Κυκλοφόρησε ένα πολύ ιδιαίτερο άλμπουμ ο Γιώργος Κοντραφούρης, ο περίφημος αυτός τζαζίστας μας. Λέγεται «Στοιχειωμένα Ποιήματα» (Puzzlemusik) και δεν περιέχει μόνο συνθέσεις του όπως θα περιμέναμε, αλλά και ποιήματά του!
Τα απαγγέλλει ανάμεσα στις μουσικές ο Αλκίνοος Ιωαννίδης. «Πάντα ήθελα να κάνω έναν δίσκο στον οποίο η βασική του ιδέα και αφορμή θα βασίζεται στον λόγο», λέει στην «Εφ.Συν.» ο Γιώργος Κοντραφούρης λίγες ώρες πριν ανέβει στη σκηνή του six d.o.g.s για να τον παρουσιάσει live.
«Το είχα δοκιμάσει και πριν με ένα ποίημα του Sun Ra με το Baby Trio. Σιγά σιγά άρχισα να χρησιμοποιώ τα παλιά ποιήματα σαν αφορμές για τη δημιουργία της μουσικής». Ενιωθε άραγε άβολα να δημοσιοποιήσει τα ποιήματά του;
»Μήπως γι’ αυτό τα αποκαλεί και στοιχειωμένα; «Τα λέω έτσι γιατί έμειναν πολύ καιρό στο συρτάρι», απαντά. «Αβολα δεν αισθάνθηκα ούτε αισθάνομαι τώρα γιατί, πιστεύω, ολοκληρώθηκε η ύπαρξή τους με τη δημιουργία της μουσικής μέσα από αυτά».
Στα 6 από τα 13 κομμάτια του άλμπουμ ακούγονται τα συγκεκριμένα ποιήματα που, όπως αποκαλύπτει ο ίδιος, είχε γράψει σε νεαρή ηλικία. Είναι πιο δύσκολη η ποίηση σε σχέση με τη μουσική; «Πιστεύω ότι η μουσική, η ποίηση και όλες οι μορφές τέχνης και δημιουργίας είναι τα μέσα έκφρασης. Αισθάνομαι πολύ πιο άνετα με τη μουσική αλλά πάντα ήμουν και θα είμαι λάτρης του έμμετρου λόγου».
Τα «Στοιχειωμένα Ποιήματα» έρχονται σχεδόν 10 χρόνια μετά το «The Storyteller», το τελευταίο πιάνο-άλμπουμ του Γιώργου Κοντραφούρη. Οχι πως δεν δούλευε όλο αυτό το διάστημα, το αντίθετο. Αφιέρωσε τον χρόνο του στο organ και στο Baby Trio, το ευρηματικό «σχολείο» όπου έχει εκπαιδεύσει σημαντικό αριθμό νέων μουσικών και συνεχίζει ακόμα και σήμερα.
«Μου πήρε 10 χρόνια γιατί ήθελα να κάνω ένα εντελώς διαφορετικό -στη δομή και τη θεματολογία- πιάνο άλμπουμ από τα προηγούμενά μου και ιδιαίτερα από το “The Storyteller”», εξηγεί. «Τα τελευταία χρόνια έχω αφοσιωθεί στο hammond όργανο κι έχω ηχογραφήσει τρία άλμπουμ με το Baby Trio, ένα προσωπικό το “Little Daddy’s blues” κι ένα συλλογικό το “A Week Ago Today”».
Στο νέο άλμπουμ συμμετέχουν κορυφαίοι Ελληνες μουσικοί της τζαζ, leader ο καθένας στο όργανό του. Γιώργος Κοντραφούρης (πιάνο, rhodes, keyboards) φυσικά, Πέτρος Κλαμπάνης (κοντραμπάσο), Αλέξανδρος-Δράκος Κτιστάκης (τύμπανα) και Αγγελος Πολυχρόνου (κρουστά).
Είναι η ελληνική τζαζ μια σύγχρονη Οδύσσεια; «Σήμερα πάντως περνάει την καλύτερή της περίοδο όσον αφορά το δυναμικό, τη δημιουργία και την ποιότητα. Το ταξίδι άρχισε αρκετά χρόνια πριν, αλλά τώρα όλοι οι ταξιδιώτες (παλιοί και καινούργιοι, ακροατές και μουσικοί) είναι πιο θαρραλέοι και άφοβοι και θέλουν να ζήσουν όλο και πιο πολλές πτυχές του ταξιδιού.
Ο τελικός προορισμός δεν νομίζω ότι έχει ιδιαίτερη σημασία». Μπορούμε να πούμε πως ένα μουσικό είδος (η τζαζ;) υπερτερεί σε σχέση με κάποιο άλλο; «Δεν θα το έλεγα. Κάθε είδος μουσικής είναι ένας ολόκληρος και αυτόνομος κόσμος που δέχεται βέβαια επιρροές από άλλους, αλλά κρατάει τα βασικά του στοιχεία. Ολοι αυτοί οι κόσμοι συνυπάρχουν και λειτουργούν στη μεγαλύτερη και αέναη έννοια της μουσικής έκφρασης και δημιουργίας».
six d.o.g.s, Αβραμιώτου 6-8, Μοναστηράκι.Απόψε, στις 21.00, είσοδος 7 ευρώ.
Σχόλια
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας