Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Sold out για τον συνθέτη της «Αμελί»

Μία και μοναδική συναυλία δίνει στο Ηρώδειο ο Γιαν Τιερσέν που αγαπούν οι Ελληνες

AP Photo/Paulo Duarte

Sold out για τον συνθέτη της «Αμελί»

  • A-
  • A+

Για τους περισσότερους από εμάς ο Γιαν Τιερσέν θα είναι πάντα ο συνθέτης της «Αμελί», αλλά εκείνος θα επιμένει να αφήνει πίσω του τη μεγάλη του κινηματογραφική επιτυχία.

Οι σινεφίλ θα τον θεωρούν πάντα περισσότερο δικό τους άνθρωπο από τους μουσικόφιλους. Οι μουσικές του θα μας συγκινούν είτε περιγράφουν το παριζιάνικο τοπίο είτε είναι εμπνευσμένες από ένα απομακρυσμένο νησί της Βρετάνης.

Θα επιμένει να μας παρακινεί να φτιάχνουμε τις δικές μας ιστορίες όταν ακούμε ένα τραγούδι του γιατί «η δημιουργία πρέπει να είναι κάτι ζωντανό στα αυτιά του ακροατή».

Και κυρίως θα συνεχίσει να είναι από τους καλλιτέχνες που θα έρχονται προς τα μέρη μας όσο το κοινό τού δείχνει τόσο μεγάλη αδυναμία.

Ο Γάλλος συνθέτης, ένα από τα πρώτα sold out του φετινού καλοκαιριού και μια από τις πιο ηχηρές αφίξεις στο Φεστιβάλ Αθηνών, δίνει μία και μοναδική συναυλία στο Ηρώδειο την Πέμπτη.

Οσοι έχετε ήδη αγοράσει εισιτήριο να ξέρετε πως μοναδικό εμπόδιο της βραδιάς θα είναι ο καύσωνας που επιστρέφει.

Κι όσοι δεν τα καταφέρατε μην ψάχνετε πια. Μαγικά χαρτάκια δεν υπάρχουν ούτε για δείγμα.

Γεννημένος στις 23 Ιουνίου 1970 στην Μπρεστ της Γαλλίας, ο Γιαν Τιερσέν, μεταξύ 6 και 14 ετών μαθαίνει βιολί, πιάνο και αργότερα διεύθυνση ορχήστρας.

Παρά την κλασική του εκπαίδευση, όταν ενηλικιώνεται αποφασίζει να γίνει ροκ κιθαρίστας κι έτσι, κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του '80, γίνεται μέλος σε διάφορα ροκ συγκροτήματα στη Ρεν.

Στη συνέχεια άρχισε να γράφει μουσική για το θέατρο και για μικρού μήκους ταινίες και κάποιες από αυτές τις συνθέσεις βρίσκουν θέση στην πρώτη του δισκογραφική δουλειά με τίτλο «La valse des monstres», που κυκλοφόρησε το 1995.

Παρότι η φήμη του στη Γαλλία εξαπλωνόταν -ειδικά μετά από συνεργασίες με τους Νιλ Χάμον, Μπερτράν Καντά, Ζιλιέτ Γκρεκό και τις εμφανίσεις του στο παρισινό «Olympia» και το λονδρέζικο «Barbican»- η διεθνής καριέρα αργούσε.

Εφτασε, όμως, υπό μορφή θύελλας, το 2001, όταν μουσικές του συμπεριελήφθησαν στο σάουντρακ της ταινίας του Ζαν-Πιερ Ζενέ «Αμελί» (ταινία που κέρδισε το Σεζάρ Καλύτερης Μουσικής το 2002) και ο κόσμος ολόκληρος άρχισε να μιλά για τον πιο λυρικό Ευρωπαίο συνθέτη.

Αυτή ήταν η πρώτη φορά που νιώσαμε πως αυτός συνθέτης σαν μάγος γράφει νότες που αυτομάτως μετατρέπονται σε εικόνες.

Ο ίδιος, πάντως, επιμένει πως όταν θέλει να συνθέσει μουσική δεν πρέπει να σκέφτεται τίποτα:

«Ο καλύτερος τρόπος για να γράψω είναι να μη σκεφτώ τίποτα και να φτάσω σε ένα κενό. Μετά απλά αφήνω το συναίσθημα και μερικές υποσυνείδητες σκέψεις να μπουν στο μυαλό και να ενσωματωθούν στη μουσική μου. Είναι μια διαδικασία φυσική και εγκεφαλική μαζί».

Οταν, δε, επιμένουν οι δημοσιογράφοι να τον ρωτούν για την «Αμελί», όπως η εφημερίδα Sydney Morning Herald, εκείνος είναι σαφής: «Αυτές οι μουσικές ανήκουν στο παρελθόν και δεν με ευχαριστεί να τις παίζω εγώ, καλύτερα να το κάνει κάποιος άλλος. Αλλωστε δεν έχω γράψει το σάουντρακ της ταινίας. Απλώς δάνεισα συνθέσεις από τρία παλαιότερα άλμπουμ μου».

Από τότε βέβαια έχουν περάσει χρόνια, καθώς τα στούντιο άλμπουμ του Τιερσέν έχουν γίνει εννέα, έχει αρκετές συμμετοχές σε δίσκους άλλων, ζωντανές ηχογραφήσεις και ακόμη δύο υπέροχα σάουντρακ («Good bye, Lenin» και «Tabarly»).

Ο τελευταίος του δίσκος, με τον τίτλο «Eusa» (κυκλοφόρησε τον περασμένο Σεπτέμβριο), αντλεί την έμπνευσή του από το μικρό νησί στις όχθες της Βρετάνης (Ιle d’Ouessant), όπου κατοικεί τα τελευταία χρόνια.

Οι 18 συνθέσεις του έχουν και πάλι πρωταγωνιστή το πιάνο και σύμφωνα με τα όσα λέει ίσως είναι ο καλύτερος Τιερσέν που έχουμε ακούσει.

 Info:

Ωδείο Ηρώδου Αττικού, την Πέμπτη, στις 21.00. Τα εισιτήρια έχουν εξαντληθεί.

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μια φωνή, όλη η μουσική του κόσμου
Για κάποιους η Buika είναι η «Κόρη της Φωτιάς», για άλλους η μούσα του Αλμοδόβαρ, η σύγχρονη βασίλισσα του φλαμένκο -με ρίζες από την Ισημερινή Γουινέα- η γυναίκα που στη φωνή της συγκεντρώνει όλη τη μουσική...
Μια φωνή, όλη η μουσική του κόσμου
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Αναβίωση με θρύλους της ροκ και... χιπ-χοπ
Πενήντα χρόνια μετά. Τίποτα στη μουσική δεν είναι ίδιο. Και τίποτα σε ό,τι αφορά τη μυθολογία του Γούντστοκ δεν έχει αλλάξει. Το Woodstock 50, ακόμα μια προσπάθεια αναβίωσης του θρυλικού φεστιβάλ,...
Αναβίωση με θρύλους της ροκ και... χιπ-χοπ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Βάγκνερ και η επιβλητική μεσόφωνος Μισέλ ντε Γιανγκ
Αναντίστοιχα μέτρια προσέλευση κόσμου για τη σημασία και το βάρος της παρουσίας της είχε η συναυλία που έδωσε στο Ηρώδειο, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, η αγγλική Ορχήστρα Φιλαρμόνια υπό τον Εσα Πέκα...
Βάγκνερ και η επιβλητική μεσόφωνος Μισέλ ντε Γιανγκ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Στη Λέσβο της «Γενέσεως»
Από αύριο μέχρι τις 19 Αυγούστου διαρκεί φέτος το εμπνευσμένο φεστιβάλ του νησιού. Για την τέταρτη χρονιά του οι υπεύθυνοι ετοίμασαν ένα πρόγραμμα με καταξιωμένους Ελληνες δημιουργούς και ανερχόμενους ξένους...
Στη Λέσβο της «Γενέσεως»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ενας πανκ βιολιστής στο Ηρώδειο
Το παιδάκι στο οποίο ο Γεχούντι Μενουχίν διέκρινε ένα σπάνιο σολιστικό ταλέντο είναι σήμερα ένας ασυμβίβαστος, σπουδαίος μουσικός, γνωστός για τα κατορθώματά του πάνω και κάτω από τη σκηνή. Είναι ο...
Ενας πανκ βιολιστής στο Ηρώδειο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας