Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Πρόβλημα για καλλιτέχνες και μαγαζιά
EUROKINISSI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Πρόβλημα για καλλιτέχνες και μαγαζιά

  • A-
  • A+

Η σύγχυση που επικρατεί στον κόσμο και τα μαγαζιά (μπαρ, καφέ κ.λπ.) για τα πνευματικά δικαιώματα (αλλά και τα συγγενικά δικαιώματα) είναι πολύ μεγάλη. Και γίνεται ακόμα μεγαλύτερη τώρα που έκλεισε η ΑΕΠΙ και υπάρχουν δύο οργανισμοί που βγαίνουν στην αγορά με τιμολόγια ζητώντας να πληρωθούν. «Επειδή δεν μπορούν να τα βρουν οι καλλιτέχνες μεταξύ τους θα την πληρώσουμε εμείς;», είναι το αγωνιώδες ερώτημα των περισσοτέρων από τα καφέ-μπαρ σε όλη τη χώρα.

Ας κάνουμε εν τάχει τον διαχωρισμό. Πνευματικό δικαίωμα είναι το δικαίωμα που αποκτά κάποιος πάνω σε ένα πρωτότυπο μουσικό έργο και αφορά τους συνθέτες και τους στιχουργούς, για να το πούμε πιο απλά. Το συγγενικό δικαίωμα αφορά όλους εκείνους που εργάζονται και συμμετέχουν στην παραγωγή, ερμηνεία και εκτέλεση ενός ηχογραφημένου μουσικού έργου, δηλαδή τους τραγουδιστές, τους μουσικούς και τους παραγωγούς.

Για τα συγγενικά δικαιώματα υπεύθυνος είναι ο GEA, ένας ενιαίος αστικός μη κερδοσκοπικός οργανισμός συλλογικής διαχείρισης και είσπραξης. Για τα πνευματικά δικαιώματα υπεύθυνη ήταν μέχρι πρότινος η ΑΕΠΙ, αλλά μετά την κατάρρευσή της δύο είναι οι οργανισμοί για τη διαχείριση και την είσπραξή τους.

Η Ειδική Υπηρεσία Εκτακτης Διαχείρισης Δικαιωμάτων (ΕΥΕΔ) και η Αυτοδιαχείριση/autodia. Η πρώτη ιδρύθηκε από το υπουργείο Πολιτισμού και λειτουργεί ως μη κερδοσκοπικός οργανισμός συλλογικής διαχείρισης δικαιωμάτων, με χρονική διάρκεια έως δύο έτη. Μέχρι δηλαδή οι ίδιοι οι δημιουργοί να στήσουν τον δικό τους οργανισμό. Η συντριπτική πλειονότητα των μελών της ΑΕΠΙ συνέχισαν στην ΕΥΕΔ, η οποία εκπροσωπεί περισσότερους από 10 χιλιάδες δημιουργούς.

Η Αυτοδιαχείριση υπήρχε από πριν (την είχε στήσει ο Γιάννης Γλέζος) και αποτελούσε την εναλλακτική της ΑΕΠΙ. Πλέον άρχισε να οργανώνεται σε πιο επαγγελματική βάση, γιατί αυξήθηκε όχι μόνο ο αριθμός των μελών της (προστέθηκαν γύρω στους 150 δημιουργούς από την ΑΕΠΙ) αλλά και το ρεπερτόριό της, ιδίως το ξένο.

Αυτοί οι τρεις οργανισμοί λοιπόν, ο GEA, η ΕΥΕΔ και η Αυτοδιαχείριση, βγαίνουν στην αγορά ζητώντας από τους χρήστες της μουσικής χρήματα για δικαιώματα, πνευματικά ή συγγενικά. Ποιους περιλαμβάνει ο κατάλογός τους;

Ολους σχεδόν: καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, κέντρα διασκέδασης, κλαμπ, μπαρ, καφετέριες, ξενοδοχεία, ταβέρνες, μεζεδοπωλεία, εμπορικά καταστήματα, κομμωτήρια, ινστιτούτα αισθητικής, γυμναστήρια, σχολές χορού, συναυλιακούς χώρους, φεστιβάλ, μέσα μαζικής μεταφοράς, αίθουσες ψυχαγωγίας (σφαιριστήρια, bowling κλπ.), χώρους εκδηλώσεων (αίθουσες συνεστιάσεων, κτήματα δεξιώσεων κλπ.), πανηγύρια, χώρους αναμονής, πάρκινγκ, εκθεσιακούς χώρους, αθλητικούς χώρους και κάθε είδους επιχείρηση που χρησιμοποιεί ή και εκμεταλλεύεται δημόσια μουσική. Εννοείται πως δικαιώματα πληρώνονται και από τα ραδιοτηλεοπτικά μέσα αλλά και από τη χρήση μουσικής για κινηματογραφική προβολή, για διαφημίσεις κ.ο.κ.

Εδώ όμως, σήμερα, θα περιοριστούμε στα δεκάδες χιλιάδες μαγαζιά σε όλη την Ελλάδα. Οι άνθρωποι έχουν μπερδευτεί. Και με το δίκιο τους. Οχι μόνο επειδή αδυνατούν να κατανοήσουν τον διαχωρισμό πνευματικών-συγγενικών δικαιωμάτων αλλά και γιατί ξαφνικά εμφανίζονται δύο διαφορετικοί οργανισμοί να τους ζητούν χρήματα για το ίδιο πράγμα, η ΕΥΕΔ και η Αυτοδιαχείριση. Τρελό, αλλά αληθινό.

Το ακόμα πιο τραγικό της υπόθεσης είναι που τα χρήματα, πια, είναι πολύ περισσότερα από εκείνα που έπαιρνε η ΑΕΠΙ. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, ένα από τα χιλιάδες, μικρό καφέ στο κέντρο της Αθήνας. Στην αρχή εμφανίστηκε η ΕΥΕΔ στη θέση της ΑΕΠΙ και απαίτησε το ποσό που της αναλογεί για πνευματικά δικαιώματα, 312 ευρώ. «Να τα πληρώσω;», με ρώτησε ο ιδιοκτήτης του καφέ που δεν ήξερε φυσικά τι είναι αυτή η ΕΥΕΔ. «Φυσικά», απάντησα, εξηγώντας του την κατάσταση. Επειτα από μερικές ημέρες εμφανίστηκε και η Αυτοδιαχείριση ζητώντας και εκείνη, με τη σειρά της, χρήματα για πνευματικά δικαιώματα. Αλλα 297 ευρώ. «Μα πλήρωσα ήδη», τους είπε πολύ φυσιολογικά. «Εκείνα είναι άλλα», του απάντησαν, «πρέπει να πληρώσετε κι εμάς». «Και αν δεν το κάνω;», αντέτεινε αυτός, «τότε θα είστε παράνομος». Σύνολο 600 ευρώ, όταν πριν στην ΑΕΠΙ έδινε γύρω στα 400.

Υπάρχει τρόπος ένα μαγαζί να πληρώνει μόνο τον έναν από τους δύο οργανισμούς; Ναι. Αρκεί να παίζει μουσική και τραγούδια μόνο από καλλιτέχνες που ανήκουν στη μία ή στην άλλη πλευρά. Να φτιάξει δηλαδή playlist από ένα συγκεκριμένο ρεπερτόριο. Ας μη γελιόμαστε, αυτό είναι κάτι πολύ δύσκολο. Οπότε αρχίζει το μπέρδεμα. Το αρνητικό της υπόθεσης είναι που οι δύο οργανισμοί για τα πνευματικά δικαιώματα, η ΕΥΕΔ και η Αυτοδιαχείριση, βρίσκονται στα μαχαίρια. Και δεν μπορούν να συνεννοηθούν μεταξύ τους. Η λύση θα ήταν να στήσουν, όλοι τους, έναν συλλογικό μηχανισμό είσπραξης δικαιωμάτων.

Ετσι ώστε να εξορθολογιστεί και το τιμολόγιο που θα παρουσιάζουν στους χρήστες της μουσικής, είτε μιλάμε για μεγάλα ξενοδοχειακά συγκροτήματα είτε για μικρά καφέ μπαρ που βάζουν έναν ραδιοφωνικό σταθμό να παίζει. Εχει κάνει μεγάλο κακό η ΑΕΠΙ στο θέμα των πνευματικών δικαιωμάτων, μην το συνεχίζουν οι επόμενοι...

  

MEDIA
Θέλουν να καταστραφούν οι καλλιτέχνες, αλλά ευτυχώς δεν τους αφήνει η Λίνα Μενδώνη
★ Μερικές φορές απορείς με κάποιους ανθρώπους και τον τρόπο σκέψης τους: όταν όλοι τους λένε πως κάνουν λάθος, γιατί εκείνοι επιμένουν; Ετσι και με την υπουργό Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη. Δεν υπάρχει ούτε ένας...
Θέλουν να καταστραφούν οι καλλιτέχνες, αλλά ευτυχώς δεν τους αφήνει η Λίνα Μενδώνη
MEDIA
Γιατί κωλυσιεργεί η κυρία Μενδώνη
ΑΕΠΙ, ως γνωστόν, δεν υπάρχει εδώ και κάποια χρόνια, ενώ, σύμφωνα με πληροφορίες, ασκήθηκαν και ποινικές διώξεις για κακουργήματα. Ας είναι καλά ο τότε υπουργός Πολιτισμού, Νίκος Ξυδάκης, που ξεκίνησε την...
Γιατί κωλυσιεργεί η κυρία Μενδώνη
MEDIA
Δύσκολο το... ζύγι για τους καλλιτέχνες
Η ισορροπία είναι πολύ δύσκολη: στη μία πλευρά μπαίνουν τα πνευματικά δικαιώματα των δημιουργών (συνθετών, στιχουργών, τραγουδιστών κ.ά.) και στην άλλη τα δικαιώματα της ελευθερίας της έκφρασης των χρηστών με...
Δύσκολο το... ζύγι για τους καλλιτέχνες
MEDIA
PRESS CAFE Πάει ο Legend 88.6, πάει και ο Sport24 103.3
Είναι ρεκόρ αυτό που πέτυχε τους τελευταίους μήνες η 24 Media του Δημήτρη Μάρη: κατάφερε να κλείσει τρία ραδιόφωνα. Την Παρασκευή ανακοίνωσε ότι βάζει λουκέτο στα δύο ραδιόφωνα ιδιοκτησίας της.
PRESS CAFE Πάει ο Legend 88.6, πάει και ο Sport24 103.3
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Και ο ψηλός ψαλμός έχει δικαίωμα στο αλληλούια»
O Σπύρος Γραμμένος ξεκίνησε να παίζει στον Σταυρό του Νότου plus στις 14 Φεβρουαρίου, την ημέρα των ερωτευμένων, κι επειδή του άρεσε τόσο πολύ αποφάσισε να διοργανώνει Valentines day κάθε Παρασκευή, μέχρι τις...
«Και ο ψηλός ψαλμός έχει δικαίωμα στο αλληλούια»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Θρίαμβος της 18χρονης Μπίλι Αϊλις
Από το 1979 είχε να συμβεί κάτι ανάλογο: ένας καλλιτέχνης να κερδίσει τα βραβεία σε όλες τις βασικές κατηγορίες των Γκράμι. Τότε ήταν ο Κρίστοφερ Κρος, πριν από 40 χρόνια ακριβώς.
Θρίαμβος της 18χρονης Μπίλι Αϊλις

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας