Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Τα social media του τρόμου

Με σύνθημα «Επανακτήστε τον έλεγχο» ο Κάμπερμπατς ως Ντόμινικ Κάμινγκς, επικεφαλής του «Vote Leave».

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τα social media του τρόμου

  • A-
  • A+
Η τηλεταινία του ΗΒΟ παρουσιάζει τις αθέμιτες πρακτικές που ακολουθήθηκαν πριν από το δημοψήφισμα, στην καμπάνια «Vote Leave», υπέρ της εξόδου της Βρετανίας από την Ευρωπαϊκή Ενωση.

«Ολοι ξέρουν ποιος κέρδισε. Δεν ξέρουν όμως όλοι το πώς». Αυτή είναι η ουσία της τηλεταινίας «Brexit: The Uncivil War» που μετέδωσε το HBO προκαλώντας πολλές αντιδράσεις. Ενα πολιτικό θρίλερ, πολύ ενδιαφέρον, για τον τρόπο με τον οποίο κέρδισαν οι υποστηρικτές του Brexit στο δημοψήφισμα που πραγματοποιήθηκε στη Μεγάλη Βρετανία στις 23 Ιουνίου 2016.

Αποτελεί συμπαραγωγή του Channel 4 και του BBC, τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Τόμπι Χέινς και ο πρωταγωνιστής του, Μπένεντικτ Κάμπερμπατς ενσαρκώνει τον Ντόμινικ Κάμινγκς, τον επικεφαλής του «Vote Leave», της καμπάνιας υπέρ του Brexit.

Αυτό που παρακολουθούμε είναι σχεδόν τρομακτικό. Βλέπουμε πώς μπορούν κάποιοι με την κατάλληλη χρήση των social media, του Facebook, του Twitter και του Instagram, να κερδίσουν τις εκλογές, να ανατρέψουν καταστάσεις και να καθοδηγήσουν τον κόσμο. Και είναι τρομακτικό διότι εκτός από το Brexit η ομάδα αυτή δούλεψε και για την προεκλογική εκστρατεία του Ντόναλντ Τραμπ. Και τα social media αναπτύσσονται με καταιγιστικό ρυθμό, ενώ τα παρακολουθεί όλο και περισσότερος κόσμος χωρίς να διαθέτει την απαραίτητη γνώση κι εμπειρία. «Πρόβατα επί σφαγή» κανονικά.

Μιλάμε για ταινία φυσικά, ωστόσο όλα τα πρόσωπα που υποδύονται οι ηθοποιοί είναι υπαρκτά. Οπως ο γνωστός ακροδεξιός πολιτικός Νάιτζελ Φάρατζ και ο τότε δήμαρχος του Λονδίνου Μπόρις Τζόνσον, καθώς και οι δισεκατομμυριούχοι χορηγοί της καμπάνιας υπέρ του Brexit, Αρον Μπανκς και Ρόμπερτ Μέρσερ (οι εταιρείες του τελευταίου ήταν εκείνες που συμμετείχαν στην καμπάνια του Ντόναλντ Τραμπ λίγους μήνες αργότερα). Επίσης βλέπουμε πολιτικούς τόσο των Τόρις όσο και των Εργατικών, δημοσιογράφους, μέλη των εκστρατειών του «ΟΧΙ» και του «ΝΑΙ» και πολλούς ακόμα. Σύγχρονη πολιτική ιστορία, σχεδόν σε real time.

«Brexit: The Uncivil War» του Τόμπι Χέινς με τον Μπένεντικτ Κάμπερμπατς

Κυρίως παρουσιάζεται ο τρόπος που δούλεψε η ομάδα υπέρ του Brexit και πώς ο Ντόμινικ Κάμινγκς οργάνωσε την εκστρατεία «Vote Leave» αντλώντας δεδομένα από τα social media. Σημειωτέον, η εκστρατεία αποτέλεσε στη συνέχεια αντικείμενο έρευνας της Βρετανικής Εκλογικής Επιτροπής. Το βασικό σύνθημα της καμπάνιας, το «Take back control», δηλαδή «Επανακτήστε τον έλεγχο», «πάτησε» πάνω σε δυο θέματα: στη λειτουργία του Εθνικού Συστήματος Υγείας στο Ηνωμένο Βασίλειο και στην ύπαρξη της Τουρκίας.

Για το πρώτο διοχέτευσαν στην κοινή γνώμη το ακραίο σύνθημα «150 εκατομμύρια στερλίνες την εβδομάδα για το ΕΣΥ» εννοώντας ότι τα χρήματα που ξοδεύει η Μεγάλη Βρετανία για τη συμμετοχή της στην Ευρωπαϊκή Ενωση θα μπορούσαν να ενισχύσουν το αγγλικό Εθνικό Σύστημα Υγείας. Το δεύτερο σύνθημα, ωστόσο, για την Τουρκία ήταν ακόμα πιο εξωφρενικό: «70 εκατομμύρια Τούρκοι θα μεταναστεύσουν στην Αγγλία». Ακόμη και ο ίδιος ο Μπόρις Τζόνσον διακρίνεται κάποια στιγμή στην ταινία να λέει, χαμηλόφωνα, πως «70 εκατομμύρια είναι όλος όλος ο πληθυσμός της Τουρκίας».

Σύμφωνα με δημοσιεύματα, ξοδεύτηκαν περισσότερα από 2,7 εκατομμύρια αγγλικές λίρες προκειμένου να επηρεαστούν συγκεκριμένες ομάδες πληθυσμού στα social media. Στόχος, 3 εκατομμύρια χρήστες που δεν ψήφιζαν ποτέ, ένα ολοκαίνουργιο και παρθένο εκλογικό σώμα. Αυτούς επιδίωξαν να φέρουν στις κάλπες.

Οι δύο εταιρείες επεξεργασίας δεδομένων που προσέλαβε η ομάδα του «Vote Leave» προχώρησαν σε αναρτήσεις στα social, συγκεκριμένες αναρτήσεις σε συγκεκριμένα timeline, βάσει αλγορίθμων. Ενα δισεκατομμύριο μηνύματα απεστάλησαν κατά τη διάρκεια του προεκλογικού αγώνα. Εβλεπαν τι ενδιαφέρει τον καθένα, με τι ασχολείται, τι του προκαλεί το συναίσθημα και «χτυπούσαν». Δεν κάνουν κάτι διαφορετικό από το Facebook αυτό καθεαυτό για να είμαστε ειλικρινείς.

Είπαμε πως η μετάδοση της τηλεταινίας δημιούργησε αντιδράσεις. Χαρακτηριστικό το tweet προς το κανάλι ενός χρήστη του Twitter: «Αγαπητό HBO - είναι λίγο ανεύθυνο να κυκλοφορεί μια ταινία καταστροφής όταν βρισκόμαστε ακόμα εν μέσω καταστροφής».

MEDIA
Νέο όργιο ψευδών ειδήσεων από «γαλάζιες» ιστοσελίδες
Κάποια στιγμή παραδίνεσαι, δεν τα βγάζεις πέρα με τα fake news. Σηκώνεις τα χέρια ψηλά. Είναι πια τόσο πολλά και σε καθημερινή βάση, που κουράζεσαι ακόμα και να τα παρακολουθείς. Πόσω μάλλον να γράφεις και γι’...
Νέο όργιο ψευδών ειδήσεων από «γαλάζιες» ιστοσελίδες
MEDIA
Press cafe: Πνευματικά δικαιώματα και internet
★ Χθες στο Ευρωκοινοβούλιο υπερψηφίστηκε η οδηγία για τα πνευματικά δικαιώματα στο internet, για το αμφιλεγόμενο «copyright». Κάποιοι αντιδρούν και κάποιοι πανηγυρίζουν.
Press cafe: Πνευματικά δικαιώματα και internet
MEDIA
Press Cafe: Τηλεοπτικά και άλλα
★ Κι επειδή η ΕΡΤ είναι ΕΡΤ, μόνο αυτή θα μπορούσε να προβάλει ένα ντοκιμαντέρ για τους Sex Pistols. Αύριο το βράδυ λοιπόν, Σαββατόβραδο, στις 23.45 θα δούμε στην ΕΡΤ2 το «Τhe Sex Pistols - There’ll Always Be...
Press Cafe: Τηλεοπτικά και άλλα
MEDIA
Αρχίζουν και μου αρέσουν τα Ελληνικά Hoaxes, είναι αστεία...
Τα λάθη είναι για να γίνονται φυσικά και όλοι μας κάνουμε. Και όσο πιο ιδεολογικά τυφλωμένος είναι κάποιος τόσο πιο εύκολα μπορεί να υποπέσει σε σφάλματα. Τα Ελληνικά Hoaxes έχουν πάρει το δρόμο τους....
Αρχίζουν και μου αρέσουν τα Ελληνικά Hoaxes, είναι αστεία...
MEDIA
Τριετές σχέδιο ενίσχυσης του Τύπου
Τα πολυπόθητα μέτρα στήριξης του Τύπου στην Ελλάδα, των εφημερίδων βασικά και κύρια, παραμένουν ακόμα εξαγγελίες. Σύμφωνα με τον πρώτο σχεδιασμό, θα ξεκινήσει λίαν συντόμως ένα rebranding της χώρας σε Ελλάδα...
Τριετές σχέδιο ενίσχυσης του Τύπου
MEDIA
Ημερίδα για το ψηφιακό ραδιόφωνο
Νομίζουμε πως η ημερίδα που διοργανώνει αύριο το υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής σε συνεργασία με την EBU και διεθνείς οργανισμούς είναι ταμάμ για τους ανθρώπους του ραδιοφώνου στην Ελλάδα. Ευκαιρία να πάρουν...
Ημερίδα για το ψηφιακό ραδιόφωνο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας