Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Το νέο λαϊκό τραγούδι είναι σαν ραδιοφωνικό σποτάκι»

«Εχω κι εγώ δικαίωμα να τραγουδήσω Τσιτσάνη, Ακη Πάνου, Καλδάρα», μάς λέει ο Θέμης Αδαμαντίδης

ΜΑΡΙΟΣ ΒΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ

«Το νέο λαϊκό τραγούδι είναι σαν ραδιοφωνικό σποτάκι»

  • A-
  • A+

Με τον Θέμη Αδαμαντίδη συμβαίνει το εξής καταπληκτικό: ενώ είναι ένας λαϊκός τραγουδιστής, της πίστας κατά βάση, κατάφερε και κέρδισε την εκτίμηση κόσμου, κοινού και καλλιτεχνών, από άλλα είδη μουσικής.

Ολοι έχουν να πουν για τη φωνή του, απ’ όλους αναγνωρίζεται πως είναι ένας σπουδαίος λαϊκός τραγουδιστής. Σκεφτείτε πως ήταν μόλις δεκατεσσάρων ετών όταν ξεκίνησε να τραγουδάει Στέλιο Καζαντζίδη.

Την Πέμπτη ο Θέμης Αδαμαντίδης δίνει μία μεγάλη συναυλία στο Θέατρο Βράχων στον Βύρωνα. Μαζί του θα είναι η Λένα Αλκαίου και ο Δημήτρης Κανέλλος. «Ενας κόσμος τραγούδια» ο τίτλος της και θα ακούσουμε τραγούδια συνθετών όπως ο Στ. Κουγιουμτζής, ο Μ. Πλέσσας, ο Γ. Σπανός, ο Στ. Ξαρχάκος, ο Μ. Θεοδωράκης, ο Μ. Τόκας, ο Μ. Λοΐζος, ο Ακης Πάνου και τίτλοι όπως το «Κάπου νυχτώνει», «Η ζωή μου όλη», «Γυάλινος κόσμος», «Εβαλε ο Θεός σημάδι», «Μ΄ ένα παράπονο» και άλλα. Φυσικά θα ακούσουμε και τα δικά του. Συμμετέχουν η Πίτσα Παπαδοπούλου, η Κατερίνα Κούκα, ο συνθέτης Δημήτρης Παπαδημητρίου και ο Κώστας Αγέρης με την παιδική χορωδία Δημ. Τυπάλδου.

Πριν από μερικές ημέρες ο Θέμης ήρθε στα γραφεία της «Εφ.Συν.». Απλός και ανεπιτήδευτος, έμεινε για περισσότερο από δύο ώρες. Τα παρακάτω προέρχονται από τη συζήτησή μας μαζί του.

■ Με τις συναυλίες θέλω να γνωρίσω καινούργιους φίλους που δεν έρχονται στα νυχτερινά κέντρα, να δω κι άλλα πρόσωπα, να με γνωρίσουν και αυτοί. Το ήθελα πολλά χρόνια. Η διαφορά είναι πως στις συναυλίες το κοινό θέλει να ακούσει προσεκτικά τα τραγούδια και να σιγοτραγουδήσει, ενώ σε ένα κέντρο τα συνδυάζει με την παρέα. Ο συνδυασμός του «ακούω και χορεύω» έχει τη δύναμή του.

■ Υπάρχουν κομμάτια που δεν μπορούν να παιχτούν σε ένα κέντρο. Η συναυλία θέλει τραγούδια που έχουν αγαπηθεί, μία αξία διαφορετική, Χατζιδάκι, Λοΐζο. Στο κέντρο μπορείς να κάνεις τη... δουλειά σου και με άλλο τρόπο.

■ Το νέο λαϊκό τραγούδι είναι σαν ραδιοφωνικό σποτάκι. Πάρτε αυτά τα λαϊκά τραγουδάκια που μεταδίδονται στα ραδιόφωνα και ακούστε τα χωρίς λόγια. Δεν μοιάζουν με ξένα, σαν να μην είναι ελληνικά; Μόνο κάτι περάσματα, κάποιες γέφυρες, θυμίζουν ελληνική μουσική, γιατί η λαϊκή σφραγίδα είναι έντονη και δεν μπορούν να το αποφύγουν.

■ Με οδηγεί η καρδιά μου, ό,τι αισθάνομαι και όσα αναζητά η ψυχή μου. Δεν με οδηγούν τα χρήματα. Ισως γι’ αυτό με συμπαθούν και από άλλους μουσικούς χώρους. Το είδος που λέω δεν δικαιολογεί τη συμπάθεια, αλλά προφανώς βλέπουν στοιχεία, όταν τραγουδώ, από άλλα είδη που δεν είναι καθαρά λαϊκά.

■ Το λαϊκό τραγούδι απαιτεί μεγαλύτερες ικανότητες από το έντεχνο. Στο έντεχνο δεν μπορείς να κρίνεις μία φωνή ως φωνή γιατί το περισσότερο βάρος πέφτει στην παρουσίαση. Αν μεγαλώσω πολύ και δεν αντέχω, θα δω, μπορεί κι εγώ να επιλέξω το έντεχνο.

■ Ξεκίνησα ποπ. Λόγω ηλικίας, δεν μπορούσαν να με βάλουν στο λαϊκό. Αλλά η Λίτσα Διαμάντη αμέσως με είδε, «αυτός είναι δικός μας, είναι λαϊκός», είχε πει. Για να τραγουδήσεις λαϊκό πρέπει να είσαι πάνω από 30 ετών, να μεστώσει λίγο η φωνή. Και ο Στράτος μεγάλος άρχισε. Εξαίρεση ο Στέλιος Καζαντζίδης, που ξεκίνησε από τα 18, πριν πάει καν φαντάρος.

■ Εγώ στα 14 μου έλεγα Καζαντζίδη. Ηταν το μεγαλύτερο σχολείο, έμαθα να τραγουδώ στρογγυλά. «Αυτός είναι έτοιμος, δεν μας ξεφεύγει», είπε για μένα ο Δερβενιώτης μόλις με άκουσε στα 18 μου.

Δεν ήθελα να τραγουδήσω ακριβώς σαν τον Καζαντζίδη, από σεβασμό απέναντι στο πρόσωπό του. Εδινα σημασία στο συναισθηματικό μέρος και τον ψυχισμό, προσπαθούσα να τραγουδήσω με τον τρόπο που σκεφτόταν ο Στέλιος, ήθελα να πιάσω πώς αισθάνεται ώστε να πω το τραγούδι με τα ίδια συναισθήματα. Αν γινόμουν μίμος του θα ήμουν καταδικασμένος.

Ειδικά με την αγάπη που του έδειχνε ο κόσμος. Οταν μιλούσε ο Στέλιος χρησιμοποιούσε μόνο τα πρίμα, ενώ όταν έκανε τοποθέτηση φωνής για να τραγουδήσει ήταν σαν τα τούρμπο στα αυτοκίνητα, από μία ταχύτητα και μετά άνοιγαν όλα τα καρμπιρατέρ, γινόταν πόλεμος στα πιστόνια.

■ Είπα και τραγούδια από χάρη σε κάποιους, που δεν με εξέφραζαν, τραγούδια με εξυπνακίστικο στίχο, πεζά και πρόχειρα. Το «Αραβας θα γίνω» είναι ένα από αυτά. Αλλά όταν ο ίδιος άνθρωπος, ο Δημήτρης Γκούμας, σου έδωσε το «Ρεβεγιόν» και τον «Απόλυτο έρωτα» τι να κάνεις;

■ Δεν είμαι και τόσο ευχαριστημένος με όσα έχω κάνει. Δεν βρέθηκαν στον δρόμο μου κάποια τραγούδια που θα ήθελα να πω. Και για άλλα δεν έκρινα εύστοχα, τα άφησα και τα πήραν άλλοι. Θα μπορούσα να είχα πει καλύτερα.

Στο μέλλον θα στραφώ σε πιο κλασικό ρεπερτόριο, έχω κι εγώ το δικαίωμα να τραγουδήσω Τσιτσάνη, Ακη Πάνου, Καλδάρα και άλλους. Ηθελα να το κάνω χρόνια, αλλά δεν μπόρεσα να συνεννοηθώ με κάποιους ανθρώπους.

■ Στο «Να η Ευκαιρία», έβγαινες, τραγουδούσες και αυτό ήταν. Η πρώτη ύλη είναι να τραγουδάς καλά. Αν πήγαινε τώρα ο Πασχάλης Τερζής σε ένα talent show θα τον απέκλειαν με την πρώτη.

■ Μπερδεύομαι ποιον να τοποθετήσω στη συνείδησή μου ως πρώτον. Τσιτσάνης, Ζαμπέτας, Χατζιδάκις, εντάξει, αλλά με μπερδεύει ο Ακης Πάνου. Τα τραγούδια του ήταν πολύ μεγάλα.

■ Εχω κρύψει τους πλατινένιους και χρυσούς μου δίσκους για να μην τους βλέπουν τα παιδιά μου. Είναι βάρος για δύο μικρά παιδιά που μεγαλώνουν στο σπίτι να κοιτάνε στους τοίχους τα βραβεία και τα έπαθλα του πατέρα τους.

Δεν μπορούν να ξεκινούν τη ζωή τους με άγχος. Δεν είχα και το ψώνιο, ήθελα να κυλάει η ζωή μας πιο ήρεμα και ανθρώπινα. Δεν μου αρέσει δημοσιότητα χωρίς αιτία. Μου αρέσει η στιγμή που βγαίνω να τραγουδήσω μόνο. Μέχρι τότε δεν είμαι εγώ, ο εαυτός μου.

■ Εχουν μια μανία στα λαϊκά μαγαζιά τώρα να ανεβάζουν την ορχήστρα ψηλά, να βάζουν τα μπάσα στο τέρμα, γίνεται καθαρά βαβούρα. Δεν μπορώ να πιστέψω ότι διασκεδάζει έτσι ο κόσμος. Βιομηχανοποιημένη διασκέδαση. Με μεγάλη ένταση δεν αποκτάς και μεγάλη φωνή.

■ Ολοι ξέρουμε ποιοι μας οδήγησαν εδώ: οι πολιτικοί και οι πνευματικοί άνθρωποι που δεν προειδοποίησαν τον λαό. Ολα ήταν μια παγίδα. Κάποιοι μίλησαν, αλλά δεν τους άκουσε ο κόσμος. Παράδειγμα, ο Βασίλης Λεβέντης τα είπε πριν δρομολογηθεί αυτό το στημένο κακό. Από τη στιγμή που εγκρίθηκαν οι Ολυμπιακοί Αγώνες κατάλαβα πως έρχονται άσχημες μέρες.

Με απογοήτευσε ο Αλέξης Τσίπρας. Αλλά όποιος και να ήταν στη θέση του δεν θα μπορούσε να κάνει κάτι διαφορετικό. Και τώρα που προσπαθεί, δεν έχει περιθώρια, είναι όλα προκαθορισμένα. Είχε το όραμα, αλλά είναι προδιαγεγραμμένα τα πράγματα.

■ Δεν ασχολούμαι με το facebook. Δεν είμαι και σύμφωνος με τις γνωριμίες μέσω ίντερνετ. Είναι αναγκαίο, αλλά προσπαθώ να είμαι πιο μακριά.

■ Δεν βλέπω ειδήσεις. Αν είναι κάτι πολύ σημαντικό, θα το ακούσω από τους γύρω μου.

 Θέατρο Βράχων «Μελίνα Μερκούρη», Βύρωνας. Πέμπτη 15 Ιουνίου. Ωρα έναρξης: 21.00. Εισιτήρια: Προπώληση 12 ευρώ και την ημέρα της  συναυλίας 14 ευρώ.

 

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
To τρομερό παιδί της ηλεκτρονικής μουσικής
Ποιος είναι ο νέος, χαρισματικός καλλιτέχνης που συνθέτει για το θέατρο, το σινεμά, την περφόρμανς και δίνει επιτυχημένες συναυλίες τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό; Λίγο πριν τον ακούσουμε στο...
To τρομερό παιδί της ηλεκτρονικής μουσικής
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Σερβίρουμε «Ζεστά ποτά»
Τέσσερα χρόνια ζωής συμπληρώνει η εφημερίδα μας και γιορτάζει προσφέροντας το Σάββατο 5 Νοεμβρίου το ιστορικό ντεμπούτο άλμπουμ των Κατσιμιχαίων, οι οποίοι μπήκαν ξανά στο στούντιο και ηχογράφησαν εκ νέου τα...
Σερβίρουμε «Ζεστά ποτά»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Aρνήθηκα να γράψω «κατά παραγγελία» τραγούδια για τις φίρμες της δεκαετίας του 1980
Καθώς ετοιμάζεται για μια μεγάλη, εφ’ όλης της ύλης συναυλία στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, με τον κλασικό πλέον Μανώλη Μητσιά και τη λυρική Θεοδώρα Μπάκα, o Ηλίας Ανδριόπουλος μας μιλάει για τις σπουδαίες...
Aρνήθηκα να γράψω «κατά παραγγελία» τραγούδια για τις φίρμες της δεκαετίας του 1980
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Ο Χατζιδάκις μού είχε πει να μην κάνω τραγούδια με τραγουδιστές - σταρ»
Το «Ελληνικό Σχέδιο» παρουσιάζει ένα νέο συμφωνικό έργο του Δημήτρη Παπαδημητρίου, σε σπονδυλωτή μορφή. Πρόκειται για 14 Συμφωνικές Μινιατούρες που παρουσιάζονται ως σύνολο, με τίτλο «Οι πλανόδιοι των...
«Ο Χατζιδάκις μού είχε πει να μην κάνω τραγούδια με τραγουδιστές - σταρ»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Κινδυνεύουμε από την υπερβολή του εαυτού μας»
​O George Gaudy, αυτός ο ιδιαίτερα εκλεκτικός παραγωγός και τραγουδοποιός, επιστρέφει με ένα καινούργιο EP με δύο τραγούδια που κυκλοφορούν από την United We Fly. Το «The World (to Me)» και το «The sunshine...
«Κινδυνεύουμε από την υπερβολή του εαυτού μας»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Στο Half Note με δίσκο βιωματικό
Μοιάζει αντιφατικό, σύμφωνοι, αλλά δεν είναι: απόψε ο Γιώργος Δημητριάδης παίζει φουλ ηλεκτρικά και με ροκ ήχο σε ένα τζαζ κλαμπ, το Half Note. Θα ακούσουμε ζωντανά το νέο του άλμπουμ «Σκιά που τον ακολουθεί»,...
Στο Half Note με δίσκο βιωματικό

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας