Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Παγκόσμια πρώτη για το «Ρέκβιεμ» του Λιάλιου

Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών - Πολυχώρος «Αρτεμις»

Παγκόσμια πρώτη για το «Ρέκβιεμ» του Λιάλιου

  • A-
  • A+

Την πρώτη παγκόσμια παρουσίαση της «Ακολουθίας εις κεκοιμημένους» του Πατρινού συνθέτη Δημήτρη Λιάλιου πρόσφερε την Κυριακή των Βαΐων η Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών (ΦΟΑ) υπό τον Βύρωνα Φιδετζή (9/4/2017). Εντεταγμένη στον 13ο ετήσιο κύκλο των Ελληνικών Μουσικών Γιορτών, η συναυλία φιλοξενήθηκε στον πολυχώρο «Αρτεμις» στη Γλυφάδα και άφησε πολύ καλές εντυπώσεις.

Η βραδιά ξεκίνησε με δύο «Σινφόνιες» για έγχορδα του κρητικής καταγωγής Δαλματού Μικέλε Στρατίκο (Μιχαήλ Στρατίκος, 1728-1783). Σπουδαγμένος στην Πάδοβα, στη σχολή του Ταρτίνι, ο Στρατίκος συνέθεσε στη γλώσσα του ύστερου μπαρόκ πλήθος από σονάτες και κοντσέρτα για βιολί, ορχηστρικές «σινφόνιες» κ.ο.κ.

Η εκτέλεση των έργων του στη συναυλία αποκάλυψε μια γραφή που συνδύαζε τελείως τυπικά ακούσματα και δομές ιταλικού μπαρόκ (Βιβάλντι, Ταρτίνι κ.λπ.) με προδρομικές γεύσεις από Χάιντν και Μότσαρτ: συμβατικώς γλυκιά μελωδική φραστική και απλές δομικές μορφές, αλλά επίσης δραματικότητα και δριμύτητα α λα «Θύελλα κι ορμή» που ξάφνιασαν! Τα έγχορδα της ΦΟΑ υπό τον Φιδετζή έπαιξαν τις δύο «Σινφόνιες» με ακρίβεια και νεύρο.

Ακολούθησε το πρώτο «Ρέκβιεμ» από πένα Ελληνα συνθέτη, αυτό του Πατρινού Δημήτρη Λιάλιου (1869-1940). Γραμμένο στο Μόναχο το 1889, ίδια χρονιά με το «Θάνατος και εξαΰλωση» του σχεδόν συνομήλικου Ρίχαρντ Στράους, το έργο του 20χρονου δημιουργού φέρει φανερές και αναμενόμενες αλλά ισορροπημένα αφομοιωμένες επιδράσεις της εποχής και του τόπου.

Μουσικά ηχεί σαν Μπραμς ή Πφίτσνερ αλλά με πιο εμπλουτισμένη ενορχήστρωση, γλυκασμένη με πινελιές γαλλικού τύπου (ξύλινα πνευστά, άρπα), ενώ δεν λείπουν οι συνειδητές αναφορές στον Μότσαρτ. Η χρήση της ορχήστρας είναι εκφραστικά ευρηματική προς την κατεύθυνση ενός Μάλερ, η γραφή συγκινησιακά θερμότερη με ενδιαφέροντα στιγμιότυπα μουσικής εικονογράφησης και πυκνή συμφωνική δομή.

Επίσης, δεν στερείται στοιχείων προσωπικής έκφρασης ενώ διαθέτει ενδιαφέρουσα χρήση των φωνών με συνηχήσεις υψίφωνου/μεσόφωνου. Κορυφαίες στιγμές υπήρξαν το εκ βαθέων λυρικό «Recordare» με συνοδεία κουαρτέτου εγχόρδων και το σπαρακτικό «Lacrymosa».

Στην άρτια επεξεργασμένη εκτέλεση συμμετείχαν η Μεικτή Χορωδία του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών και η Μεικτή Χορωδία του Ωδείου Κόνταλυ. Η ομάδα των μονωδών περιελάμβανε δύο υψίφωνους (Λυδία Ζερβάνου, Ζωή Κάππου), δύο μεσόφωνους (Χρυσάνθη Σπιτάδη, Ιρένα Αθανασίου) και βαρύτονο (Μιχάλης Ψύρρας). Ενα «Ρέκβιεμ» πιο ενδιαφέρον από πολλά άλλα, που ασφαλώς αξίζει να ξανακούσουμε.

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ταγμένη στο ελληνικό ρεπερτόριο
Με στόχο την εκτέλεση, ηχογράφηση και προβολή της ελληνικής έντεχνης μουσικής, η νέα ορχήστρα με καλλιτεχνικό διευθυντή τον Βύρωνα Φιδετζή έδωσε την πρώτη της συναυλία, αφιερωμένη σε συνθέσεις Επτανησίων,...
Ταγμένη στο ελληνικό ρεπερτόριο
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Χοροί Γάλλων συνθετών από δύο πιανίστες
Στις 22/10/2016, στην αίθουσα «Αρης Γαρουφαλής» του Ωδείου Αθηνών η πιανίστρια Λευκή Καρποδίνη και ο πιανίστας Μάικλ Μπράουνλι-Γουόκερ έπαιξαν μαζί χορούς Γάλλων συνθετών. Η βραδιά ξεκίνησε με τα «Τρία...
Χοροί Γάλλων συνθετών από δύο πιανίστες
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Τέλεια ορχήστρα, αμέτοχος μαέστρος
Καλό αυστρογερμανικό ρεπερτόριο, παιγμένο άριστα από τους Ολλανδούς μουσικούς, αντιμετωπίστηκε με ρουτινιάρικη βιασύνη από τον αρχιμουσικό Ντανιέλε Γκάτι, ο οποίος όμως ανέβασε θερμοκρασία στο τέλος και...
Τέλεια ορχήστρα, αμέτοχος μαέστρος
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η Ακαδημία του Αγίου Μαρτίνου των Αγρών συμπράττει με τον Φασίλ Σάι
Μοναδικά απολαυστική ήταν η συναυλία που έδωσαν στο κατάμεστο Μέγαρο Μουσικής τα έγχορδα της Ακαδημίας του Αγίου Μαρτίνου των Αγρών, στο πλαίσιο τρέχουσας ευρωπαϊκής περιοδείας σε Γερμανία, Ολλανδία, Ελλάδα,...
Η Ακαδημία του Αγίου Μαρτίνου των Αγρών συμπράττει με τον Φασίλ Σάι
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Aρνήθηκα να γράψω «κατά παραγγελία» τραγούδια για τις φίρμες της δεκαετίας του 1980
Καθώς ετοιμάζεται για μια μεγάλη, εφ’ όλης της ύλης συναυλία στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, με τον κλασικό πλέον Μανώλη Μητσιά και τη λυρική Θεοδώρα Μπάκα, o Ηλίας Ανδριόπουλος μας μιλάει για τις σπουδαίες...
Aρνήθηκα να γράψω «κατά παραγγελία» τραγούδια για τις φίρμες της δεκαετίας του 1980
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ενα εξαιρετικό «Ρέκβιεμ» του Μότσαρτ
Μία από κάθε άποψη εξαιρετική εκτέλεση του μοτσάρτειου «Ρέκβιεμ», που έφερε το στίγμα της ώριμης ιστορικής ερμηνευτικής, απόλαυσε το φιλόμουσο αθηναϊκό κοινό στο κατάμεστο κρατικό Μέγαρο Μουσικής. Το θαυμάσιο...
Ενα εξαιρετικό «Ρέκβιεμ» του Μότσαρτ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας