• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 23.7°C / 26.8°C
    3 BF
    58%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    25°C 23.1°C / 25.8°C
    2 BF
    56%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    25°C 22.6°C / 25.5°C
    3 BF
    47%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.9°C / 19.9°C
    2 BF
    68%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    0 BF
    64%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    23°C 21.0°C / 22.9°C
    3 BF
    56%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 16.5°C / 19.0°C
    3 BF
    59%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    2 BF
    40%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.4°C / 25.4°C
    4 BF
    74%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    24°C 22.9°C / 23.9°C
    3 BF
    73%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.8°C / 24.8°C
    4 BF
    73%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    26°C 23.5°C / 25.7°C
    2 BF
    69%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    27°C 26.7°C / 26.7°C
    0 BF
    62%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.9°C / 25.1°C
    0 BF
    47%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    23°C 23.4°C / 24.5°C
    1 BF
    56%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.8°C / 24.9°C
    1 BF
    79%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    26°C 24.5°C / 26.0°C
    3 BF
    54%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    25°C 21.3°C / 24.9°C
    1 BF
    55%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.3°C / 25.1°C
    2 BF
    61%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 16.9°C / 16.9°C
    2 BF
    85%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Είμαι ένα animal triste

  • A-
  • A+

Δέκα ερωτήσεις, περισσότερο αφορμές και σπινθήρες για μια συνομιλία, ανάμεσα σ’ έναν επίμονο αναγνώστη κι ένα πρόσωπο της γραφής. Σήμερα η Δήμητρα Κωτούλα απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.

● Γράφετε συνεχώς το ίδιο βιβλίο ή στο έργο σας εντοπίζετε τομές και ασυνέχειες;

Γράφω, και πολύ φοβάμαι πως θα εξακολουθώ να γράφω, συνεχώς, υπό μία έννοια, το ίδιο ποίημα, μ’ όλες τις προόδους, τομές, ασυνέχειες. Με την υπο-/επιμονή του χειρώνακτα, προσπαθώντας να σφυρηλατήσω, με τον δικό μου τρόπο, ένα διακριτό ποιητικό ιδίωμα μέσα στο σώμα της ελληνικής γλώσσας.

● Εκτός από τη λογοτεχνία, τι άλλο καθορίζει και φωτίζει το έργο σας;

Η εμπειρία της σχέσης. Η γλώσσα πηγάζει από σχέση. Βασίζεται πάνω στην κορυφαία –καταφατική ή αποφατική– σχέση μας με αυτό που μας υπερβαίνει, τον Θεό, τον Κόσμο και τον μεγαλειώδη Αλλον.

● Υπάρχει κάποιο βιβλίο που βιαστήκατε να το παραδώσετε στον εκδότη σας και κάποιο άλλο που το απωθείτε, το «φοβάστε» μέχρι σήμερα;

Σπανίως βιάζομαι. Κρατώ την προοπτική της γραφής μου εκτός συγκεκριμένου χρόνου (και τόπου). Υπάρχουν 2-3 ολοκληρωμένα βιβλία στο συρτάρι μου. Θα φανεί αν αξίζουν. Οπως και τα δημοσιευμένα. Θεωρώ πως πρέπει να δίνουμε στα ουσιαστικά πράγματα προοπτική αιωνιότητας – με κάθε ρίσκο.

● Τρεις τίτλοι βιβλίων που σας σφράγισαν, στο πέρασμα του χρόνου, εντός κι εκτός κειμένου.

Οι «Ψαλμοί» του Δαβίδ, το «Αδριανού απομνημονεύματα» (Μαργκερίτ Γιουρσενάρ) και το «Η βαρύτητα και η χάρη» (Σιμόν Βέιλ) επαναπροσδιόρισαν τις υπαρξιακές συντεταγμένες μου.

● Υπάρχουν αρνητικές κριτικές που σας βοήθησαν και θετικές που υπομειδιάσατε;

Είμαι ειλικρινά ευγνώμων σε όλους όσοι ανταποκρίθηκαν «εμπράκτως» στην ποίησή μου. Ο κριτικός έχει κορυφαία αποστολή στη γλώσσα. Διαβάζω ευλαβικά όλες τις κριτικές. Η σωστά εμπεριστατωμένη αρνητική κριτική βοηθά τον δημιουργό, αν έχει τον σπόρο, ν’ ανθίσει.

● Υπάρχει κάποιος παλαιότερος και κάποιος νεότερος Ελληνας συγγραφέας που σας έλκει η γραφή του;

Ο Γιώργος Σεφέρης, ο Γιώργος Σεφέρης, ο Γιώργος Σεφέρης. Κυρίως για τον τρόπο της σκληρής δουλειάς, την ακάματη επιμονή, το ήθος του απέναντι στη γλώσσα, κάτι που, ευτυχώς, διακρίνω σε συνομήλικούς μου ποιητές όπως ο Αλέξιος Μάινας. Σίγουρα θα υπάρχουν κι άλλοι.

● Σήμερα, υπάρχουν λογοτεχνικές συντροφιές που διαμορφώνουν το πνευματικό κλίμα της εποχής;

Ναι, υπάρχουν και, συνήθως, παραμορφώνουν το όποιο πνευματικό κλίμα της εποχής.

● Για ποιο λόγο η παρουσία της ελληνικής λογοτεχνίας, εκτός συνόρων, είναι τόσο νωθρή και αποσπασματική;

Είναι δύσκολη γλώσσα τα ελληνικά. Και, παραδοσιακά, λείπει η αλληλεγγύη, η αξιοκρατία, η σύμπνοια ανάμεσα στους δημιουργούς, που είναι απαραίτητες για να λάμψει.

● Η πολιτική συγκυρία, εντός και εκτός της χώρας, αλλά και η γλώσσα και ο τρόπος της ενημέρωσης αγγίζουν το συγγραφικό εργαστήρι σας;

Απολύτως. Είμαι βαθιά «ζώον πολιτικόν» και οικουμενικό. Ενίοτε δε και θλιμμένο... Ενα animal triste που ζει τον θρίαμβο, την οδύνη, τους κραδασμούς της ανθρώπινης συνθήκης, στον ιστορικό τόπο και χρόνο, μέσω της γλώσσας.

● Σας απασχολεί αν, μετά θάνατον, θα σας θυμούνται μέσα από το έργο σας;

Με απασχολεί αν θα επιζήσει η γλώσσα μου, αν θα μιλιούνται, διδάσκονται, γράφονται υπεύθυνα τα ελληνικά. Κρυφά μέσα μου κρατώ τον πόθο το έργο μου να συμβάλει, έστω λίγο, σε αυτό.


Η Δήμητρα Κωτούλα (Κομοτηνή, 1974) έχει εκδώσει τρεις ποιητικές συλλογές. Εχει μεταφράσει από τις Λουίζ Γκλικ, Τζόρι Γκρέιαμ, Σάρον Ολντς. Ποιήματά της έχουν μεταφραστεί σε δεκατρείς γλώσσες. Η τελευταία ποιητική συλλογή της «Θα ήσουν παντελώς ανυπεράσπιστος. Ποιήματα της λευκής σελίδας» (Πατάκης, 2021) κατέκτησε το Βραβείο ποίησης από το διαδικτυακό περιοδικό «Ο Χάρτης» για το 2021.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
«Βιβλία ποίησης και φιλοσοφίας βρίσκονται μόνιμα πάνω στο γραφείο μου»
Ο Βασίλειος Δρόλιας απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
«Βιβλία ποίησης και φιλοσοφίας βρίσκονται μόνιμα πάνω στο γραφείο μου»
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Βρίσκομαι στον αστερισμό του Γεράσιμου Λυκιαρδόπουλου και του Νίκου Καρούζου
Ο Κώστας Καναβούρης απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
Βρίσκομαι στον αστερισμό του Γεράσιμου Λυκιαρδόπουλου και του Νίκου Καρούζου
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Δεν ωφελεί, πιστεύω, η επικαιρότητα τη λογοτεχνία
Ο Τηλέμαχος Κώτσιας απέναντι σε ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
Δεν ωφελεί, πιστεύω, η επικαιρότητα τη λογοτεχνία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας