• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.0°C / 23.9°C
    1 BF
    60%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.7°C / 24.4°C
    1 BF
    68%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    20°C 20.0°C / 20.0°C
    1 BF
    64%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 13.3°C / 16.0°C
    1 BF
    88%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 20.0°C / 20.0°C
    0 BF
    73%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    23°C 22.2°C / 23.3°C
    1 BF
    64%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 19.0°C / 19.0°C
    1 BF
    55%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    20°C 20.0°C / 20.0°C
    1 BF
    64%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    22°C 20.0°C / 22.8°C
    2 BF
    73%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 21.0°C / 21.0°C
    1 BF
    73%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.0°C / 23.0°C
    1 BF
    53%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 23.0°C / 23.9°C
    1 BF
    73%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    16°C 16.0°C / 16.0°C
    1 BF
    77%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 20.0°C / 21.7°C
    0 BF
    68%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 17.8°C / 22.2°C
    1 BF
    65%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.7°C / 22.0°C
    3 BF
    83%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.1°C / 23.0°C
    1 BF
    53%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    20°C 18.0°C / 20.6°C
    2 BF
    88%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    23°C 22.2°C / 23.3°C
    0 BF
    75%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 19.0°C / 19.0°C
    1 BF
    55%
Από τους τεθνεώτες επανέρχομαι στον Φραγκιά και στον Τσίρκα
Φωτ.: Giorgos Manesis
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Από τους τεθνεώτες επανέρχομαι στον Φραγκιά και στον Τσίρκα

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Δέκα ερωτήσεις, περισσότερο αφορμές και σπινθήρες για μια συνομιλία, ανάμεσα σ’ έναν επίμονο αναγνώστη κι ένα πρόσωπο της γραφής. Σήμερα η Μαρία Ξυλούρη απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές

● Γράφετε συνεχώς το ίδιο βιβλίο ή στο έργο σας εντοπίζετε τομές και ασυνέχειες;

Αν γράφω συνεχώς το ίδιο βιβλίο ελπίζω τουλάχιστον να το διευρύνω και να το εμπλουτίζω. Ούτως ή άλλως η απάντηση απαιτεί μια κάποια απόσταση από τα βιβλία μου που μάλλον δεν την έχω ακόμα.

● Εκτός από τη λογοτεχνία, τι άλλο καθορίζει και φωτίζει το έργο σας;

Ψηφίδες απ’ ό,τι μου κινεί το ενδιαφέρον, μουσικές, ζωγραφικές και ιστορίες που μπορεί να μου εμπιστευτούν οι άνθρωποι ή η τύχη.

● Υπάρχει κάποιο βιβλίο που βιαστήκατε να το παραδώσετε στον εκδότη σας και κάποιο άλλο που το απωθείτε, το «φοβάστε» μέχρι σήμερα;

Είχα βιαστεί να στείλω σε μερικούς εκδότες κάποιες πολύ άγουρες απόπειρες για ένα βιβλίο που νόμιζα ότι θα ήταν το ντεμπούτο μου. Ευτυχώς απορρίφθηκαν – ήταν μεγάλο μάθημα. Εκτοτε προσπαθώ αυτό που παραδίδω στον εκδότη να είναι το καλύτερο που μπορώ να κάνω τη δεδομένη στιγμή.

● Τρεις τίτλοι βιβλίων που σας σφράγισαν, στο πέρασμα του χρόνου, εντός κι εκτός κειμένου.

Είναι πολύ περισσότεροι από τρεις, οπότε θα αναφέρω τους τρεις πιο πολυδιαβασμένους μου από τον καιρό που ήμουν μαθήτρια: Χαμένη άνοιξη του Τσίρκα, Ιερή πείνα του Ανσγουορθ, Και με το φως του λύκου επανέρχονται της Ζατέλη. Για κάποιο λόγο, αντί διαβάζοντας αυτά τα βιβλία να απελπιστώ ότι ποτέ δεν θα καταφέρω να γίνω συγγραφέας, πείσμωνα. Αγνοια κινδύνου, μάλλον.

● Υπάρχουν αρνητικές κριτικές που σας βοήθησαν και θετικές που υπομειδιάσατε;

Υπάρχουν και αρνητικές κριτικές που τις βρήκα πιο ενδιαφέρουσες από άλλες, θετικές. Και κριτικές στις οποίες δυσκολευόμουν να αναγνωρίσω το βιβλίο μου.

● Υπάρχει κάποιος παλαιότερος και κάποιος νεότερος Ελληνας συγγραφέας που σας έλκει η γραφή του;

Από τους τεθνεώτες επανέρχομαι, όσο μπορώ, στον Φραγκιά και στον Τσίρκα. Από τους ζώντες περιμένω με αγωνία ένα καινούργιο βιβλίο της Ζατέλη που, αν δεν κάνω λάθος, καθυστερεί πια, και χαίρομαι όταν έχω καινούργιο Χατζηγιαννίδη να διαβάσω. (Ας με συγχωρήσουν οι πιο δικοί μου για τη μη αναφορά: τους τα έχω πει και κατ’ ιδίαν.)

● Σήμερα, υπάρχουν λογοτεχνικές συντροφιές που διαμορφώνουν το πνευματικό κλίμα της εποχής;

Λογοτεχνικές συντροφιές υπάρχουν, δεν είμαι βέβαιη όμως ότι διαμορφώνουν κανένα πνευματικό κλίμα πέραν, ίσως –και εδώ έως έναν βαθμό– του δικού τους, εσωτερικού κλίματος. Αν γράφουν όντως ιστορία οι παρέες, μάλλον δεν θα την αφηγηθούν οι ίδιες. Χρωστώ ευγνωμοσύνη όμως στους λίγους φίλους με τους οποίους ανταλλάζουμε κείμενα, ιδέες, προβληματισμούς, ενίοτε και βρισιές.

● Για ποιο λόγο η παρουσία της ελληνικής λογοτεχνίας, εκτός συνόρων, είναι τόσο νωθρή και αποσπασματική;

Γλώσσες μικρές σαν τη δική μας θέλουν πολλή επιμονή και στήριξη για να περάσουν τα σύνορα – μια ζωηρή και συνεπή προσπάθεια. Αυτή λείπει, και όχι τα βιβλία, νομίζω.

● Η πολιτική συγκυρία, εντός και εκτός της χώρας, αλλά και η γλώσσα και ο τρόπος της ενημέρωσης αγγίζουν το συγγραφικό εργαστήρι σας;

Τα πάντα είναι μέρος, δυνητικά τουλάχιστον, του εργαστηρίου. Παρότι έχουμε στο μυαλό μας την εικόνα ενός συγγραφέα που κλεισμένος σ’ ένα δωμάτιο γράφει, κανείς, κατά τη γνώμη μου, δεν μπορεί πραγματικά να ζήσει, να σκεφτεί, να γράψει μέσα σε τέσσερις τοίχους, τελείως έξω από τον καιρό του.

● Σας απασχολεί αν, μετά θάνατον, θα σας θυμούνται μέσα από το έργο σας;

Με απασχολεί, πρώτα πρώτα, να μπορούν τα βιβλία μου να ανοίξουν μια κουβέντα με τους αναγνώστες τους, όποιοι κι αν είναι αυτοί. Οσο για το αν αυτή η κουβέντα θα συνεχιστεί μετά τον θάνατό μου – όποτε μου περνά από το μυαλό το ερώτημα, θυμάμαι ότι δεν θα είμαι εδώ για να δω την απάντηση.


📍 Η Μαρία Ξυλούρη έχει γράψει τα μυθιστορήματα Rewind (2009), Πώς τελειώνει ο κόσμος (2012, Athens Prize for Literature 2013) και Η νυχτερινή βάρδια του καλλιγράφου (2015) – κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Καλέντη. Το πιο πρόσφατο βιβλίο της είναι η συλλογή διηγημάτων Πέτρινα πλοία (Μεταίχμιο, 2021).

Εχει μεταφράσει Ντέιβιντ Μίτσελ, Χάνια Γιαναγκιχάρα και Πολ Οστερ.

ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Ο συγγραφέας είναι η γλώσσα του, τα άλλα έπονται
Η Ελένη Μπουκαούρη απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
Ο συγγραφέας είναι η γλώσσα του, τα άλλα έπονται
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Θέλω να με θυμούνται οι κόρες μου ως καλό πατέρα
Ο Δημήτρης Αγγελής απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
Θέλω να με θυμούνται οι κόρες μου ως καλό πατέρα
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Ακόμα και ένα ιστορικό μυθιστόρημα καθρεφτίζει το σήμερα
Η Αργυρώ Μαντόγλου απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
Ακόμα και ένα ιστορικό μυθιστόρημα καθρεφτίζει το σήμερα
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Δεν υπάρχει τίποτα πιο πολιτικό απ’ ό,τι είναι βαθύτατα προσωπικό
Δέκα ερωτήσεις, περισσότερο αφορμές και σπινθήρες για μια συνομιλία, ανάμεσα σ’ έναν επίμονο αναγνώστη κι ένα πρόσωπο της γραφής. Σήμερα ο Νικήτας...
Δεν υπάρχει τίποτα πιο πολιτικό απ’ ό,τι είναι βαθύτατα προσωπικό
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
H λογοτεχνική ζωή της χώρας είναι υπόθεση εσωτερικής κατανάλωσης
Ο ποιητής Γιάννης Δούκας απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
H λογοτεχνική ζωή της χώρας είναι υπόθεση εσωτερικής κατανάλωσης

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας