• Αθήνα
    Αυξημένες νεφώσεις
    4°C 1.6°C / 5.2°C
    3 BF
    85%
  • Θεσσαλονίκη
    Αυξημένες νεφώσεις
    2°C -0.4°C / 3.5°C
    5 BF
    49%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 4.9°C / 7.0°C
    4 BF
    72%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    2°C 1.9°C / 1.9°C
    4 BF
    41%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    3°C 2.9°C / 3.0°C
    5 BF
    75%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    2°C 0.0°C / 2.0°C
    4 BF
    46%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    -4°C -3.6°C / -1.6°C
    4 BF
    46%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    3°C 2.9°C / 2.9°C
    2 BF
    59%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 8.8°C / 11.0°C
    5 BF
    79%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 5.1°C / 7.9°C
    3 BF
    76%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 6.6°C / 7.8°C
    6 BF
    79%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    3°C 0.7°C / 2.7°C
    4 BF
    87%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 7.9°C / 7.9°C
    3 BF
    46%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    2°C 0.1°C / 1.9°C
    4 BF
    55%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    3°C 0.5°C / 3.3°C
    4 BF
    64%
  • Ρόδος
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 8.8°C / 8.8°C
    2 BF
    81%
  • Χαλκίδα
    Αυξημένες νεφώσεις
    2°C 1.8°C / 4.3°C
    3 BF
    88%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    6°C 5.3°C / 6.0°C
    4 BF
    46%
  • Κατερίνη
    Ήπιες χιονοπτώσεις
    1°C 1.4°C / 2.8°C
    4 BF
    56%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    -2°C -2.3°C / -2.3°C
    4 BF
    56%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Με καθορίζει το φως των ανθρώπων

  • A-
  • A+

Δέκα ερωτήσεις, περισσότερο αφορμές και σπινθήρες, για μια συνομιλία ανάμεσα σ’ έναν επίμονο αναγνώστη και ένα πρόσωπο της γραφής. Σήμερα η Λιάνα Σακελλίου απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.

 Γράφετε συνεχώς το ίδιο βιβλίο ή στο έργο σας εντοπίζετε τομές και ασυνέχειες;

Δεν γράφω το ίδιο βιβλίο -θα ήταν βαρετό. Κάποια θέματα επανέρχονται αναζητώντας επίμονα νέα μορφή. Τους τη δίνω όσο μπορώ να την ορίσω.

● Εκτός από τη λογοτεχνία, τι άλλο καθορίζει και φωτίζει το έργο σας;

Η βιογραφία του τόπου. Η εμπειρία του παρελθόντος και κυρίως της παιδικής ηλικίας. Οι αφηγήσεις. Τα ταξίδια. Οι πίνακες. Οι φωτογραφίες. Οι ταινίες. Οι πέτρες, τα δέντρα, η θάλασσα και η μουσική τους. Οι φωνές των ανθρώπων. Το φως των ανθρώπων.

● Υπάρχει κάποιο βιβλίο που βιαστήκατε να το παραδώσετε στον εκδότη σας και κάποιο άλλο που το απωθείτε, το «φοβάστε» μέχρι σήμερα;

Οχι. Υπάρχουν όμως κάποια ποιήματα:

«Βρίσκω τα καθαρά τους ρούχα
τα ντύνω
τους δίνω ένα καλάθι
τους λέω, τρέξτε
μαζέψτε ζουμερά βατόμουρα» («Τρόπος ζωής»).

● Τρεις τίτλοι βιβλίων που σας σφράγισαν, στο πέρασμα του χρόνου, εντός και εκτός κειμένου.

Η «Κίχλη» του Γ. Σεφέρη. «Η Τριλογία» της H.D. (Hilda Doolittle) και «O Taste and See» της Denise Levertov.

● Υπάρχουν αρνητικές κριτικές που σας βοήθησαν και θετικές που υπομειδιάσατε;

Οταν και η θετική και η αρνητική κριτική πάσχουν από έλλειψη μέτρου. Ο κίνδυνος της έπαρσης προδίδει τα κίνητρα και την αξιοπιστία της κριτικής.

● Υπάρχει κάποιος παλαιότερος και κάποιος νεότερος Ελληνας συγγραφέας που σας έλκει η γραφή του;

Τέσσερις είναι οι παλαιοί αγαπημένοι. Τους γνώρισα προσωπικά και συνδέθηκα μαζί τους με λιλιπούτεια νήματα -έγιναν οι συγγενείς μου του πνεύματος. Κάναμε ταξίδια μαζί και ακέραιες κουβέντες για την ποίηση. Η Κατερίνα Αγγελάκη-Ρουκ, ο Νάνος Βαλαωρίτης, η Κική Δημουλά και ο Νίκος Φωκάς. Τώρα θυμάμαι την αύρα τους: κι ένα άστρο ορφανό από τ’ άλλα αμυδρίζει πάνω απ’ το κενό («Υπόμνηση ταξιδιού»).

Παρακολουθώ με ενδιαφέρον και αγάπη τη γραφή των φοιτητών και των φοιτητριών μου από το Πανεπιστήμιο και από το Ιδρυμα Τάκη Σινόπουλου αφού έχουν ολοκληρώσει τη σπουδή τους.

● Σήμερα υπάρχουν λογοτεχνικές συντροφιές που διαμορφώνουν το πνευματικό κλίμα της εποχής;

Το πνευματικό κλίμα, όχι. Το κλίμα εντυπώσεων, ναι.

● Για ποιο λόγο η παρουσία της ελληνικής λογοτεχνίας εκτός συνόρων είναι τόσο νωθρή και αποσπασματική;

Η λογοτεχνία έχει ως φόντο και βάση της τα συναισθήματα που μοιράζονται μέσα σε μια κουλτούρα. Ως αποτέλεσμα μιας κοινής βάσης στο συναίσθημα η λογοτεχνία έχει τη δύναμη να ενισχύσει τη φαντασία μας. Εάν η φαντασία βελτιωθεί σημαντικά, τότε η υποκειμενικότητα ενός ατόμου αναπτύσσεται περισσότερο. Η χώρα μας οφείλει να δημιουργήσει ένα αγαπητικό αναγνωστικό κοινό. Και επιτέλους να πιστέψει ότι μπορεί να οικοδομήσει μια πολιτιστική ταυτότητα με τη λογοτεχνία της και συνεπώς να επενδύσει σ’ αυτήν.

● Η πολιτική συγκυρία, εντός και εκτός της χώρας, αλλά και η γλώσσα και ο τρόπος της ενημέρωσης αγγίζουν το συγγραφικό εργαστήρι σας;

Ναι. Περιμένω όμως να καταλαγιάσουν οι τόνοι τους μέσα μου. Αυτό που μένει μετά τον θόρυβο το αξιοποιώ.

● Σας απασχολεί αν μετά θάνατον θα σας θυμούνται μέσα από το έργο σας;

Με απασχολεί αν πάψω εγώ να ενδιαφέρομαι για αυτό που έγραψα. Αν χάσω δηλαδή εγώ τον ενθουσιασμό μου για αυτό που συνέθεσα περνώντας μαζί του τόσο πολύτιμο και μοναδικό χρόνο. Δεν έχω απαίτηση από τους άλλους να με παρακολουθούν. Αν το κάνουν, εκπλήσσομαι ευχάριστα! Για πολλά χρόνια οι φοιτητές μου δεν ήξεραν ότι είμαι ποιήτρια. Και βεβαίως, ενώ έχω διδάξει το έργο πολλών σύγχρονων λογοτεχνών, δεν διάβασα ποτέ δικά μου ποιήματα σε τάξεις μου. Η σκόνη είναι κι αυτή πολύτιμη.


Η Λ. Σακελλίου γεννήθηκε στην Αθήνα το 1956 και σπούδασε Αγγλική Φιλολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Συνέχισε μεταπτυχιακές σπουδές στη Βρετανία και την Αμερική. Εχουν κυκλοφορήσει 22 βιβλία της με ποιήματα, δοκίμια, μελέτες και μεταφράσεις στην Ελλάδα, τη Γαλλία, τη Ρουμανία και τις ΗΠΑ. Είναι καθηγήτρια δημιουργικής γραφής και αμερικανικής λογοτεχνίας στο ΤΑΓΦ του ΕΚΠΑ και ξένης λογοτεχνίας στο Ιδρυμα Τάκης Σινόπουλος. Ποιήματά της έχουν μεταφραστεί σε δέκα γλώσσες και κυκλοφορήσει σε διεθνή περιοδικά. Τελευταίο της βιβλίο είναι το «Sequentiae» (Gutenberg, 2021).


Αγία Φιλοθέη, η πρώτη που αγωνίστηκε για τη γυναικεία ισότητα

Ως «προδρομική μορφή που εμπνέει τους σημερινούς αγώνες των γυναικών για ισότητα» συστήνει την Αγία Φιλοθέη, η Μαρία Χατζημιχάλη-Παπαλιού. «Ναι, υπάρχουν και σήμερα σκλαβοπάζαρα, ναι, υπάρχουν λιθοβολισμοί, κακοποίηση των γυναικών, γυναικοκτονίες. Στο βαθύ παρελθόν του αγώνα για ισότητα όλων των ανθρώπων, ξεχωρίζει μια μορφή που έζησε και έδρασε εδώ στην Αθήνα», σημειώνει η σκηνοθέτις της ταινίας «Φιλοθέη, η Αγία των Αθηνών».

Το Πανελλαδικό Σωματείο Γυναικείων Δικαιωμάτων «Το Μωβ» διοργανώνει σήμερα διεθνή διαδικτυακή προβολή (9 Μαρτίου στις 8.00 μ.μ.), με εισαγωγή από την Αλεξία Τσούνη (Η προβολή διαθέτει αγγλικούς υπότιτλους εδώ). Στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για την Ημέρα της Γυναίκας, προβλήθηκε χθες από το Cosmote History.

Η ταινία (με γυρίσματα στην Κωνσταντινούπολη, τη Βενετία, την Αθήνα κ.α.) από το 2018 μέχρι σήμερα έχει προβληθεί από φορείς και συλλογικότητες σε όλο τον κόσμο. Εχει συμμετάσχει σε διεθνή φεστιβάλ ντοκιμαντέρ στην Ευρώπη και την Αμερική και έχει αποσπάσει διακρίσεις και καλές κριτικές όπως πρόσφατα από το αμερικανικό φεστιβάλ CFF. Εξακολουθεί να προκαλεί το ενδιαφέρον, καθώς στην παρούσα φάση μεταφράζεται στα κινεζικά για να ταξιδέψει στην Ταϊβάν, όπου προγραμματίζεται η προβολή της!

«Πράγματι, κοιτάζοντας το πρωτοπόρο κοινωνικό έργο της Αγίας Φιλοθέης με σημερινή ματιά, μπορούμε να πούμε ότι έχει επίκεντρο τις γυναίκες. Η Φιλοθέη, μέσα στην Τουρκοκρατία, ίδρυσε πρώτη Σχολείο Γυναικών, όπου οι γυναίκες, κοντά στα γράμματα, μάθαιναν και τέχνες, για να έχουν εφόδια και να μπορούν να εργαστούν για να ζήσουν. Ακόμα, απελευθέρωνε γυναίκες (και όχι μόνο) από τα σκλαβοπάζαρα, πληρώνοντας από την προσωπική της περιουσία. Και το κυριότερο, πρόσφερε καταφύγιο σε κακοποιημένες γυναίκες, συχνά έγκυες, που ήταν έκθετες σε λιθοβολισμό από τους φανατικούς», αναφέρει η Μαρία Χατζημιχάλη-Παπαλιού που υπογράφει το σενάριο και τη σκηνοθεσία. Μοντάζ Γιάννης Τσιτσόπουλος, φωτογραφία Βαγγέλης Κουλίνος, μουσική Μάριος Αριστόπουλος.
Β.ΤΖ.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
«Δεν θυμάμαι ούτε αρνητικές ούτε θετικές κριτικές»
Ο Φίλιππος Δρακονταειδής απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
«Δεν θυμάμαι ούτε αρνητικές ούτε θετικές κριτικές»
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Με λυπεί που δεν πρόλαβα να πάω στο Χαλέπι ή στην Οδησσό
Σήμερα η Λίλυ Εξαρχοπούλου απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
Με λυπεί που δεν πρόλαβα να πάω στο Χαλέπι ή στην Οδησσό
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Είναι προφανές νομίζω ότι γράφω συνεχώς το ίδιο βιβλίο…
Ο Θάνος Σταθόπουλος απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
Είναι προφανές νομίζω ότι γράφω συνεχώς το ίδιο βιβλίο…

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας