Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η Ελλάδα δεν είναι πια αυτή που αγάπησα...

H σκηνογράφος και ενδυματολόγος Ιωάννα Παπαντωνίου, αυτοβιογραφείται στο «Μονόγραμμα»

Η Ελλάδα δεν είναι πια αυτή που αγάπησα...

  • A-
  • A+

«Δεν ξέρω, περνάω και μια κρίση με όλη αυτή την απίθανη κατάσταση που ζούμε στην Ελλάδα. Λοιπόν είναι μια Ελλάδα η οποία αρχίζει να μη μου θυμίζει τίποτα. Δεν είναι η Ελλάδα που αγάπησα. Με το να κοιτώ την ωραία θέα, αυτό δεν σημαίνει ότι είναι Ελλάδα, κάτω από την ωραία θέα κάτι υπάρχει. Πολύ λυπάμαι που το λέω αυτό, πάρα πολύ λυπάμαι, αλλά βέβαια εγώ δεν είμαι τίποτα, αυτό είναι μια περίπτωση ενός ανθρώπου. Φοβάμαι όμως ότι υπάρχουν και άλλοι άνθρωποι σαν κι εμένα που νιώθουν έτσι. Και ίσως να είμαστε εμείς που πραγματικά αγαπήσαμε την Ελλάδα. Αυτή η ομάδα δηλαδή που κλείνεται μέσα της, μέσα της, μέσα της να είναι οι Ελληνες που αγαπήσανε την Ελλάδα περισσότερο από όλους...».

Τα λόγια ανήκουν στην Ιωάννα Παπαντωνίου, τη σκηνογράφο-ενδυματολόγο που έχει βάλει τη σφραγίδα της στην πολιτιστική πορεία της νεότερης Ελλάδας και η οποία αυτοβιογραφείται αύριο στο «Μονόγραμμα» που μεταδίδει η Ν Plus (19.30). Συνεργάστηκε με τους πιο σπουδαίους δημιουργούς καθώς έχει φιλοτεχνήσει σκηνικά και κοστούμια για σημαντικά έργα του ελληνικού και παγκόσμιου δραματολογίου. Είναι επίσης και το ζωντανό παράδειγμα πως όταν θέλεις κάτι πολύ, ποτέ δεν είναι αργά. Η αστική καταγωγή της, ενδεχομένως και το φύλο, ήταν η αιτία που καθυστέρησε τις σπουδές της σ' αυτό που ανέκαθεν, από μικρό παιδί αγαπούσε: στη σκηνογραφία και την ενδυματολογία. Οπως όμως εξομολογείται, «όταν πήγα στο θέατρο ήμουνα η πρώτη γυναίκα που έκανε εντατικά σκηνογραφία και όλοι ήταν εναντίον μου. Και όμως σιγά σιγά τους κέρδισα γιατί ήξερα να κάνω τη δουλειά μου καλά. Αρα για μένα δεν υπήρχε “είμαι γυναίκα” και με βλέπουν διαφορετικά. Για μένα είναι άνθρωποι που ξέρουν τη δουλειά τους καλά και τους σέβονται οι άνθρωποι με τους οποίους συνεργάζονται και άνθρωποι που δεν ξέρουν τη δουλειά τους».

Ο Αλέξης Σολομός ήταν εκείνος που πρώτος είδε και εκτίμησε το ταλέντο της. Μέσω του Σολομού, η Ιωάννα Παπαντωνίου έσπασε μια παράδοση 40 ετών, αφού ήταν η πρώτη γυναίκα που εργάστηκε ως ενδυματολόγος στο Εθνικό Θέατρο στον «Ορέστη» (Επίδαυρος, 1971). Σπούδασε σκηνογραφία και ενδυματολογία στο Wimbledon School of Art στο Λονδίνο και συνεργάστηκε με το Θέατρο Τέχνης (εκτιμά απεριόριστα τον Κάρολο Κουν), με τον θίασο Αλέξη Μινωτή - Κατίνας Παξινού, με το Εθνικό Θέατρο, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος αλλά και με θιάσους του ελεύθερου θεάτρου.

Ονειρο και στη συνέχεια έργο ζωής είναι το Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ιδρυμα Βασίλειος Παπαντωνίου, το οποίο δημιούργησε στο Ναύπλιο, τιμώντας τη μνήμη του πατέρα της. Το μουσείο άνοιξε τις πύλες του το 1974 και το 1981 τιμήθηκε με το Ευρωπαϊκό Βραβείο Μουσείου της Χρονιάς, ενώ την ίδια χρονιά βραβεύτηκε και εκείνη από την Ακαδημία Αθηνών για την προσφορά της στην επιστήμη και το θέατρο.

«Τη ζωή μου -εξομολογείται- δεν θα μπορούσα να την οριοθετήσω κάπου. Δηλαδή έχω ένα περίεργο χαρακτηριστικό: όταν κάτι τελειώσει, τελειώνει. Οπως αυτή τη στιγμή έχω βγάλει από τη ζωή μου το Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ιδρυμα και μένω μόνο και μόνο γιατί αισθάνομαι ότι δεν πρέπει ακόμα να το αφήσω. Δεν είμαι σίγουρη για το μέλλον του, ας το πούμε έτσι...».

MEDIA
«Η οικονομική κρίση έφερε μιζέρια και κατάθλιψη...»
Η Μαριέλλα Σαββίδου, η Κύπρια Στάλλω της «Εθνικής Ελλάδος» του Γιώργου Καπουτζίδη στο MEGA, μιλάει για τη συμμετοχή της στη σειρά και τα όσα συμβαίνουν σε Ελλάδα και Κύπρο... Παρότι νέο και φρέσκο πρόσωπο,...
«Η οικονομική κρίση έφερε μιζέρια και κατάθλιψη...»
MEDIA
Ο Ψυχοπαίδης, το Μόναχο κι ο ζωγράφος του Χίτλερ
O Γιάννης Ψυχοπαίδης, ζωγράφος, χαράκτης και δάσκαλος στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών μιλάει για τις διαδρομές της ζωής και της τέχνης του, στο «Μονόγραμμα» που θα μεταδώσει η Ν Plus (19.30) την ερχόμενη Τρίτη...
Ο Ψυχοπαίδης, το Μόναχο κι ο ζωγράφος του Χίτλερ
MEDIA
Μονόγραμμα ετών... 33
Επιστρέφει και πάλι στη μικρή οθόνη και τη δημόσια τηλεόραση το «Μονόγραμμα». Η διοίκηση της ΝΕΡΙΤ ενέκρινε άλλη μια σειρά εκπομπών της παραγωγής, που θα βρεθεί και πάλι στη μικρή μας οθόνη για 33η χρονιά....
Μονόγραμμα ετών... 33
Νίκος Κούνδουρος
MEDIA
Ένα «Ριμέικ» για τον Νίκο Κούνδουρο
Ήταν 22 Φεβρουαρίου του 2017 όταν ο Νίκος Κούνδουρος έφευγε από κοντά μας. Με αφορμή τη συμπλήρωση δύο χρόνων από το θάνατο του αξέχαστου δημιουργού το Αρχείο της ΕΡΤ,τιμώντας τη μνήμη του, ψηφιοποίησε και...
Ένα «Ριμέικ» για τον Νίκο Κούνδουρο
MEDIA
Οι τηλεθεατές προτιμούν ελληνική μυθοπλασία
Τα αποτελέσματα του «Survivor: Ελλάδα - Τουρκία» έχουν... παγώσει για τα καλά τα στελέχη του καναλιού του Φαλήρου. Την ίδια ώρα στελέχη τόσο του ALPHA όσο και του ΑΝΤ1 έχουν βρει την ευκαιρία να......
Οι τηλεθεατές προτιμούν ελληνική μυθοπλασία
MEDIA
Ελλάδα και Κύπρος στον πρώτο ημιτελικό της Eurovision
Στο Μουσείο Τέχνης του Τελ Αβίβ πραγματοποιήθηκε η κλήρωση για τους ημιτελικούς της Eurovision 2019, ανοίγοντας την αυλαία της φετινής διοργάνωσης. Της κλήρωσης προηγήθηκε η τελετή παράδοσης-παραλαβής από τον...
Ελλάδα και Κύπρος στον πρώτο ημιτελικό της Eurovision

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας