• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 31.1°C / 33.5°C
    4 BF
    32%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    31°C 29.7°C / 33.0°C
    4 BF
    34%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    34°C 34.0°C / 35.4°C
    2 BF
    34%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 29.9°C / 29.9°C
    2 BF
    39%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    29°C 28.9°C / 30.2°C
    3 BF
    51%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    31°C 29.0°C / 32.7°C
    3 BF
    34%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 26.4°C / 27.3°C
    3 BF
    28%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    34°C 33.5°C / 33.5°C
    2 BF
    28%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    30°C 29.8°C / 33.8°C
    4 BF
    39%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 27.3°C / 29.9°C
    4 BF
    42%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    32°C 28.8°C / 32.4°C
    3 BF
    31%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 29.0°C / 29.7°C
    3 BF
    45%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 29.9°C / 29.9°C
    0 BF
    58%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 31.2°C / 31.9°C
    2 BF
    29%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 30.6°C / 33.3°C
    3 BF
    34%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    28°C 28.2°C / 28.8°C
    4 BF
    48%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 31.8°C / 33.1°C
    3 BF
    24%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 28.3°C / 29.4°C
    2 BF
    64%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    30°C 29.7°C / 31.7°C
    3 BF
    40%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    27°C 27.4°C / 27.4°C
    2 BF
    42%

Τρεις πιανιστικές σονάτες στο Μέγαρο Μουσικής

Ακριβιάδης

Ο Τίτος Γουβέλης παίζει Προκόφιεφ

  • A-
  • A+

Εχουμε σχολιάσει και παλαιότερα την ανάδυση μιας πολυπληθούς εμπροσθοφυλακής ικανών Ελλήνων πιανιστών –εύκολα έρχονται στον νου τουλάχιστον δέκα! οι οποίοι, βαθμιαία αλλά σταθερά, κυριαρχούν στο πεδίο της εγχώριας μουσικής ζωής, πεδίο όπου μέχρι πριν από λίγες δεκαετίες δέσποζαν αδιαπραγμάτευτα πιανίστριες.

Αναμφίβολα θα άξιζε να προσπαθήσει κάποιος να ερμηνεύσει τεκμηριωμένα αυτήν τη μεταβολή, να ιχνηλατήσει το τι ριζικό άλλαξε σε αντιλήψεις και πραγματικά δεδομένα της μουσικής ζωής ώστε, αίφνης, τόσοι νέοι άνδρες με κλίση στη μουσική να αποφασίσουν ότι αξίζει και έχει νόημα τολμήσουν να γίνουν επαγγελματίες πιανίστες.

Ανάμεσα στους πιο ικανούς, φιλέρευνους και εργατικούς από αυτούς εύκολα ξεχωρίζει ο σήμερα 40χρονος Τίτος Γουβέλης. Τις προάλλες, στο πλαίσιο κύκλου συναυλιών υπό τον φλύαρο τίτλο «Πιανόραμα/Μουσική δωματίου/Από τη Ρωσία με αγάπη», έδωσε στην αίθουσα «Δημήτρης Μητρόπουλος» του Μεγάρου Μουσικής ένα ρεσιτάλ αφήνοντας άριστες εντυπώσεις (14/2/2017).

Το πρόγραμμα περιελάμβανε τρεις πιανιστικές σονάτες του Σεργκέι Προκόφιεφ, που απλώνονταν χρονολογικά από τη νεότητα του δημιουργού τους, το 1912, έως την ωριμότητά του, στα δύσκολα χρόνια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου.

Εργα σαφώς διαφορετικού μουσικού στίγματος και εξωμουσικών συμφραζομένων, οι πιανιστικές σονάτες του «κακού παιδιού» της σοβιετικής μουσικής αποτελούν για ποικίλους, προφανείς λόγους μείζονα πρόκληση για κάθε πιανίστα˙ ένθεν η δισκογραφία τους είναι μάλλον περιορισμένη και οι καλοί ερμηνευτές τους εξειδικευμένοι, λιγοστοί και περιζήτητοι.

Η αναμέτρηση του έμπειρου Γουβέλη με την ιδιαίτερων προδιαγραφών μουσική δραματουργία του Προκόφιεφ υπήρξε απόλυτα επιτυχής και πειστική σε κάθε επίπεδο. Αντιμέτωπος με τρεις σονάτες, αυξανόμενα αποστασιοποιούμενες από τη ρομαντική εκφραστική αφετηρία, ανέδειξε σαφώς το σύνθετο συντακτικό και τις διαφορετικές συγκινησιακές –από νοσταλγικά λυρικές έως επιτηδευμένα τραχιές– φορτίσεις της γραφής.

Προς την κατεύθυνση αυτήν επιστράτευσε εξαιρετικά μεγάλο εύρος διαφοροποιήσεων στις ταχύτητες, τη ρευστότητα της άρθρωσης και τη διάπλαση της φραστικής, χειρίστηκε με άκρα ευαισθησία τις στίξεις και ζύγιασε έξυπνα τον τονισμό του ρυθμού, αποδίδοντας ευανάγνωστα τις κομψές αναφορές στο μπαλέτο αλλά και τις εμφάσεις στο στιβαρά μηχανιστικό και το στιλιζαρισμένα εμβατηριακό στοιχείο.

Ταυτόχρονα, οι ερμηνείες του χαρακτηρίστηκαν από συνολική, σε βάθος εποπτεία κάθε σονάτας, η οποία εκφράστηκε άμεσα και λειτουργικά στη σοφή αντιμετώπιση της άρθρωσης της εκτέλεσης μακροσκοπικά, εξασφαλίζοντας –παρά τον επιτηδευμένο κατακερματισμό της γραφής- τη συνοχή του μουσικού ειρμού.

Μια θαυμάσια μουσική βραδιά, μια περιπετειώδης, απαιτητική, παλλόμενη από ζωντάνια εκδρομή στα πιο δύσβατα εδάφη της πιανιστικής φιλολογίας του 20ού αιώνα. Να ’ταν κι άλλο!

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μια αθώα αλλά αισθησιακή Γαλλίδα
Αληθινή αποκάλυψη υπήρξε η ζωντανή ακρόαση της όπερας του Σπύρου Σαμάρα «Δεσποινίς ντε Μπελίλ», που παρουσιάστηκε σε συναυλιακή μορφή στο Μέγαρο Μουσικής, στο πλαίσιο του 13ου κύκλου Ελληνικών Μουσικών Γιορτών.
Μια αθώα αλλά αισθησιακή Γαλλίδα
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μια σουίτα για τη «Φόνισσα»
Η βραδιά ξεκίνησε με την πρώτη παγκόσμια παρουσίαση της «Συμφωνικής σουίτας από την όπερα “Η φόνισσα”» του Γιώργου Κουμεντάκη. Η μετάπλαση υλικού από όπερα σε συμφωνική σουίτα είναι συνήθης, μουσικώς καθ’ όλα...
Μια σουίτα για τη «Φόνισσα»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Αρωμα Βιέννης» με την Καμεράτα
Μια ελληνικής κοπής μουσική «Πρωτοχρονιά στη Βιέννη» πρόσφερε η Καμεράτα με τη συναυλία που έδωσε στην κατάμεστη, μεγάλη αίθουσα του κρατικού Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, συμπράττοντας με σολίστες πνευστών και...
«Αρωμα Βιέννης» με την Καμεράτα
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Χαρούμενη σουίτα» σε πρώτη εκτέλεση
Αλλη μία τυπικά και αναμενόμενα άνιση συναυλία έδωσε η ΚΟΑ στις 25/11/2016 στο Μέγαρο Μουσικής. Πάντα στο πλαίσιο του γενικόλογου θεματικού κύκλου «Οι πόλεις της μουσικής», αυτή τη φορά ήταν εστιασμένη στο...
«Χαρούμενη σουίτα» σε πρώτη εκτέλεση
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Τέλεια ορχήστρα, αμέτοχος μαέστρος
Καλό αυστρογερμανικό ρεπερτόριο, παιγμένο άριστα από τους Ολλανδούς μουσικούς, αντιμετωπίστηκε με ρουτινιάρικη βιασύνη από τον αρχιμουσικό Ντανιέλε Γκάτι, ο οποίος όμως ανέβασε θερμοκρασία στο τέλος και...
Τέλεια ορχήστρα, αμέτοχος μαέστρος
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Αφιέρωμα στον Αλφρεντ Σνίτκε
Στο πλαίσιο του αφιερωματικού κύκλου στον Αλφρεντ Σνίτκε (1934-1998), οι δύο μουσικοί επέλεξαν να παρουσιάσουν συνθέσεις του πολύ ιδιαίτερου Σοβιετικού συνθέτη δίπλα σε συνθέσεις του επίσης Σοβιετικού Σεργκέι...
Αφιέρωμα στον Αλφρεντ Σνίτκε

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας