• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 18.2°C / 22.4°C
    2 BF
    64%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 14.8°C / 17.7°C
    1 BF
    54%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    21°C 20.0°C / 22.6°C
    4 BF
    72%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 17.0°C
    1 BF
    94%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 12.9°C / 14.6°C
    4 BF
    67%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 15.0°C / 17.7°C
    0 BF
    62%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.4°C / 14.1°C
    3 BF
    50%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    20°C 18.6°C / 20.7°C
    1 BF
    73%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.2°C / 23.2°C
    3 BF
    77%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    21°C 16.9°C / 20.9°C
    3 BF
    68%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    21°C 20.5°C / 22.9°C
    5 BF
    76%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 14.6°C / 15.7°C
    4 BF
    88%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    22°C 20.9°C / 21.9°C
    0 BF
    78%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 17.9°C / 18.5°C
    3 BF
    55%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 17.3°C / 20.0°C
    2 BF
    100%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    25°C 23.8°C / 24.8°C
    3 BF
    50%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    19°C 17.5°C / 22.6°C
    3 BF
    67%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 12.7°C / 13.3°C
    2 BF
    76%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 15.7°C / 18.2°C
    3 BF
    58%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.8°C / 11.8°C
    2 BF
    58%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η μουσική αδιάλειπτα με ακολουθεί

  • A-
  • A+

Δέκα ερωτήσεις, περισσότερο αφορμές και σπινθήρες για μια συνομιλία, ανάμεσα σ’ έναν επίμονο αναγνώστη κι ένα πρόσωπο της γραφής. Σήμερα η Ειρήνη Κίτσιου απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.

● Γράφετε συνεχώς το ίδιο βιβλίο ή στο έργο σας εντοπίζετε τομές και ασυνέχειες;

Τα βιβλία μου θεωρώ πως είναι το κάθε ένα ξεχωριστό, διαφορετικά δηλαδή. Εντοπίζω τομές, όχι όμως και ασυνέχεια. Τα λογαριάζω ως ένα έργο σε εξέλιξη. Το κουβάρι της ζωής ενός συγγραφέα ξετυλίγεται αργά αργά κι αν είναι αληθινός ξετυλίγεται συντροφιά με την τέχνη του.

● Εκτός από τη λογοτεχνία, τι άλλο καθορίζει και φωτίζει το έργο σας;

Το γράψιμό μου ωθείται και φωτίζεται γενικώς από την τέχνη, αλλά και από το αμείωτο ενδιαφέρον μου για όλα όσα με περιβάλλουν. Αναφέρω ειδικά τη μουσική, που αδιάλειπτα με ακολουθεί, όπως και τους μοναχικούς μου περιπάτους γύρω από την Ακρόπολη, όπου αν είναι τυχερή η μέρα επεξεργάζομαι καινούργια τεχνάσματα πάνω στα κείμενά μου από μνήμης ή απολαμβάνω παλαιότερα που τα θεωρώ ενδεχομένως ακόμα πετυχημένα, πως αντέχουν τρόπον τινά στον χρόνο.

● Υπάρχει κάποιο βιβλίο που βιαστήκατε να το παραδώσετε στον εκδότη σας και κάποιο άλλο που το απωθείτε, το «φοβάστε» μέχρι σήμερα;

Οχι, γιατί να βιαστώ; Ο,τι γράφω περνά από εξονυχιστικό έλεγχο. Οταν το βιβλίο έχει γραφτεί δεν φοβάμαι καθόλου―τότε αρχίζει να φοβάται ο αναγνώστης! Είναι ένας γνώμονας κι αυτός ο φόβος, για την τέχνη. Για το αν αξίζει κάτι που περίμενες η όχι―όσο κλωθογυρίζει όμως στο μυαλό μου άσχηματιστο ακόμα, διστάζω να μπω στον χορό. Κι αυτό συνήθως κρατάει πολύ. Επιδίδομαι ασταμάτητα σε έρευνες. Οχι τούτο, όχι εκείνο. Ετσι πάει η δουλειά αυτή, ώσπου να ’ρθει κάποιος να σε πάρει από το αυτί στο τέλος και να σε λυτρώσει. Γίνονται και τέτοια θαύματα. Εχω τέτοια παραδείγματα προσωπικά δικά μου.

● Τρεις τίτλοι βιβλίων που σας σφράγισαν, στο πέρασμα του χρόνου, εντός κι εκτός κειμένου.

Ο «Δον Κιχώτης» του Θερβάντες. Κάθε φορά με εκπλήσσει. Δεν παύω ποτέ να τον μελετώ. Ειδικά τη συμπεριφορά του Σάντσο, με έναν τρόπο με τρελαίνει αυτό το άτομο. Είναι ένα θαύμα της λογοτεχνίας, που πολλοί ενήλικοι αναγνώστες δεν το έχουν εντοπίσει ακόμα. Το «Αναζητώντας τον χαμένο χρόνο» του Μαρσέλ Προυστ. Τα βιβλία αυτών των ανθρώπων είναι όλες οι λογοτεχνικές συντροφιές μαζί, όλα τα μουσεία, όλες οι μουσικές, όλες οι αρχαιότητες και άνθρωποι, άνθρωποι, άνθρωποι. Να πούμε βέβαια και κάτι για τη «Χαρούμενη Επιστήμη» του Νίτσε. Θεωρώ αυτό το βιβλίο ως την καλύτερη εισαγωγή στο εν γένει έργο του Γερμανού φιλοσόφου. Νομίζω πως μ’ αυτό παραμάσχαλα έφθασα, γνώρισα και κατανόησα καλύτερα τον κόσμο αλλά και όψεις της γραφής και της λογοτεχνίας.

● Υπάρχουν αρνητικές κριτικές που σας βοήθησαν και θετικές που υπομειδιάσατε;

Οταν υπομειδιώ σε θετικές κριτικές τις θεωρώ αυτόματα αρνητικές και δεν με βοηθούν βέβαια καθόλου. Νομίζω πως αντί να περιμένουμε επιβραβεύσεις ή επιπλήξεις, μόνοι πρέπει να προσπαθούμε να εντοπίσουμε το δικό μας μοναχικό, αν είναι δυνατόν, μονοπάτι κι επάνω εκεί να βολοδέρνουμε ασταμάτητα.

● Υπάρχει κάποιος παλαιότερος και κάποιος νεότερος Ελληνας συγγραφέας που σας έλκει η γραφή του;

Ο Ροΐδης. Ποτέ δεν έχει μειωθεί ο θαυμασμός μου γι’ αυτόν. Τώρα διαβάζω του Καρακίτσου τον «Δον Υπαστυνόμο» και πολύ το κάνω γούστο αυτό το βιβλίο. Μου αρέσει. Εξυπνος και χαρούμενος υπερρεαλιστικός πλουραλισμός.

● Σήμερα, υπάρχουν λογοτεχνικές συντροφιές που διαμορφώνουν το πνευματικό κλίμα της εποχής;

Φαντάζομαι πως θα υπάρχουν λογοτεχνικές συντροφιές, τουλάχιστον κάποιος απόηχός τους, από παλαιότερες εποχές. Λόγω της κατάστασης, εξαιτίας της πανδημίας, είναι όλα δύσκολα τώρα. Ετσι κι αλλιώς, όμως είμαι εκτός νυμφώνος και τώρα και πάντοτε, οπότε δεν έχει πάρει και το αυτί μου κάτι σχετικά. Ειδικά για κάποιο είδος πνευματικού κλίματος, τίποτα απολύτως.

● Για ποιο λόγο η παρουσία της ελληνικής λογοτεχνίας, εκτός συνόρων, είναι τόσο νωθρή και αποσπασματική;

Ισως να μην έχει η νεότερη λογοτεχνία μας τέτοια δύναμη ώστε να μπορεί να υπερκεράσει τις όποιες δυσκολίες. Ωστόσο, επειδή δεν ορίζω τίποτα και επιπλέον επειδή το θέμα έχει πολλές παραμέτρους, μπορώ να μιλήσω μόνο ως αναγνώστης. Διαβάζω τους παλιότερους λογοτέχνες περισσότερο πάρα τους σύγχρονους, διότι οι δεύτεροι έχω την αίσθηση ότι σπάνια ανταποκρίνονται στις προσδοκίες μου. Αν ξενιτευτούν ορισμένα από αυτά τα κείμενα σε τι θα ωφεληθεί η λογοτεχνία; Είναι κι αυτό ένα ερώτημα.

● Η πολιτική συγκυρία, εντός και εκτός της χώρας, αλλά και η γλώσσα και ο τρόπος της ενημέρωσης αγγίζουν το συγγραφικό εργαστήρι σας;

Η πολιτική συγκυρία έμμεσα, έπειτα από αλλεπάλληλες πυροδοτήσεις διαφόρων καταστάσεων, ίσως να με είχε επηρεάσει, είναι πολύ πιθανό, στο ξεκίνημά μου. Είναι φυσικό. Πλέον προσπαθώ να την προσπεράσω. Οσο για τη γλώσσα, φροντίζω επιμελώς και ενσυνείδητα να φροντίζω μόνο τη δική μου. Δουλειά της λογοτεχνίας, είναι, κατά κύριο λόγο, αυτή.

● Σας απασχολεί αν, μετά θάνατον, θα σας θυμούνται μέσα από το έργο σας;

Τώρα που με ρωτάτε, η ιδέα αυτή μου φαίνεται δελεαστική, δεν μου δίνεται όμως η ευκαιρία συχνά να σκέφτομαι κατ’ αυτόν τον τρόπο. Μήπως κιόλας είναι μάταιο;


Η Ε. Κίτσιου γεννήθηκε στην Κόνιτσα το 1956. Σπούδασε Πολιτικές Επιστήμες και ζει στην Αθήνα. Εχει γράψει τα βιβλία: «Πλάι στο ποτάμι» (Ζαχαράκης, 2007), «Εκπαιδευτής γρύλων» (Ζαχαράκης, 2008) και «Το φίδι του Πλίνιου» (Αντίποδες, 2021).

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Η λογοτεχνία είναι νυχτόβιο λουλούδι, αναπτύσσεται στη σκιά
Ο Δημήτρης Καρακίτσος απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
Η λογοτεχνία είναι νυχτόβιο λουλούδι, αναπτύσσεται στη σκιά
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Ξεφλουδίζοντας το πένθος και τη γραφή
Το βραβευμένο βιβλίο (Εθνικό Βραβείο Λογοτεχνίας ΗΠΑ, 2018) της Σίγκριντ Νιούνεζ προκάλεσε κριτικές και συζητήσεις με τον θάνατο και το μελαγχολικό πένθος να είναι από τα βασικά θέματά του.
Ξεφλουδίζοντας το πένθος και τη γραφή

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας