• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    20°C 18.3°C / 20.9°C
    3 BF
    80%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 13.1°C / 18.5°C
    2 BF
    82%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    18°C 18.2°C / 21.5°C
    1 BF
    82%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 13.3°C / 13.9°C
    3 BF
    82%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 14.6°C / 15.9°C
    3 BF
    100%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 12.9°C / 16.0°C
    1 BF
    83%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 10.1°C / 12.4°C
    0 BF
    76%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    20°C 19.6°C / 19.6°C
    2 BF
    72%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.8°C / 21.4°C
    2 BF
    70%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 17.9°C / 19.6°C
    2 BF
    68%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 20.1°C / 20.8°C
    4 BF
    71%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 18.5°C / 18.5°C
    2 BF
    78%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 18.9°C / 18.9°C
    2 BF
    88%
  • Λάρισα
    Ασθενής ομίχλη
    13°C 12.9°C / 14.5°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 16.5°C / 18.4°C
    0 BF
    75%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 19.8°C / 20.4°C
    3 BF
    75%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 19.0°C / 21.1°C
    2 BF
    57%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 13.3°C / 13.3°C
    2 BF
    92%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 13.6°C / 16.7°C
    2 BF
    100%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 12.8°C / 12.8°C
    2 BF
    74%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Είμαι ανυπόμονη, αλλά όχι παρορμητική

  • A-
  • A+

Δέκα ερωτήσεις, περισσότερο αφορμές και σπινθήρες για μια συνομιλία, ανάμεσα σ’ έναν επίμονο αναγνώστη κι ένα πρόσωπο της γραφής. Σήμερα η Μαριαλένα Σεμιτέκολου απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.

● Γράφετε συνεχώς το ίδιο βιβλίο ή στο έργο σας εντοπίζετε τομές και ασυνέχειες;

Εχω την αίσθηση ότι αυτή είναι μια ερώτηση που απαντιέται ακριβέστερα από επίμονους αναγνώστες. Αν γράφει κανείς συνεχώς το ίδιο βιβλίο, καλό είναι να μην είναι πλήρως ενήμερος γι’ αυτό, έτσι που οι εμμονές του να μην καταλήγουν σε βρόχους, αλλά να προάγονται σε σπείρες.

● Εκτός από τη λογοτεχνία, τι άλλο καθορίζει και φωτίζει το έργο σας;

Το σινεμά. Η μουσική. Οι εικόνες της καθημερινότητας με την κοινοτοπία και την επαναληπτικότητά τους. Ο,τι μας βραχυκυκλώνει συναισθηματικά, οι στιγμές που προηγούνται, εκείνες που ακολουθούν.

● Υπάρχει κάποιο βιβλίο που βιαστήκατε να το παραδώσετε στον εκδότη σας και κάποιο άλλο που το απωθείτε, το «φοβάστε» μέχρι σήμερα;

Είμαι ανυπόμονη, αλλά όχι παρορμητική. Δεν γράφω εύκολα, δεν σβήνω εύκολα. Δεν απωθώ προς το παρόν κάποιο βιβλίο. Δεν θα μπορούσα να έχω επίγνωση της απώθησης. Φοβάμαι την περίπτωση να έχω την ιδέα, την εικόνα, την αίσθηση και να μη βρίσκω τον τρόπο για να τις περιγράψω και να τις αφηγηθώ, φτιάχνοντας μια ιστορία. Φοβάμαι ακόμα περισσότερο την απουσία των ιστοριών.

● Τρεις τίτλοι βιβλίων που σας σφράγισαν, στο πέρασμα του χρόνου, εντός κι εκτός κειμένου.

Επιστρέφω στο μακρινό παρελθόν της δεκαετίας του ’80, στην παιδική μου ηλικία, προκειμένου να αναφέρω τα αναγνώσματα που με έμαθαν να κρύβομαι στη σαγήνη της ανάγνωσης: τους τόμους των Κλασσικών Εικονογραφημένων, τη σειρά των σκληρόδετων, τότε, παιδικών βιβλίων του Ψυχογιού, όλα τα βιβλία της σειράς του «Μικρού Νικόλα» των Σανπέ και Γκοσινί, τα «ενήλικα» βίπερ των εκδόσεων Bell.

● Υπάρχουν αρνητικές κριτικές που σας βοήθησαν και θετικές που υπομειδιάσατε;

Στην περίπτωση μιας αρνητικής κριτικής, ελπίζω να τη δεχτώ με τρόπο τέτοιο που να με κινητοποιήσει και όχι να με καθηλώσει ή να με ακυρώσει. Με τις θετικές κριτικές δεν υπομειδιώ! Χαμογελάω μέχρι τ’ αυτιά! Είναι για μένα μια πολύτιμη χαρά και εξασκούμαι στο να τη διατηρώ μέσα μου, μιας και είμαι μάστορας στο να την υπονομεύω, νοθεύοντάς την με αμφιβολία και αυτο-ειρωνείες.

● Υπάρχει κάποιος παλαιότερος και κάποιος νεότερος Ελληνας συγγραφέας που σας έλκει η γραφή του;

Τα πρώτα που ήρθαν στον νου μου είναι τα βιβλία του Δημήτρη Χατζή, του Χρήστου Βακαλόπουλου, του Αχιλλέα Κυριακίδη. Τα ποιήματα του Τάκη Σινόπουλου.

 Σήμερα, υπάρχουν λογοτεχνικές συντροφιές που διαμορφώνουν το πνευματικό κλίμα της εποχής;

Νιώθω μια αμφιθυμία απέναντι στις παρέες που συστήνονται με μοναδικό κριτήριο κάποια ιδιότητα των μελών τους. Φαντάζομαι πως υπάρχουν λογοτεχνικές συντροφιές σήμερα, είτε με τη μορφή λεσχών ανάγνωσης, είτε στο πλαίσιο κάποιων «μικρών» εκδοτικών οίκων, είτε ως διαδικτυακές ομάδες. Δεν νομίζω όμως ότι διαμορφώνουν το πνευματικό κλίμα και δεν γνωρίζω αν το επιθυμούν ή αν αποτελεί τον στόχο της συντροφιάς τους.

● Για ποιον λόγο η παρουσία της ελληνικής λογοτεχνίας, εκτός συνόρων, είναι τόσο νωθρή και αποσπασματική;

Δεν είναι κάτι που με έχει απασχολήσει τόσο ώστε να έχω άποψη. Φοβάμαι πως αν απαντήσω θα αναμασήσω γενικόλογες κοινοτοπίες για την κατάσταση των πραγμάτων στην Ελλάδα ή θα αναπαραγάγω στεγνά τον λόγο όσων προσώπων είναι ενεργά στον χώρο και έχουν τεκμηριωμένη άποψη για το ζήτημα.

● Η πολιτική συγκυρία, εντός και εκτός της χώρας, αλλά και η γλώσσα και ο τρόπος της ενημέρωσης αγγίζουν το συγγραφικό εργαστήρι σας;

Τα βιώνω αυτά που αναφέρετε, επομένως δεν θα μπορούσαν να μη με αγγίζουν. Δεν γνωρίζω το πώς, ούτε με απασχολεί να το διερευνήσω. Αν έχουν εισχωρήσει σε ό,τι έχω γράψει, δεν είναι κάτι που έχω κάνει εσκεμμένα.

● Σας απασχολεί αν, μετά θάνατον, θα σας θυμούνται μέσα από το έργο σας...

Στην περίπτωση που θα με θυμούνται μετά θάνατον, φοβάμαι ότι δεν θα είμαι «εδώ» για να το χαρώ! Προσπαθώ να δείχνω περισσότερη πίστη στη ζωή πριν από τον θάνατο απ’ ό,τι στη ζωή μετά από αυτόν. Κάποιες φορές, για να με πείσω, επιστρατεύω έναν στίχο του Μπρους Σπρίνγκστιν που λέει ότι «δεν είναι αμαρτία να χαίρεται κανείς που είναι ζωντανός».


H Μαριαλένα Σεµιτέκολου γεννήθηκε το 1973 και μεγάλωσε στον Πειραιά. Σπούδασε Ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, από όπου απέκτησε το διδακτορικό της δίπλωμα. Ζει στην Αθήνα και εργάζεται ως ψυχολόγος. Το πρώτο της βιβλίο, «Οι Κυριακές, το καλοκαίρι» (Ικαρος 2018), ήταν υποψήφιο για το Κρατικό Βραβείο Διηγήµατος-Νουβέλας (2019), το Βραβείο Μένη Κουµανταρέα (2019) της Εταιρείας Συγγραφέων και το βραβείο Πρωτοεµφανιζόµενου Πεζογράφου (2019) του περιοδικού «Αναγνώστης».

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
«Δεν θυμάμαι ούτε αρνητικές ούτε θετικές κριτικές»
Ο Φίλιππος Δρακονταειδής απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
«Δεν θυμάμαι ούτε αρνητικές ούτε θετικές κριτικές»
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Με λυπεί που δεν πρόλαβα να πάω στο Χαλέπι ή στην Οδησσό
Σήμερα η Λίλυ Εξαρχοπούλου απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
Με λυπεί που δεν πρόλαβα να πάω στο Χαλέπι ή στην Οδησσό
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Είναι προφανές νομίζω ότι γράφω συνεχώς το ίδιο βιβλίο…
Ο Θάνος Σταθόπουλος απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
Είναι προφανές νομίζω ότι γράφω συνεχώς το ίδιο βιβλίο…

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας