• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 21.7°C / 25.0°C
    1 BF
    73%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 20.6°C / 23.3°C
    1 BF
    83%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    20°C 16.7°C / 21.7°C
    2 BF
    88%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 15.0°C / 17.0°C
    1 BF
    94%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 19.4°C / 19.4°C
    0 BF
    79%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.0°C / 21.7°C
    1 BF
    78%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    18°C 18.0°C / 18.0°C
    2 BF
    77%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    21°C 21.0°C / 22.0°C
    1 BF
    88%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.1°C / 22.8°C
    1 BF
    68%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 23.0°C / 23.0°C
    3 BF
    60%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    23°C 23.0°C / 23.0°C
    2 BF
    60%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 21.1°C / 21.1°C
    0 BF
    62%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.9°C / 21.9°C
    2 BF
    81%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.7°C / 21.7°C
    1 BF
    84%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.2°C / 23.9°C
    2 BF
    77%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.0°C / 23.9°C
    3 BF
    83%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 17.2°C / 22.8°C
    0 BF
    76%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    20°C 18.3°C / 21.7°C
    1 BF
    80%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.7°C / 21.7°C
    1 BF
    100%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 18.0°C / 18.0°C
    2 BF
    77%
Η λογοτεχνία είναι νυχτόβιο λουλούδι, αναπτύσσεται στη σκιά
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η λογοτεχνία είναι νυχτόβιο λουλούδι, αναπτύσσεται στη σκιά

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Εννέα ερωτήσεις, περισσότερο αφορμές και σπινθήρες για μια συνομιλία, ανάμεσα σ’ έναν επίμονο αναγνώστη κι ένα πρόσωπο της γραφής. Σήμερα ο Δημήτρης Καρακίτσος απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.

● Γράφετε συνεχώς το ίδιο βιβλίο ή στο έργο σας εντοπίζετε τομές και ασυνέχειες;

Οτι τα βιβλία ενός συγγραφέα συγκροτούν την αυτοβιογραφία του, είναι μια ιδέα κοινή στους συγγραφείς – και έτσι είναι. Οσο κι αν διαφέρουν τα έργα μου μεταξύ τους, τι άλλο από μαρτυρίες για διάφορες στιγμές της ζωής μου αποτελούν;

● Εκτός από τη λογοτεχνία, τι άλλο καθορίζει και φωτίζει το έργο σας;

Η αισθητική απόλαυση να ανακατεύεις ιδέες, εμπειρία και λέξεις μέσα στο καθαρό σχήμα μιας πρότασης.

Υπάρχει κάποιο βιβλίο που βιαστήκατε να το παραδώσετε στον εκδότη σας και κάποιο άλλο που το απωθείτε, το «φοβάστε» μέχρι σήμερα;

Ούτε το ένα ούτε το άλλο. Εχω κείμενα στοιβαγμένα στα ράφια μου, αλλά αυτό έχει να κάνει με τους χρόνους που λειτουργούν τα πράγματα στον χώρο των εκδόσεων.

Τρεις τίτλοι βιβλίων που σας σφράγισαν, στο πέρασμα του χρόνου, εντός κι εκτός κειμένου.

Ενα βιβλίο στο οποίο επιστρέφω: το Σατυρικόν του Πετρώνιου. Και όχι μόνο για τις αστείες περιπέτειες του Ασκύλτου και του Εγκόλπιου, αλλά για τις σελίδες του (πρέπει να είναι πάνω από χίλιες) που χάθηκαν για πάντα. Δεν ξέρω γιατί, μου αρέσει να διαβάζω έργα που μας παραδόθηκαν σε αποσπάσματα. Συν ότι τα αρχαία κείμενα έχουν κάτι το καθαρό.

Υπάρχουν αρνητικές κριτικές που σας βοήθησαν και θετικές που υπομειδιάσατε;

Με ενοχλούν, μιλώ γενικά, τα κριτικά σημειώματα στα οποία η προσωπικότητα του κριτικού μπαίνει πάνω από όλα. Φαντάζομαι έναν ηθοποιό που ξέχασε τα λόγια του, ωστόσο βγαίνει στη σκηνή αδιαφορώντας για το έργο, τους θεατές, τους συντελεστές.

Υπάρχει κάποιος παλαιότερος και κάποιος νεότερος Ελληνας συγγραφέας που σας έλκει η γραφή τους;

Ο Κωστής Παπαγιώργης για τη γλώσσα του και την ταχύτητα των στοχασμών του, από τους παλαιότερους. Ο Θανάσης Σταμούλης, από τη γενιά μου, για την κοφτερή ποιητικότητα του μυθιστορήματός του «Η σκιά στο δέντρο».

Σήμερα, υπάρχουν λογοτεχνικές συντροφιές που διαμορφώνουν το πνευματικό κλίμα της εποχής;

Οχι. Η λογοτεχνία είναι νυχτόβιο λουλούδι, ή εν πάση περιπτώσει αναπτύσσεται στη σκιά.

Για ποιο λόγο η παρουσία της ελληνικής λογοτεχνίας εκτός συνόρων είναι τόσο νωθρή και αποσπασματική;

Για να βγει προς τα έξω η λογοτεχνία μας πρέπει να εκπέμψει αυτοπεποίθηση. Υπάρχει ωστόσο ένα ανυπέρβλητο εμπόδιο εδώ: ότι οικονομικά και πολιτικά ανήκουμε στην περιφέρεια της Δύσης. Να το πω με παράδειγμα: δεν φταίει ο Καχτίτσης που είναι άγνωστος στο εξωτερικό.

Η πολιτική συγκυρία, εντός και εκτός της χώρας, αλλά και η γλώσσα και ο τρόπος της ενημέρωσης αγγίζουν το συγγραφικό εργαστήρι σας;

Θεωρώ πολιτικά τα βιβλία μου, αλλά ο τρόπος να βάζω στις σελίδες στοιχεία της επικαιρότητας δεν είναι αυτός ενός ρεαλιστή συγγραφέα. Κι εδώ αρχίζουν οι παρερμηνείες.


Ο Δ. Καρακίτσος γεννήθηκε στον Βόλο το 1979. Εχει εκδώσει τα βιβλία Οι γάτες του ποιητή Δ.Ι. Αντωνίου (Το Ροδακιό, 2012), Βένουσμπεργκ (Αντίποδες, 2015), Παλαιστές (Ποταμός, 2016), Ιστορίες του Βαρθολομαίου Ολίβιε (Ποταμός, 2017), Ζαχαρίας Σκριπ (Ποταμός, 2019), Ιστορίες της Μάντσας (Θράκα, 2020) και Ο δον υπαστυνόμος (Αντίποδες, 2020).

ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Η εποχή μας δεν ευνοεί την ύπαρξη λογοτεχνικών συντροφιών
Ο Γιώργος Μητάς απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
Η εποχή μας δεν ευνοεί την ύπαρξη λογοτεχνικών συντροφιών
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Λογοτεχνία μπορούν να γίνουν μόνο τα χωνεμένα βιώματα
Ο Ακης Παπαντώνης απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
Λογοτεχνία μπορούν να γίνουν μόνο τα χωνεμένα βιώματα
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Ακόμα και ένα ιστορικό μυθιστόρημα καθρεφτίζει το σήμερα
Η Αργυρώ Μαντόγλου απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
Ακόμα και ένα ιστορικό μυθιστόρημα καθρεφτίζει το σήμερα
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Το πρόσωπό μου είναι ένας προσωρινός σχηματισμός
Δέκα ερωτήσεις, ανάμεσα σ’ έναν επίμονο αναγνώστη κι ένα πρόσωπο της γραφής. Σήμερα ο Πέτρος Γκολίτσης απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
Το πρόσωπό μου είναι ένας προσωρινός σχηματισμός
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Nα συνδέομαι διαρκώς με το μεγάλο μυστήριο του κόσμου
Η Αννα Γρίβα απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
Nα συνδέομαι διαρκώς με το μεγάλο μυστήριο του κόσμου

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας