• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 23.1°C / 27.4°C
    2 BF
    43%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    26°C 22.5°C / 27.0°C
    2 BF
    59%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    27°C 23.8°C / 27.1°C
    1 BF
    61%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.9°C / 21.9°C
    0 BF
    73%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    0 BF
    64%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    24°C 22.9°C / 24.3°C
    1 BF
    61%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    19°C 19.4°C / 22.0°C
    1 BF
    64%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.7°C / 20.7°C
    1 BF
    77%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.3°C / 24.9°C
    4 BF
    69%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    25°C 23.5°C / 24.9°C
    0 BF
    69%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.8°C / 25.5°C
    4 BF
    53%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.6°C / 24.6°C
    3 BF
    60%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.9°C / 24.9°C
    3 BF
    80%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    24°C 24.0°C / 24.0°C
    1 BF
    55%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    26°C 20.5°C / 26.0°C
    0 BF
    50%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.9°C / 25.8°C
    2 BF
    56%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.3°C / 26.5°C
    2 BF
    45%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    26°C 26.0°C / 26.0°C
    0 BF
    62%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.4°C / 25.0°C
    2 BF
    88%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    22°C 22.4°C / 22.4°C
    1 BF
    67%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Βρίσκομαι στον αστερισμό του Γεράσιμου Λυκιαρδόπουλου και του Νίκου Καρούζου

  • A-
  • A+

Δέκα ερωτήσεις, περισσότερο αφορμές και σπινθήρες για μια συνομιλία ανάμεσα σ’ έναν επίμονο αναγνώστη κι ένα πρόσωπο της γραφής. Σήμερα ο Κώστας Καναβούρης απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.

● Γράφετε συνεχώς το ίδιο βιβλίο ή στο έργο σας εντοπίζετε τομές και ασυνέχειες;

Συνειδητά τουλάχιστον θα έλεγα πως όχι, δεν γράφω το ίδιο βιβλίο. Ωστόσο υπάρχουν έννοιες που διαρκώς επανέρχονται με τον έναν ή τον άλλο τρόπο. Η έννοια του χρόνου, ας πούμε. Η έννοια του επέκεινα. Η διερεύνηση του ποιητικού φαινομένου και του ποιητικού αιτήματος. Πάντοτε αναπλαισιωμένες σε διαφορετικό περικείμενο.

● Εκτός από τη λογοτεχνία, τι άλλο καθορίζει και φωτίζει το έργο σας;

Θα έλεγα όλες οι υπόλοιπες τέχνες, με προεξάρχουσες τη μουσική και τον κινηματογράφο, ίσως επειδή και οι δυο έχουν άμεση σχέση με την ακρίβεια του ρυθμού. Επίσης, η ακόρεστη περιέργεια και η δίψα για γνώση, κυρίως στο πεδίο των ουμανιστικών επιστημών.

● Υπάρχει κάποιο βιβλίο που βιαστήκατε να το παραδώσετε στον εκδότη σας και κάποιο άλλο που το απωθείτε, το «φοβάστε» μέχρι σήμερα;

Ολα μου τα βιβλία τα «φοβήθηκα». Μπορώ μάλιστα να πω ότι από την ώρα που αποφασίζω ότι έφτασε η στιγμή να μορφοποιήσω το υλικό μου, περνάει μια μεγάλη περίοδος «τρόμου» μέχρι τότε που θα ξεκινήσω. Είναι μια άδηλη περίοδος που δεν γνωρίζω πότε και πώς θα τελειώσει. Δεν βιάστηκα λοιπόν να παραδώσω στον εκδότη, «βιάστηκα» όμως, πιο παλιά, να καταλήξω στην επιλογή του εκδότη που (δεν) θα ταίριαζε στο βιβλίο.

● Τρεις τίτλοι βιβλίων που σας σφράγισαν στο πέρασμα του χρόνου, εντός κι εκτός κειμένου…

Ηταν τέσσερα τα βιβλία που έπεσαν μαζεμένα στον έφηβο που ήμουν τότε, στην επαρχία (Καβάλα), μέσα στη χούντα και καθόρισαν την ίδια μου την ύπαρξη: μια ανθολογία ελληνικής ποίησης από τα «Βίπερ» (!), τα «Ποιήματα» του Σεφέρη, το «Αξιον Εστί» του Ελύτη και η «Γέφυρα» του Ρίτσου. Ακόμα υπάρχουν μετασεισμικές δονήσεις από εκείνο τον τριγμό που με συγκλόνισε.

Υπάρχουν αρνητικές κριτικές που σας βοήθησαν και θετικές που υπομειδιάσατε;

Σαφώς και ναι. Συνέβησαν και οι δύο περιπτώσεις. Υπάρχουν όμως κι εκείνες που με εξόργισαν με την προχειρότητά τους, είτε ήταν θετικές είτε αρνητικές.

Υπάρχει κάποιος παλαιότερος και κάποιος νεότερος Ελληνας συγγραφέας που σας έλκει η γραφή του;

Είναι πολλοί και πολλές, Ελληνες και ξένοι. Αρκούμαι μόνο να πω πως αυτόν τον καιρό βρίσκομαι στον αστερισμό του Γεράσιμου Λυκιαρδόπουλου και του Νίκου Καρούζου. Στους νεότερους δεν θα ήθελα να αναφερθώ, γιατί θα έμοιαζε πατερναλιστικό, κάτι που μου είναι εντελώς ξένο. Υπάρχουν πάντως αξιοζήλευτες περιπτώσεις και δεν είναι λίγες.

● Σήμερα, υπάρχουν λογοτεχνικές συντροφιές που διαμορφώνουν το πνευματικό κλίμα της εποχής;

Με την έννοια των κοινών καταβολών, των κοινών αναζητήσεων και επιδιώξεων, αισθητικών ή άλλων, νομίζω πως όχι. Εχω την εντύπωση πως η γενιά του ’70 ήταν η τελευταία. Υπάρχουν όμως παρέες, ανταγωνιστικές πολλές φορές μεταξύ τους, που συστεγάζονται κάτω από έναν κοινό σκοπό: την επιβίωση. Αυτό όμως δημιουργεί διάφορα δυσάρεστα φαινόμενα, όπως «ενδοοικογενειακές» ιεραρχίες, κολακεία του κάθε «πυρηνάρχη» και λοιπά. Φυσικά έτσι διαμορφώνεται και το ανάλογο πνευματικό κλίμα. Του οποίου η ποιότητα είναι άλλη (πονεμένη) ιστορία.

● Για ποιο λόγο η παρουσία της ελληνικής λογοτεχνίας εκτός συνόρων είναι τόσο νωθρή και αποσπασματική;

Είναι γνωστές, χρόνιες και κακοφορμισμένες οι αιτίες. Δυστυχώς δεν υπάρχει πολιτική βούληση, ούτε άμεση ούτε μακροπρόθεσμη. Αυτά τα πράγματα χρειάζονται σχέδιο, διάρκεια στην επίμονη δουλειά, συντονισμό παραγόντων και φορέων, πόρους χρηματικούς και ανθρώπινους και, κυρίως, σύγχρονη αντίληψη για τους λόγους που γίνεται η προσπάθεια.

● Η πολιτική συγκυρία, εντός και εκτός της χώρας, αλλά και η γλώσσα και ο τρόπος της ενημέρωσης αγγίζουν το συγγραφικό εργαστήρι σας;

Φυσικά και με αγγίζει. Με αγγίζει και με καίει. Πώς είναι δυνατόν να μη σε αγγίξει, για παράδειγμα, το γεγονός ότι στις μέρες μας «τα μυστικά της θάλασσας (δεν) ξεχνιούνται στ’ ακρογιάλια», γιατί η θάλασσα τα ξεβράζει και είναι πτώματα παιδιών και μανάδων. Πώς να μη σε αγγίξει το γεγονός ότι ο τρόπος που παρουσιάζονται όλα αυτά πολλές φορές κινείται στην περιοχή της ύβρεως.

● Σας απασχολεί αν, μετά θάνατον, θα σας θυμούνται μέσα από το έργο σας;

Επειδή μόλις γιορτάσαμε τα 200 χρόνια από την Επανάσταση του 1821, θα σας θυμίσω τη γνωστή φράση του… ανθηρόστομου Καραϊσκάκη. Μου αρκεί λοιπόν, όσο περνάει από το χέρι μου, να κάνω ό,τι μπορώ για να θυμίζω τ’ αδέρφια μου στην ποίηση που τόσο αγάπησα και τα οποία δεν υπάρχουν πια.


Ο Κώστας Καναβούρης γεννήθηκε το 1955 στην Καβάλα. Εχει εκδώσει δέκα βιβλία ποίησης. Το τελευταίο, με τον τίτλο «Αμνός – Ενα ποίημα στον καθρέφτη», κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πόλις. Επίσης μία συλλογή δημοσιογραφικών κειμένων, μία νουβέλα και μία συλλογή αφηγημάτων. Είναι μέλος της ΕΣΗΕΑ και ιδρυτικό μέλος του Κύκλου των Ποιητών. Δουλεύει ως ραδιοφωνικός παραγωγός στο «Τρίτο Πρόγραμμα» και από το 1996 έχει την τακτική στήλη «Υπάρχει λόγος» στην «Αυγή της Κυριακής».

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Είμαι ένα animal triste
Η Δήμητρα Κωτούλα απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
Είμαι ένα animal triste
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
«Βιβλία ποίησης και φιλοσοφίας βρίσκονται μόνιμα πάνω στο γραφείο μου»
Ο Βασίλειος Δρόλιας απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
«Βιβλία ποίησης και φιλοσοφίας βρίσκονται μόνιμα πάνω στο γραφείο μου»
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Mε γοητεύουν ο Χατζής με τα διηγήματα και ο Καρούζος με την ποίησή του
Η Ελίζα Παναγιωτάτου απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
Mε γοητεύουν ο Χατζής με τα διηγήματα και ο Καρούζος με την ποίησή του

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας