• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 26.2°C / 29.6°C
    1 BF
    45%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    27°C 24.7°C / 28.5°C
    0 BF
    54%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 25.0°C / 29.3°C
    3 BF
    64%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.9°C / 28.1°C
    2 BF
    36%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.9°C / 26.9°C
    2 BF
    50%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    29°C 24.6°C / 29.8°C
    2 BF
    47%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    26°C 26.2°C / 26.7°C
    2 BF
    24%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    27°C 24.6°C / 26.6°C
    1 BF
    42%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 25.5°C / 28.2°C
    4 BF
    58%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 23.9°C / 26.9°C
    2 BF
    47%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    26°C 26.1°C / 27.4°C
    2 BF
    47%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 24.6°C / 26.7°C
    2 BF
    61%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.9°C / 27.9°C
    3 BF
    65%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 26.5°C / 27.9°C
    2 BF
    42%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    27°C 26.5°C / 27.3°C
    2 BF
    33%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 27.8°C / 28.2°C
    1 BF
    50%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    28°C 26.4°C / 29.8°C
    2 BF
    30%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.8°C / 25.3°C
    0 BF
    75%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    26°C 25.1°C / 28.6°C
    2 BF
    78%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    28°C 27.9°C / 27.9°C
    3 BF
    26%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Εκ φύσεως προτιμώ τους χαμηλούς τόνους…

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Δέκα ερωτήσεις, περισσότερο αφορμές και σπινθήρες για μια συνομιλία, ανάμεσα σ’ έναν επίμονο αναγνώστη κι ένα πρόσωπο της γραφής. Σήμερα ο Γιώργος Παναγιωτίδης απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές

Γράφετε συνεχώς το ίδιο βιβλίο ή στο έργο σας εντοπίζετε τομές και ασυνέχειες;

Υπό το πρίσμα της διακειμενικότητας, συστατικά των βιβλίων μου διαχέονται, μετατοπίζονται, μεταμορφώνονται σε κάθε επόμενο βιβλίο, βασικά ζητήματα που με απασχολούν και χαρακτήρες-φορείς νοημάτων επανέρχονται με κάποιον τρόπο αλλά, πέρα από τούτο τον διάλογο, κάθε βιβλίο μου είναι ένα απολύτως νέο κεφάλαιο του συγγραφικού έργου μου. Γιατί θεωρώ κάθε βιβλίο μου, πεζό ή και ποιητικό, ότι δεν είναι παρά κάποιο κεφάλαιο του ενός και μοναδικού βιβλίου που μου μέλλεται να γράψω στη ζωή μου.

Εκτός από τη λογοτεχνία, τι άλλο καθορίζει και φωτίζει το έργο σας;

Η λογοτεχνία είναι μια σκυτάλη που παίρνουμε από τους προηγούμενους και παραδίδουμε στους επόμενους καθώς γράφουμε όλοι μαζί το συλλογικό βιβλίο της ανθρωπότητας, το οποίο σαφώς και δεν εμπεριέχει μόνο λογοτεχνία. Υποστασιακά ερωτήματα, η Κοσμολογία, η Φυσική και η Φιλοσοφία είναι κεφάλαια στα οποία προστρέχω. Προτάσσω την ενσυναίσθηση, τους ανθρώπους, τα ζώα, τη φύση που είναι και φορείς έμπνευσης.

Υπάρχει κάποιο βιβλίο που βιαστήκατε να το παραδώσετε στον εκδότη σας και κάποιο άλλο που το απωθείτε, το «φοβάστε» μέχρι σήμερα;

Συνήθως χρειάζομαι τουλάχιστον τέσσερα χρόνια για να ολοκληρώσω ένα βιβλίο πριν το παραδώσω στον εκδότη μου. Από αυτόν τον χρόνο, η συγγραφή του μπορεί να διαρκεί μερικούς μήνες αλλά η επιμέλειά του το κρατάει στον υπολογιστή μου χρόνια. Βιβλίο που το «φοβάμαι» και το απωθώ ίσως είναι μια ευκολοδιάβαστη ιστορία, σύμφωνα με τους όρους της αγοράς, η οποία όμως δεν θα πρόδιδε το ύφος, τη γλώσσα και το περιεχόμενο που υπηρετώ. Αυτό είναι ένα ιδιαίτερα δύσκολο εγχείρημα.

Τρεις τίτλοι βιβλίων που σας σφράγισαν, στο πέρασμα του χρόνου, εντός κι εκτός κειμένου.

«Η γυναίκα της Ζάκυθος» του Σολωμού (αν θεωρήσουμε το κείμενο βιβλίο), η «Δίκη» του Φραντς Κάφκα, ο «Νευρομάντης» του Ουίλιαμ Γκίμπσον. «Σφράγισαν» υπερβολή, αλλά επανέρχονται συχνά, αυτό ναι.

Υπάρχουν αρνητικές κριτικές που σας βοήθησαν και θετικές που υπομειδιάσατε;

Η κριτική με μεταχειρίστηκε καλά. Ισως κάποια στοιχεία ποιητικότητας στα πεζά μου είναι συστατικό των μυθιστορημάτων μου που θεωρήθηκε αρνητικό από κάποιους κριτικούς και σίγουρα με έβαλε σε σκέψεις, όσον αφορά την αναγνωστική πρόσληψη. Υπομειδιώ βεβαίως με τους διθυράμβους, αφού εκ φύσεως προτιμώ τους χαμηλούς τόνους και αποφεύγω τις υπερβολές.

Υπάρχει κάποιος παλαιότερος και κάποιος νεότερος Ελληνας συγγραφέας που σας έλκει η γραφή τους;

Ο Κωνσταντίνος Θεοτόκης, ο Παύλος Μάτεσις, η Ζυράννα Ζατέλη.

● Σήμερα, υπάρχουν λογοτεχνικές συντροφιές που διαμορφώνουν το πνευματικό κλίμα της εποχής;

Σήμερα υπάρχει πληθώρα επιλογών, μέσων και δυνατοτήτων για κάθε έναν και μία που επιθυμεί να εμφανιστεί στο λογοτεχνικό προσκήνιο με κάποιο βιβλίο. Είναι ιδιαίτερα μεγάλος ο αριθμός αυτών που εκδίδουν τελικά και αυτό υπερβαίνει κάθε έννοια συντροφιάς. Θεωρώ ότι ούτε καν αυτοί που βρίσκονται κάτω από την ίδια εκδοτική στέγη δεν συναπαρτίζουν λογοτεχνική συντροφιά.

Για ποιο λόγο η παρουσία της ελληνικής λογοτεχνίας, εκτός συνόρων, είναι τόσο νωθρή και αποσπασματική;

Απουσία οργανωμένου σώματος μεταφραστών, πρακτορείων (ατζέντηδων και μάνατζερ) σε συνεργασία έστω με τους εκδότες και με την αρωγή του υπουργείου Πολιτισμού, της Ακαδημίας Αθηνών, της Εταιρείας Συγγραφέων κ.λπ. Κάποιος φορέας θα έπρεπε να τα συναρμολογήσει όλα αυτά, βεβαίως χωρίς αποκλεισμούς και συντεχνιακές παρεΐστικες νοοτροπίες.

Η πολιτική συγκυρία, εντός και εκτός της χώρας, αλλά και η γλώσσα και ο τρόπος της ενημέρωσης αγγίζουν το συγγραφικό εργαστήρι σας;

Θα αποδεικνυόμουν ανώριμος αν έλεγα όχι. Ακόμη και ασκητής αν ήμουν, δεν θα έπαυα, ηθελημένα και αθέλητα, να είμαι πολίτης του κόσμου.

Σας απασχολεί αν, μετά θάνατον, θα σας θυμούνται μέσα από το έργο σας;

Με απασχολεί αν εγώ θα θυμάμαι κάτι μετά θάνατον. Γιατί αν δεν θυμάμαι εγώ, για εμένα τον ίδιο δεν θα είχε κανένα νόημα, ακόμη και αν με θυμούνται μέσα από το έργο μου έπειτα από χίλια χρόνια. Αν οι συγγραφείς του παρελθόντος που αγάπησα νιώθουν κάποια ευχαρίστηση γι’ αυτό, εφόσον υπάρχουν σε κάποιο επέκεινα, τότε ελπίζω να τη νιώσω κι εγώ.


Ο Γιώργος Παναγιωτίδης, ποιητής, πεζογράφος, είναι διδάκτορας της Δημιουργικής Γραφής του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας. Διδάσκει στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας και στο ΕΑΠ. Εργάζεται ως μέντορας συγγραφέων. Το μυθιστόρημά του «Ερώτων και Αοράτων», «Γαβριηλίδης», πήρε το Βραβείο Μυθιστορήματος «Διαβάζω» το 2008. Το μυθιστόρημά του «Ισος Ιησούς», «Βακχικόν», είναι το πρώτο στην Ελλάδα που αποτελεί μέρος διδακτορικής διατριβής.

ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Φοβάμαι τον ποταμό της λήθης
Μια συνομιλία ανάμεσα σε έναν επίμονο αναγνώστη κι ένα πρόσωπο της γραφής. Σήμερα ο Γιώργος Παπαδάκης απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας,...
Φοβάμαι τον ποταμό της λήθης
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Πρόθεσή μου είναι η κοινωνική ευαισθητοποίηση
Η Χαριτίνη Μαλισσόβα απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
Πρόθεσή μου είναι η κοινωνική ευαισθητοποίηση
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Η εποχή μας δεν ευνοεί την ύπαρξη λογοτεχνικών συντροφιών
Ο Γιώργος Μητάς απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
Η εποχή μας δεν ευνοεί την ύπαρξη λογοτεχνικών συντροφιών
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Από τους τεθνεώτες επανέρχομαι στον Φραγκιά και στον Τσίρκα
Η Μαρία Ξυλούρη απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές
Από τους τεθνεώτες επανέρχομαι στον Φραγκιά και στον Τσίρκα
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Αυτή η τεθλασμένη γραμμή πέρα από την οποία θολώνουν τα όρια…
Ο Μίνως Ευσταθιάδης απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
Αυτή η τεθλασμένη γραμμή πέρα από την οποία θολώνουν τα όρια…
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Τα βιβλία μου γράφονται σχεδόν ερήμην μου
Ο Βαγγέλης Ραπτόπουλος απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
Τα βιβλία μου γράφονται σχεδόν ερήμην μου

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας