• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 11.4°C / 13.5°C
    3 BF
    66%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 7.7°C / 12.0°C
    3 BF
    71%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 10.9°C / 14.4°C
    1 BF
    59%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 7.7°C / 7.9°C
    2 BF
    47%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C 3.9°C / 3.9°C
    2 BF
    87%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 7.0°C / 9.0°C
    1 BF
    62%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    3°C 3.4°C / 3.4°C
    2 BF
    60%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.7°C / 9.7°C
    2 BF
    71%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 12.7°C / 13.8°C
    2 BF
    72%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 10.1°C / 10.9°C
    2 BF
    82%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 13.8°C / 14.4°C
    5 BF
    58%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.7°C / 10.7°C
    5 BF
    61%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 14.6°C / 14.6°C
    4 BF
    62%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 8.9°C / 10.0°C
    0 BF
    87%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 8.5°C / 11.6°C
    1 BF
    71%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 14.8°C / 14.9°C
    0 BF
    68%
  • Χαλκίδα
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.4°C / 13.2°C
    2 BF
    55%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 10.5°C / 10.5°C
    0 BF
    65%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 8.7°C / 11.7°C
    1 BF
    64%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 5.4°C / 5.4°C
    1 BF
    68%
ΦΩΤ.: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΤΣΙΑΜΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το βιβλίο που φοβάμαι δεν το έχω γράψει ακόμη

  • A-
  • A+

Δέκα ερωτήσεις, περισσότερο αφορμές και σπινθήρες για μια συνομιλία, ανάμεσα σ’ έναν επίμονο αναγνώστη κι ένα πρόσωπο της γραφής. Σήμερα η Ελιάνα Χουρμουζιάδου απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός και εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές

● Γράφετε συνεχώς το ίδιο βιβλίο ή στο έργο σας εντοπίζετε τομές και ασυνέχειες;

Μάλλον το ίδιο βιβλίο, παρά τις εξωτερικές διαφορές. Σε όλα τα βιβλία μου οι χαρακτήρες προσπαθούν να πετύχουν τον στόχο τους επιβιώνοντας από συγκρούσεις και μικρές ή μεγάλες τρικυμίες μέσα σε ένα ελάχιστα φιλικό, αν και φαινομενικά ασφαλές, περιβάλλον.

● Εκτός από τη λογοτεχνία, τι άλλο καθορίζει και φωτίζει το έργο σας;

Η επιθυμία μου να είμαι παρούσα και να προσφέρω αυτό που μπορώ.

● Υπάρχει κάποιο βιβλίο που βιαστήκατε να το παραδώσετε στον εκδότη σας και κάποιο άλλο που το απωθείτε, το «φοβάστε» μέχρι σήμερα;

Το βιβλίο που φοβάμαι δεν το έχω γράψει ακόμη. Το αφήνω να με κατατρώει εσωτερικά, άλλωστε δεν ξέρω το τέλος του. Οσο για βιβλία που βιάστηκα να παραδώσω, τα δύο προηγούμενα μυθιστορήματά μου ανήκουν σε αυτή την κατηγορία. Ηθελαν και τα δύο περισσότερη δουλειά και κακώς τα έστειλα να εκδοθούν υποκύπτοντας σε έξωθεν πιέσεις.

● Τρεις τίτλοι βιβλίων που σας σφράγισαν, στο πέρασμα του χρόνου, εντός και εκτός κειμένου...

Μάλκολμ Λόουρι, «Κάτω από το ηφαίστειο», Μισέλ Μπιτόρ, «Η τροποποίηση», Χαβιέρ Μαρίας «Καρδιά τόσο άσπρη».

● Υπάρχουν αρνητικές κριτικές που σας βοήθησαν και θετικές που υπομειδιάσατε;

Υπήρξαν αρνητικές κριτικές που μου έκαναν καλό. Υπήρξαν και δυο τρεις άδικες, που τις έβαλα στο αρχείο. Τέλος, υπήρξαν θετικές κριτικές που απλώς με εξέπληξαν με τη γενναιοδωρία τους.

● Υπάρχει κάποιος παλαιότερος και κάποιος νεότερος Ελληνας συγγραφέας που σας έλκει η γραφή του;

Πολλοί, διαφορετικοί μεταξύ τους. Από τους παλαιότερους, Παπαδιαμάντης, Καραγάτσης, ιδιαιτέρως ο Κοσμάς Πολίτης. Από τους πιο κοντινούς σε μένα, Αλεξάνδρου, Κοτζιάς, Κουμανταρέας.

● Σήμερα υπάρχουν λογοτεχνικές συντροφιές που διαμορφώνουν το πνευματικό κλίμα της εποχής;

Σίγουρα όχι. Οι ομάδες συγκροτούνται όταν υπάρχει ένα κοινό αίτημα. Υπάρχουν πολλά αιτήματα για συλλογική δράση αλλά είναι, δυστυχώς, μακριά από το πεδίο της λογοτεχνίας. Το όποιο πνευματικό κλίμα διαμορφώνεται μάλλον από πολιτικές και κοινωνικές συνθήκες, τις οποίες επεξεργάζονται οι συγγραφείς στο μοναχικό τους δωμάτιο ή γραφείο.

● Για ποιο λόγο η παρουσία της ελληνικής λογοτεχνίας εκτός συνόρων είναι τόσο νωθρή και αποσπασματική;

Εν μέρει νομίζω επειδή στο εξωτερικό κυριαρχούν συγκεχυμένες εικόνες για την Ελλάδα και τους Ελληνες. Δεν είμαστε αρκετά Ευρωπαίοι, αλλά ούτε αρκετά ανατολίτες ή εξωτικοί. Εν μέρει, κυρίως όσον αφορά την πεζογραφία, επειδή δεν μας ενισχύει μια στιβαρή παράδοση, όπως αυτή του ευρωπαϊκού μυθιστορήματος, που θα παρακινούσε τους ξένους αναγνώστες να ενδιαφερθούν. Εν μέρει επίσης επειδή ένα μεγάλο μέρος της ελληνικής παραγωγής ανταποκρίνεται υπερβολικά στις προσδοκίες τού εντός των συνόρων αναγνωστικού κοινού, οι οποίες μάλλον δεν ταυτίζονται με τις προσδοκίες του ξένου αναγνώστη.

● Η πολιτική συγκυρία, εντός και εκτός της χώρας, αλλά και η γλώσσα και ο τρόπος της ενημέρωσης αγγίζουν το συγγραφικό εργαστήρι σας;

Χωνεύω τις εμπειρίες με πολύ αργό ρυθμό. Ετσι οι κάθε είδους συγκυρίες θα εμφανιστούν στα κείμενά μου μετά από ένα, συνήθως μεγάλο, χρονικό διάστημα. Από την άλλη τα ΜΜΕ χρησιμοποιούν τη γλώσσα που προσιδιάζει στους σκοπούς τους, αλλά είναι ακατάλληλη για λογοτεχνική χρήση. Υποσυνείδητα μάλλον ανατρέχω στη γλώσσα άλλων πεζογράφων, ποιητών, στιχουργών ή πολύ συχνά στη γλώσσα των βιβλίων που διόρθωσα ως επιμελήτρια. Ωστόσο δεν μπορώ να αρνηθώ ότι ο σύγχρονος τρόπος ενημέρωσης με διευκολύνει στον εντοπισμό πληροφοριών που κάτω από άλλες συνθήκες δύσκολα θα έβρισκα.

● Σας απασχολεί αν μεταθανατίως θα σας θυμούνται μέσα από το έργο σας;

Ασφαλώς θα μου άρεσε, αλλά δεν με απασχολεί. Το παρόν δεν μου αφήνει το περιθώριο να σκέφτομαι ένα αβέβαιο μέλλον.


Η Ελιάνα Χουρμουζιάδου γεννήθηκε το 1965 στην Αθήνα. Προσλήφθηκε από την Εθνική Τράπεζα το 1984, ενώ παράλληλα σπούδαζε Γαλλική Φιλολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Στο διάστημα 1991-2018 εργάστηκε στο Μορφωτικό Ιδρυμα της Εθνικής Τράπεζας, κυρίως ως επιμελήτρια εκδόσεων. Από το 1989 έχουν κυκλοφορήσει πέντε μυθιστορήματά της και ένα παιδικό βιβλίο. «Η Ιδιαιτέρα» (Κέδρος, 1998) τιμήθηκε με το Βραβείο Μυθιστορήματος του περιοδικού «Διαβάζω». Διηγήματά της έχουν συμπεριληφθεί σε ανθολογίες και έχουν δημοσιευτεί στον Τύπο.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
«Βιβλία ποίησης και φιλοσοφίας βρίσκονται μόνιμα πάνω στο γραφείο μου»
Ο Βασίλειος Δρόλιας απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
«Βιβλία ποίησης και φιλοσοφίας βρίσκονται μόνιμα πάνω στο γραφείο μου»
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Ακόμα και ένα ιστορικό μυθιστόρημα καθρεφτίζει το σήμερα
Η Αργυρώ Μαντόγλου απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
Ακόμα και ένα ιστορικό μυθιστόρημα καθρεφτίζει το σήμερα
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Αναζητώ κείμενα που αφορούν ήρωες σε απόσυρση
Ο Αριστείδης Αντονάς απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
Αναζητώ κείμενα που αφορούν ήρωες σε απόσυρση
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Κυρίαρχο ρόλο στο έργο μου παίζει η διαφορετικότητα
Η Εύα Στάμου απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
Κυρίαρχο ρόλο στο έργο μου παίζει η διαφορετικότητα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας