• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    30°C 26.9°C / 32.3°C
    1 BF
    38%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    26°C 23.0°C / 29.1°C
    0 BF
    70%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.0°C / 27.0°C
    2 BF
    58%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    22°C 21.9°C / 22.0°C
    2 BF
    73%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    1 BF
    64%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    26°C 22.3°C / 27.1°C
    1 BF
    42%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    22°C 22.4°C / 23.3°C
    0 BF
    46%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    26°C 24.6°C / 27.6°C
    2 BF
    64%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    31°C 27.7°C / 33.3°C
    3 BF
    48%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.9°C / 26.9°C
    3 BF
    57%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.8°C / 28.1°C
    2 BF
    65%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.7°C / 29.6°C
    0 BF
    61%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 25.9°C / 26.9°C
    2 BF
    83%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.9°C / 27.5°C
    0 BF
    50%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.8°C / 27.5°C
    2 BF
    32%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.6°C / 28.8°C
    2 BF
    50%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    30°C 28.0°C / 32.5°C
    3 BF
    34%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.3°C / 23.8°C
    1 BF
    72%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    26°C 23.1°C / 27.8°C
    2 BF
    47%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.8°C / 22.8°C
    1 BF
    54%
Φωτ.: Ζυράννα Στόικου
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Θήτευσα επί μια δεκαετία στον Ε.Χ. Γονατά…

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Δέκα ερωτήσεις, περισσότερο αφορμές και σπινθήρες για μια συνομιλία, ανάμεσα σ’ έναν επίμονο αναγνώστη κι ένα πρόσωπο της γραφής. Σήμερα, ο Χρήστος Αστερίου απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.

● Γράφετε συνεχώς το ίδιο βιβλίο ή στο έργο σας εντοπίζετε τομές και ασυνέχειες;

Επιδίωξή μου είναι να ακολουθήσω τεθλασμένη συγγραφική πορεία και να δοκιμάσω διαφορετικούς αφηγηματικούς τρόπους, χωρίς να επαναλαμβάνομαι. Δεν είναι εύκολο: σε κάθε βιβλίο διακρίνω εκ των υστέρων εμμονές, μοτίβα που επανέρχονται, ήρωες που επιστρέφουν μεταμφιεσμένοι.

● Εκτός από τη λογοτεχνία, τι άλλο καθορίζει και φωτίζει το έργο σας;

Ο κινηματογράφος και η μουσική αποτελούν για μένα τις μεγαλύτερες πηγές έμπνευσης.

● Υπάρχει κάποιο βιβλίο που βιαστήκατε να το παραδώσετε στον εκδότη σας και κάποιο άλλο που το απωθείτε, το «φοβάστε» μέχρι σήμερα;

Δεν δημοσιεύω τακτικά. Περισσότερο διστάζω, παρά βιάζομαι. Το βιβλίο που «φοβάμαι» είναι συνήθως το επόμενο, αυτό που υφίσταται μόνο ως ασχημάτιστη ιδέα στο μυαλό μου.

● Τρεις τίτλοι βιβλίων που σας σφράγισαν, στο πέρασμα του χρόνου, εντός κι εκτός κειμένου.

«Ποίηση 1» του Δ.Π. Παπαδίτσα, «Μόμπι Ντικ» του Μέλβιλ και «Οι Σημειώσεις του Μάλτε Λάουριντς Μπρίγκε» του Ρίλκε, το πρώτο «μεγάλο» μυθιστόρημα που διάβασα εκστασιασμένος στο πρωτότυπο.

● Υπάρχουν αρνητικές κριτικές που σας βοήθησαν και θετικές που υπομειδιάσατε;

Υπήρξαν κάποιες και στις δύο κατηγορίες.

● Υπάρχει κάποιος παλαιότερος και κάποιος νεότερος Ελληνας συγγραφέας που σας έλκει η γραφή του;

Θήτευσα επί μία δεκαετία στον Ε.Χ. Γονατά και πάντοτε εκτιμώ τη γραφή του. Ανάμεσα στα πολλά καλά βιβλία των νεότερων, ξεχωρίζω εκείνο του Κώστα Περούλη και αδημονώ να διαβάσω το επόμενό του.

● Σήμερα, υπάρχουν λογοτεχνικές συντροφιές που διαμορφώνουν το πνευματικό κλίμα της εποχής;

Εχω την εντύπωση ότι, τουλάχιστον στην πρωτεύουσα, υπάρχουν μόνο διαδικτυακές παρέες, με περιορισμένη επίδραση. Παρατηρείται μια υποχώρηση των συγγραφικών κοινοτήτων και μια «ινσταγκραμοποίηση» της δημόσιας παρουσίας πολλών συγγραφέων, ο οποίοι συντηρούν το ενδιαφέρον των ακολούθων τους με φωτογραφικά και άλλα ντοκουμέντα.

● Για ποιον λόγο η παρουσία της ελληνικής λογοτεχνίας, εκτός συνόρων, είναι τόσο νωθρή και αποσπασματική;

Η προώθηση οποιασδήποτε εθνικής λογοτεχνίας απαιτεί βούληση, σχεδιασμό, κατάλληλους ανθρώπους, γνώση και χρήματα. Κατά καιρούς διαθέτουμε κάποια από τα παραπάνω, αλλά σχεδόν ποτέ όλα συγχρόνως.

● Η πολιτική συγκυρία, εντός και εκτός της χώρας, αλλά και η γλώσσα και ο τρόπος της ενημέρωσης αγγίζουν το συγγραφικό εργαστήρι σας;

Διαβάζω κάθε είδους κείμενο, πολιτικό, δημοσιογραφικό και άλλο. Ο συγγραφέας πρέπει να ζει, νομίζω, εντός του καιρού του, ακόμα κι αν δεν αποφασίσει να γράψει γι’ αυτόν εν θερμώ.

● Σας απασχολεί αν, μετά θάνατον, θα σας θυμούνται μέσα από το έργο σας;

Μιλώντας για μια θρυλική του περιοδεία στο τελευταίο ντοκιμαντέρ του Μάρτιν Σκορσέζε, ο Ντίλαν λέει σχετικά: «Ηταν απλώς κάτι που συνέβη πριν από πενήντα χρόνια. Στάχτες». Δεν μπορώ, παρά να συμφωνήσω μαζί του.


Ο Χ. Αστερίου γεννήθηκε το 1971, στην Αθήνα. Κείμενά του έχουν συμπεριληφθεί σε διάφορες θεματικές ανθολογίες και έχουν μεταφραστεί στα αγγλικά, στα γερμανικά, στα ιταλικά και στα σερβικά. Τελευταίο του βιβλίο: «Η θεραπεία των αναμνήσεων» (Πόλις, 2019). Το φθινόπωρο αναμένεται να κυκλοφορήσει από τις ίδιες εκδόσεις το αφήγημά του «Μικρές αυτοκρατορίες».

ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Θέλω να είναι στέρεα τα βιβλία μου
Δέκα ερωτήσεις, περισσότερο αφορμές και σπινθήρες για μια συνομιλία ανάμεσα σ’ έναν επίμονο αναγνώστη κι ένα πρόσωπο της γραφής. Σήμερα η πεζογράφος Δήμητρα Κολλιάκου απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που...
Θέλω να είναι στέρεα τα βιβλία μου
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Δεν εκδίδω τίποτα που να μην έχει περάσει από το διυλιστήριο του χρόνου
Δέκα ερωτήσεις, περισσότερο αφορμές και σπινθήρες για μια άτυπη συζήτηση, αλλά και ψηλάφιση ενός προσώπου και μιας γραφής στο πέρασμα του χρόνου· ένα δούναι και λαβείν ανάμεσα σ’ έναν υποθετικό αναγνώστη κι...
Δεν εκδίδω τίποτα που να μην έχει περάσει από το διυλιστήριο του χρόνου
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Ξεφλουδίζοντας το πένθος και τη γραφή
Το βραβευμένο βιβλίο (Εθνικό Βραβείο Λογοτεχνίας ΗΠΑ, 2018) της Σίγκριντ Νιούνεζ προκάλεσε κριτικές και συζητήσεις με τον θάνατο και το μελαγχολικό πένθος να είναι από τα βασικά θέματά του.
Ξεφλουδίζοντας το πένθος και τη γραφή
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Ενας φιλόσοφος στη Μόσχα της επανάστασης
Το Ημερολόγιο Μόσχας είναι μια σημαντική αποτύπωση της Μόσχας των χρόνων μετά την επανάσταση και μια έκδοση που συνεισφέρει ιδιαίτερα στην κατανόηση κάποιων πλευρών του έργου του Μπένγιαμιν και της...
Ενας φιλόσοφος στη Μόσχα της επανάστασης
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Αυτοπροσωπογραφία σε δεύτερο πρόσωπο
Ο Εντουάρ Λεβέ, με ακαδημαϊκές σπουδές στα οικονομικά και αυτοδίδακτος στη φωτογραφία και τη ζωγραφική, αυτοκτόνησε στο Παρίσι στις 17 Οκτωβρίου του 2007, σε ηλικία σαράντα δύο ετών.
Αυτοπροσωπογραφία σε δεύτερο πρόσωπο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας