Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Πιανιστικό forte με Μπετόβεν και Γάλλους συνθέτες

Ο Πάρις Τσενίκογλου στο Ωδείο Αθηνών

Πιανιστικό forte με Μπετόβεν και Γάλλους συνθέτες

  • A-
  • A+

Στο πλαίσιο του τέταρτου, ετήσιου κύκλου «Το piano στα forte του», που διοργανώνει ο πιανίστας Στέφανος Νάσος, ο Πάρις Τσενίκογλου έδωσε ένα θαυμάσιο ρεσιτάλ στην κατάμεστη αίθουσα «Αρης Γαρουφαλής» του Ωδείου Αθηνών (1/4/2017).

Ο 28χρονος Θεσσαλονικιός μουσικός, που την τελευταία πενταετία δρέπει δάφνες στον γερμανόφωνο χώρο, έπαιξε συνθέσεις από τον κλασικισμό έως τον ώριμο 20ό αιώνα, αφήνοντας -όπως προ διετίας στον Παρνασσό- άριστες εντυπώσεις.

Για τη «Σονάτα αρ. 11», τη θεωρούμενη ως την καλύτερη από τις πρώιμες του Μπετόβεν, διέπλασε τον ήχο του πιάνου Στάινγουέι ώστε να αποδίδει ύφος και ποιότητες γραφής για πιανοφόρτε του 1800. Ο στεγνός ήχος βοήθησε στην πεντακάθαρη άρθρωση, ενώ σαφείς, καλοζυγιασμένες στίξεις καθώς επίσης υπολογισμένα κλιμακούμενες δυναμικές και ταχύτητες υπηρέτησαν άριστα την πολυεπίπεδη παραγραφοποίηση.

Υπέροχη ήταν η συχνή, αβίαστη ανάδυση τρυφερά μελωδικών φράσεων από το μηχανιστικό, ρυθμικοδομικό συνεχές της γραφής. Ακολούθησε η σύνθεση «Entnähert-Adieu KHF» (1992) του Τόμας Χάινις, ένα σύντομο, λιτό κομμάτι αποτελούμενο από μακριές πένθιμες σιωπές και βίαιες εξάρσεις.

Στο υπόλοιπο του προγράμματος ακούστηκαν παρτιτούρες του λεγόμενου μουσικού ιμπρεσιονισμού: αποσπάσματα από τις «Εικόνες» του Ντεμπισί (β΄ τόμος), την «Ιμπέρια» του Αλμπένιθ (α΄ τόμος) και -όπως το 2014- ο «Γκασπάρ της νύχτας» του Ραβέλ.

Αλλάζοντας με χαμαιλεόντια ετοιμότητα ποιότητες ήχου και άρθρωσης, ο ευφυέστατος Τσενίκογλου προσέδωσε στο παίξιμό του διαφάνεια και ρευστότητα ακουαρέλας, κάτω από τις αιθέριες φωτοσκιάσεις της οποίας διαγραφόταν με σαφήνεια μια συναρπαστικής κινητικότητας, μυωδώς διατυπωμένη μικροφραστική. Οργασμικής έντασης υπήρξε ο συνδυασμός ακρίβειας, κρυστάλλινης καθαρότητας ήχου και αχαλίνωτης βίας στον «Σκάρμπο».

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η Ακαδημία του Αγίου Μαρτίνου των Αγρών συμπράττει με τον Φασίλ Σάι
Μοναδικά απολαυστική ήταν η συναυλία που έδωσαν στο κατάμεστο Μέγαρο Μουσικής τα έγχορδα της Ακαδημίας του Αγίου Μαρτίνου των Αγρών, στο πλαίσιο τρέχουσας ευρωπαϊκής περιοδείας σε Γερμανία, Ολλανδία, Ελλάδα,...
Η Ακαδημία του Αγίου Μαρτίνου των Αγρών συμπράττει με τον Φασίλ Σάι
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ενα εξαιρετικό «Ρέκβιεμ» του Μότσαρτ
Μία από κάθε άποψη εξαιρετική εκτέλεση του μοτσάρτειου «Ρέκβιεμ», που έφερε το στίγμα της ώριμης ιστορικής ερμηνευτικής, απόλαυσε το φιλόμουσο αθηναϊκό κοινό στο κατάμεστο κρατικό Μέγαρο Μουσικής. Το θαυμάσιο...
Ενα εξαιρετικό «Ρέκβιεμ» του Μότσαρτ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Αφιέρωμα στον Αλφρεντ Σνίτκε
Στο πλαίσιο του αφιερωματικού κύκλου στον Αλφρεντ Σνίτκε (1934-1998), οι δύο μουσικοί επέλεξαν να παρουσιάσουν συνθέσεις του πολύ ιδιαίτερου Σοβιετικού συνθέτη δίπλα σε συνθέσεις του επίσης Σοβιετικού Σεργκέι...
Αφιέρωμα στον Αλφρεντ Σνίτκε
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ανεξίτηλος ρωσο-σοβιετικός ήχος
Η Εθνική Ορχήστρα της Ρωσίας (ΕΟΡ) είναι το πρώτο μη κρατικό συμφωνικό σύνολο στη ρωσική ιστορία. Ιδρύθηκε από τον πιανίστα/αρχιμουσικό Μιχαήλ Πλετνιόφ στις παραμονές της διάλυσης της ΕΣΣΔ, το 1990, και σήμερα...
Ανεξίτηλος ρωσο-σοβιετικός ήχος
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η Τιάνγουα Γιανγκ αναμετριέται με τον Μπάρτοκ
Πολύ καλές ήσαν η δεύτερη και η τρίτη συναυλία της νέας καλλιτεχνικής περιόδου 2017-18 που έδωσε η ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής. Στις 13/10/2017 η διεύθυνση του αθηναϊκού συνόλου υπό τον Σλοβένο αρχιμουσικό Ούρος...
Η Τιάνγουα Γιανγκ αναμετριέται με τον Μπάρτοκ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Παγκόσμια πρώτη για το «Ρέκβιεμ» του Λιάλιου
Την πρώτη παγκόσμια παρουσίαση της «Ακολουθίας εις κεκοιμημένους» του Πατρινού συνθέτη Δημήτρη Λιάλιου πρόσφερε την Κυριακή των Βαΐων η Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών (ΦΟΑ) υπό τον Βύρωνα Φιδετζή (9/4/2017).
Παγκόσμια πρώτη για το «Ρέκβιεμ» του Λιάλιου

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας