Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η Καλαμάτα ξαναβρήκε τον ρυθμό της

Ο Άντονι Μπουρντέν στην τελετή απονομής των βραβείων Emmy | Patrick Imbert

Η Καλαμάτα ξαναβρήκε τον ρυθμό της

  • A-
  • A+

Σε τροχιά επαναφοράς στην κανονικότητα μπήκε το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας το δεύτερο καλοκαίρι μετά την παραίτηση της Βίκυς Μαραγκοπούλου από την καλλιτεχνική του διεύθυνση. Αν η περσινή διοργάνωση με την ευθύνη της νέας καλλιτεχνικής διευθύντριας Κατερίνας Κασιούμη έγινε βιαστικά και δεν ήταν στο ύψος της παράδοσης του φεστιβάλ, η φετινή, 23η, που θα γίνει από 14 ώς 23 Ιουλίου, είναι ενισχυμένη.

Πιο πλούσια και με περισσότερες ξένες συμμετοχές, δικαιολογεί και πάλι τον διεθνή της χαρακτήρα, χωρίς να ξεχνά τις νέες ελληνικές δυνάμεις του χορού.

Την ίδια στιγμή, το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, χάρη σε έναν παλιό μαθητή του Δημοτικού Ωδείου και γέννημα θρέμμα της Καλαμάτας, που σήμερα είναι αναπληρωτής υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης, τον Αλέξη Χαρίτση, δεν εξασφάλισε απλώς για φέτος χρηματοδότηση 200 χιλιάδων ευρώ από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων -τα μισά σχεδόν του προϋπολογισμού ύψους 400 χιλιάδων ευρώ- αλλά, αν όλα πάνε καλά, εξασφάλισε και το μέλλον του.

Οπως ανακοίνωσε ο Αλέξης Χαρίτσης, που παραβρέθηκε στη συνέντευξη Τύπου για την ανακοίνωση του προγράμματος, σκοπεύει να βοηθήσει σε έναν «πιο μακροχρόνιο σχεδιασμό» της διοργάνωσης, για να μπορέσει «τα επόμενα χρόνια να παίξει τον ρόλο που της αρμόζει και να κατοχυρώσει την παρουσία της στο διεθνές στερέωμα».

Αμέσως μετά τη λήξη του φετινού φεστιβάλ ο κ. Χαρίτσης θα αναλάβει την πρωτοβουλία να καλέσει τον Δήμο Καλαμάτας και το υπουργείο Πολιτισμού για να προγραμματίσουν από κοινού τη χρηματοδότηση του φεστιβάλ σε βάθος τουλάχιστον τριετίας.

Επιπλέον, όπως είπε, ο μακροχρόνιος οικονομικός προγραμματισμός αφορά εξίσου και άλλα σημαντικά φεστιβάλ, όπως της Αθήνας, γιατί αν θέλουν να κλείνουν σημαντικές ξένες συμμετοχές δεν μπορούν να το κάνουν τελευταία στιγμή.

Το φετινό πρόγραμμα περιλαμβάνει οχτώ ξένες και τέσσερις ελληνικές ομάδες σύγχρονου χορού. Αδιαφιλονίκητος σταρ της διοργάνωσης είναι ο Γαλλοαλγερινός χορογράφος Ρασίντ Ουραμντάν, συνδιευθυντής του Εθνικού Χορογραφικού Κέντρου της Γκρενόμπλ και παλιός γνώριμος του ελληνικού κοινού με τις εμφανίσεις του στα φεστιβάλ Αθηνών και Καλαμάτας.

Θα παρουσιάσει το «Tordre» (έργο του 2014), ντουέτο δυο γυναικών,που με την κίνηση ξεφεύγουν από το κυρίαρχο πρότυπο ομορφιάς και την εικόνα τους στα μάτια των άλλων -δεν είναι τυχαίο ότι μπαίνουν στη σκηνή υπό τους ήχους του αμερικάνικου μιούζικαλ «Ενα αστείο κορίτσι». Σημαντικό θεωρείται και το Μπαλέτο της Λορένης, που για τη δεύτερη συμμετοχή του στο Φεστιβάλ Καλαμάτας διάλεξε τρεις χορογραφίες με μεγάλες υπογραφές: «Rose variation» (2001) της Ματίλντ Μονιέ, «Loop/cloud installation #72503» (1980) της Τρίσα Μπράουν και «Sounddance» (1975) του Μερς Κάνινχαμ.

Τα υπόλοιπα ξένα σχήματα έρχονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, κάτι που αυξάνει το ενδιαφέρον. Αλλωστε το Φεστιβάλ Καλαμάτας συνήθιζε να συστήνει στο κοινό ό,τι πιο σημαντικό διαθέτει η διεθνής χορευτική σκηνή. Ετσι :

• Οι Σουηδοί χορογράφοι Ορι Φλόμιν και Χελένα Φρανσίν ερμηνεύουν οι ίδιοι το έργο τους «Μeeting You», με θέμα τη φιλία και τη συντροφικότητα.

• Η Νοτιοαφρικανή χορογράφος Τζέσικα Νιούπεν, που έχει ως βάση τη Γερμανία, για το έργο της «Romeo and Juliet/ Rebellion and Johannesburg», που βάζει το σεξπιρικό αριστούργημα στους δρόμους του Γιοχάνεσμπουργκ, συνεργάζεται με τη νοτιοαφρικανική ομάδα σύγχρονου χορού «Moving Into Dancer Mophating».

• H Ισπανο-ολλανδή Μαρίνα Μασκαρέλ παρουσιάζει το φεμινιστικό «Three Times Rebel» για την ανισότητα των φύλων και τον αυθαίρετο τρόπο με τον οποίο μεθοδεύεται στις σύγχρονες κοινωνίες, και ο Ιταλός Αντρέα Κοστάντζο Μαρτίνι, που έχει συνεργαστεί με το Batcheva και την Ινμπαλ Πίντο, ενώ συχνά εκπροσωπεί σε ξένα φεστιβάλ το Ισραήλ, παρουσιάζει το έργο του «Scarabeo, Angles and The Void».

• Ο Αραβας χορογράφος και χορευτής Αντι Μπούτρους, που ζει στο Ισραήλ, και συνήθως εκφράζει στα έργα του τη μειονοτική του ταυτότητα, φέρνει στην Καλαμάτα το «Ιt’s Always Here», στο οποίο συνεργάζεται με τον Ισραηλινό χορευτή Αβσαλόν Λατούσα για μια έρευνα της σωματικότητας με αυτοσχεδιασμό και χιπ χοπ. Ενώ η ισραηλινή ομάδα σύγχρονου χορού «Vertigo Dance Company» παρουσιάζει το έργο «Yama» της Νόα Βετχαϊμ.

Οσο για τις ελληνικές συμμετοχές, απαραίτητες τόσο για το προφίλ του φεστιβάλ όσο και για την ελληνική χορευτική σκηνή, φέτος είναι οι εξής: η ομάδα «Κινητήρας» με τη χορογραφία «Ανύποπτος χρόνος» της Αντιγόνης Γύρα, η ομάδα «Ζήτα» με την «Αλάσκα» της Ιριδας Καραγιάν, η ομάδα «Creo» με τη χορογραφία «απόγειος» της Πωλίνας Κρεμαστά και ο χορογράφος Γιάννης Μανταφούνης σε συνεργασία με την Ιρλανδέζα Ιφε Μακατάμνι με το διαδραστικό έργο «One One One».

Yπάρχει πλούσιο εκπαιδευτικό πρόγραμμα σεμιναρίων, εργαστηρίων και masterclass και πολλές παράλληλες εκδηλώσεις. Το φεστιβάλ, εκτός από το Μέγαρο Χορού (Κεντρική Σκηνή, Στούντιο και Προαύλιο) και το Πνευματικό Κέντρο, απλώνεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο, στην παραλία και την κεντρική πλατεία, ενώ το πανέμορφο θέατρο στο βενετσιάνικο Κάστρο επανέρχεται στη δράση φιλοξενώντας ρεσιτάλ πιάνου της Αλεξίας Μουζά.

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Για να επιζήσω έμαθα να επινοώ έναν παράλληλο τρόπο ζωής»
Ο χορογράφος, Γιόζεφ Νατζ, έρχεται για πέμπτη φορά στη χώρα μας για να παρουσιάσει στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας το φρέσκο έργο του, «Penzum». Θέμα...
«Για να επιζήσω έμαθα να επινοώ έναν παράλληλο τρόπο ζωής»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Με την αδρεναλίνη στα όρια
Η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια, η καταξιωμένη χορογράφος και χορεύτρια Λίντα Καπετανέα, ετοίμασε ήδη ένα πλούσιο πρόγραμμα με έντονο διεθνή χαρακτήρα...
Με την αδρεναλίνη στα όρια
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Οι νέοι του Γιοχάνεσμπουργκ χορεύουν την εξέγερσή τους»
Η ανερχόμενη Νοτιοαφρικανή χορογράφος παρουσιάζει στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας μια πολύ ελεύθερη, πολιτική διασκευή τού «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Αυτός...
«Οι νέοι του Γιοχάνεσμπουργκ χορεύουν την εξέγερσή τους»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Οι μουσουλμάνοι σκοτώνουν κυρίως χειραφετημένους μουσουλμάνους»
Λίγο διαφορετικός ξανάρχεται στην Ελλάδα, για το 23ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, ο πιο πολιτικοποιημένος, ίσως, Γάλλος χορογράφος Ρασίντ...
«Οι μουσουλμάνοι σκοτώνουν κυρίως χειραφετημένους μουσουλμάνους»