• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    23°C 21.2°C / 24.0°C
    1 BF
    64%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    21°C 18.6°C / 23.1°C
    2 BF
    68%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    20°C 17.0°C / 19.9°C
    0 BF
    86%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    14°C 13.9°C / 13.9°C
    1 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 16.9°C / 19.6°C
    0 BF
    88%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    21°C 19.6°C / 21.5°C
    0 BF
    62%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    16°C 16.4°C / 17.9°C
    0 BF
    59%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    20°C 20.1°C / 20.1°C
    1 BF
    71%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.8°C / 24.4°C
    1 BF
    63%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    21°C 19.6°C / 20.9°C
    2 BF
    78%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    22°C 22.4°C / 22.8°C
    2 BF
    68%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    19°C 19.5°C / 19.5°C
    3 BF
    79%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 16.9°C / 16.9°C
    0 BF
    100%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.9°C / 22.3°C
    0 BF
    88%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    23°C 19.5°C / 22.7°C
    1 BF
    53%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.8°C / 20.4°C
    1 BF
    72%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    22°C 20.4°C / 24.0°C
    0 BF
    68%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    20°C 17.3°C / 20.5°C
    0 BF
    75%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    20°C 18.7°C / 22.2°C
    1 BF
    79%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    15°C 15.3°C / 15.3°C
    2 BF
    79%
Φωτ.: Κ. Τζέμης
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οι λέξεις συμπεριφέρονται σαν τις νότες...

  • A-
  • A+

Δέκα ερωτήσεις, περισσότερο αφορμές και σπινθήρες για μια συνομιλία, ανάμεσα σ’ έναν επίμονο αναγνώστη κι ένα πρόσωπο της γραφής. Σήμερα ο Δημήτρης Καλοκύρης απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.

● Γράφετε συνεχώς το ίδιο βιβλίο ή στο έργο σας εντοπίζετε τομές και ασυνέχειες;

Κάθε φορά γράφω άλλο βιβλίο με τις ίδιες περίπου λέξεις.

● Εκτός από τη λογοτεχνία, τι άλλο καθορίζει και φωτίζει το έργο σας;

Η μουσική εικόνα· εξού και αυτοαποκαλούμαι συνθέτης εικόνων οι οποίες αποτελούν αυτοτελή αφηγηματικά περιβάλλοντα. Οι λέξεις συμπεριφέρονται σαν τις νότες: αλλάζεις τη σειρά, τον ρυθμό, τις σιωπές και νομίζεις πως έχεις άλλο αποτέλεσμα.

● Υπάρχει κάποιο βιβλίο που βιαστήκατε να το παραδώσετε στον εκδότη σας και κάποιο άλλο που το απωθείτε, το «φοβάστε» μέχρι σήμερα;

Απωθώ το πρώτο μου βιβλίο (για τον τίτλο του) και «φοβάμαι» το δεύτερο (για τον ίδιο λόγο). Οτι βιάστηκα να παραδώσω στον εκδότη όλα τα άλλα, αποδεικνύεται από το γεγονός ότι σε κάθε επανέκδοση τα ξαναγράφω σχεδόν εκ βάθρων.

● Τρεις τίτλοι βιβλίων που σας σφράγισαν, στο πέρασμα του χρόνου, εντός κι εκτός κειμένου.

Το Αλφαβητάριο του σχολείου, «Το φωτόδεντρο», τα «Απαντα» ορισμένων ποιητών.

● Υπάρχουν αρνητικές κριτικές που σας βοήθησαν και θετικές που υπομειδιάσατε;

Ναι και όχι. Ή, για να το πω καλύτερα, υπομειδίασα με αρνητικές και κάποιες θετικές με βοήθησαν να ανακαλύψω πτυχές που δεν είχα καν υποψιαστεί.

● Υπάρχει κάποιος παλαιότερος και κάποιος νεότερος Ελληνας συγγραφέας που σας έλκει η γραφή του;

Αυτή την εποχή, για τελείως διαφορετικούς λόγους, ανακαλύπτω ξανά την ποιητική του Ευριπίδη και του Μάνου Ελευθερίου.

● Σήμερα, υπάρχουν λογοτεχνικές συντροφιές που διαμορφώνουν το πνευματικό κλίμα της εποχής;

Δεν τις γνωρίζω, αλλά οφείλουν να υπάρχουν.

● Για ποιο λόγο η παρουσία της ελληνικής λογοτεχνίας, εκτός συνόρων, είναι τόσο νωθρή και αποσπασματική;

Γιατί η ποίηση θέλει χαλκέντερους και αφοσιωμένους μεταφραστές που σπανίζουν και η πεζογραφία μας (εν πολλοίς) εξαρτάται ακόμα από την «παθολογία της φυλής».

● Η πολιτική συγκυρία, εντός και εκτός της χώρας, αλλά και η γλώσσα και ο τρόπος της ενημέρωσης αγγίζουν το συγγραφικό εργαστήρι σας;

Επιφανειακά. Τόσο η πολιτική, όσο και η λογοτεχνία είναι, νομίζω, υπερεκτιμημένοι δρόμοι προσέγγισης του φανταστικού. Το φανταστικό, δηλαδή το «έργο», δημιουργείται σε αόρατο εργαστήριο.

● Σας απασχολεί αν, μετά θάνατον, θα σας θυμούνται μέσα από το έργο σας;

Θα με ενδιέφερε να με θυμούνται και πέρα από αυτό. Στην πραγματικότητα όμως δεν με απασχολεί και πολύ γιατί το «έργο» μου δεν είμαι εγώ, «εγώ» είμαι το έργο μου...


Ο Δημήτρης Καλοκύρης (Ρέθυμνο 1948) σπούδασε Φιλολογία στη Θεσσαλονίκη. Εχει κυκλοφορήσει 55 βιβλία: ποίηση, πεζογραφία, μελέτες, βιβλία για παιδιά και μεταφράσεις (Μπόρχες, Λόρκα, Σοφοκλή κ.ά.) Ιδρυσε και διηύθυνε λογοτεχνικά περιοδικά («Tραμ», «Xάρτης», www.hartismag.gr. Σχεδίασε και επιμελήθηκε πολλές μουσειολογικές εκθέσεις, καθώς και περισσότερες από 4.000 λογοτεχνικές και καλλιτεχνικές εκδόσεις. Τιμήθηκε δυο φορές με το Κρατικό Βραβείο Διηγήματος και με το Βραβείο Ουράνη της Ακαδημίας Αθηνών για το σύνολο του έργου του.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
«Βιβλία ποίησης και φιλοσοφίας βρίσκονται μόνιμα πάνω στο γραφείο μου»
Ο Βασίλειος Δρόλιας απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
«Βιβλία ποίησης και φιλοσοφίας βρίσκονται μόνιμα πάνω στο γραφείο μου»
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Βρίσκομαι στον αστερισμό του Γεράσιμου Λυκιαρδόπουλου και του Νίκου Καρούζου
Ο Κώστας Καναβούρης απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
Βρίσκομαι στον αστερισμό του Γεράσιμου Λυκιαρδόπουλου και του Νίκου Καρούζου
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Η λογοτεχνία είναι νυχτόβιο λουλούδι, αναπτύσσεται στη σκιά
Ο Δημήτρης Καρακίτσος απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
Η λογοτεχνία είναι νυχτόβιο λουλούδι, αναπτύσσεται στη σκιά
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Το βιβλίο που φοβάμαι δεν το έχω γράψει ακόμη
Η Ελιάνα Χουρμουζιάδου απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός και εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
Το βιβλίο που φοβάμαι δεν το έχω γράψει ακόμη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας