• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 12.0°C / 14.6°C
    3 BF
    74%
  • Θεσσαλονίκη
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 10.3°C / 13.4°C
    3 BF
    78%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 16.0°C
    3 BF
    73%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 7.9°C / 8.8°C
    1 BF
    93%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 10.7°C
    4 BF
    71%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.8°C / 11.0°C
    1 BF
    97%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 6.2°C / 7.4°C
    0 BF
    92%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 13.5°C / 13.5°C
    2 BF
    80%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 12.7°C / 13.0°C
    2 BF
    86%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 12.3°C / 12.9°C
    2 BF
    82%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 14.4°C / 14.8°C
    4 BF
    72%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.7°C / 10.7°C
    4 BF
    73%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    4 BF
    72%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 12.3°C
    2 BF
    94%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 12.5°C / 13.3°C
    1 BF
    84%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 16.8°C / 17.7°C
    3 BF
    76%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 12.1°C / 14.0°C
    0 BF
    73%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 9.3°C / 10.5°C
    3 BF
    71%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.5°C / 12.8°C
    2 BF
    100%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 8.1°C / 8.1°C
    1 BF
    95%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Δεν μ’ απασχολεί το μετά θάνατον

  • A-
  • A+

Δέκα ερωτήσεις, περισσότερο αφορμές και σπινθήρες για μια συνομιλία, ανάμεσα σ’ έναν επίμονο αναγνώστη κι ένα πρόσωπο της γραφής. Σήμερα, η Μαρία Φακίνου απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.

● Γράφετε συνεχώς το ίδιο βιβλίο ή στο έργο σας εντοπίζετε τομές και ασυνέχειες;

Εχω την αίσθηση ότι δεν γράφω το ίδιο βιβλίο, αλλά πάλι μπορεί να μην έχω την πιο νηφάλια ματιά. Ωστόσο, υπάρχουν εμμονές που επανέρχονται: η γλώσσα και το αφηγηματικό ύφος είναι στοιχεία που διαρκώς θέλω να εξελίσσω και να ανανεώνω.

● Εκτός από τη λογοτεχνία, τι άλλο καθορίζει και φωτίζει το έργο σας;

Σίγουρα η μουσική κι ο κινηματογράφος. Επειτα, τα στοιχεία της φύσης, οι ασήμαντες λεπτομέρειες της καθημερινότητας, οι σκόρπιες κουβέντες στον δρόμο, όλα αυτά που μπορεί να με πιάσουν απροετοίμαστη.

● Υπάρχει κάποιο βιβλίο που βιαστήκατε να το παραδώσετε στον εκδότη σας και κάποιο άλλο που το απωθείτε, το «φοβάστε» μέχρι σήμερα;

Δεν γράφω εύκολα, δεν δημοσιεύω τακτικά, δεν είμαι ανυπόμονη. Από τη στιγμή που παραδίδω ένα βιβλίο στον εκδότη, είμαι ήσυχη ότι τελείωσε η δουλειά μου. Απωθώ το πρώτο μου βιβλίο, για τον τίτλο του, όχι για τις εύλογες αστοχίες ενός πρωτόλειου κειμένου. Φοβάμαι κάθε νέο βιβλίο για την αποδοχή που θα έχει.

● Τρεις τίτλοι βιβλίων που σας σφράγισαν, στο πέρασμα του χρόνου, εντός κι εκτός κειμένου.

«Ο εχθρός του ποιητή» του Γιώργου Χειμωνά, «Βιολέτες για μια εποχή» του Τάσου Λειβαδίτη, «Το κουτσό» του Χούλιο Κορτάσαρ.

Υπάρχουν αρνητικές κριτικές που σας βοήθησαν και θετικές που υπομειδιάσατε;

Οι αρνητικές κριτικές, όταν δεν είναι κακοπροαίρετες, μπορεί να φωτίσουν στοιχεία που δεν έχω αντιληφθεί. Οι θετικές μετριάζουν κάπως την αγωνία της έκθεσης, οπότε, ναι, υπομειδιώ με ανακούφιση.

● Υπάρχει κάποιος παλαιότερος και κάποιος νεότερος Ελληνας συγγραφέας που σας έλκει η γραφή του;

Ο Βιζυηνός για την αβάσταχτη ευαισθησία του και ο Γιάννης Παλαβός για τη ματιά του πάνω στην ανθρωπογεωγραφία της επαρχίας.

Σήμερα, υπάρχουν λογοτεχνικές συντροφιές που διαμορφώνουν το πνευματικό κλίμα της εποχής;

Μικροί πυρήνες υπάρχουν, ναι, στους οποίους η λογοτεχνία είναι το έναυσμα. Πρωτεύοντα χαρακτηριστικά τους είναι οι κοινές ανησυχίες, οι κοινές επιδιώξεις, αντιλήψεις και αναζητήσεις. Νομίζω, όμως, ότι για διάφορους λόγους έχει παρέλθει η εποχή που οι λογοτεχνικές συντροφιές διαμορφώνουν το πνευματικό κλίμα.

● Για ποιον λόγο η παρουσία της ελληνικής λογοτεχνίας, εκτός συνόρων, είναι τόσο νωθρή και αποσπασματική;

Η πρώτη, αυτόματη απάντηση είναι ότι είμαστε μια μικρή γλώσσα. Επειτα παίζει ρόλο και η απροθυμία (ο σνομπισμός;) κυρίως της αγγλόφωνης αγοράς να γνωρίσει μια χώρα μέσα από τη λογοτεχνία της κι όχι μόνο μέσα από τα περίφημα καλοκαίρια της. Ολα καταλήγουν στην ανυπαρξία πολιτικής για το βιβλίο, μια πολύπαθη ιστορία, που τόσα χρόνια δεν έχει καταφέρει να διαμορφώσει μια σαφή, σοβαρή και σύγχρονη στρατηγική προώθησης, προβολής και στήριξης της ελληνικής λογοτεχνίας.

Η πολιτική συγκυρία, εντός και εκτός της χώρας, αλλά και η γλώσσα και ο τρόπος της ενημέρωσης αγγίζουν το συγγραφικό εργαστήρι σας;

Αναπόφευκτα. Αποδελτιώνω κάθε είδηση που για κάποιον λόγο μου έχει τραβήξει το ενδιαφέρον, γράφω στο κόκκινο σημειωματάριο κάτι στο οποίο στάθηκε η ματιά μου και που πέρασε φευγαλέα από την οθόνη. Ενα πηγάδι ιδεών που ο χρόνος θα δείξει την αντοχή τους μέσα μου.

● Σας απασχολεί αν, μετά θάνατον, θα σας θυμούνται μέσα από το έργο σας;

Καθόλου. Γενικά, δεν μ’ απασχολεί το μετά θάνατον.


Η Μαρία Φακίνου γεννήθηκε στην Αθήνα το 1976. Είναι συγγραφέας και μεταφράστρια. Το πιο πρόσφατο βιβλίο της είναι η νουβέλα «Κλίμακα Μπόγκαρτ» (αντίποδες, 2022). Προηγούμενα βιβλία της: «Ανατομία κόρης» (αντίποδες, 2017), «Η αρχή του κακού» (Καστανιώτης, 2012), «Το καπρίτσιο της κυρίας Ν.» (Καστανιώτης, 2007).

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
«Δεν θυμάμαι ούτε αρνητικές ούτε θετικές κριτικές»
Ο Φίλιππος Δρακονταειδής απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
«Δεν θυμάμαι ούτε αρνητικές ούτε θετικές κριτικές»
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Με λυπεί που δεν πρόλαβα να πάω στο Χαλέπι ή στην Οδησσό
Σήμερα η Λίλυ Εξαρχοπούλου απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
Με λυπεί που δεν πρόλαβα να πάω στο Χαλέπι ή στην Οδησσό
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Είναι προφανές νομίζω ότι γράφω συνεχώς το ίδιο βιβλίο…
Ο Θάνος Σταθόπουλος απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
Είναι προφανές νομίζω ότι γράφω συνεχώς το ίδιο βιβλίο…

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας