Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Μια αθώα αλλά αισθησιακή Γαλλίδα

«Δεσποινίς ντε Μπελίλ» - Μέγαρο Μουσικής

ΑΛΙΚΗ ΦΙΔΕΤΖΗ

Μια αθώα αλλά αισθησιακή Γαλλίδα

  • A-
  • A+

Αληθινή αποκάλυψη υπήρξε η ζωντανή ακρόαση της όπερας του Σπύρου Σαμάρα «Δεσποινίς ντε Μπελίλ», που παρουσιάστηκε σε συναυλιακή μορφή στο Μέγαρο Μουσικής, στο πλαίσιο του 13ου κύκλου Ελληνικών Μουσικών Γιορτών. Στην εκτέλεση συμμετείχαν η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, τρεις χορωδίες και μονωδοί υπό τον Βύρωνα Φιδετζή (12/5/2017).

Σύγχρονη της «Εύθυμης χήρας», της «Σαλώμης» και της «Μαντάμα Μπατερφλάι», η «Δεσποινίς ντε Μπελίλ» ανήκει στη γαλλική περίοδο του Σαμάρα. Είναι γραμμένη σε γαλλικό λιμπρέτο που πατά στα χνάρια των «Επικίνδυνων σχέσεων» του Λακλό. Πρωτοπαρουσιάστηκε στη Γένοβα το 1905. Δυστυχώς διασώθηκε σε ελλιπή μορφή. Τη σοβαρή δουλειά αποκατάστασης/συμπλήρωσης του μουσικού υλικού έκανε ο έμπειρος αρχιμουσικός με σεβασμό στο ύφος του συνθέτη.

Η ακρόαση φανέρωσε έναν Ελληνα δημιουργό ευρωπαϊκού διαμετρήματος. Τόσο η μεστή, συμφωνικού βάρους ορχηστρική γραφή του, όσο και η υψηλών απαιτήσεων, έντονα δραματική γραφή για τις φωνές, ισορροπούν αβίαστα σε ευρύ πεδίο αφομοιωμένων επιρροών/αναφορών που ορίζεται από τα ύφη των Μασνέ, Γκουνό, Σεν-Σανς.

Η μουσική γραφή είναι συνεχής α λα Μασνέ ή Ρίχαρντ Στράους, η μελωδική/εκφραστική πύκνωση σε άριες αναδύεται με φυσικότητα και σαφήνεια από τη ρέουσα δράση, ενώ οι δραματικές εντάσεις χτίζονται με σφρίγος και απαράμιλλη δεξιότητα. Η γραφή παραμένει αδιάλειπτα ευγενής, φροντισμένη στη λεπτομέρεια, θεατρικά εκφραστική, η ενορχήστρωση ηχεί θαυμάσια.

Την εκτέλεση όρισαν η συναρπαστικά δυναμική αλλά υπερβολικών ντεσιμπέλ διεύθυνση του αρχιμουσικού και οι ερμηνείες των μονωδών. Η λυρική υψίφωνος Αννα Στυλιανάκη ενσάρκωσε μιαν ολόφρεσκη και καλοτραγουδισμένη, πειστικά αθώα αλλά αισθησιακή Μπελίλ.

Ως ώριμη δραματική υψίφωνος η Τζούλια Σουγλάκου ταίριαξε γάντι στον ρόλο της ερωτικά έμπειρης, μηχανορράφου Μαρκησίας Ντε Πρι. Με στεντόρεια φωνή αλλά κάπως άκαμπτο τραγούδι, ο τενόρος Φίλιππος Μοδινός υπήρξε ένας παρ’ ολίγον ιδανικός Ντ’ Ωμπινί. Καλοί ήσαν οι Νίκος Κοτενίδης (Ρισελιέ), Πέτρος Μαγουλάς (Ντ’ Ωμόν), Γιάννης Σελητσανιώτης (Ντ’ Ωβρέ). Μέτρια ήταν γενικώς η απόδοση των χορωδιών.

Αναμφίβολα η «Δεσποινίς ντε Μπελίλ» είναι μια θαυμάσια, καθαρόαιμα ρομαντική γαλλική όπερα που αξίζει και επιβάλλεται να εντάξει στο δραματολόγιό της η ΕΛΣ, δίπλα στον «Βέρθερο», τον «Φάουστ», την «Κάρμεν»! Η πρώτη σύγχρονη -εγχώρια και παγκόσμια- αναβίωσή της περιμένει σαν ώριμο φρούτο!

Πρώτη με «Μάκβεθ» στο ΚΠΙΣΝ

Με αναβίωση της τελευταίας, πρόσφατης παραγωγής του βερντιανού «Μάκβεθ» στην ισορροπημένα εκσυγχρονισμένη σκηνοθεσία του Ιταλού Λορέντζο Μαριάνι εγκαινίασε η ΕΛΣ την Κεντρική Σκηνή στο ΚΠΙΣΝ (23/4/2017).

Παρακολουθήσαμε την τελευταία παράσταση (3/5/2017) αποκομίζοντας μέτριες εντυπώσεις για δύο κυρίως λόγους: λόγω της γενικά άτολμης, άνευρης διεύθυνσης του αρχιμουσικού Ηλία Βουδούρη και λόγω της μέτριας απόδοσης της υψιφώνου Δήμητρας Θεοδοσίου, οι φωνητικές δυνατότητες της οποίας σήμερα πλέον υπολείπονται φανερά ως προς τα όσα απαιτεί ο δραματικός, βερντιανός ρόλος της Λαίδης Μάκβεθ. Πολύ καλοί ήσαν οι Τάσης Χριστογιαννόπουλος (Μάκβεθ) και Πέτρος Μαγουλάς (Μπάνκο), ιδανικά λυρικός και συγκινητικός ο Δημήτρης Πακσόγλου (Μακντάφ).

Αδιαφιλονίκητος πρωταγωνιστής υπήρξε βέβαια η ολοκαίνουργια αίθουσα, που αποδείχτηκε ιδανικό φυσικό εργαλείο για την ηχητική υποστήριξη παράστασης όπερας. Ιταλικού τύπου, με κάτοψη σε σχήμα πετάλου χωρίς μεγάλο βάθος και καθ’ ύψος ανάπτυξη σε επάλληλα θεωρεία, διαθέτει άριστη ακουστική, αναδεικνύει τέλεια και κυρίως με ισορροπημένη κατανομή συχνοτήτων τον ήχο της ορχήστρας.

Ταυτόχρονα προβάλλει άριστα τις φωνές των τραγουδιστών και της χορωδίας. Την εμπειρία συμπλήρωσαν οι ανατομικά σωστές, άνετες θέσεις. Το ατομικό σύστημα δίγλωσσων υποτίτλων ας ελαφρυνθεί από το εκτυφλωτικά φωτεινό λογότυπο της ΕΛΣ.

Δυστυχώς, αυτή η πραγματικά υπέροχη αίθουσα όπερας περιβάλλεται από έκδηλα κακοσχεδιασμένους χώρους κοινού. Με επιφάνειες από γυμνό τσιμέντο και γυαλί, το ισόγειο φουαγέ είναι κλειστοφοβικά στενό και αντιλειτουργικό με αποτέλεσμα έντονο συνωστισμό και ρυθμίσεις αεροδρομίου για τον έλεγχο των εισιτηρίων, δεν διαθέτει θέα ή οπτικές φυγές, είναι προτεσταντικά ακόσμητο, με ακατανόητα στενές, περιστρεφόμενες εισόδους/εξόδους ενώ η σήμανση χώρων είναι ανύπαρκτη.

Καθώς οι απλές γυάλινες πόρτες παραμένουν κλειστές και φρουρούνται στα διαλείμματα, η απρόσκοπτη επικοινωνία με την «Αγορά» εμποδίζεται δημιουργώντας τελικά μια δυσάρεστη κατάσταση φυλάκισης: ο επισκέπτης δεν μπορεί να κινηθεί ελεύθερα, να εκτονωθεί, να απολαύσει χαλαρά τον υπέροχο εξωτερικό χώρο με τη λίμνη και τη θέα.

 

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Τίτος Γουβέλης παίζει Προκόφιεφ
Εχουμε σχολιάσει και παλαιότερα την ανάδυση μιας πολυπληθούς εμπροσθοφυλακής ικανών Ελλήνων πιανιστών –εύκολα έρχονται στον νου τουλάχιστον δέκα! οι οποίοι, βαθμιαία αλλά σταθερά, κυριαρχούν στο πεδίο της...
Ο Τίτος Γουβέλης παίζει Προκόφιεφ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μια σουίτα για τη «Φόνισσα»
Η βραδιά ξεκίνησε με την πρώτη παγκόσμια παρουσίαση της «Συμφωνικής σουίτας από την όπερα “Η φόνισσα”» του Γιώργου Κουμεντάκη. Η μετάπλαση υλικού από όπερα σε συμφωνική σουίτα είναι συνήθης, μουσικώς καθ’ όλα...
Μια σουίτα για τη «Φόνισσα»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Αρωμα Βιέννης» με την Καμεράτα
Μια ελληνικής κοπής μουσική «Πρωτοχρονιά στη Βιέννη» πρόσφερε η Καμεράτα με τη συναυλία που έδωσε στην κατάμεστη, μεγάλη αίθουσα του κρατικού Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, συμπράττοντας με σολίστες πνευστών και...
«Αρωμα Βιέννης» με την Καμεράτα
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Χαρούμενη σουίτα» σε πρώτη εκτέλεση
Αλλη μία τυπικά και αναμενόμενα άνιση συναυλία έδωσε η ΚΟΑ στις 25/11/2016 στο Μέγαρο Μουσικής. Πάντα στο πλαίσιο του γενικόλογου θεματικού κύκλου «Οι πόλεις της μουσικής», αυτή τη φορά ήταν εστιασμένη στο...
«Χαρούμενη σουίτα» σε πρώτη εκτέλεση
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Τέλεια ορχήστρα, αμέτοχος μαέστρος
Καλό αυστρογερμανικό ρεπερτόριο, παιγμένο άριστα από τους Ολλανδούς μουσικούς, αντιμετωπίστηκε με ρουτινιάρικη βιασύνη από τον αρχιμουσικό Ντανιέλε Γκάτι, ο οποίος όμως ανέβασε θερμοκρασία στο τέλος και...
Τέλεια ορχήστρα, αμέτοχος μαέστρος
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Αφιέρωμα στον Αλφρεντ Σνίτκε
Στο πλαίσιο του αφιερωματικού κύκλου στον Αλφρεντ Σνίτκε (1934-1998), οι δύο μουσικοί επέλεξαν να παρουσιάσουν συνθέσεις του πολύ ιδιαίτερου Σοβιετικού συνθέτη δίπλα σε συνθέσεις του επίσης Σοβιετικού Σεργκέι...
Αφιέρωμα στον Αλφρεντ Σνίτκε

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας