Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η «Σχεδία» της πίστης

Το εξώφυλλο του νέου τεύχους

Μιχάλης Κουντούρης

Η «Σχεδία» της πίστης

  • A-
  • A+

Η «σχεδία» της πίστης, το 33ο τεύχος του περιοδικού που μήνα με τον μήνα απογειώνεται, κυκλοφορεί στους δρόμους της πόλης από την Τετάρτη. 

Κάνουμε την προσευχή μας στους τόπους λατρείας του διπλανού, γράφουμε στίχους για την αγαπημένη μας ομάδα, ανοίγουμε τις βιβλιοθήκες για τους άστεγους συμπολίτες μας, απαντάμε με σκίτσα στη βία και στην τρομοκρατία, ακολουθούμε τα ίχνη ενός πάμφτωχου Βεδουίνου προς την κορυφή του επιχειρηματικού κόσμου, αναζητούμε της ζωής τα πιο βαθιά, ακούγοντας Γκούσταβ Μάλερ, ξεφυλλίζουμε ένα ημερολόγιο για να επανασυνδέσουμε ένα παιδί με τον πατέρα του, βλέπουμε τα λουλούδια να ανθίζουν.

Η «σχεδία», όπως συμβαίνει με όλα τα περιοδικά δρόμου του πλανήτη, δεν πωλείται στα συνήθη σημεία διάθεσης Τύπου, αλλά αποκλειστικά και μόνο στους δρόμους από διαπιστευμένους πωλητές με πορτοκαλί γιλέκο.

Οι πωλητές προέρχονται από ευάλωτες πληθυσμιακές ομάδες: Άστεγοι, άνεργοι και γενικώς άνθρωποι που αποδεδειγμένα ζουν κάτω από το όριο της φτώχειας. Είναι άνθρωποι που βιώνουν με τον πιο σκληρό τρόπο τις συνέπειες της οικονομικής και κοινωνικής κρίσης που μαστίζει την ελληνική γη. Από την τιμή πώλησης του περιοδικού (3,00 ευρώ), το 50% (δηλαδή το 1,50€) πηγαίνει απευθείας στον πωλητή.

Τι περιλαμβάνει το νέο τεύχος

Κάποτε περιπαικτικά και αθώα, σήμερα σαφώς πιο επιθετικά και ακραία, τα οπαδικά συνθήματα εξακολουθούν να αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι του λαϊκού μας πολιτισμού. Στο σχετικό ρεπορτάζ της «σχεδίας» καταγράφεται η διαδρομή των γηπεδικών συνθημάτων «Από τις “κουρέλες” στους “απόγονους του στόλου”».

Πριν από τρεις δεκαετίες, ο Στιβ Μπελ γεμάτος απόγνωση και «μίσος» όταν η Μάργκαρετ Θάτσερ άρχισε να επικρατεί στη χώρα του, άρχισε να χρησιμοποιεί την πένα του για να ξορκίζει τον πόνο του. Σήμερα, θεωρείται ένας από τους κορυφαίους βρετανούς γελοιογράφους.

Στη συνέντευξη που παραχώρησε, σχολιάζει το «απίστευτο θράσος» του πολιτικού και, με αφορμή την συμπλήρωση ενός έτους από τη δολοφονική επίθεση στη γαλλική εφημερίδα «Charlie Hebdo», απορεί που «υπάρχουν άνθρωποι που θέλουν να σε σκοτώσουν επειδή έγραψες ένα άρθρο». «Μου αρέσει να προσβάλλω» ο τίτλος της συνέντευξης.

Πριν από μερικά χρόνια, ο Τάσος Βρεττός ξεκίνησε  ένα ιδιαίτερο οδοιπορικό στο κέντρο της Αθήνας, απαθανατίζοντας με τον φωτογραφικό του φακό διακριτικά και με σεβασμό τους τόπους λατρείας των μη ορθόδοξων συμπολιτών μας. «Ήμουν κι εγώ ένας Αθηναίος που δεν ήξερα τι συνέβαινε στην πόλη, απλώς είχα την ευλογία να την περιηγηθώ», εξομολογείται στην συνέντευξη που παραχώρησε στη «σχεδία», όπου περιγράφει το πώς ξαναβρήκε την ανθρωπιά, το χαμόγελο και την απλότητα της ζωής, φωτογραφίζοντας την «Πίστη του διπλανού».

Ο Μοχέντ Αλτράντ είναι Γάλλος, Βεδουίνος, συριακής καταγωγής, καρπός ενός βιασμού, ορφανός από μωρό, μεγαλωμένος από τη γιαγιά του, που ξεκίνησε από μικρός να δουλεύει ως βοσκός. Πριν λίγο καιρό ανακηρύχθηκε «καλύτερος επιχειρηματίας στον κόσμο». Η ιστορία του Αλτράντ, που πάλεψε «ενάντια σε όλο τον κόσμο», έρχεται να μας υπενθυμίσει την αξία της μετανάστευσης και τη συμβολή των μεταναστών σε έναν καλύτερο κόσμο.

Στις ΗΠΑ, όπως και στην χώρα μας, ολοένα και περισσότεροι άστεγοι αναζητούν καταφύγιο στις δημόσιες βιβλιοθήκες.  Εκεί, οι υπεύθυνοι αναζητούν συνεχώς τρόπους να υποστηρίξουν εκείνους που δοκιμάζονται σκληρά.

Έτσι, η Κεντρική Βιβλιοθήκη του Ντένβερ, στις ΗΠΑ, προσέλαβε κοινωνική λειτουργό πλήρους απασχόλησης, προσφέροντας κοινωνικές υπηρεσίες για άστεγους που αναζητούν πληροφορίες για φαγητό ή ξενώνες και αγγελίες για εργασία. Το παράδειγμά της ακολούθησαν πολλές δημόσιες βιβλιοθήκες των ΗΠΑ.  «Η στέγη με τα βιβλία» είναι εκεί για να υποδεχθεί αυτή τη νέα γενιά των επισκεπτών. 

Ο Γιόργκεν Πίτερσεν είναι ένας από τους πωλητές του δανέζικου περιοδικού δρόμου «Hus Forbi» που φωτογραφήθηκαν για το ημερολόγιο του 2014. Το ημερολόγιο έφτασε στα χέρια της κόρης του Μαρίας Λουίζας και έγινε η αφορμή να επανασυνδεθούν έπειτα από δεκατρία χρόνια απόστασης. Η «σχεδία» παρουσιάζει αυτή την απίστευτη ιστορία, τις ματαιώσεις, τις δυσκολίες, τον πόνο, αλλά και την αγάπη, την ελπίδα σε μια «σχέση ζωής σε επανασύνδεση». 

«Η δυνατότητα να σκεφτούμε για της ζωής τα “πιο βαθιά” είναι ένα από τα βασικά ζητούμενα της τέχνης», παρατηρεί ο Γιουράι Βαλτσουχά, ένας από τους σημαντικότερους αρχιμουσικούς της νέας γενιάς, που πριν από λίγες εβδομάδες διηύθυνε την 9η συμφωνία του Γκούσταβ Μάλερ ως επικεφαλής της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών. «Η συγκίνηση δεν αρκεί», επισημαίνει, μεταξύ άλλων, στη συνέντευξη που μας παραχώρησε.

«Είμαι αποφασισμένος να μη δεχτώ οτιδήποτε θέλει να με κάνει απογοητευμένο, παθητικό, αδρανή και νομοτελειακά καθηλωμένο», δηλώνει σε συνέντευξή του στη «σχεδία» ο ταλαντούχος ηθοποιός Όμηρος Πουλάκης και χρησιμοποιεί μια φράση του Ανρί Ματίς για να δηλώσει απερίφραστα ότι επιλέγει την ομορφιά από την ασχήμια και την αποφασιστικότητα από την αδράνεια: «Τα λουλούδια είναι εκεί». 

Ακόμη, ο 35χρονος εκπαιδευτής παρκούρ Παναγιώτης Αλμανλής και η 17χρονη μαθήτριά του Ηρώ Ατματζίδη αφηγούνται στιγμές της κοινής τους διαδρομής. Ο Γιώργος Μπαζίνας απολαμβάνει τη δυνατότητά να κάνει τα λάθη του, να εκνευρίζει τους συνετούς, να αντιστέκεται και να απορρίπτει, ο Βαγγέλης Χερουβείμ πανηγυρίζει για την επέκταση της καταναλωτικής περιόδου και προετοιμάζεται να γιορτάσει το... ογδοηκοντατριήμερο του Αγίου Πνεύματος στο προσεχές τεύχος του Μαρτίου, ο Καζαμίας του Μιράμπελη Ζάλαπα προβλέπει μια νέα χρονιά με ανάπτυξη, διακοποδάνεια και νέους Ολυμπιακούς Αγώνες, οι φακοί του Κωστή Μπακόπουλου και του Χρήστου Παπαχρήστου καταγράφουν εικόνες, λίγο μετά το μεσημέρι, στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη αντίστοιχα. Κορυφαίοι έλληνες γελοιογράφοι σχολιάζουν με το πενάκι τους αυτά που συμβαίνουν γύρω μας και μέσα μας. 

 

MEDIA
Αντίο... στο γυμνό
To Playboy, το περιοδικό-μύθος που γαλούχησε ερωτικά για πάνω από 60 χρόνια ολόκληρες γενιές, αλλάζει πολιτική και αποσύρει από τις σελίδες του τις γυμνές γυναίκες. Στροφή σε πιο καλλιτεχνικούς...
Αντίο... στο γυμνό
MEDIA
Καταγγελία της ΕΦΕ κατά της ιστοσελίδας iefimerida
Η Ένωση Φωτορεπόρτερ Ελλάδας (ΕΦΕ) καταγγέλλει τους υπεύθυνους της ιστοσελίδας (site) iefimerida, για τη σημερινή ανάρτηση φωτογραφικού υλικού από μη επαγγελματία φωτορεπόρτερ. Η καταγγελία αφορά την χθεσινή...
Καταγγελία της ΕΦΕ κατά της ιστοσελίδας iefimerida
MEDIA
«Έφυγε» η Ρίκα Βαγιάνη
Σε ηλικία μόλις 56 ετών πέθανε από καρκίνο η αγαπημένη Ρίκα Βαγιάνη, που τις τελευταίες εβδομάδες νοσηλευόταν στην εντατική. Είχε συνεργαστεί με πολλά έντυπα, περιοδικά και εφημερίδες, και είχε παρουσιάσει...
«Έφυγε» η Ρίκα Βαγιάνη
MEDIA
Διαγωνισμοί για barcode στον Τύπο αλλά και για VAR στο ποδόσφαιρο
Μέχρι και τις 3 Αυγούστου (17.00) όσοι ενδιαφέρονται να συμμετάσχουν στον διεθνή διαγωνισμό για τον περιβόητο γραμμωτό κώδικα (barcode) στον Τύπο θα πρέπει να καταθέσουν τους φακέλους τους.
Διαγωνισμοί για barcode στον Τύπο αλλά και για VAR στο ποδόσφαιρο
MEDIA
Πολλή μπάλα στην TV...
Σκηνικό από την Αγρια Δύση θυμίζει το πεδίο των τηλεοπτικών αδειών, καθώς μαίνεται ο πόλεμος «όλοι εναντίον όλων» ● Η αντιπαράθεση, άλλωστε, μεταξύ των τριών από τους τέσσερις υπερθεματιστές υπάρχει και από...
Πολλή μπάλα στην TV...
MEDIA
It’s… show time
Απίθανες μεταμφιέσεις και τάλεντ σόου στα κανάλια λίγο πριν ανάψουν για τα καλά τα... αίματα με την αναμενόμενη αδειοδότηση περιεχομένου που σχεδιάζουν τα κυβερνητικά στελέχη τις επόμενες ημέρες. It’s… show...
It’s… show time

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας