• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 18.9°C / 23.1°C
    2 BF
    58%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 17.6°C / 21.4°C
    1 BF
    69%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    22°C 20.1°C / 22.6°C
    3 BF
    64%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    0 BF
    55%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    3 BF
    63%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    20°C 17.0°C / 20.2°C
    2 BF
    66%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.2°C / 17.4°C
    2 BF
    48%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.2°C / 21.8°C
    2 BF
    53%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 20.5°C / 22.1°C
    2 BF
    65%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 18.9°C / 18.9°C
    1 BF
    59%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    21°C 19.4°C / 22.8°C
    3 BF
    49%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.0°C / 19.7°C
    0 BF
    68%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 20.9°C / 21.9°C
    0 BF
    64%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.5°C / 19.9°C
    0 BF
    56%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    19°C 19.5°C / 20.6°C
    1 BF
    47%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.8°C / 22.8°C
    2 BF
    55%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 19.1°C / 23.3°C
    3 BF
    35%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 17.1°C / 18.2°C
    2 BF
    73%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 17.7°C / 21.7°C
    2 BF
    65%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.8°C / 17.8°C
    2 BF
    39%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αυτή η τεθλασμένη γραμμή πέρα από την οποία θολώνουν τα όρια…

  • A-
  • A+

Δέκα ερωτήσεις, περισσότερο αφορμές και σπινθήρες για μια συνομιλία, ανάμεσα σ’ έναν επίμονο αναγνώστη κι ένα πρόσωπο της γραφής. Σήμερα ο Μίνως Ευσταθιάδης απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.

● Γράφετε συνεχώς το ίδιο βιβλίο ή στο έργο σας εντοπίζετε τομές και ασυνέχειες;

Αν είχα την αίσθηση ότι γράφω το ίδιο βιβλίο, μάλλον θα τα παράταγα. Με κουράζουν οι επαναλήψεις και τα ταξίδια γύρω από σταθερά σημεία. Προτιμώ τις άγνωστες διαδρομές – με το ρίσκο, βέβαια, να χαθώ.

● Εκτός από τη λογοτεχνία, τι άλλο καθορίζει και φωτίζει το έργο σας;

Οι άνθρωποι που έχω συναντήσει. Πολλές φορές ξεκινάω από προφορικές αφηγήσεις, από ιστορίες που άκουσα και δεν είχαν καμία λογοτεχνική ένδυση. Με ενδιαφέρει η (αν)ισορροπία μεταξύ πραγματικού και φανταστικού, αυτή η τεθλασμένη γραμμή πέρα από την οποία θολώνουν τα όρια.

● Υπάρχει κάποιο βιβλίο που βιαστήκατε να το παραδώσετε στον εκδότη σας και κάποιο άλλο που το απωθείτε, το «φοβάστε» μέχρι σήμερα;

Γενικά, δεν βιάζομαι να τελειώσω, και ακόμη περισσότερο να εκδώσω κάτι. Σε είκοσι χρόνια μετράω πέντε δημοσιευμένα μυθιστορήματα κι ένα θεατρικό έργο. Δεν είμαι πολύ παραγωγικός – ίσως γιατί δεν πολυσυμπαθώ αυτή τη λέξη.

Από την άλλη, υπάρχει ένα κείμενο με το οποίο παλεύω την τελευταία δεκαετία. Η περιπέτειά του συνεχίζεται. Ή ο φόβος του.

● Τρεις τίτλοι βιβλίων που σας σφράγισαν στο πέρασμα του χρόνου, εντός κι εκτός κειμένου.

«Το Κουτσό» του Χούλιο Κορτάσαρ. «Ο Μαιτρ και Μαργαρίτα» του Μιχαήλ Μπουλγκάκοφ. «Τα γαλάζια άνθη» του Κενό.

● Υπάρχουν αρνητικές κριτικές που σας βοήθησαν και θετικές που υπομειδιάσατε;

Φυσικά. Οι αρνητικές βοηθάνε πολύ περισσότερο απ’ όσο οι θετικές – όσο κι αν πονάει αυτή η παραδοχή. Το ίδιο δεν συμβαίνει και με τις ήττες;

● Υπάρχει κάποιος παλαιότερος και κάποιος νεότερος Ελληνας συγγραφέας του οποίου σας έλκει η γραφή;

Ο Γεώργιος Βιζυηνός, η Μαργαρίτα Καραπάνου, ο Γιώργος Χειμωνάς, η Ιωάννα Μπουραζοπούλου.

● Σήμερα, υπάρχουν λογοτεχνικές συντροφιές που διαμορφώνουν το πνευματικό κλίμα της εποχής;

Δεν είμαι σίγουρος. Μένω μακριά από την πρωτεύουσα και ξέρω λίγα πράγματα σχετικά με τις διάφορες συντροφιές. Επικοινωνώ συχνά μ’ έναν στενό κύκλο φίλων συγγραφέων. Ανταλλάσσουμε τα κείμενά μας, ενθουσιαζόμαστε και απογοητευόμαστε από κείμενα άλλων. Δεν νομίζω ότι εμείς διαμορφώνουμε οτιδήποτε. Και μάλλον αυτό μας αρέσει.

● Για ποιο λόγο η παρουσία της ελληνικής λογοτεχνίας, εκτός συνόρων, είναι τόσο νωθρή και αποσπασματική;

Υπάρχουν πολλοί και διαφορετικοί λόγοι. Η απουσία ενός μεγάλου ονόματος που θα ακουστεί προς τα έξω (αλλά και προς τα μέσα) και πιθανότατα θα «τραβήξει» και άλλα βαγόνια μαζί του. Η αδυναμία των εκδοτικών μας οίκων να ασχοληθούν σοβαρά με την προώθηση στο εξωτερικό και η ύπαρξη ελαχίστων ικανών Ελλήνων ατζέντηδων. Η αδιαφορία του κράτους για την απαραίτητη βοήθεια στο θέμα των μεταφράσεων. Μπορεί όλα αυτά βέβαια να είναι δικαιολογίες· μπορεί μέχρι εκεί να φτάνουν τα χέρια μας.

● Η πολιτική συγκυρία, εντός και εκτός της χώρας, αλλά και η γλώσσα και ο τρόπος της ενημέρωσης αγγίζουν το συγγραφικό εργαστήρι σας;

Η πολιτική -και κατ’ επέκταση η κοινωνική και πολιτισμική συγκυρία- επηρεάζει κάθε έργο, όχι μόνο λογοτεχνικό. Τα τελευταία χρόνια μού φαίνεται ότι ο τρόπος ενημέρωσης γίνεται πιο χαοτικός και η γλώσσα πιο ρευστή.

● Σας απασχολεί αν, μετά θάνατον, θα σας θυμούνται μέσα από το έργο σας;

Συχνά βαυκαλίζομαι με την ιδέα ότι μπορεί κάποιος να ανοίξει ένα βιβλίο μου ύστερα από 100 χρόνια και να πει: «Κοίτα… τι έγραφε αυτός ο τύπος». Οποιος συγγραφέας ισχυριστεί ότι δεν το ονειρεύτηκε, βάζω στοίχημα ότι λέει ψέματα.


Ο Μ. Ευσταθιάδης σπούδασε νομικά στην Αθήνα και στο Ανόβερο. Εργάστηκε ως δικηγόρος πριν ασχοληθεί κυρίως με το windsurfing.

Εχει γράψει τα μυθιστορήματα Εξοδος (Ανατολικός), Χωρίς γλώσσα (Καστανιώτης), Το δεύτερο μέρος της νύχτας (Ωκεανίδα) που εκδόθηκε στη Γερμανία (Acabus). Το μυθιστόρημά του Ο Δύτης (Ικαρος) ήταν στη βραχεία λίστα του Athens Prize for Literature και εκδόθηκε στα γαλλικά (Actes Sud). Μόλις εκδόθηκε το μυθιστόρημά του Κβάντι (Ικαρος).

Ζει κοντά στη θάλασσα.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Είναι προφανές νομίζω ότι γράφω συνεχώς το ίδιο βιβλίο…
Ο Θάνος Σταθόπουλος απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
Είναι προφανές νομίζω ότι γράφω συνεχώς το ίδιο βιβλίο…
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Φοβάμαι τον ποταμό της λήθης
Μια συνομιλία ανάμεσα σε έναν επίμονο αναγνώστη κι ένα πρόσωπο της γραφής. Σήμερα ο Γιώργος Παπαδάκης απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας,...
Φοβάμαι τον ποταμό της λήθης
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Εκ φύσεως προτιμώ τους χαμηλούς τόνους…
Δέκα ερωτήσεις, ανάμεσα σ’ έναν επίμονο αναγνώστη κι ένα πρόσωπο της γραφής. Σήμερα ο Γιώργος Παναγιωτίδης απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας,...
Εκ φύσεως προτιμώ τους χαμηλούς τόνους…
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Πρόθεσή μου είναι η κοινωνική ευαισθητοποίηση
Η Χαριτίνη Μαλισσόβα απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
Πρόθεσή μου είναι η κοινωνική ευαισθητοποίηση
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Η εποχή μας δεν ευνοεί την ύπαρξη λογοτεχνικών συντροφιών
Ο Γιώργος Μητάς απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.
Η εποχή μας δεν ευνοεί την ύπαρξη λογοτεχνικών συντροφιών
ΣΤΟ ΝΤΙΒΑΝΙ ΤΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ
Από τους τεθνεώτες επανέρχομαι στον Φραγκιά και στον Τσίρκα
Η Μαρία Ξυλούρη απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός κι εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές
Από τους τεθνεώτες επανέρχομαι στον Φραγκιά και στον Τσίρκα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας