Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η αθάνατη γοητεία της «Μπατερφλάι»

Τσέλια Κοστέα, Στέφανο Σέκο

Β. ΜΑΚΡΗΣ

Η αθάνατη γοητεία της «Μπατερφλάι»

  • A-
  • A+

Αναβίωση της παραγωγής της «Μαντάμα Μπατερφλάι» του 2013, σε σκηνοθεσία Ούγκο ντε Ανα, πρότεινε η Εθνική Λυρική Σκηνή ως πρώτη από τις δύο συμμετοχές της στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών. Την εναρκτήρια παράσταση στο Ηρώδειο διηύθυνε ο Λουκάς Καρυτινός, έχοντας πρωταγωνιστές τη Ρουμάνα υψίφωνο της ΕΛΣ, Τσέλια Κοστέα και τον Ιταλό τενόρο Στέφανο Σέκο (31/5/2017).

Για την εύστοχη και ισορροπημένα υπερθεαματική σκηνοθεσία του διάσημου Αργεντινού σκηνοθέτη είχαμε γράψει αναλυτικά στην πρώτη παρουσίαση (29/11/2013).

Μουσικά το όλο κινήθηκε σε ικανοποιητικά επίπεδα αλλά με επιφυλάξεις. Αντιμέτωπη με ένα σκηνικά εξουθενωτικό ρόλο, η ακμαία Τσέλια Κοστέα έδωσε μιαν αβίαστα, απολαυστικά καλοτραγουδισμένη Τσο-Τσο-Σαν, με γεμάτη, μεστή φωνή, εύπλαστη φραστική και γενναιόδωρες κορυφώσεις.

Ωστόσο, συχνά, ήχησε κάπως συγκινησιακά αποστασιοποιημένη. Ο Στέφανο Σέκο ενσάρκωσε τον Πίνκερτον με σκηνική άνεση και αφειδώλευτο, γνήσια λατινικό πάθος, τραγουδώντας με ακρίβεια και ρευστή, ακριβή διάπλαση της φραστικής˙ ωστόσο, η φωνητική του γενναιοδωρία ηττήθηκε από την τα-πάντα-καταπίνουσα υπαίθρια σκηνή του Ηρωδείου.

Γνωστή από παλαιότερες εμφανίσεις στο Ηρώδειο, η Μολδαβή μεσόφωνος Ελενα Κασιάν υπήρξε μια φωνητικά και σκηνικά εύστοχη, σεμνή και συγκινητική Σουτζούκι.

Ο βαρύτονος Διονύσης Σούρμπης (Σάρπλες) τραγούδησε με ευγένεια και μουσικότητα, ενώ ο Χρήστος Κεχρής υπήρξε εύστοχος ως προξενητής Γκόρο. Ο αρχιμουσικός Λουκάς Καρυτινός διηύθυνε το όλο με το γνωστό σφρίγος, κρατώντας σε συντονισμό –όχι πάντα με επιτυχία– τις μουσικές συνιστώσες της παράστασης.

Ρεσιτάλ Λευκής Καρποδίνη

Πιανιστικά έργα των συνθετών του γερμανικού ρομαντισμού ερμήνευσε στο ρεσιτάλ που έδωσε στο Ιδρυμα Θεοχαράκη η Λευκή Καρποδίνη (25/5/2017). Το πρόγραμμα ήταν θεματικά εστιασμένο στο γνωστό από την ιστορία της μουσικής τρίγωνο Γιοχάνες Μπραμς, Κλάρα Βικ, Ρόμπερτ Σούμαν. Η βραδιά άφησε πολύ καλές εντυπώσεις.

Το πρώτο μέρος ξεκίνησε με τις «Δύο ραψωδίες», έργο 79, του Μπραμς. Αρτια προετοιμασμένη, η ευφυής πιανίστρια απέδωσε το σύνθετο δραματικό ανάγλυφο της μουσικής με ετοιμότητα και εκφραστική γενναιοδωρία. Παίζοντας με ταιριαστά μυώδη φραστική, άρθρωσε τον μουσικό ειρμό με προσεκτικά σταθμισμένες στίξεις και μελετημένες αυξομειώσεις ταχυτήτων και εντάσεων δυναμικής.

Ισορρόπησε με φυσικότητα τις συνεχείς μεταπτώσεις ανάμεσα στις «αρσενικές» και τις «θηλυκές» όψεις της γραφής του Μπραμς, θέτοντάς τες σε διάλογο, ενώ, ταυτόχρονα, διατήρησε τη μουσική συνοχή της εκτέλεσης. Ακολούθησαν τα «Soirées musicales» της Κλάρας Βικ, κορυφαίας πιανίστριας του ρομαντισμού.

Τα έξι μέσης διάρκειας κομμάτια φέρουν διασταυρούμενες επιρροές από τον Σοπέν και τον Σούμαν, όμως διαθέτουν και δική τους, έκδηλα λυρική διάσταση. Με άξονα την αβίαστη απόδοση της απαιτητικής δεξιοτεχνίας της γραφής η Καρποδίνη πρόσφερε ωραίες, ανάλαφρες αναγνώσεις.

Το δεύτερο μέρος της βραδιάς αφιερώθηκε στο «Καρναβάλι» του Ρόμπερτ Σούμαν, έργο αρθρωτό, ιδιαίτερα αγαπητό στους πιανίστες, αποτελούμενο από είκοσι κομμάτια ειδικού, συμπυκνωμένα «αφηγηματικού» χαρακτήρα. Στην τηλεγραφικά σύντομη διάρκεια εκάστου ο ερμηνευτής οφείλει να δώσει μιαν εκφραστικά πλήρη μουσική μικρογραφία. Διόλου τυχαία, μια ολοκληρωμένη εκτέλεση του «Καρναβαλιού» αποτελεί μείζονα πρόκληση για κάθε μεγάλο ερμηνευτή.

Η πιανίστρια ανταποκρίθηκε στο κάλεσμα της μουσικής του Σούμαν με αυτοπεποίθηση και ετοιμότητα, καταθέτοντας αναγνώσεις ακριβείς, προσεγμένες, δοσμένες με μουσικότητα και έμφαση στις αντιθέσεις της γραφής και των διαθέσεων. Ωστόσο, στο αποτέλεσμα κυριάρχησαν σε πρώτο επίπεδο οι μηχανισμοί της πιανιστικής γραφής και όχι το παιχνίδι της φευγαλέας εναλλαγής των ψυχολογικών τοπίων˙ μελλοντικά σίγουρα θα έχει να δώσει περισσότερα.

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Τραβιάτα» με ιδανική διανομή
Ριψοκίνδυνη πρόβαλε εξαρχής η επιλογή της ΕΛΣ να αναθέσει στον χορογράφο Κωνσταντίνο Ρήγο τη σκηνοθεσία της βερντιανής «Τραβιάτας», δεύτερης συμμετοχής του θεσμού στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών.
«Τραβιάτα» με ιδανική διανομή
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Επιτέλους «Γενούφα»!
Μέχρι το 2014 το ενδεχόμενο να ξεκινούσε η ΕΛΣ να παρουσιάζει όπερες του Γιάνατσεκ θα αντιμετωπιζόταν ως χονδροειδές χωρατό: οι επί δεκαετίες, πλην μοναχικών εξαιρέσεων, συντηρητικές επιλογές των καλλιτεχνικών...
Επιτέλους «Γενούφα»!
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η φλογερή Ρατσβελισβίλι επισκίασε τα πάντα
Θρίαμβος υπήρξε η αναβίωση της προπέρσινης παραγωγής της «Κάρμεν» από την ΕΛΣ στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών με πρωταγωνίστρια την Ανίτα Ρατσβελισβίλι (27/7/2018). Στο κατάμεστο Ηρώδειο, η 33χρονη Γεωργιανή...
Η φλογερή Ρατσβελισβίλι επισκίασε τα πάντα
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Αλμα ενηλικίωσης με Γιάνατσεκ και Χουβαρδά
Αναμφίβολα θετικό είναι το γεγονός ότι η ΕΛΣ αποφάσισε πρόσφατα να παρουσιάσει όπερες του Λέος Γιάνατσεκ (1854-1928). Μετά το προ τριετίας ξεκίνημα που έγινε με την «Πονηρή Αλεπουδίτσα» (2014/15), φέτος...
Αλμα ενηλικίωσης με Γιάνατσεκ και Χουβαρδά
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο «Μαγικός αυλός» στον κόσμο του animation
Υστερα από σειρά διεθνών λυρικών θεάτρων σε Ευρώπη, Αμερική, Ασία και Αυστραλία, όπου παρουσιάστηκε μαγεύοντας περισσότερους από 350.000 φίλους της όπερας, η διάσημη παραγωγή του «Μαγικού αυλού» από την Κωμική...
Ο «Μαγικός αυλός» στον κόσμο του animation
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Χρυσό μετάλλιο στη Σέρβα Σόνια Σάριτς και τον Ρώσο Μιχαήλ Τιμοσένκο
Στην όπερα ήταν αφιερωμένη η 40ή διοργάνωση του Διεθνούς Διαγωνισμού «Μαρία Κάλλας» που ολοκληρώθηκε την Κυριακή, 10/12/2017. Φέτος ο διαγωνισμός διοργανώθηκε από το Διεθνές Καλλιτεχνικό Κέντρο Athenaeum σε...
Χρυσό μετάλλιο στη Σέρβα Σόνια Σάριτς και τον Ρώσο Μιχαήλ Τιμοσένκο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας