Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ερωτευμένοι... συνθέτες

Στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση

Ερωτευμένοι... συνθέτες

  • A-
  • A+

Πώς τέσσερις Ελληνες συνθέτες παίρνουν τα ποιήματα του Χάινριχ Χάινε και στήνουν μια... ερωτεύσιμη συναυλία; Το ερώτημα θα απαντηθεί απόψε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.

Εκεί οι Δημήτρης Παπαδημητρίου, Νίκος Ξυδάκης, Τάσος Ρωσόπουλος και Κώστας Μάκρας θα μελοποιήσουν, στο πλαίσιο του έργου «Μετασχηματισμοί ΙΙΙ» του Ελληνικού Σχεδίου, από έξι ποιήματα του Χάινε ο καθένας τους. Τέσσερις κύκλοι τραγουδιών με τον τίτλο «Ο έρωτας του ποιητή», από την ποιητική συλλογή «Λυρικά Ιντερμέδια» σε μετάφραση Διονύση Καψάλη.

Ο Τάσος Ρωσόπουλος, με μινιμαλιστική γραφή και ενορχήστρωση με βάση την κιθάρα και τη φωνή της Θεοδώρας Μπάκα, ονομάζει τον κύκλο του «Το Αγνό και το Ενα». «Δεν είναι τυπικό δείγμα μινιμαλιστικής γραφής, απλώς υπάρχουν κάποια μινιμαλιστικά στοιχεία οικονομίας και διαχείρισης του χρόνου», λέει στην «Εφ.Συν.».

«Το κλειδί της ιστορίας είναι η λησμονημένη λέξη που η αγαπημένη εμπιστεύτηκε στον ποιητή, αλλά εκείνος ξέχασε. Η λησμονημένη λέξη είναι όλα όσα έχει ανάγκη ο άλλος από εμάς, αλλά, πολλές φορές, ξεχνάμε και χάνεται η επαφή. Ο έρωτας, δηλαδή, που δεν περιέχει τον άλλον με τις ανάγκες του».

Ο Νίκος Ξυδάκης ονομάζει τον κύκλο του «Του τραγουδιού της μια φράση» και μελοποιεί έξι ποιήματα για πιάνο, τσέλο και κλαρινέτο, τα οποία θα ερμηνεύσει η Νανά Μπινοπούλου. Μιλώντας με τον συνθέτη, του επισημαίνουμε πως υπάρχουν ποιήματα που έχουν μελοποιηθεί και δύο και τρεις φορές. «Και ακούγονται πολύ διαφορετικά μεταξύ τους.

»Και με παράδοξα αποτελέσματα. Συμβαίνει δηλαδή ν’ ακούς ένα ποίημα με θέμα του την ερωτική δυστυχία σε αλέγκρο τόνο. Το περίεργο είναι πως όσοι τρόποι και να βρεθούν και όσες μελοποιήσεις και να γίνουν, πάντα σχεδόν μία είναι η ιδανική». Είναι πιο εύκολο ή πιο δύσκολο να μελοποιήσετε ένα ερωτικό ποίημα; «Ενα ποίημα, ερωτικό ή όχι, είναι ήδη από μόνο του κάτι.

»Δίχως τη μουσική. Εχει δηλαδή μια αυτάρκεια. Ενα καλό ποίημα εννοείται. Εάν ξεπεράσεις αυτό το αίσθημα πληρότητας που μεταδίδει, δεν ξέρω εάν είναι εύκολο, αλλά δημιουργείς χώρο για τη μουσική. Μοιράζεσαι τη συγκίνησή του. Και πάντα ανησυχείς μήπως του φορτώσεις συναισθήματα που δεν περιέχει».

Ο κύκλος τραγουδιών του Κώστα Μάκρα, με ερμηνευτή τον Μπάμπη Βελισσάριο κι ένα σύνολο με πιάνο, βιολί, τσέλο και κλαρινέτο, έχει τίτλο «Του έρωτα η παιδωμή». Αλήθεια, ποια είναι του έρωτα η παιδωμή;

Ο έρωτας, η γιατρειά και η αρρώστια, η παράδοση στον κατακτημένο, η απώλεια ταυτόχρονα με την κτήση και η ζωή τόσο κοντά στον θάνατο όσο τίποτε άλλο», λέει ο Κώστας Μάκρας, εξηγώντας μας επιπλέον πως ορίζονται οι μετασχηματισμοί στη μουσική, με «παραλλαγές, μετατροπίες, αντιστροφή, ανάλυση ενός μουσικού θέματος ή ακόμα ενός απλού ρυθμικού μοτίβου

Πώς βλέπει άραγε ένας συνθέτης ένα ερωτικό ποίημα; «Δεν υπάρχει φοβάμαι φόρμουλα, ούτε για τα ερωτικά ποιήματα, ούτε για τα όποια ποιήματα γενικώς», απαντά ο Δημήτρης Παπαδημητρίου, που θα παρουσιάσει έξι τραγούδια για πιάνο, βιολί, τσέλο, κοντραμπάσο, άρπα, μαντολίνο, κλαρινέτο και ακορντεόν, με τίτλο «Του έρωτα η μαύρη δόξα» και ερμηνευτή τον Γιώργο Φλωράκη.

«Τα ερωτικά ποιήματα μερικές φορές με κάνουν να νιώθω αμήχανα, γιατί βροντοφωνάζουν κάτι που έπρεπε να είναι μυστικό, να ανήκουν σε δύο και μόνο». Ερωτικές μουσικές υπάρχουν; «Σαν συνθέτης ταινιών του σινεμά έχω πάρα πολλές φορές γράψει μουσική για ερωτικές σκηνές.

»Το μυστικό είναι να πιάσεις το αίσθημα που συνδέει τους δύο ήρωες. Αλλιώς απλά υπογραμμίζεις την ίδια την ερωτική πράξη ρηχά και στο πρώτο επίπεδο. Ετσι, λοιπόν, έκανα μια παρατήρηση: Ερωτικές είναι όλες οι εμπνευσμένες μουσικές και μη ερωτικές οι ατάλαντες.

»Είναι πολύ απλό. Ομως να ξεχωρίζουμε τις μουσικές ανάμεσα στις αισθηματικές και τις μουσικές της κρεβατοκάμαρας. Αυτές που ο απαίδευτος ονομάζει ερωτικές με ευκολία θα μπορούσαν να είναι υπόκρουση σε πορνοταινίες».

 Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, λεωφόρος Συγγρού 107.
 Απόψε στις 21.00, «Μετασχηματισμοί ΙΙΙ», εισιτήρια από 7 έως 12 ευρώ.

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Τα παραδοσιακά όργανα πάνε το χιπ χοπ λίγο παρακάτω»
Ηταν πέρυσι τέτοιο καιρό όταν οι Social Waste έδιναν μια επική συναυλία στο κατάμεστο Piraeus Academy, μπροστά σε 2,5 χιλιάδες -τρελαμένους- θεατές. Το live ήταν sold out εβδομάδες πριν.
«Τα παραδοσιακά όργανα πάνε το χιπ χοπ λίγο παρακάτω»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Aρνήθηκα να γράψω «κατά παραγγελία» τραγούδια για τις φίρμες της δεκαετίας του 1980
Καθώς ετοιμάζεται για μια μεγάλη, εφ’ όλης της ύλης συναυλία στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, με τον κλασικό πλέον Μανώλη Μητσιά και τη λυρική Θεοδώρα Μπάκα, o Ηλίας Ανδριόπουλος μας μιλάει για τις σπουδαίες...
Aρνήθηκα να γράψω «κατά παραγγελία» τραγούδια για τις φίρμες της δεκαετίας του 1980
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Το γράψιμο είναι ένα στοίχημα που μία στις δέκα κερδίζεις»
Μια απρόσμενη συνάντηση με αφορμή το νέο cd «Πολιορκημένος χρόνος», μια ωραία συνεργασία. Ο Ανδρέας Κατσιγιάννης της Εστουδιαντίνας της Νέας Ιωνίας μελοποιεί Τίτο Πατρίκιο, ο ποιητής απαγγέλλει και γνωστοί...
«Το γράψιμο είναι ένα στοίχημα που μία στις δέκα κερδίζεις»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Οχλοδοξία»... και ο νοών νοείτω
To Σάββατο παίζει ο Ζωρζ Πιλαλί στο Gagarin και έχει φάση η πρόσκλησή του, έτσι όπως την έγραψε ο ίδιος. Iδού: «Το φιλοθεατρικόν κοινόν θέλει ευαρεστηθεί και ωφεληθεί τα μάλα από την εν λόγω θεατρική παράσταση...
«Οχλοδοξία»... και ο νοών νοείτω
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Επιστροφή στο μέλλον της ηλεκτρονικής μουσικής
Το ξεσηκωτικό ντουέτο (The Chemical Brothers) από το Μάντσεστερ, οι Τομ Ρόουλαντς και Εντ Σίμονς, ταλαντούχοι μουσικοί, παραγωγοί και djs, επανέρχονται με ένα εκθαμβωτικό οπτικοακουστικό σόου στο Φεστιβάλ...
Επιστροφή στο μέλλον της ηλεκτρονικής μουσικής
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Το φαινόμενο Scorpions θέλει (ψυχ)ανάλυση
Στην Ελλάδα είναι μοναδικό το φαινόμενο Scorpions, είτε το δεις από τη θετική του είτε από την αρνητική του πλευρά. Τόσο πολύ κόσμο όσο εδώ δεν μαζεύουν πουθενά αλλού στον κόσμο. Τέσσερις άνθρωποι του...
Το φαινόμενο Scorpions θέλει (ψυχ)ανάλυση

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας