Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Αναζητώ τον ανθρωπισμό στην τέχνη»

«Αναζητώ τον ανθρωπισμό στην τέχνη»

  • A-
  • A+

Χορωδίες σχολικές από διάφορες περιοχές της Θεσσαλονίκης, παιδικές από κοντινούς νομούς, σύνολα νεανικά, πειραματικά από το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας και μουσικά σχολεία.

Aπό την περασμένη Δευτέρα, όποια πόρτα του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης κι αν άνοιγες συναντούσες χαρούμενα πιτσιρίκια που τραγουδούσαν.

Το 7ο Φεστιβάλ Παιδικών-Νεανικών Χορωδιών διοργανώνεται και φέτος από 3 ώς 9 Απριλίου (καλ. επιμέλεια Μαρία Εμμα Μελιγκοπούλου).

Σχεδόν 25 σύνολα από όλη την Ελλάδα επιστρατεύουν τη δύναμη της χορωδιακής μουσικής, να φέρνει τους ανθρώπους κοντά και να απαιτεί από εκείνους το δόσιμο, τη συνεργασία, και τραγουδούν στο όνομα της «Ελευθερίας» (που φέτος αποτελεί τον θεματικό άξονα του θεσμού).

Ωστόσο, υπάρχει ένα πρόσωπο που και τον αγώνα για ελευθερία γνωρίζει καλά και στη Θεσσαλονίκη έσπευσε για να ενώσει ακόμα μία φορά τη φωνή της με όσους δοκιμάζονται.

Η σπουδαία Αμερικανίδα σοπράνο Μπάρμπαρα Χέντριξ, επίσημη προσκεκλημένη του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης, κατεβάζει σήμερα την αυλαία του φεστιβάλ συμπράττοντας επί σκηνής με δεκάδες παιδιά από διάφορα μουσικά σύνολα (5 μ.μ., Αίθουσα Φίλων Μουσικής, κτίριο Μ1).

Μεταξύ αυτών και 20 παιδιά προσφύγων από τη Μέση Ανατολή (8-16 ετών) τα οποία διαμένουν προσωρινά με τις οικογένειές τους στο Κέντρο Υποδοχής Διαβατών.

«Στο Μέγαρο, μια από τις πιο δυναμικές και συνεπείς ακτιβιστικές φωνές παγκοσμίως συναντιέται με τις φωνές παιδιών που ξεριζώθηκαν βίαια από τον τόπο τους για να εγκατασταθούν μέσω ενός δολοφονικού ταξιδιού στην Ελλάδα», είπε ο Νικήτας Μυλόπουλος, πρόεδρος του Δ.Σ. του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης.

Την Κυριακή το απόγευμα, λοιπόν, όλοι μαζί (συνοδευόμενοι από τη Συμφωνική Δήμου Θεσ/νίκης και τη MOYSA) θα τραγουδήσουν τζαζ κομμάτια και διασκευές, το έργο «Freedom Trilogy» (το οποίο ενώνει τρεις θρησκευτικούς ύμνους από Ευρώπη, Αφρική, Ασία), το «I have a dream» (πρωτοπαρουσίασαν οι ABBA το 1979) αλλά και τη δημιουργία «Δέησις» του Γιώργου-Εμμανουήλ Λαζαρίδη, καλλιτεχνικού διευθυντή του ΜΜΘ κι εμπνευστή του χορωδιακού φεστιβάλ.

«Πριν από 7 χρόνια βάλαμε αυτόν τον σπόρο ξεκινώντας ένα φεστιβάλ που σήμερα αποτελεί θεσμό με κύρος, ταυτότητα και τόσο αναγνωρίσιμο διεθνώς ώστε να φιλοξενεί προσωπικότητες της εμβέλειας της Χέντριξ. Για μένα η τιμή είναι ακόμα μεγαλύτερη καθώς η σπουδαία αυτή φωνή θα ερμηνεύσει ένα έργο που έγραψα στα 18 μου κι ακούστηκε πρώτη φορά στο πλαίσιο της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας Θεσσαλονίκης», σχολίασε ο ίδιος.

Ενώ η Αμερικανίδα σοπράνο έσπευσε να πει για το έργο του: «Μου αρέσει γιατί είναι μια θρησκευτική καντάτα που θυμίζει προσευχή για τη Θεσσαλονίκη».

Ερμηνεύτρια της όπερας με απίθανη καριέρα, η Χέντριξ, που γεννήθηκε το 1948 στο διαιρεμένο από φυλετικές διακρίσεις Αρκανσο, αγαπά πολύ τον Πουτσίνι, τον Σούμπερ, τον Ντεμπισί και φυσικά τον Μότσαρτ καθώς ο τρόπος που τον τραγουδούσε υποχρέωσε κάποτε τον Χέρμπερτ φον Κάραγιαν να τη συγκρίνει με τη Μαρία Κάλλας.

Εχει ίνδαλμά της τον Νέλσον Μαντέλα διότι «μπορεί να έμεινε χρόνια στη φυλακή, αλλά ένιωθε πάντα ελεύθερος» και θα πιστεύει πάντα πως «η ελευθερία είναι μια κατάσταση του μυαλού και της ύπαρξης».

Ισόβια Πρέσβειρα Καλής Θέλησης της Υπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες (UNCHR) η Μπ. Χέντριξ μάς αποκάλυψε πως επισκέπτεται συχνά τα Διαβατά ελέγχοντας τις συνθήκες παραμονής των προσφύγων, παρακολουθεί αν τηρούνται οι δεσμεύσεις της Ευρωπαϊκής Ενωσης και είναι επικεφαλής μιας προσπάθειας επανένταξης των προσφύγων στην καθημερινότητα της πόλης και φιλοξενίας τους σε κανονικά διαμερίσματα.

«Θα πιστεύω πάντα στα θαύματα. Κοιτάξτε γύρω σας. Πώς μπορείς να μην πιστεύεις αν ξυπνάς και βλέπεις αυτό;», λέει και δείχνει τον ήλιο που λούζει με φως τη γυάλινη πρόσοψη της αίθουσας όπου καθόμαστε.

«Μα φτάνει μόνο αυτό;», επιμένω.

«Αυτό μπορεί να ορίσει πολλά. Ζω σε ένα μικρό νησί, ξυπνάω, χαζεύω τους κύκνους και την ομορφιά του τοπίου και λέω στον εαυτό μου ότι από αυτήν ξεκινούν όλα».

Είναι η τέχνη ο χώρος στον οποίο η Χέντριξ έβρισκε πάντα την απόλυτη ελευθερία;

«Μα εκεί ζει η ελευθερία. Για τους καλλιτέχνες της γενιάς μου η τέχνη ήταν η ευκαιρία μας να μιλήσουμε από τα βάθη της καρδιάς μας.

Ξέρετε, οι καλλιτέχνες δεν πρέπει να ξεχνάμε πόσο μεγάλο δώρο είναι η ζωή μέσα από την τέχνη.

Εγώ στα 20 εγκατέλειψα σπουδές χημείας, πήρα υποτροφία για μουσικές σπουδές και δεν είχα ιδέα από όπερα.

Ημουν ένα μαύρο κορίτσι από το Αρκανσο που είχε κάτι ψιλογνώσεις χορωδίας και μέσα σε λίγες εβδομάδες βρήκα λόγο ύπαρξης στις μουσικές νεκρών λευκών συνθετών».

• Δεν μείνατε, όμως, μόνο σε αυτές.

«Ναι, διότι με ενδιαφέρει να βρίσκω την ανθρωπιστική λεπτομέρεια στην τέχνη.

Υπάρχει παντού, αρκεί να θέλεις να μιλήσεις γι’ αυτήν. Πριν από μερικά χρόνια, για παράδειγμα, ανακάλυψα τα μπλουζ, τα οποία ο πατέρας μου δεν επέτρεπε να ακούμε.

Από το πρώτο άλμπουμ με κομμάτια σαν αυτά που ερμήνευσε η Μπίλι Χόλιντεϊ διαπίστωσα πως το μπλουζ έπαιξε καθοριστικό ρόλο στο Κίνημα Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.

Αποφάσισα λοιπόν να τα μελετήσω με έναν ακόμα δίσκο. Βλέπετε; Ολα συναντιούνται κάποτε στη ζωή».

• Με την Αμερική οι δρόμοι σας έχουν χωρίσει από καιρό. Σοκάρει κι από μακριά η εκλογή Τραμπ εσάς που τόσο έχετε αγωνιστεί για την ισότητα στην κοινωνία;

«Είναι πολύ διαφορετικό να ζεις στη Σουηδία και να κρίνεις από μακριά.

Θα προτιμούσα να ήταν ένα κακό όνειρο από το οποίο θα ξυπνήσω σύντομα.

Αλλά αρκετά με τον θρήνο. Κάθε γενιά έχει μια μάχη να δώσει και οι νέοι Αμερικανοί μόλις βρήκαν τη δική τους.

Ας προχωρήσουμε στον αγώνα».

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Με μουσική συνταγή Μαρινέλλας
Η μεγάλη κυρία του ελληνικού τραγουδιού, Μαρινέλλα: ένας ζωντανός θρύλος με διαδρομή που ξεπερνά τις έξι δεκαετίες. Δίπλα της, ο Κώστας Μακεδόνας, με τα μισά της χρόνια στο τραγούδι, συνεπής στις επιλογές του....
Με μουσική συνταγή Μαρινέλλας
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μετράμε αντίστροφα για τα «Μαϊμούδια»
Oι προσευχές και η αντίστροφη μέτρηση τελείωσαν. Λιγότερο από 24 ώρες απομένουν για να γίνει πραγματικότητα ένα συναυλιακό όνειρο ετών. Οι Arctic Monkeys είναι ήδη στην Αθήνα και αύριο λίγο μετά το σούρουπο...
Μετράμε αντίστροφα για τα «Μαϊμούδια»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μας ανοίγει την «καρδιά» της
Μια ερμηνεύτρια με ξεχωριστή σκηνική παρουσία και δισκογραφία που έχει αφήσει τις καλύτερες εντυπώσεις. Επειτα από δύο παλαιότερες sold out εμφανίσεις της στο Gazarte, η αγαπημένη του ελληνικού κοινού Λιζ Ράιτ...
Μας ανοίγει την «καρδιά» της
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Πιστεύω στα μικρά θαύματα της ζωής»
Ανήμερα των γενεθλίων της η αγαπημένη τραγουδίστρια παρουσίασε τον νέο της δίσκο επιβεβαιώνοντας για ακόμη μία φορά ότι τολμά να πειραματίζεται, να εμπιστεύεται νέους δημιουργούς αλλά και να αφουγκράζεται τις...
«Πιστεύω στα μικρά θαύματα της ζωής»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Πάνω στη σκηνή αφουγκράζομαι την κοινωνία
Οι ανεπανάληπτες στιγμές από τον Λυκαβηττό και οι συγκινητικές περιοδείες της δεκαετίας του ‘80 με τον Νίκο Παπάζογλου στην Αυστραλία και την Αμερική όπου οι Ελληνες τους υποδέχονταν με σημαίες σαν να ήταν...
Πάνω στη σκηνή αφουγκράζομαι την κοινωνία
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Το «αφεντικό» επιστρέφει δυναμικά
Ο Aμερικανός ροκ σταρ γίνεται 67 ετών στις 23 Σεπτεμβρίου και γιορτάζει κάνοντας δώρο στους αμέτρητους θαυμαστές του σε όλο τον κόσμο το άλμπουμ «Chapter and Verse», με κορυφαίες στιγμές της καριέρας του, και...
Το «αφεντικό» επιστρέφει δυναμικά

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας