Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Εφυγε ο θεός του ροκ εν ρολ

Ο θρύλος του ροκ εν ρολ Τσακ Μπέρι δεν κατοικεί πια εδώ

AP PHOTO

Εφυγε ο θεός του ροκ εν ρολ

  • A-
  • A+

Ηταν ο μεγαλύτερος τραγουδοποιός του ροκ εν ρολ και σπουδαίος στιχουργός. Ηταν ο άνθρωπος πάνω στον οποίο «πάτησαν» οι Μπιτλς, οι Rolling Stones (ως γνωστόν ο Τζάγκερ έλιωνε για πάρτη του), οι Beach Boys (σε αυτούς χρωστάμε τη μετατροπή τού «Sweet little sixteen» σε «Surfin’ U.S.A») ενώ αφουγκραζόταν τους νέους περισσότερο από τον καθένα. Υπήρξε από τους κορυφαίους κιθαρίστες όλων των εποχών και εκείνος που έβαλε την Τζόρτζια και τη Λουιζιάνα στο σπίτι ακόμα κι όσων δεν γνώριζαν πού θα τις βρουν στο χάρτη.

Ο καλλιτέχνης που πρώτος έντυσε την μπλουζ μουσική με λαμπερά ονόματα, μεγαλοφυείς συνθετικές πινελιές, ζωντανά χρώματα, σκηνές από την πραγματική ζωή, ο θρύλος του ροκ εν ρολ Τσακ Μπέρι δεν κατοικεί πια εδώ.

Σύμφωνα με ανάρτηση της αστυνομίας του Μιζούρι, βρέθηκε προχθές νεκρός στο σπίτι του. Μας άφησε όμως μια τεράστια μουσική περιουσία, κομμάτια σαν τα «Maybellene», «Roll Over Beethoven», «Rock and Roll Music», «Johnny B. Goode», «Brown Eyed Handsome Man», «Sweet Little Sixteen», αλλά και την ελπίδα ότι σύντομα θα ακούσουμε το προσωπικό του ρέκβιεμ, μιας και στα 91 του χρόνια ετοιμαζόταν να κυκλοφορήσει νέο δίσκο!

H μυθιστορηματική ζωή του θα μπορούσε να τροφοδοτήσει σενάρια για δεκάδες ταινίες. Είχε άπειρες περιπέτειες και ομηρικές διώξεις, τεράστια δόξα και βραβεία, σταθμούς που καθόρισαν την εξέλιξη της μουσικής και στίχους που μιλούσαν για έναν κόσμο ελευθερίας και απόλαυσης, στο οποίο οι νέοι αποκτούσαν ισχυρή φωνή.

Photo by Ethan Russell

Γεννημένος στις 18 Οκτωβρίου 1926 στο Σεν Λούις του Μιζούρι από μια αφροαμερικανική οικογένεια μεσαίας τάξης ο Μπέρι αγάπησε τη μουσική από πιτσιρίκι. Μαθητής Γυμνασίου ακόμα καταδικάστηκε για ένοπλη ληστεία και κλείστηκε σε αναμορφωτήριο (1944- 1947). Μετά την αποφυλάκιση εργάστηκε σε εργοστάσιο συναρμολόγησης αυτοκινήτων, αλλά καθώς ο μικροαστικός βίος τον «στένευε» πολύ άρχισε το 1953 εμφανίσεις με το Τρίο του Τζόνι Τζόνσον.

Ωστόσο, ο άνθρωπος που του άλλαξε τη ζωή ήταν ο Μάντι Γουότερς. Συναντήθηκαν στο Σικάγο το 1955 και τον προέτρεψε να απευθυνθεί στην Chess Records. Πράγματι, το «Maybellene» κυκλοφόρησε λίγο μετά από την εταιρεία και μέσα σε μερικούς μήνες πούλησε εκατομμύρια αντίτυπα και χάρισε στον Μπέρι εμφανίσεις σε φιλμ, προοπτικές για τεράστια καριέρα, προσοδοφόρες περιοδείες. Φρένο σε όλα αυτά έβαλε μια περιπέτειά του με τη Δικαιοσύνη. Το 1959 κατηγορήθηκε ότι πήρε μαζί του από μια Πολιτεία σε άλλη ένα 14χρονο κορίτσι που αργότερα δούλεψε στο κλαμπ του.

Μερικά χρόνια μετά ξεμπέρδεψε, αλλά όπως παραδέχονταν οι συνεργάτες του τίποτα δεν θύμιζε τον παλιό Τσακ, καθώς είχε γίνει εξαιρετικά απόμακρος και σκεπτικός. Η φυλακή τον είχε αλλάξει ολοκληρωτικά.

Στο μεταξύ βέβαια, ο ένας δίσκος διαδεχόταν τον άλλον, οι συναυλίες του ηχογραφούνταν και μας άφηναν μερικά από τα ιστορικότερα live («The London Chuck Berry Sessions», «Live at the Fillmore Auditorium»), η βρετανική σκηνή του υποκλινόταν (Beatles και Stones διασκεύαζαν τα κομμάτια του), τα κιθαριστικά του σόλο άλλαζαν κάθε μέρα και περισσότερο τη ροκ μουσική, τα τραγούδια του στόχευαν κατευθείαν στην καρδιά των εφήβων αφού είχαν χιούμορ και μιλούσαν για εξαντλητικούς χορούς, γρήγορα αυτοκίνητα, ανέμελη σχολική ζωή.

Μέχρι τέλους η ζωή του ήταν ένα μοναδικό πινγκ πινγκ μεταξύ επιτυχιών και δικαστικών προβλημάτων. Το 1972, κυκλοφόρησε η μεγάλη του επιτυχία «My Ding-a-Ling», ενώ το 1979 πέρασε ένα ακόμα 4μηνο στη φυλακή για υπόθεση φοροδιαφυγής. Μέχρι τη δεκαετία του '80 δεν σταμάτησε ποτέ να περιοδεύει παρόλο που η κατάσταση της υγείας του συχνά τον υποχρέωνε σε ακυρώσεις.

Το 1990, έπειτα από έφοδο της αστυνομίας στο σπίτι του, βρέθηκε μαριχουάνα, όπλα αλλά και βίντεο από γυναίκες που είχαν πάει στην τουαλέτα του εστιατορίου του. Ομολόγησε την ενοχή του και ξεμπέρδεψε αφού πλήρωσε περί τα 1,2 εκατ. δολάρια.

Πένθος στο μουσικό στερέωμα έπεσε με την είδηση του θανάτου του. Ο Κιθ Ρίτσαρντς που τον λάτρευε σαν θεό (κάποτε μάλιστα παραδέχτηκε ότι έχει ξεσηκώσει κάθε του κίνηση στο παίξιμο) είπε: «Εφυγε ένας από τους μεγαλύτερους φάρους της ζωής μου». «Ο Τσακ Μπέρι ήταν ο μεγαλύτερος ρόκερ, κιθαρίστας και στιχουργός του ροκ που έζησε ποτέ. Πρόκειται για την απώλεια ενός γίγαντα», έγραψε στο τουίτερ ο Μπρους Σπρίνγκστιν.

Ενώ, σε όλους του τους λογαριασμούς στα social media ο Τζάγκερ ανεβάζοντας μια κοινή τους φωτογραφία σχολίασε: «Θέλω να τον ευχαριστήσω για όλη αυτή τη μουσική που μας χάρισε και που τόσο μας ενέπνευσε.

Φώτισε την εφηβεία μας, έδωσε ζωή στα όνειρά μας... Τσακ, ήσουν απίστευτος, η μουσική σου θα μείνει για πάντα χαραγμένη μέσα μας». «Η ζωή του ήταν θησαυρός και θρίαμβος. Δεν πρόκειται ποτέ να ξεχαστεί» έγραψε ο Μπιλ Κλίντον. Αλλά αν υπάρχει κάποιος που τα είχε πει όλα σε μια φράση ήταν πάλι ο Τζον Λένον ήδη από το 1972: «Αν έπρεπε να δώσουμε άλλο όνομα στο ροκ εν ρολ, τότε ας το πούμε Τσακ Μπέρι...»

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Σταθερά στα όνειρα»... ακόμα και με πανδημία
Ηρθε η άλλη εποχή κι έφερε μαζί της ένα ολοκαίνουργιο άλμπουμ που κακά τα ψέματα σε περιόδους που η μουσική καταναλώνεται εύκολα και γρήγορα, η κυκλοφορία μιας ολοκληρωμένης πρότασης είναι ελπιδοφόρα.
«Σταθερά στα όνειρα»... ακόμα και με πανδημία
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Το «Imagine» της Γιόκο Ονο
Στην αρχή μοιάζει με όνειρο. Αmbient ατμόσφαιρα και η φωνή της, με τα γνώριμα σπαστά αγγλικά να απαγγέλλει: «Imagine there's no heaven/ It's easy if you try/ No hell below us/ Above us only sky». Και κάπου στη...
Το «Imagine» της Γιόκο Ονο
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Τα πιανιστικά του Μάνου
Ο τριετής Κύκλος Μάνος Χατζιδάκις που ανακοίνωσε η Εθνική Λυρική Σκηνή συνεχίζεται και αυτή τη φορά τη σκυτάλη παίρνουν μερικά από τα πιο σπουδαία πιανιστικά του έργα το ερχόμενο Σάββατο και Κυριακή, 2 και 3...
Τα πιανιστικά του Μάνου
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η μεγάλη επιστροφή
Αν υπάρχει κάτι που ξέρει καλά ο Σταύρος Ξαρχάκος είναι να δίνει στα τραγούδια του τις διαστάσεις που τους πρέπει: να αναδεικνύει τον λόγο των ποιητών, να σχολιάζει με αυτά την επικαιρότητα, να επιστρέφει...
Η μεγάλη επιστροφή
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Αναμέτρηση με τον απόλυτο ρόλο
Ο καταξιωμένος βαρύτονος Τάσης Χριστογιαννόπουλος, λίγο πριν ταξιδέψει στην παρισινή Opéra Comique για ακόμη μια πρεμιέρα, μας μιλάει για τη βαθιά, πολύχρονη σχέση του με τον σατανικό σεξπιρικό ήρωα.
Αναμέτρηση με τον απόλυτο ρόλο
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Δεν ονειρεύομαι να με αναγνωρίζουν στον δρόμο»
Πριν κλείσει καλά καλά τα 25, η Παυλίνα Βουλγαράκη είναι ένα πολύ κατασταλαγμένο και ταλαντούχο κορίτσι, γεμάτο αυθορμητισμό. Νιώθει περήφανη για την ανεξαρτησία της, δεν ανησυχεί για όσα θα έρθουν, δεν...
«Δεν ονειρεύομαι να με αναγνωρίζουν στον δρόμο»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας