• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 12.0°C / 14.6°C
    2 BF
    77%
  • Θεσσαλονίκη
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 10.5°C / 12.2°C
    2 BF
    89%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 14.8°C / 16.0°C
    3 BF
    76%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 8.9°C / 11.1°C
    0 BF
    72%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 10.7°C
    3 BF
    87%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.0°C / 10.9°C
    1 BF
    91%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 6.4°C / 7.3°C
    1 BF
    93%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 12.9°C / 12.9°C
    2 BF
    83%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 13.6°C / 14.9°C
    2 BF
    87%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 12.3°C / 12.9°C
    2 BF
    67%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 14.4°C / 15.4°C
    4 BF
    77%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 11.2°C / 11.2°C
    4 BF
    75%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 15.9°C / 15.9°C
    3 BF
    82%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 10.9°C / 11.7°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 11.5°C / 13.8°C
    1 BF
    85%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 17.8°C / 18.2°C
    2 BF
    75%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 11.8°C / 14.0°C
    0 BF
    83%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 9.3°C / 11.6°C
    2 BF
    78%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.7°C / 12.3°C
    2 BF
    100%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 8.2°C / 8.2°C
    1 BF
    94%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Με λυπεί που δεν πρόλαβα να πάω στο Χαλέπι ή στην Οδησσό

  • A-
  • A+

Δέκα ερωτήσεις, περισσότερο αφορμές και σπινθήρες για μια συνομιλία, ανάμεσα σ’ έναν επίμονο αναγνώστη κι ένα πρόσωπο της γραφής. Σήμερα η Λίλυ Εξαρχοπούλου απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.

● Γράφετε συνεχώς το ίδιο βιβλίο ή στο έργο σας εντοπίζετε τομές και ασυνέχειες;

Ελπίζω πως δε γράφω το ίδιο βιβλίο, χωρίς αυτό να σημαίνει πως τα θέματα που με απασχολούν δεν παραπέμπουν μονίμως στις αμφιβολίες και στις ευαισθησίες μου. Στα μυθιστορήματα, για παράδειγμα, παλεύω ακόμα με το «νέο» στη μορφή· δεν έχει νόημα μόνον η καλή ιστορία, αλλά και η όποια δυνατή ανανέωση του είδους, όσο απειροελάχιστη κι αν είναι.

Εκτός από τη λογοτεχνία, τι άλλο καθορίζει και φωτίζει το έργο σας;

Η θάλασσα, η θάλασσα, η θάλασσα. Η τέχνη κάθε είδους. Οι τόποι με ιστορία, αρχαία, μεσαιωνική, αναγεννησιακή, ανατολική, ακόμα και νεότερη, που έχουν ιδιαίτερη αισθητική και αρχιτεκτονική. Με λυπεί που δεν πρόλαβα να πάω στο Χαλέπι ή στην Οδησσό.

● Υπάρχει κάποιο βιβλίο που βιαστήκατε να το παραδώσετε στον εκδότη σας και κάποιο άλλο που το απωθείτε, το «φοβάστε» μέχρι σήμερα;

Δεν έχω βιαστεί να παραδώσω κάτι σε εκδότη, αντιθέτως το σκέφτομαι πολύ, ίσως και υπερβολικά, πριν κάνω μια τέτοια κίνηση. Κι έχω πάνω από τρία βιβλία στο συρτάρι για πάνω από 10 χρόνια και ίσως να μην πρέπει ποτέ να βγουν στην επιφάνεια, διότι εξακολουθούν να μη συνάδουν με τα δικά μου κριτήρια.

● Τρεις τίτλοι βιβλίων που σας σφράγισαν, στο πέρασμα του χρόνου, εντός κι εκτός κειμένου.

Γνωρίζω αριθμητική, αλλά θεωρώ κομβικά τα: «Η εικόνα και το βλέμμα» του Τζον Μπέργκερ, «Το δεύτερο φύλο» της Σιμόν Ντε Μποβουάρ, «Το ημερολόγιο του Φρέντερικ Ντάγκλας, ενός Αμερικανού σκλάβου», «Η ελληνική τραγωδία» του Κωνσταντίνου Τσουκαλά, «Sunday Best» της Bernice Ruben, «Οριενταλισμός» του Εντουαρντ Σαΐντ, με την έννοια της γνωριμίας με θέματα λιγότερο γνωστά σ’ εμένα την εποχή της ανάγνωσής τους ή της διαφορετικότητάς τους από άλλες προσεγγίσεις.

Η Λίλυ Εξαρχοπούλου έχει εκδώσει δυο μυθιστορήματα («Σοφίας το ανάγνωσμα», «Παρών κι αμέτοχος»), μία νουβέλα («Μια αγάπη σαν Κέρκυρα»), ένα γλωσσικό βοήθημα («Κανάλι 35») και τρία βιβλία ποίησης («Ανοίκεια Μέθη», «Λαθραία οργή», «Αποδελτίωση - Έπος των αρχών του 21ου αιώνα»).


Υπάρχουν αρνητικές κριτικές που σας βοήθησαν και θετικές που υπομειδιάσατε;

Υπάρχουν αρνητικά σχόλια που μου φάνηκαν ενδιαφέροντα και με τα οποία ασχολήθηκα πολύ περισσότερο απ’ ό,τι με κάποιες γενικόλογες θετικές κριτικές. Στη θετική κριτική δεν υπομειδιάς, χαίρεσαι, ακόμη κι αν διαφωνείς μαζί της. Την αρνητική (που δεν περιλαμβάνει εμπάθεια) τη σκέπτεσαι πολύ, βγαίνεις για λίγο από τον αρματωμένο εαυτό σου και κοιτάς το έργο σου από κάποια απόσταση. Ωστόσο στην Ελλάδα, σπάνια υπάρχουν αρνητικές κριτικές, κάποιες δε από αυτές είναι περισσότερο θέμα ύφους του/της κριτικού παρά ουσίας.

 Υπάρχει κάποιος παλαιότερος και κάποιος νεότερος Έλληνας συγγραφέας που σας έλκει η γραφή του;

Πολύ περιοριστική η ερώτηση. Μου αρέσουν πολλοί/ές που θεραπεύουν διαφορετικά λογοτεχνικά είδη και έχουν διαφορετική τεχνοτροπία. Στους παλαιότερους αναγκάζομαι να αναφέρω μόνον τον Κωνσταντίνο Καβάφη, στους νεότερους -αυτοπεριοριζόμενη «δραματικά»- τον Σπύρο Βρεττό.

● Σήμερα, υπάρχουν λογοτεχνικές συντροφιές που διαμορφώνουν το πνευματικό κλίμα της εποχής;

Δυστυχώς όχι, τουλάχιστον με την έννοια της διαμόρφωσης του πνευματικού κλίματος. Κατά διαστήματα, υπάρχουν κάποιες συντροφιές που βρίσκονται τακτικά και/ή πολύ σύντομα αραιώνουν, αλλά ασχολούνται κυρίως με συντεχνιακά, εκδοτικά και επικαιρικά θέματα. Βεβαίως, δεν αποκλείω να υπάρχουν και κάποιες που δεν γνωρίζω.

● Για ποιο λόγο η παρουσία της ελληνικής λογοτεχνίας, εκτός συνόρων, είναι τόσο νωθρή και αποσπασματική;

Η κατάργηση του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου, που είχε μόλις αρχίσει να βρίσκει τον βηματισμό του, ήταν κατ’ εμέ ολέθριο σφάλμα. Στη σημερινή απαιτητική συγκυρία, είναι δύσκολο ένας συγγραφέας να θεραπεύει την τέχνη του, να βγάζει τα προς το ζην, να προωθεί ο ίδιος το έργο του. Η ελληνική πολιτεία δυστυχώς δεν στηρίζει τους Έλληνες καλλιτέχνες γενικότερα, έχει επαναπαυτεί στο αρχαίο κλέος. Οι συγγραφείς ίσως είναι στη χειρότερη μοίρα απ’ όλους, διότι η πλειονότητά τους είναι άγνωστη ακόμη και στους χορηγούς άλλων τεχνών.

 Η πολιτική συγκυρία, εντός και εκτός της χώρας, αλλά και η γλώσσα και ο τρόπος της ενημέρωσης αγγίζουν το συγγραφικό εργαστήρι σας;

Δεν είναι δυνατόν «οι κακοί», όποιοι κι αν είναι αυτοί, να καταστρέφουν μια διπλανή ή παραδιπλανή χώρα ή λαό κι εσύ να μένεις αδιάφορος. Όσο για τον τρόπο ενημέρωσης, δε χρειάζεται παρά να θυμηθούμε ότι πριν από λιγότερο από μήνα κι ενώ το Ουκρανικό, ο κορονοϊός, η ακρίβεια ήταν σε σημείο αιχμής, σχεδόν όλα τα δελτία ειδήσεων ήταν μονοθεματικά (!), καταναλώνοντας τα τρία τέταρτα του χρόνου τους σε ρεπορτάζ στην Πάτρα, εξωθώντας τον κόσμο στην αυτοδικία.

● Σας απασχολεί αν, μετά θάνατον, θα σας θυμούνται μέσα από το έργο σας;

Δεν βρίσκω κάτι πιο υπερφίαλο από αυτό. Απολύτως κενή περιεχομένου λοιπόν μια τέτοια ενασχόληση, όσο και αν ίσως ασυνείδητα υποφώσκει.

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
«Δεν θυμάμαι ούτε αρνητικές ούτε θετικές κριτικές»
Ο Φίλιππος Δρακονταειδής απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
«Δεν θυμάμαι ούτε αρνητικές ούτε θετικές κριτικές»
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Είναι προφανές νομίζω ότι γράφω συνεχώς το ίδιο βιβλίο…
Ο Θάνος Σταθόπουλος απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
Είναι προφανές νομίζω ότι γράφω συνεχώς το ίδιο βιβλίο…

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας