Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Κατανυκτική έναρξη για την Εναλλακτική Σκηνή

Στιγμιότυπo από το «Communio»

ΜΑΚΡΗΣ

Κατανυκτική έναρξη για την Εναλλακτική Σκηνή

  • A-
  • A+

Την πρώτη από τις συνολικά οκτώ προγραμματισμένες παραγωγές του κύκλου «Ημέρες λατρευτικής μουσικής – Ανθρώπινα και Θεία Πάθη» παρουσίασε ενώπιον κοινού την Πέμπτη, 23/3/2017, η Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στην ειδική, μικρή αίθουσα του Κέντρου Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος.

Την επιμέλεια του προγράμματος του κύκλου συνολικά είχαν από κοινού ο τσεμπαλίστας Μάρκελλος Χρυσικόπουλος και ο καλλιτεχνικός διευθυντής της ΕΛΣ, Γιώργος Κουμεντάκης.

Η παραγωγή υπό τον λατινικό τίτλο «Communio» ήταν ιδέα του Χρυσικόπουλου και συνίστατο σε μια σκηνική, μουσικώς υβριδική παρουσίαση του «Ασματος ασμάτων», βασισμένη στη νεοελληνική μετάφραση του Μιχάλη Γκανά. Αποτελούμενο από γαμήλια και ερωτικά τραγούδια, το αυθεντικό αρχαίο κείμενο ανανοηματοδοτείται εντασσόμενο στην Καινή Διαθήκη ως συμβολισμός της αγάπης του Χριστού για την Εκκλησία.

Η παραγωγή εντασσόταν ομαλά και αναμενόμενα στη σειρά άλλων, όμοια υβριδικών, εμπνευσμένα «αιρετικών» σκηνικών θεαμάτων/ακροαμάτων που έχει προσφέρει ο Χρυσικόπουλος τα τελευταία χρόνια, σε διαφορετικό εκάστοτε πλαίσιο (Φεστιβάλ Αθηνών κ.α.).

Στην προκείμενη περίπτωση το «Ασμα ασμάτων» οπτικοποιήθηκε ως τελετουργικό ευχαριστιακό δείπνο παλαιοχριστιανικής Αγάπης, απείκασμα του Μυστικού Δείπνου, που, εμποτιζόμενο από τον γαμήλιο ερωτισμό, έλκει και αντανακλά στην εικαστική και μουσική αφήγησή του όψεις του ιστορικού πνευματικού έως και του σύγχρονου, κοσμικού ελληνικού βίου.

Χαμηλών, κατανυκτικών τόνων, προσανατολισμένο σε μια διάθεση διαλογισμού και με έμφαση στο ιδιωτικό συναίσθημα, το «Communio» θερμάνθηκε προς το τέλος, ανθίζοντας σε προσεκτικά ζυγιασμένες μουσικές και εκφραστικές κορυφώσεις αισθησιακού χαρακτήρα.

Καθισμένοι σε ένα μακρύ τραπέζι, στρωμένο για γεύμα με αληθινά ποτά, άρτο και φρούτα, μουσικοί με τα όργανά τους, τραγουδιστές και ηθοποιοί οδηγημένοι από την Κατερίνα Ευαγγελάτου έπαιξαν, τραγούδησαν και υποδύθηκαν τους ρόλους τους με ακρίβεια και συναισθηματική προσήλωση.

Τον λιτό σκηνικό χώρο όρισε η Εύα Μανιδάκη, ενώ τους υποβλητικούς θερμοκρασιακούς φωτισμούς σχεδίασε η Ελευθερία Ντεκώ. Το όλον υλοποιήθηκε με καλαίσθητο εικαστικό πνεύμα που ισορροπούσε με σχεδιασμένα επαμφοτερίζοντα τρόπο μεταξύ ιερού και κοσμικού:

άλλοτε ως ασκητική, πνευματική σύναξη/μνήμη του Μυστικού Δείπνου και άλλοτε ως γονιμική γαμήλια ευωχία που άγγιζε το όριο της οργιαστικής έξαρσης, (ξανα)ενώνοντας με μετανεωτερική αυθάδεια σε απενοχοποιητική λυτρωτική κατάφαση την πνευματική ευλογία και τη σαρκική χαρά της ζωής.

Το ακρόαμα συνίστατο από αποσπάσματα των «Μακαρισμών» σε βυζαντινή ψαλτική απόδοση και του «Ασματος» μελοποιημένου σε ύφος αναγεννησιακής ή/και μπαρόκ μουσικής, με επιτηδευμένες αποκλίσεις προς τροπικά ακούσματα. Αριστοτεχνικά ζευγαρωμένα αυτά τα δύο, αποδόθηκαν από τον ιεροψάλτη Γεώργιο Σταύρου και την υψίφωνο Μαρία Παλάσκα αντίστοιχα.

Τους συνόδεψαν σε δυτικά και ανατολίτικα όργανα επτά μουσικοί των «Latinitas Nostra», ενώ τους «ρόλους» των εραστών απέδωσαν οι ηθοποιοί Μαριάννα Πολυχρονίδη και Νικόλας Παπαγιάννης.

  

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Οταν το τσέλο τραγουδά
Μια απολαυστική βραδιά μουσικής δωματίου πρόσφερε ο τσελίστας Μπένεντικτ Κλέκνερ (Benedict Klöckner), συνοδευόμενος από τον πιανίστα Χοσέ Γκαγιάρδο (José Gallardo), στην άριστης ακουστικής νεοκλασική αίθουσα...
Οταν το τσέλο τραγουδά
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Αναγεννημένοι «Τετρακτύς»
Την τελευταία εικοσαετία έχουμε δει και έχουμε ακούσει αρκετά εγχώριας σύνθεσης κουαρτέτα εγχόρδων, κανένα όμως δεν διατήρησε επί μακρόν μόνιμη, τακτική παρουσία με την έννοια ότι κατόρθωσε να προσφέρει ετήσια...
Αναγεννημένοι «Τετρακτύς»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Τραβιάτα» με ιδανική διανομή
Ριψοκίνδυνη πρόβαλε εξαρχής η επιλογή της ΕΛΣ να αναθέσει στον χορογράφο Κωνσταντίνο Ρήγο τη σκηνοθεσία της βερντιανής «Τραβιάτας», δεύτερης συμμετοχής του θεσμού στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών.
«Τραβιάτα» με ιδανική διανομή
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Σιμόν Μποκανέγκρα» με ένταση και πάθος
Παρότι όχι μία από τις δημοφιλέστερες όπερες του Βέρντι, ο «Σιμόν Μποκανέγκρα» (1857) έχει παρουσιαστεί αρκετές φορές από την ΕΛΣ, πάντα με κριτήριο την ύπαρξη Ελληνα πρωταγωνιστή ικανού να φέρει επάξια τον...
«Σιμόν Μποκανέγκρα» με ένταση και πάθος
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η Ελισάβετ Λεόνσκαγια παίζει Σούμπερτ
Μουσικός με ποικίλες, σημαίνουσες καταβολές –πολωνοεβραϊκής καταγωγής γεννημένη και μεγαλωμένη στην Τιφλίδα της Γεωργίας, με σπουδές στη Μόσχα– η Λεόνσκαγια βρίσκεται αδιάλειπτα σε δράση επί τέσσερις...
Η Ελισάβετ Λεόνσκαγια παίζει Σούμπερτ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Επιτέλους «Γενούφα»!
Μέχρι το 2014 το ενδεχόμενο να ξεκινούσε η ΕΛΣ να παρουσιάζει όπερες του Γιάνατσεκ θα αντιμετωπιζόταν ως χονδροειδές χωρατό: οι επί δεκαετίες, πλην μοναχικών εξαιρέσεων, συντηρητικές επιλογές των καλλιτεχνικών...
Επιτέλους «Γενούφα»!

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας