Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ρωσικό ρεπερτόριο χωρίς... Τεμιρκάνοφ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΒΩΛΟΣ

Ρωσικό ρεπερτόριο χωρίς... Τεμιρκάνοφ

  • A-
  • A+

Μοναδική σοβαρή παρουσία στο πεδίο της συμφωνικής μουσικής στο φετινό πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών ήταν αυτή της Φιλαρμονικής Ορχήστρας της Αγίας Πετρούπολης (ΦΟΑΠ) υπό τον αρχιμουσικό Νικολάι Αλεξέεφ.

Το κορυφαίο ρωσικό σύνολο έχει αλλάξει επανειλημμένα ονομασία, ακολουθώντας τις διαδοχικές μετονομασίες της πόλης στον ρου της ταραγμένης πολιτικής Ιστορίας του 20ού αιώνα: Φιλαρμονική Αγίας Πετρούπολης, Φιλαρμονική Πέτρογκραντ (1917), Φιλαρμονική Λένινγκραντ (1924) και πάλι Φιλαρμονική Αγίας Πετρούπολης (1991). Από το 1988 καλλιτεχνικός διευθυντής της είναι ο Γιούρι Τεμιρκάνοφ.

Στις 6 και 7/7/2017, η ορχήστρα έδωσε δύο συναυλίες στο Ηρώδειο υπό τον αρχιμουσικό Νικολάι Αλεξέεφ αφήνοντας πολύ καλές εντυπώσεις. Ακολουθώντας μια πρακτική η οποία, στη φτώχεια της αθηναϊκής μουσικής ζωής, μας έχει πολύ λείψει, οι Ρώσοι έπαιξαν αποκλειστικά δικό τους, εθνικό ρεπερτόριο.

Στις 6/7, στο μισογεμάτο Ηρώδειο, η συναυλία ξεκίνησε με αποσπάσματα της ορχηστρικής σουίτας από την όπερα «Η αόρατη πόλη του Κιτέζ» του Ρίμσκι-Κόρσακοφ. Οδηγημένοι από τον Αλεξέεφ, οι Ρώσοι απέδωσαν ιδανικά και με ακρίβεια ηλεκτρονικού υπολογιστή τις αιθέριες, σαγηνευτικά πολύχρωμες ορχηστρικές σελίδες του Ρίμσκι-Κόρσακοφ, υπενθυμίζοντας πόσο ανεκτίμητη κληρονομιά συνιστούν οι γνήσια εθνικοσχολικές φάσεις της ρομαντικής μουσικής κάθε τόπου.

Ακολούθως, ο τσελίστας Πάμπλο Φεράντες ερμήνευσε τις διακοσμητικά δεξιοτεχνικές «Παραλλαγές ροκοκό» του Τσαϊκόφσκι.

Ο ταλαντούχος 25χρονος Ισπανός μουσικός με την ταχύτατα αναπτυσσόμενη διεθνή σταδιοδρομία πρόσφερε μιαν αριστουργηματικής ελαφράδας και μουσικότητας ερμηνεία. Επαιξε με τονικά αψεγάδιαστο ήχο, κρυστάλλινης καθαρότητας, αθλητικά αρθρωμένη φραστική και, κυρίως, με πηγαία μελωδική εκφορά της μουσικής. Το περιορισμένου μεγέθους κλιμάκιο της ορχήστρας τον συνόδευσε με τέλειο –τεχνικά αλλά και ως ύφος– συντονισμό.

Στο δεύτερο μισό της βραδιάς οι Ρώσοι μουσικοί ερμήνευσαν τους «Συμφωνικούς χορούς» του Ραχμάνινοφ. Γραμμένοι το 1940 στις ΗΠΑ, οι χοροί αποτελούν κύκνειο άσμα και επιτομή της γραφής του 70χρονου συνθέτη και, εύλογα, διέπονται από βαθιά νοσταλγία για την πατρίδα.

Η ΦΟΑΠ υπό την άγρυπνη, στρατιωτικής πειθαρχίας καθοδήγηση του Αλεξέεφ πρόσφερε μιαν εκτέλεση αποστειρωμένης ακρίβειας που χαρακτηρίστηκε κυρίως από ωρολογιακή ρυθμική σταθερότητα και συγκινησιακή αποστασιοποίηση, χαρακτηριστικά κάπως αταίριαστα για ρομαντική μουσική τόσο κορεσμένη από νοσταλγία και συναίσθημα.

Ωστόσο, αυτά καθόλου δεν εμπόδισαν να απολαύσουμε το ρωμαλέο ταμπεραμέντο, την ύψιστη μουσικότητα και τον εκπληκτικό ηχοχρωματικό πλούτο του συνόλου, καθώς επίσης τις σολιστικού επιπέδου συνεισφορές των πνευστών και των κρουστών του.

Διπλή συμφορά: αρρώστησαν –ταυτόχρονα (!)– ο αρχιμουσικός Γιούρι Τεμιρκάνοφ, που θα διηύθυνε τη Φιλαρμονική της Αγίας Πετρούπολης, και ο κορυφαίος Ρώσος πιανίστας Ντένις Ματσούεφ.

Βεβαίως, αρρώστησαν μόνον για την Αθήνα, αφού ένα πρόχειρο ψάξιμο στο διαδίκτυο δείχνει πού εμφανίζονται τις επόμενες μέρες… Και οι μεν Ρώσοι έπαιξαν υπό τον Αλεξέεφ, οι δε Ελληνες δεν δέησσαν καν να ετοιμάσουν κάτι άλλο…

Λες και δεν πληρώνονται με χρήματα φορολογουμένων για να παίζουν τακτικά! Ή δεν υπάρχουν άλλοι πιανίστες!

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Βάγκνερ και η επιβλητική μεσόφωνος Μισέλ ντε Γιανγκ
Αναντίστοιχα μέτρια προσέλευση κόσμου για τη σημασία και το βάρος της παρουσίας της είχε η συναυλία που έδωσε στο Ηρώδειο, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, η αγγλική Ορχήστρα Φιλαρμόνια υπό τον Εσα Πέκα...
Βάγκνερ και η επιβλητική μεσόφωνος Μισέλ ντε Γιανγκ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ελλάδα – Τουρκία, μουσική συμμαχία
Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών παρακολουθήσαμε μια θαυμάσια συναυλία λατρευτικής χορωδιακής μουσικής με κομμάτια δημιουργημένα εκατέρωθεν του σημερινού συνόρου Ελλάδας – Τουρκίας από συνθέτες που έζησαν στο...
Ελλάδα – Τουρκία, μουσική συμμαχία
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η ΚΟΑ υποβιβάζεται σε ορχήστρα ποικίλης μουσικής
Αμήχανη και κουραστική η συναυλία με τα σάουντρακ από τις ταινίες του Φελίνι και παράλληλη προβολή αποσπασμάτων. Ηταν ένα ακόμα καλοπροαίρετο λαϊκίστικο άνοιγμα του Στέφανου Τσιαλή, που δεν ασχολείται με τις...
Η ΚΟΑ υποβιβάζεται σε ορχήστρα ποικίλης μουσικής
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Θαυμάσιες εκτελέσεις από τον... προσωπικό θίασο της Αργκεριχ
Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών συντηρείται από τα χρήματα των φορολογουμένων. Από την έναρξη του Φεστιβάλ Αθηνών (1955) και για περίπου 45 χρόνια, δηλαδή ώσπου να αλωθεί μουσικά ο θεσμός από τον λαϊκισμό τού «όλα...
Θαυμάσιες εκτελέσεις από τον... προσωπικό θίασο της Αργκεριχ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Υποδειγματικός Βέρντι από Καλέγια και Καμεράτα!
Πολλαπλά ευχάριστη έκπληξη αποτέλεσε η συναυλία των Μουσικών της Καμεράτας υπό τον Ραμόν Τεμπάρ στην οποία συνόδεψαν τον Γιόζεφ Καλέγια σε ένα ωραίο ρεσιτάλ με άριες από όπερες. Εντεταγμένη στο Φεστιβάλ Αθηνών...
Υποδειγματικός Βέρντι από Καλέγια και Καμεράτα!
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Γιορτάζοντας την Παγκόσμια Ημέρα Μουσικής στο Ηρώδειο
Την Πέμπτη, 21/6/2018, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ υπό τον Αναστάσιο Συμεωνίδη έδωσε στο κατάμεστο Ηρώδειο μια δωρεάν συναυλία, συμμετέχοντας στον εορτασμό της...
Γιορτάζοντας την Παγκόσμια Ημέρα Μουσικής στο Ηρώδειο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας