχτυλα της μοίρας που βυθίζονται στη σάρκα και θρυμματίζουν τα κόκαλα. Σε μία από τις πιο συγκινητικές σκηνές αυτής της σχολαστικά σχεδιασμένης παράστασης ένας άνδρας ξαφνικά ξαναγεννιέται με τη μορφή ενός αρχαίου αγάλματος. Εμείς το έχουμε ονειρευτεί, ο Παπαϊωάννου το έκανε».

Οσο για την αισθητική πρόταση του Ελληνα χορογράφου, η Μπουασό αναρωτιέται: «Πρέπει να είσαι Ελληνας για να καλλιεργείς σε τέτοιο σημείο τελειότητας την τέχνη του θραύσματος; Ο “Μεγάλος Δαμαστής” είναι μια συγκλονιστική και φορές φορές τερατώδης σύνθεση από εικόνες και φόρμες.

Το κομμάτιασμα των αντικειμένων και των οστών, που ξεθάβονται από το σκηνικό, διαστέλλει την αισθητική του μωσαϊκού (στην καλύτερη περίπτωση), της καταστροφής (στη χειρότερη). Κύματα από χέρια και πόδια απλώνονται στη σκηνή. Και όπως οι αρχαιολόγοι ανασυνθέτουν αγγεία, έτσι και ο Παπαϊωάννου δημιουργεί ανθρώπινα όντα, ξανασυνδέεται με τα μυθολογικά πλάσματα της μεγάλης ελληνικής λογοτεχνίας -τον Κένταυρο- ή εφευρίσκει άλλα -το ανθρώπινο καβούρι με τα χίλια πόδια».

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Restart με γέλιο και συγκίνηση
Η Λίντα Καπετανέα, η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του θεσμού, διαλέγοντας ανοιχτά, γοητευτικά, ψυχαγωγικά θεάματα όλων των τάσεων, χωρίς όρια και ταμπού, γέμισε το Μέγαρο. Αλλά και έφερε τον χορό έξω, στην...
Restart με γέλιο και συγκίνηση
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Τα παιδιά χορεύουν τη δική τους Πολιτεία
Ο αβάν γκαρντ Γάλλος χορογράφος φέρνει στην «Πειραιώς 260» την πολυσυζητημένη παράσταση «enfant», φτιαγμένη με επίκεντρο παιδιά 6 με 12 χρόνων. Ανάμεσα σε ενήλικους χορευτές και πελώριες μηχανές, οι δώδεκα...
Τα παιδιά χορεύουν τη δική τους Πολιτεία
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Για να επιζήσω έμαθα να επινοώ έναν παράλληλο τρόπο ζωής»
Ο χορογράφος, Γιόζεφ Νατζ, έρχεται για πέμπτη φορά στη χώρα μας για να παρουσιάσει στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας το φρέσκο έργο του, «Penzum». Θέμα του η μεταμόρφωση. Φοράει μάσκα και γυναικεία ρούχα και παίζει...
«Για να επιζήσω έμαθα να επινοώ έναν παράλληλο τρόπο ζωής»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η Βίκυ Μαραγκοπούλου στο τιμόνι της ΚΣΟΤ
Η Βίκυ Μαραγκοπούλου, μια σημαντική προσωπικότητα στην οποία ο ελληνικός χορός χρωστάει πάρα πολλά χάρη στο Διεθνές Φεστιβάλ Καλαμάτας που διηύθυνε από την ίδρυσή του το 1995 μέχρι το 2015, επιστρέφει.
Η Βίκυ Μαραγκοπούλου στο τιμόνι της ΚΣΟΤ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Αριάν Μνουσκίν και Μαγκί Μαρέν υπέρ Γιώργου Λούκου
Δύο κορυφαίες προσωπικότητες της γαλλικής τέχνης, η σκηνοθέτις Αριάν Μνουσκίν του «Θεάτρου του Ηλιου» και η χορογράφος Μαγκί Μαρέν, με κείμενο που έγραψαν ζητούν από τη Διοίκηση του Μπαλέτου της Οπερας της...
Αριάν Μνουσκίν και Μαγκί Μαρέν υπέρ Γιώργου Λούκου
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Σώματα εύπλαστα και χειραφετημένα
Νέες παραγωγές και αναθέσεις, εργαστήρια και σεμινάρια, τάσεις και αναζητήσεις που διατρέχουν τη σύγχρονη χορευτική σκηνή, σκέψεις για την τέχνη και τη ζωή, στη διοργάνωση που κορυφώνεται σήμερα και αύριο.
Σώματα εύπλαστα και χειραφετημένα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας