• Αθήνα
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 12.3°C / 15.7°C
    3 BF
    57%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 8.6°C / 12.5°C
    0 BF
    64%
  • Πάτρα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    15°C 14.0°C / 17.3°C
    6 BF
    78%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 7.9°C / 8.6°C
    0 BF
    71%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 10.7°C
    3 BF
    66%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    9°C 7.7°C / 11.9°C
    2 BF
    72%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C 3.4°C / 5.6°C
    1 BF
    81%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 11.8°C / 15.6°C
    3 BF
    70%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 16.1°C / 18.1°C
    3 BF
    67%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    15°C 11.9°C / 14.9°C
    3 BF
    58%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 15.8°C / 18.5°C
    5 BF
    63%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 12.3°C / 12.3°C
    5 BF
    58%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    5 BF
    81%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    8°C 7.9°C / 11.5°C
    0 BF
    81%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.5°C / 11.7°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 17.8°C / 19.8°C
    2 BF
    63%
  • Χαλκίδα
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 12.5°C / 15.9°C
    4 BF
    60%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 8.3°C / 11.0°C
    3 BF
    68%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    11°C 8.2°C / 12.6°C
    2 BF
    64%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    4°C 3.8°C / 3.8°C
    2 BF
    82%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η κριτική είναι σαν την εκδίκηση

  • A-
  • A+

Δέκα ερωτήσεις, περισσότερο αφορμές και σπινθήρες για μια συνομιλία, ανάμεσα σ’ έναν επίμονο αναγνώστη κι ένα πρόσωπο της γραφής. Σήμερα η Ευτυχία Γιαννάκη απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.

● Γράφετε συνεχώς το ίδιο βιβλίο ή στο έργο σας εντοπίζετε τομές και ασυνέχειες;

Θα έλεγα ότι επιχειρώ να συνθέσω ένα μεγάλο παζλ. Με τις τριλογίες μου μπορεί να φανταστεί κανείς έναν κύβο του Ρούμπικ. Μόλις συνθέσει την κόκκινη πλευρά, φτιάχνει την κίτρινη και ακολουθεί η επόμενη. Μόλις στρέψει την επόμενη, βλέπει με διαφορετικό τρόπο ό,τι προηγήθηκε. Ο κύβος είναι ένας, όμως κάθε ψηφίδα είναι μοναδική και η θέση της καθρέφτης της στιγμής, μέχρι να συμπληρωθούν όλες οι πλευρές.

● Εκτός από τη λογοτεχνία, τι άλλο καθορίζει και φωτίζει το έργο σας;

Οι άνθρωποι που συνθέτουν τον κόσμο γύρω μου. Το φως που πέφτει στη μυστική ζωή τους είναι το κύριο ενδιαφέρον μου. Χρειάζεται ο μεγεθυντικός φακός που εστιάζει στις ουσιώδεις λεπτομέρειες και ξετρυπώνει τα κρυμμένα μοτίβα με τρυφερότητα και την έξαψη που αυτά γεννούν. Κλασική μουσική, μαθηματικά, παιχνίδι και συναίσθημα συνοδεύουν την έξαψη.

● Υπάρχει κάποιο βιβλίο που βιαστήκατε να το παραδώσετε στον εκδότη σας και κάποιο άλλο που το απωθείτε, το «φοβάστε» μέχρι σήμερα;

Γενικά δεν βιάζομαι. Δεκαπέντε χρόνια σιωπής από το πρώτο μέχρι το επόμενο βιβλίο μου ήταν μια εκπαίδευση ενάντια σε αυτόν τον φόβο, αλλά ο φόβος, όπως και το τραύμα, έχουν τρόπους να φωλιάζουν διαρκώς σε κατώτερα στρώματα.

● Tρεις τίτλοι βιβλίων που σας σφράγισαν, στο πέρασμα του χρόνου, εντός κι εκτός κειμένου.

«Η αυτοβιογραφία» του Τόμας Μπέρνχαρντ, «Τα ημερολόγια» του Φραντς Κάφκα και «Η πιανίστρια» της Ελφρίντε Γέλινεκ.

● Υπάρχουν αρνητικές κριτικές που σας βοήθησαν και θετικές που υπομειδιάσατε;

Η κριτική είναι σαν την εκδίκηση. Κάποτε παίρνεις αυτή που αξίζεις και κάποτε αυτή που δεν αξίζεις. Μέσα από τα κρύα μάτια των άλλων κατανοείς καλύτερα την ανθρώπινη κατάσταση και τον εαυτό σου. Μπορεί να γελάς και να κλαις ταυτόχρονα με αυτό που σε περιβάλλει και με αυτό που εσωκλείεις.

● Υπάρχει κάποιος παλαιότερος και κάποιος νεότερος Ελληνας συγγραφέας που σας έλκει η γραφή του;

Βουτυράς, Βιζυηνός, Ροΐδης, Σκαρίμπας, Καραπάνου με συγκινούν διαχρονικά και από νεότερους ο Σκαμπαρδώνης.

● Σήμερα, υπάρχουν λογοτεχνικές συντροφιές που διαμορφώνουν το πνευματικό κλίμα της εποχής;

Επειδή κινούμαι μοναχικά μου αρέσει να πιστεύω ότι μπορεί να υπάρχουν συντροφιές που διαμορφώνουν κλίμα μεταξύ τους, ίσως και κάποια τάση που θα διαφανεί στο μέλλον αν κατάφερε να βγει έξω από τον κύκλο τους. Εχει κάτι ρομαντικό αυτό. Κυρίως όμως με ενδιαφέρουν τα άτομα αυτόνομα και η όποια σχέση μαζί τους και με το έργο τους.

● Για ποιο λόγο η παρουσία της ελληνικής λογοτεχνίας, εκτός συνόρων, είναι τόσο νωθρή και αποσπασματική;

Γιατί νωθρή και αποσπασματική είναι η διαχείρισή της από το σύνολο των εμπλεκομένων στη διαδικασία που απαιτείται για την εξαγωγή του πολιτισμικού προϊόντος στις μέρες μας. Θα έλεγα επίσης ότι δεν υπάρχει ένα τεκμηριωμένο φιλτράρισμα του τι μπορεί να ενδιαφέρει το αναγνωστικό κοινό εκτός των τειχών.

● Η πολιτική συγκυρία, εντός και εκτός της χώρας, αλλά και η γλώσσα και ο τρόπος της ενημέρωσης αγγίζουν το συγγραφικό εργαστήρι σας;

Με ενδιαφέρει το κοινωνικό ψυχογράφημα, τα μοτίβα του, οι μετατοπίσεις, οι θρίαμβοι και οι διαψεύσεις του. Το μεγάλο σώμα που αλέθει όλα τα μικρότερα και ο τρόπος που οι λέξεις ταξιδεύουν στον χρόνο.

● Σας απασχολεί αν, μετά θάνατον, θα σας θυμούνται μέσα από το έργο σας;

Με τον θάνατο ανοίγει η διαθήκη. Σκοπός είναι να έχεις προφτάσει να απολαύσεις κάτι από την περιουσία πριν να πέσουν πάνω της οι κληρονόμοι.


Η Ευτ. Γιαννάκη γεννήθηκε και ζει στην Αθήνα. Γράφει αστυνομικά μυθιστορήματα και παιδικό μυστήριο. Από τις εκδόσεις Ικαρος κυκλοφορούν η «Τριλογία της Αθήνας», με πρωταγωνιστή τον αστυνόμο Χάρη Κόκκινο, και το πρώτο μέρος της «Τριλογίας του βυθού» με τον τίτλο «Η νόσος του μικρού θεού». Το νέο της βιβλίο «Στη φωλιά του ιππόκαμπου» κυκλοφόρησε στις 28 Ιουνίου από τις εκδόσεις Ικαρος.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Η λογοτεχνία είναι νυχτόβιο λουλούδι, αναπτύσσεται στη σκιά
Ο Δημήτρης Καρακίτσος απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
Η λογοτεχνία είναι νυχτόβιο λουλούδι, αναπτύσσεται στη σκιά
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Το πρόσωπό μου είναι ένας προσωρινός σχηματισμός
Δέκα ερωτήσεις, ανάμεσα σ’ έναν επίμονο αναγνώστη κι ένα πρόσωπο της γραφής. Σήμερα ο Πέτρος Γκολίτσης απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
Το πρόσωπό μου είναι ένας προσωρινός σχηματισμός

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας