Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Μουσικό ταξίδι με εικαστική έμπνευση

Η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ, η μεσόφωνος Μαργαρίτα Συγγενιώτου και ο αρχιμουσικός Λουκάς Καρυτινός υποκλίνονται στο κοινό

ΣΟΥΛΗΣ

Μουσικό ταξίδι με εικαστική έμπνευση

  • A-
  • A+

Μείζων προσφορά σε άγονους καιρούς, τα τελευταία έξι χρόνια το «Ελληνικό σχέδιο» του Δημήτρη Παπαδημητρίου έχει εμπλουτίσει τη σύγχρονη ελληνική εργογραφία με ικανό αριθμό νέων συμφωνικών συνθέσεων.

Στον τρέχοντα κύκλο υπό τον τίτλο «Μουσική και εικαστικά» ακούσαμε τις προάλλες στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση τρία νέα έργα, τα οποία παρουσίασε η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ υπό τον Λουκά Καρυτινό (18-19/3/2017). Η συναυλία συνοδεύτηκε από προβολές και υποστηρίχθηκε με ηλεκτρονικά διαμεσολαβημένο, τελειοθηρικά φροντισμένο ήχο.

Πρώτη δόθηκε «Η επίσκεψη», τετραμερής σουίτα για ορχήστρα και μεσόφωνο του Τάσου Ρωσόπουλου, σύνθεση εμπνευσμένη από τον φερώνυμο πίνακα του Γιώργου Ρόρρη. Ηταν μια έντονα ατμοσφαιρική, συναισθηματικά φορτισμένη περιήγηση σε τέσσερα διαφορετικά ψυχολογικά τοπία –Προσμονή, Θύμηση, Φόβος, Μοναξιά– που αρθρώθηκε σε ροή μικρο-επεισοδίων.

Διατυπωμένη σε μεταμινιμαλιστική γλώσσα με εκλεκτικές συγγένειες προς τους Τάβενερ, Περτ και Γκόρετσκι, η μουσική ήταν εμπλουτισμένη με έντονα στοιχεία εμπρεσιονισμού και προσεγμένα υφασμένες προεκτάσεις στον τροπικό ήχο. Στο φινάλε η μεσόφωνος Θεοδώρα Μπάκα τραγούδησε το Σονέτο VIII του Σέξπιρ.

Ακολούθησαν «Ελεγείες στα οράματα Επτά Αγγέλων ΙΙΙ» για μεσόφωνο και ορχήστρα του Μιχάλη Οικονόμου, μέρος ευρύτερου κύκλου ομώνυμων συνθέσεων (2003, 2010). Την επταμερή δραματική καντάντα εμπνεύστηκε ο συνθέτης από τον διάσημο πίνακα του Βρετανού Τζον Μάρτιν «Η μεγάλη μέρα της οργής του» (1851/53).

Απηχώντας εύγλωττα την εσχατολογική διάθεση και τη ρητορική «Αποκαλυπτικού» τρόμου που επικρατεί στον πίνακα, η γραφή προσέλαβε χαρακτήρα σύντομων ηχητικών επεισοδίων διαπλασμένων με τεράστιες ηχητικές χειρονομίες σε γλώσσα αντλημένη από το εκφραστικό οπλοστάσιο του ιστορικού μοντερνισμού. Στα επεισόδια Ι, ΙΙΙ, V, VI η μεσόφωνος Μαργαρίτα Συγγενιώτου απέδωσε με ρωμαλέα φωνή μελοποιήσεις αρχαιοελληνικών κειμένων στο πρωτότυπο (Ομηρος, Σαπφώ, Σιμωνίδης).

Η βραδιά ολοκληρώθηκε με τα «Τρία ζωγραφικά soundtracks» του Δημήτρη Παπαδημητρίου. Εμπνευσμένα από τους Μονέ, Ιακωβίδη και Πόλοκ, τα κομμάτια χειρίστηκαν ευφυώς και με πλούσια ορχηστρική παλέτα τις υποβαλλόμενες από τη ζωγραφική μουσικές αναφορές:

οι «Ηχητικές αντανακλάσεις του φωτός στο νερό» εκτυλίχθηκαν αριστοτεχνικά στην κορεσμένη, σύγχρονα ανακατεργασμένη ηχητική παλέτα ενός εμπρεσιονισμού με αναφορές στους Ντεμπισί και Ντ’ Αντί, η «Παιδική συναυλία» φλερτάρισε με τον νοσταλγικό ήχο του Νίνο Ρότα και έκανε φωνακλάδικα αστεία, ενώ στα «Fractals/Pouring and dripping» η επίμονη, α λα Ράιχ μινιμαλιστική ρυθμική ορμή ζευγάρωσε ηδονικά με τις καλειδοσκοπικού πλούτου ηχοχρωματικές εκρήξεις της ορχήστρας.

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ενα εξαιρετικό «Ρέκβιεμ» του Μότσαρτ
Μία από κάθε άποψη εξαιρετική εκτέλεση του μοτσάρτειου «Ρέκβιεμ», που έφερε το στίγμα της ώριμης ιστορικής ερμηνευτικής, απόλαυσε το φιλόμουσο αθηναϊκό κοινό στο κατάμεστο κρατικό Μέγαρο Μουσικής. Το θαυμάσιο...
Ενα εξαιρετικό «Ρέκβιεμ» του Μότσαρτ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Κλασικά... ελληνικά
Η οικονομική κρίση δεν μείωσε σοβαρά μόνον τον αριθμό και την ποιότητα εκδηλώσεων κλασικής μουσικής αλλά ανέστειλε μερικώς και τη δισκογραφική παρουσία των Ελλήνων μουσικών. Ωστόσο, στο σημερινό...
Κλασικά... ελληνικά
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μέτριο ξεκίνημα νέας σεζόν
Καταφανώς μέτρια –για προφανείς και όχι μόνον λόγους– ήταν η εναρκτήρια συναυλία της νέας περιόδου 2018/19 που έδωσε η ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής υπό τον καλλιτεχνικό διευθυντή της Στέφανο Τσιαλή (5/10/2018) και...
Μέτριο ξεκίνημα νέας σεζόν
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Kαταρρίπτοντας ηχητικούς φραγμούς
Υπό τη συνολική επιμέλεια του ιδρυτή του και καταξιωμένου αρχιμουσικού Ιλάν Βολκόφ, στην Αθήνα το «Tectonics» κατέρριψε ηχητικούς φραγμούς, φέρνοντας σε διάλογο φαινομενικά αντίθετες μουσικές: συμφωνική...
Kαταρρίπτοντας ηχητικούς φραγμούς
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Με ορμή από τη Ρωσία
Το ελληνικό συγκρότημα «Kyklos» έδωσε στο Μέγαρο Μουσικής μια συναυλία εστιασμένη στη ρωσική μουσική. Στον απόηχο του έτους Ελλάδας-Ρωσίας που μόλις ολοκληρώθηκε, το πρόγραμμα περιελάμβανε έργα από τη ρωσική...
Με ορμή από τη Ρωσία
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Οταν το τσέλο τραγουδά
Μια απολαυστική βραδιά μουσικής δωματίου πρόσφερε ο τσελίστας Μπένεντικτ Κλέκνερ (Benedict Klöckner), συνοδευόμενος από τον πιανίστα Χοσέ Γκαγιάρδο (José Gallardo), στην άριστης ακουστικής νεοκλασική αίθουσα...
Οταν το τσέλο τραγουδά

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας